Vraag

• Pyro-NL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17-12-2022
Mijn vraag
Ik heb een PC met windows 11. De tijd gaat terug in de tijd zodra hij uit staat.
Zodra hij aan staat moet ik eerst Sync met time.microsoft.com of time.google.com wil de tijd kloppen. Soms doe ik hem handmatig aanpassen naar de juiste tijd maar ook dit helpt niet. Na 1 uur de pc aan te hebben gaat de tijd ineens random vooruit of achteruit en gaat daar weer verder met ''tellen''.

Zodra de pc uit staat, gaat hij de tijd terug tellen. Smorgens merk ik dat er vaak 8 tot 10uur van de klok af is ten opzichte van hoe ik hem heb uit gezet. Ook probeer ik het soms met 5minuten en zie ik als ik hem om 08:00uur uitzet, hij aan gaat om 07:55...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 Latest update
- vraag indien meer nodig --

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
CMOS batterij wisselen maar geen effect
google & microsoft time sync geprobeerd maar geen effect
handmatige tijd instellen maar geen effect.

Alle reacties

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 16:21
Misschien in je BIOS controleren wat de tijd is?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'

• Pyro-NL
ItMeAedri schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:53:
Misschien in je BIOS controleren wat de tijd is?
Die staat goed, maar weer na 4 minuten restart ik. open de bios. Tijd staat weer <5 min :'(

[Voor 8% gewijzigd door Pyro-NL op 20-01-2022 10:09]

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:49
Weet je zeker dat je de CMOS met een volle hebt vervangen?
Klinkt namelijk wel echt als een probleem voor een lege CMOS batterij.

Raymundo!, Ryzen 5 1600x @ 4ghz, x370 Gaming pro carbon, 2x8GB DDR4 3200Mhz, Nvidia RTX2070 Super

• Pyro-NL
Dracoz schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:00:
Weet je zeker dat je de CMOS met een volle hebt vervangen?
Klinkt namelijk wel echt als een probleem voor een lege CMOS batterij.
Yep.. heb nieuwe gekocht. 2stuks van Duracell geprobeerd

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:21

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

En je weet zeker dat ze er goed (om) in zitten, goed contact maken etc? Want dit klinkt toch echt, écht als een lege of niet goed werkende of geïnstalleerde CMOS batterij of een defecte RTC module. En dat laatste kwam 'vroegah' nog wel eens voor maar heb ik echt al twee decennia niet meer gezien/gehoord.
Pyro-NL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:50:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 Latest update
- vraag indien meer nodig --
Kweenie, maar je mobo lijkt me ook vrij relevant ;)

[Voor 37% gewijzigd door RobIII op 20-01-2022 11:54]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-01 23:33
Als de PC aan de stroom zit zou de CMOS-batterij toch al weinig uit moeten maken voor de RTC, plus de rare zin 'na 1 uur de pc aan te hebben gehad ...' wat dus ook doet lijken alsof zelfs terwijl het systeem aan staat er nog problemen optreden.

Wat voor moederbord/processor is dit?

• Pyro-NL
NTAuthority schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:54:
Als de PC aan de stroom zit zou de CMOS-batterij toch al weinig uit moeten maken voor de RTC, plus de rare zin 'na 1 uur de pc aan te hebben gehad ...' wat dus ook doet lijken alsof zelfs terwijl het systeem aan staat er nog problemen optreden.

Wat voor moederbord/processor is dit?
Maximus VIII ranger icm i7-7700K
En inderdaad ook als het systeem aan staat gebeurd het.

• Pyro-NL
RobIII schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:53:
En je weet zeker dat ze er goed (om) in zitten, goed contact maken etc? Want dit klinkt toch echt, écht als een lege of niet goed werkende of geïnstalleerde CMOS batterij of een defecte RTC module. En dat laatste kwam 'vroegah' nog wel eens voor maar heb ik echt al twee decennia niet meer gezien/gehoord.

[...]

Kweenie, maar je mobo lijkt me ook vrij relevant ;)
Alles zit goed, CMOS batterij zit er ook goed in..

Maximus VIII Ranger ROG met een i7-7700K

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
BIOS /UEFI ook bijgewerkt? Overigens zie ik geen recentere versie dan die van 2018

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Draai eens een tijdje op een live cd van het een of ander om te kijken of het probleem zich dan ook voor doet

Try SCE to Aux

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:37
Je kan dit proberen in command prompt

regsvr32 w32time.dll

• Pyro-NL
akimosan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 17:08:
BIOS /UEFI ook bijgewerkt? Overigens zie ik geen recentere versie dan die van 2018
Is meest up2date idd

• SubSense
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 13:45

SubSense

Not your keys, not your coins

Het heeft dus niets met Windows 11 te maken, inderdaad eens een ander bios flashen, als er geen nieuwere is, een stapje ouder wellicht. Dan sluit je uit dat het daar aan ligt. Hierna een andere batterij, wellicht dat je een slechte batch had.

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-01 14:52
Als je de computer gewoon al die tijd aan de stroom hebt hangen en je zet niet bijvoorbeeld de stekkerblok uit met een knop dan heeft het hele CMOS batterij verhaal ook geen toegevoegde waarde.

• Pyro-NL
Arn0uDz schreef op zondag 23 januari 2022 @ 08:55:
Als je de computer gewoon al die tijd aan de stroom hebt hangen en je zet niet bijvoorbeeld de stekkerblok uit met een knop dan heeft het hele CMOS batterij verhaal ook geen toegevoegde waarde.
hij zit gewoon altijd aan de stroom, stroom gaat er idd nooit vanaf
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee