Ik ben sinds kort eigenaar van een Nvdia 3xxx kaart. Sindsdien heb ik 2x keer gehad dat mijn volledige PC zichzelf uitzette tijdens het gamen (Cyberpunk 2077), specifiek terwijl ik alt-tab indrukte.
Ik heb het volgende systeem:
Ryzen 5800x (Stock) icm Kraken x52
Asus B550-E (laatste non-beta bios)
Corsair vengeance 32gb (@ 3600mhz - CL16)
1tb m2 ssd
2x 140mm 2x 120mm fans
RTX 3080ti FE (stock)(laatste drivers)
Seasonic x750 (gold - 5 jr oud)
Na GPU-z en AISuite logs te hebben bekeken zag ik dat de temps ten tijde van de shut-downs binnen de perken waren gebleven (CPU - ~75c, GPU - ~74c (tJunction - ~89c))
Na wat zelfstudie kwam ik het fenomeen 'transient spikes' van c 500w tegen die voorkomen in de 3xxx series van Nvidia (https://www.igorslab.de/e...gravestone-for-turing/12/, specifiek bij de hogere modellen en hoe oudere PSU modellen daar minder goed mee om zouden kunnen gaan.
Heeft iemand hier ervaring mee en zou het echt aan de (toegegeven qua model verouderde) PSU kunnen liggen?
Update - Inmiddels ook het probleem kunnen 2x kunnen repliceren door na een 3dmark loop van c. 20minuten op alt-tab te drukken ...
Ik heb het volgende systeem:
Ryzen 5800x (Stock) icm Kraken x52
Asus B550-E (laatste non-beta bios)
Corsair vengeance 32gb (@ 3600mhz - CL16)
1tb m2 ssd
2x 140mm 2x 120mm fans
RTX 3080ti FE (stock)(laatste drivers)
Seasonic x750 (gold - 5 jr oud)
Na GPU-z en AISuite logs te hebben bekeken zag ik dat de temps ten tijde van de shut-downs binnen de perken waren gebleven (CPU - ~75c, GPU - ~74c (tJunction - ~89c))
Na wat zelfstudie kwam ik het fenomeen 'transient spikes' van c 500w tegen die voorkomen in de 3xxx series van Nvidia (https://www.igorslab.de/e...gravestone-for-turing/12/, specifiek bij de hogere modellen en hoe oudere PSU modellen daar minder goed mee om zouden kunnen gaan.
Heeft iemand hier ervaring mee en zou het echt aan de (toegegeven qua model verouderde) PSU kunnen liggen?
Update - Inmiddels ook het probleem kunnen 2x kunnen repliceren door na een 3dmark loop van c. 20minuten op alt-tab te drukken ...
[ Voor 14% gewijzigd door AlainSki op 20-01-2022 11:44 ]