Slimme radiatoroplossing nodig bij pelletkachel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 06-12-2024
Hoi,

Ik heb een pelletkachel om het hoofdverblijft (woonkamer en keuken) mee te verwarmen.

Alleen wil mijn zoon op zijn slaapkamer ook graag de cv aan als het koud is.
Hetzelfde geldt voor cv in de badkamer en toilet, etc.

Het probleem is dat de cv niet aan zal gaan omdat de thermostaat in de woonkamer hangt die lekker verwarmd wordt door de pelletkachel.

Nu dacht ik aan slimme radiatorknoppen. Ik heb er wel 7 nodig in totaal. Die kan ik dan met een app instellen. Op een Nederlandse website kom ik op bijna € 1.000,- voor een starterspakket met 7 knoppen.
Dat gaat hem nu even niet worden ben ik bang.

Toen ontdekte ik ZigBee op AliX:

https://nl.aliexpress.com...3BEUR%3Bsearch-mainSearch

€ 284 voor 7 knoppen en een hub. Helemaal goed. Maar er zit geen slimme thermostaat bij die de cv aanstuurt. Toch? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

[ Voor 15% gewijzigd door hansvannu op 20-01-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:10
Die link geeft nu geen producten meer weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tado of Evohome.

Veel Chinese producten snappen geen OpenTherm of gasketels in zn algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
StarC schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:59:
Die link geeft nu geen producten meer weer...
Thanks, link aangepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:14

Koppensneller

winterrrrrr

Ik ken die Zigbee thermostaatknoppen wel, en dat werkt op zich prima als vervanging van domme thermostaatknoppen. Maar als er bij de thermostaat geen warmtevraag wordt geconstateerd helpt het je inderdaad niet. Je moet een geïntegreerd systeem hebben dat de ketel vertelt te verwarmen op het moment dat er ergens in huis een warmtevraag is. De bekendste merken zijn Tado, Honeywel Evohome en Plugwise (Adam gateway + Tom radiatorknoppen).

[ Voor 5% gewijzigd door Koppensneller op 20-01-2022 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
Sethro schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:01:
Tado of Evohome.

Veel Chinese producten snappen geen OpenTherm of gasketels in zn algemeen.
Met Tado kom ik op € 1.000, dat gaat hem even niet worden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-05 22:18
Het mag ook niet zo zijn dat de thermostaat zegt dat de ruimte verwarmd moet worden, terwijl overal de thermostaatknoppen dicht staan. Dan gaat de ketel kapot. Ergens moet dus altijd een radiator open staan, meestal de radiatoren in de woonkamer.

Mema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:14

Koppensneller

winterrrrrr

Mema schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:06:
Het mag ook niet zo zijn dat de thermostaat zegt dat de ruimte verwarmd moet worden, terwijl overal de thermostaatknoppen dicht staan. Dan gaat de ketel kapot. Ergens moet dus altijd een radiator open staan, meestal de radiatoren in de woonkamer.
Met een compleet slim systeem heb je dat probleem niet omdat de ketel pas aangaat als er een warmtevraag is (en er dus ergens een knop openstaat). Soms wordt er voor de veiligheid nog wel een bypass-ventiel tussen aanvoer en retour geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 13:45
Slimme oplossingen zijn overal erg prijzig.

Wat je eventueel wel zou kunnen doen is de radiatoren beneden te voorzien van een (domme of slimme, kan beide) thermostaatkraan. Die schakelt hij de radiatoren beneden af zodra die ruimte op temperatuur is. Je kunt de thermostaat dan simpelweg hoger zetten zodat er wel warmtevraag is (maar dus niet beneden gebruikt word). Echter moet je dan wel elke keer handmatig de thermostaat verstellen als je warmte boven wilt hebben en wanneer je dit weer wilt stoppen.
Veel goedkoper, maar een stuk minder handig.

Je kunt later alsnog uitbreiden tot je wel een volledig slim systeem hebt natuurlijk.
Dan moet je alleen vooraf wel bepalen naar welk systeem je wilt en dan beginnen met enkele losse onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:10
hansvannu schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Via Tado Refurbished kom ik op 601 voor de thermostaat, hub en 7 knoppen. Je kan ook beginnen met minder knoppen. De kamers die wij zelden verwarmen hebben nog een reguliere thermostaatknop. Deze verwarmen we toch alleen als andere kamers ook aan staan, dus dan is het een kwestie van de knop opendraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
pickboy schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:15:
Slimme oplossingen zijn overal erg prijzig.

Wat je eventueel wel zou kunnen doen is de radiatoren beneden te voorzien van een (domme of slimme, kan beide) thermostaatkraan. Die schakelt hij de radiatoren beneden af zodra die ruimte op temperatuur is. Je kunt de thermostaat dan simpelweg hoger zetten zodat er wel warmtevraag is (maar dus niet beneden gebruikt word). Echter moet je dan wel elke keer handmatig de thermostaat verstellen als je warmte boven wilt hebben en wanneer je dit weer wilt stoppen.
Veel goedkoper, maar een stuk minder handig.

Je kunt later alsnog uitbreiden tot je wel een volledig slim systeem hebt natuurlijk.
Dan moet je alleen vooraf wel bepalen naar welk systeem je wilt en dan beginnen met enkele losse onderdelen.
Hier zat ik ook over te denken. Is wel heel lastig om de cv dan nog te laten moduleren denk ik. Als je zeker wilt zijn dat de cv aan is moet je de kamerthermostaat dus echt heel hoog zetten (ivm de pelletkachel) en dan zal hij vrijwel zeker niet meer moduleren maar continue vol gas geven. Dat is eigenlijk ook geen mooie oplossing vrees ik.

Ik ben bang dat zonder een budget van € 1.000 (dat is nog zonder 7x de radiatoraanpassingen) er gewoon geen oplossing is. Dus je neemt een pelletkachel ivm de hoge gasprijs, maar je moet wel comfort en warmte boven inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-05 08:53

L01

Wat je kan doen is wel de Tado thermostaat aanschaffen en deze ophangen in je woonkamer.
Dan schaf je daarnaast de draadloze temperatuursensor aan die je op een andere plek zet dan je woonkamer, bijvoorbeeld in de kamer van je zoon.
Je draait dan de radiator dicht in de woonkamer en de radiator open in de kamer van je zoon.

Je cv zal aan gaan en de kamer van je zoon opwarmen terwijl jij lekker beneden voor je pallet kachel zit.

https://www.tado.com/nl-nl/draadloze-temperatuursensor

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

[...]

Belachelijk.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tado heeft regelmatig acties. Heb vorig jaar voor minder dan €600 8 kranen en 2 kamerthermostaten gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Je kan een thermostaat plaatsen waar een open haard functie op zit.
Die kan je dan aanzetten als er elders warmte nodig is. Dan stookt de ketel weer afhankelijk.
Bosch Easycontrol bijvoorbeeld.
Of kijk op marktplaats voor een nefit easy. Als je geen Nefit ketel met ems protocol hebt heb je een adapter nodig.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

edsandje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:16:
Je kan een thermostaat plaatsen waar een open haard functie op zit.
Daar heb je dan toch niets aan ? Heb je een warme woonkamer, ga je die nog warmer maken.
Zonder zone (kamer) aansturing is dat nutteloos en daarnaast wil je warmte vraag per zone kunnen regelen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

DukeBox schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:20:
[...]

Daar heb je dan toch niets aan ? Heb je een warme woonkamer, ga je die nog warmer maken.
Zonder zone (kamer) aansturing is dat nutteloos en daarnaast wil je warmte vraag per zone kunnen regelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XgP0NEJqFu2CCITlEl31G4cjikA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meDUdjQf5iG8MCcVbuYGCaLb.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is van de Nefit easy.
De ruimtes die je niet verwarmd wil hebben draai je dicht.
En dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

edsandje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:42:
En dat werkt prima.
Ik was even van in de veronderstelling dat TS vloerverwarming had. Praktisch is het niet, je hele huis doorgaan en alles dicht draaien maar dat zou inderdaad moeten werken.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 20-01-2022 19:30 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvannu
edsandje schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:42:
[...]

[Afbeelding]
En dat werkt prima.
Even kijken of ik het goed begrijp. De cv moet dus eerst al aan staan op bijv. 20°C.
Je schakelt op dat moment de "openhaardfunctie" in en de cv blijft dan op hetzelfde vermogen doorwerken.
De radiatoren in de woonkamer draai je handmatig dicht.
De warmte van de cv gaat alleen naar de overige radiatoren boven.

Je hebt dan eigenlijk de slimme radiatorknoppen niet eens nodig. Want boven wordt continue verwarmd zolang de openhaardfunctie aan staat.

Dit is hetzelfde principe als de kamerthermostaat 2 graden hoger zetten dan het is met de pelletkachel aan toch?

Ik vraag me alleen af of hier geen risico's aan zitten. Kan het niet gebeuren dat de cv-ketel te hard gaat werken en de warmte niet kwijt kan in slechts 1 of 2 radiatoren boven?

Want als het echt helemaal geen kwaad kan aan de ketel, er geen risico's zijn voor beschadigingen aan de cv-ketel, is de oplossing misschien nog wel veel eenvoudiger dan ik dacht? (in dat geval, I love this forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
Let er wel op dat je ketel ondersteund wordt. Tegenwoordig is er veel OpenTherm maar je wilt wel zeker weten dat je thermostaat werkt met je ketel.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

hansvannu schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Even kijken of ik het goed begrijp. De cv moet dus eerst al aan staan op bijv. 20°C.
Je schakelt op dat moment de "openhaardfunctie" in en de cv blijft dan op hetzelfde vermogen doorwerken.
De radiatoren in de woonkamer draai je handmatig dicht.
De warmte van de cv gaat alleen naar de overige radiatoren boven.

Je hebt dan eigenlijk de slimme radiatorknoppen niet eens nodig. Want boven wordt continue verwarmd zolang de openhaardfunctie aan staat.

Dit is hetzelfde principe als de kamerthermostaat 2 graden hoger zetten dan het is met de pelletkachel aan toch?

Ik vraag me alleen af of hier geen risico's aan zitten. Kan het niet gebeuren dat de cv-ketel te hard gaat werken en de warmte niet kwijt kan in slechts 1 of 2 radiatoren boven?

Want als het echt helemaal geen kwaad kan aan de ketel, er geen risico's zijn voor beschadigingen aan de cv-ketel, is de oplossing misschien nog wel veel eenvoudiger dan ik dacht? (in dat geval, I love this forum)
Open haard functie is eigenlijk gewoon weers afhankelijk stoken.
Cv water wordt verwarmd naar gelang de buitentemperatuur.
Voordeel van de haardfunctie is dat deze weer automatisch naar het programma gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ik vind 1000 euro geen koopje voor een paar thermostaatjes.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
pizzacabonara schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Ik vind 1000 euro geen koopje voor een paar thermostaatjes.
Tja, het is een keuze.

Je kunt er ook voor kiezen om een tado thermostaat draadloos aan te sluiten en hem ergens anders op te hangen. Of een thermostaat in de woonkamer en een losse temperatuursensor in de overloop boven o.i.d.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17-05 10:56
[...]

Staat hier voor 499.

https://www.coolblue.nl/p...et-7-radiatorknoppen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05 09:37

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je kunt je ketel weersafhankelijk aansturen. Dan vervang je alle radiatorknoppen door thermostaat kranen. Ook is een bypass nodig en een buitentemperatuur sensor. Nogal een gedoe en het stookt ook minder zuinig. Maar wel meer comfort. Alternatief is de kamer radiatorkraan dicht en de thermostaat een uurtje twee graden hoger. Of een elektrisch kacheltje als bijverwarming?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Thermostaatknoppen in de woonkamer en keuken op 20 graden en een extra kamer thermostaat op de slaapkamer van je zoon.
Pelletkachel aan dan pak je de thermostaat bij je zoon, pellet kachel uit dan pak je de thermostaat in de woonkamer.

Wel zorgen dat er altijd een plaat openstaat of een bypass monteren.

Of is dat een gek idee?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wij hadden vroeger thuis het zelfde fenomeen: naast de standaard cv een houtkachel beneden die de benedenverdieping warm stookte, maar wel een warmtevraag boven ook, en een thermostaat die uiteraard voelde dat het warm zat was dus de ketel niet aanslingerde.

Was gelukkig redelijk simpel op te lossen. Uitgaande van een reguliere thermostaat en normale radiatorknoppen in het huis:
- Extra thermostaat op een van de kamers / verdiepingen die verwarm moeten worden
- Bij stoken beneden: tweede thermostaat gebruiken, thermostaat beneden op 10 graden en radiatorknoppen dicht.
Een ketel pakt de hoogst ingestelde temperatuur. Dus die zal die van de bovenverdieping pakken. Dat werkt omdat een thermostaat simpelweg de stroomkring sluit en de ketel daar op reageert. Thermostaat sluit je dan ook parallel aan op de andere.
Radiatoren beneden draai je dicht als je de pelletkachel stookt, anders moet de cv die mee verwarmen en da's onzin.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05 09:37

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Met een aan/uit thermostaat zal dat werken, maar niet met een modulerende thermostaat.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrd
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:48
Wij hebben ook een pelletkachel in de woonkamer. Gekozen voor de simpele oplossing van een draadloze honeywell chronotherm thermostaat.
Pagina: 1