Transient spikes op 3080 ti

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-05 15:01
Ik ben sinds kort eigenaar van een Nvdia 3xxx kaart. Sindsdien heb ik 2x keer gehad dat mijn volledige PC zichzelf uitzette tijdens het gamen (Cyberpunk 2077), specifiek terwijl ik alt-tab indrukte.

Ik heb het volgende systeem:

Ryzen 5800x (Stock) icm Kraken x52
Asus B550-E (laatste non-beta bios)
Corsair vengeance 32gb (@ 3600mhz - CL16)
1tb m2 ssd
2x 140mm 2x 120mm fans
RTX 3080ti FE (stock)(laatste drivers)
Seasonic x750 (gold - 5 jr oud)

Na GPU-z en AISuite logs te hebben bekeken zag ik dat de temps ten tijde van de shut-downs binnen de perken waren gebleven (CPU - ~75c, GPU - ~74c (tJunction - ~89c))

Na wat zelfstudie kwam ik het fenomeen 'transient spikes' van c 500w tegen die voorkomen in de 3xxx series van Nvidia (https://www.igorslab.de/e...gravestone-for-turing/12/, specifiek bij de hogere modellen en hoe oudere PSU modellen daar minder goed mee om zouden kunnen gaan.

Heeft iemand hier ervaring mee en zou het echt aan de (toegegeven qua model verouderde) PSU kunnen liggen?

Update - Inmiddels ook het probleem kunnen 2x kunnen repliceren door na een 3dmark loop van c. 20minuten op alt-tab te drukken ...

[ Voor 14% gewijzigd door AlainSki op 20-01-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 20:23
Ja, zelfde gedoe gehad met een seasonic focus PX van ~3 jaar oud. Zoek even contact met seasonic als je de bon e.d. nog hebt, want het ligt daadwerkelijk aan deze psu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
Dejagan schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:51:
Ja, zelfde gedoe gehad met een seasonic focus PX van ~3 jaar oud. Zoek even contact met seasonic als je de bon e.d. nog hebt, want het ligt daadwerkelijk aan deze psu's.
Ik heb gelukkig alles nog liggen (doos, bon, ...) dus ik zal zeker contact met ze opnemen, bedankt voor de tip. Hoe hebben ze het voor jou opgelost en wat was het wattage van de focus PX die je had (puur voor mijn gevoel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 20:23
AlainSki schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Ik heb gelukkig alles nog liggen (doos, bon, ...) dus ik zal zeker contact met ze opnemen, bedankt voor de tip. Hoe hebben ze het voor jou opgelost en wat was het wattage van de focus PX die je had (puur voor mijn gevoel)?
Was een 750w, vervangen voor een nieuwe door Seasonic en die hebben minder strakke toleranties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
Dejagan schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Was een 750w, vervangen voor een nieuwe door Seasonic en die hebben minder strakke toleranties.
Ok, thanks. Hopelijk doen ze dit een beetje vlotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-05 19:49
Seasonic voedingen hebben meer dan eens problemen met Nvidia Ampere. Ook de X-series is daar een voorbeeld van. Je kunt het oplossen door de 12v sensor draad van de 24 pin af te knippen als je geen garantie meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
Persoonlijk zou ik er wel mee uitkijken met deze voeding dan,ze zijn als het goed is wel beveiligt,maar als het mis gaat…

Ik zou zeker geen risico nemen en een sterkere voeding aanschaffen die de zware load aankan,want als de kaart inderdaad voor 500 watt spiked,zit je al aardig op het maximale van de voeding,zeker in combinatie met die cpu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlainSki
Update #2 - Contact opgenomen met Seasonic (eerlijk is eerlijk, die reageren mega snel - tijdslijn onder aan de post). Die lieten mij de onderstaande checklist afwerken
We would recommend to check the following to see if it can help:
  1. Unplug all DC cables from PSU and components and plug them again. Sometimes, the issue is located there.
  2. Make sure to use one dedicated PCIe cable per PCIe connector you have on your GPU. If a NVIDIA FE card, then 1 dedicated cable per PCIe connector of the adapter 12P to 2* 8 pins PCIe provided by NVIDIA. Our dedicated Seasonic 12P is not mandatory.
  3. Make sure that your motherboard allows PCIe 4.0 or Gen 4 if possible and is not set on Auto. Check the PCIe slot settings in the motherboard's BIOS for this.
  4. Undervolt the GPU to see if it can ease the issue. Undervolting will lower consumption and heat while not sacrificing your performance: https://bjorn3d.com/2020/...rtx-3080-and-the-rtx3090/.
  5. Make sure to have the latest stable NVIDIA drivers.
You can also try this to see if you can "force" the issue:
  1. Download PRIME95 and Furmark
  2. Run Prime95 and Furmark at the same time.
  3. PRIME settings: Small FFT's on all cores
  4. Furmark settings: 1080p w/2x MSAA.
  5. With Furmark in the foreground, press the space bar every 2 or 3 seconds to make the donut disappear and reappear.
En zo geschiede (zelfs het undervolten, lol, wat een oplossing). De combinatie Prime95 en Furmark zorgden ervoor de de computer zichzelf al binnen 10 minuten uitschakelde.

Tijdslijn
  • 20/01 - Contact opgenomen met Seasonic inzake RMA / technical support
  • 20/01 - Reactie Seasonic met het verzoek om de bovenstaande checklist af te werken en een RMA in te dienen als het probleem zich voor bleef doen
  • 20/01 - In de avond het probleem kunnen repliceren en een RMA request aangevraagd
  • 21/01 - Net na middernacht (lijkt een US based helpdesk te zijn?) kreeg ik de bevestiging dat mijn RMA request was goedgekeurd
  • 22/01 - Pakket aangetekend op de post gedaan (moet naar Duitsland worden verstuurd - dus reken op EUR 15-20 euro verzendkosten_
  • 25/01 - Pakket om 12:27 bezorgd in Duitsland
  • 25/01 - Om 14:10 stuurt Seasonic een email dat ze het pakket hebben ontvangen en ze de PSU gaan testen ... wait for it
  • 25/01 - Om 14:40 stuurt Seasonic een email dat ze een vervangende unit hebben opgestuurd met Fedex! Wat een snelheid! Helaas vermelden ze niet om wat voor type het gaat (aangezien de X series al even niet wordt gemaakt
To be continued ...

(@ Mods - ik begrijp dat het inmiddels niet meer om de Transient power spikes op de 3080ti gaat maar het leek me toch goed om de reactie van Seasonic en het RMA process helder vast te leggen ... Als het ergens geplaatst moet worden dan hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door AlainSki op 25-01-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:18
Wat ga je nu doen,ga je voor een andere voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
freaky35 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:53:
Wat ga je nu doen,ga je voor een andere voeding?
Ik wacht even todat het pakket aankomt en ik zie wat ze gestuurd hebben (aangezien de X series niet meer wordt geproduceerd). Ik ben in principe voornemens om de voeding die ze sturen te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door AlainSki op 25-01-2022 17:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AlainSki
Update #3 (en de laatste) - Seasonic heeft een nieuwe PSU gestuurd, alle problemen lijken opgelost.

Fedex heeft gisteren het pakket van Seasonic afgeleverd, bleek dat er een gloednieuwe ('sealed') Prime GX-750 in zat! De x750 die ik had ingestuurd wordt al redelijk wat jaren niet meer geproduceerd dus zo lossen ze het schijnbaar voor je op (toch fijn dat die lange garantie echt wordt nageleefd!). Heb in de avond de PSU geinstalleerd en alle problemen zijn vooralsnog weg. De Prime95 / Furmark combo zorgt er niet voor dat het systeem uitvalt en ook Cyberpunk 2077 (en het alt-tabben) werkt weer naar behoren. Super dat ze het zo snel hebben opgelost. Zaterdag naar Duitsland gestuurd voor een RMA en Donderdag al een nieuwe unit in huis!

Uiteraard afgesloten met een nette (dank) mail richting het Seasonic RMA team, leek mij wel op z'n plaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exFaQMy6Vv8Q_p15zl6nm4CNhP8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qm7xks5FtA5h0yzelDYb07UU.jpg?f=user_large

Updated tijdslijn
  • 20/01 - Contact opgenomen met Seasonic inzake RMA / technical support
  • 20/01 - Reactie Seasonic met het verzoek om de bovenstaande checklist af te werken en een RMA in te dienen als het probleem zich voor bleef doen
  • 20/01 - In de avond het probleem kunnen repliceren en een RMA request aangevraagd
  • 21/01 - Net na middernacht (lijkt een US based helpdesk te zijn?) kreeg ik de bevestiging dat mijn RMA request was goedgekeurd
  • 22/01 - Pakket aangetekend op de post gedaan (moet naar Duitsland worden verstuurd - dus reken op EUR 15-20 euro verzendkosten_
  • 25/01 - Pakket om 12:27 bezorgd in Duitsland
  • 25/01 - Om 14:10 stuurt Seasonic een email dat ze het pakket hebben ontvangen en ze de PSU gaan testen ... wait for it
  • 25/01 - Om 14:40 stuurt Seasonic een email dat ze een vervangende unit hebben opgestuurd met Fedex! Wat een snelheid! Helaas vermelden ze niet om wat voor type het gaat (aangezien de X series al even niet wordt gemaakt
  • 27/01 - Pakket van Seasonic door Fedex geleverd

[ Voor 49% gewijzigd door AlainSki op 28-01-2022 10:33 ]

Pagina: 1