Toon posts:

Betonnen huis

Pagina: 1
Acties:

• Steenberg
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 05-02-2022
Hallo, wij zijn aan het kijken iets aan te kopen in Frankrijk. Daar staat een in de jaren 80 gebouwd huis, van beton. Kelder, deels ingegraven, met daarop de woonlaag. Daarop een puntdak, zonder gebruik van zolder. Ongeveer 9 bij 12 meter in afmetingen. Alle muren zijn voorzien van dun wandje (hardboard? met laagje piepschuim er achter?). De vloer betegeld. Verwarming slechts door een houtkachel staand in het midden van de woonlaag.

Iemand ervaringen / informatie over het klimaat in de sous-sol / kelder? Te verwachten problemen? Websites waar ik mij kan inlezen? Deze huizen zijn in die tijd vast veel neerzet.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nogal een verschil of dit huis op 14 meter onder NAP ligt ingegraven of op 901 meter boven NAP; iets met grondwater / hemelwater.

Verder is je startpost best "smal"; aannames over tussenwanden? Deels ingegraven; is dat 30cm, 300cm, 10m?

Ik zou bijna zeggen: stuur er eens een bouwkundige langs; allicht kan die persoon jou meer vertellen over de staat, historie en risico's?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:08
wat @MAX3400 zegt + dat Frankrijk nogal groot is, er dat er een behoorlijk verschil is tussen aan de noordelijke kuststreek het midden en bv de middellandse zee kust. Klimaat van de plek van de woning doet uiteraard heel veel voor hoe het huis van binnen gaat aanvoelen.

• Steenberg
Sorry, inderdaad. Midden Frankrijk, 260 m boven NAP. Twee muren van de kelder zijn in de grond, de andere twee niet. Half in een heuveltje gebouwd zeg maar. De heuvel loopt verder omlaag, dus volgens mij blijft er geen 'grondwater' staan.
Volgens mij zijn er helemaal geen tussenwanden. Slechts 20-30 cm beton, muren en vloeren, of heb ik dat mis?
Kan er vocht door het beton trekken? Problemen te verwachten met Radon? Het gebied daar heeft een klasse 3, Radon te verwachten.
Een bouwkundige er bij halen is sowieso iets wat moet gebeuren als het concreter wordt.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:36
Staat er een kerncentrale in de buurt?

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-01 10:23
Steenberg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:28:

Een bouwkundige er bij halen is sowieso iets wat moet gebeuren als het concreter wordt.
Beton is wel vrij concrete O-)

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:42
Heb je plaatjes? Bedoel beton aan de buitenkant met isolatie binnen?

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

• Steenberg
Eigenlijk geen isolatie. Het hardboard op de muur is daar volgens mij alleen om het makkelijker te kunnen verven.
Kerncentrales op 2 uur minimaal. Dat is veilig genoeg toch ;-)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Steenberg schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 08:50:

Kerncentrales op 2 uur minimaal. Dat is veilig genoeg toch ;-)
Geen idee. Toen Tsjernobyl kaboem zei, mochten we in NL ook enige tijd bepaalde groenten etc niet eten. :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Spreken we eigenlijk over volbetonnen wanden of van die sporthal betonblokken?

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-01 21:34
Tot ~1983 zijn er in NL betonnen huizen gebouwd met 'betonversnellers': snel bouwen maar door de zouten roest de bewapening en dan gaat het beton kapot. In NL was dit vooral 'Kwaaitaal' beton maar dit zal niet alleen in Nederland gespeeld hebben.

• Steenberg
volbetonnen wanden. Euchromatic: geen betonrot gezien, maar er wel aangedacht...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee