Toon posts:

Monitor gebricked na verbinden aan oude PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:27
Ik heb een Samsung S24D390HL monitor die tot gisteren prima werkte, maar nadat ik een oude computer die al een hele tijd niet meer gebruikt was (bestaande uit MSI E350IA-E45, AMD E-350, DDR3-1333, 750 EVO SSD) wilde testen heb ik het denk ik gesloopt :F

Ik had de monitor via HDMI verbonden aan de oude PC waarna het videosignaal al vanaf de boot de hele tijd instabiel was / vreselijk flikkerde, de PC crashte zelf ook telkens geloof ik. Toen dacht ik dat het aan die oude en dus waarschijnlijk kapotte PC lag, maar toen ik het weer met een werkende PC verbond bleef het scherm nog steeds flikkeren.

Het lijkt dat het scherm eigenlijk telkens crasht, want ik kan niet eens meer in het bedieningsmenu komen en na een paar keer flikkeren geeft die het op en blijft zwart. Ik kan wel zien dat aan de onderkant telkens een gedeelte eerst wat donkerder wordt, als een soort overlay.

Mijn werkende PC verbonden via VGA:

Wat ik al geprobeerd heb, zonder succes:
  • Een andere zeker wetend werkende HDMI kabel, ook de aansluitingen gechecked of ze goed zitten
  • Een VGA kabel, hetzelfde probleem dus het ligt niet (meer) aan de HDMI
  • Meerdere keren op aan/uit knop drukken
  • Stekker lostrekken terwijl die aanstaat / gepowercycled
  • Snel op de menu/touch knoppen van de monitor drukken in de hoop dat het iets zou doen
  • In de handleiding kijken of er een soort factory reset manier is, maar dat kan alleen via het menu.
  • Stroomstekker erafgehaald en nachtje over slapen :z
Denken jullie dat ik nog wat kan proberen of is dat ding nu een stuk schroot

Beste antwoord (via Ketho op 20-01-2022 15:45)

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:12
Uit mijn ervaring is het een stuk schroot, je lijkt alles geprobeerd te hebben wat zou kunnen helpen. Vooral omdat je het probleem ook hebt zonder een HDMI kabel.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:12
Uit mijn ervaring is het een stuk schroot, je lijkt alles geprobeerd te hebben wat zou kunnen helpen. Vooral omdat je het probleem ook hebt zonder een HDMI kabel.

• Ketho
Ja, ik had eerst verondersteld dat het misschien aan de HDMI kabel zou liggen.

Ik geef het dan maar op, nog steeds vind ik het bizar dat een monitor gesloopt kan worden door een computer. Er zal wel wat communicatie zijn maar dit zou ik niet verwachten 8)7

[Voor 60% gewijzigd door Ketho op 20-01-2022 15:47]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is die monitor makkelijk uit elkaar te schroeven? Check dan even of je gezwollen en/of lekkende condensators ziet, die zijn te vervangen, indien aparte/externe voeding, daar ook een blik in werpen. Heb zelf een keer een (2e hands) Dell monitor gehad die eerst perfect deed, daarna aan/uit bleef gaan. De condensators zagen er niet geweldig uit, stuk of 14 vervangen, ding doet al weer paar jaar prima :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Ketho
Raven schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 17:38:
Is die monitor makkelijk uit elkaar te schroeven? Check dan even of je gezwollen en/of lekkende condensators ziet, die zijn te vervangen, indien aparte/externe voeding, daar ook een blik in werpen.
[...]
Ik heb nogmaals eens gekeken en het was gelukt met veel behendigheid om de helderheid te verlagen en het scherm werkte weer! Het menu bleek wel te blijven werken tussen het flikkeren door dus het waren blijkbaar geen crashes...

Vanaf 50% helderheid en hoger ging die opeens weer flikkeren en schakelde het beeld dan na een paar keer uit. Nu heb ik wel een vermoeden dat er wellicht iets mis is met de condensatoren, ja, Ik zal het nog proberen open te maken, heb een soldeerbout maar alleen geen extra condensatoren of ervaring met het vervangen daarvan. Het lijkt me dat al dat gecrash van die oude PC niet zo leuk was dan voor de condensatoren.

De externe voedingsadapter (14V, 25W) ziet er normaal uit voor zover ik kan zien. Ik had het scherm ook gereset naar fabrieksinstellingen maar dat had geen effect en moest ik weer proberen het naar 45% helderheid te krijgen.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee