Druppelende knelkoppeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15-05 10:31
Mede Klussers,

Ik heb een enkele badmeubel vervangen voor een dubbele met 2 kranen. Uit de muur komt ongeveer 3cm 15mm koper met daarop een knel mof.

Ik heb de knelmof vervangen door een T-stuk om een aansluiting te maken voor 2 kranen. Omdat ik niet meer een stukje van de buis af kon halen heb ik de oude knelring en ring laten zitten en hier direct het nieuwe T-stuk op gezet. deze blijft dus heel zachtjes lekken (zeg maar 1 druppeltje per 1 a 2 uur).

Aan de schroefgedeeltes te zien is het een ander merk knelkoppeling. Kan het zijn dat de inschuiflengte van de buis per merk afwijkt en dat de knelring dus niet goed zit? ik heb hem al heel strak aangedraaid. dat zou dan betekenen dat ik de oude knelring moet verwijderen. Hiervoor moet ik het hele badmeubel van 240cm weer afbreken. Dit heeft dus niet de voorkeur....

Is er, omdat hij dus maar minimaal lekt, niet een goedje dat ik er (uiteraard zonder waterdruk) overheen kan spuiten en er vervolgens in trekt en het lekje dicht?

Het koude water is op dezelfde wijze aangesloten met dezelfde koppelingen en lekt niet.

Ik hoop dat er iemand een oplossing zodat ik niet hoef te slopen.

Alvast bedankt voor het lezen!

gr Bjorn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:58

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Eigenlijk weet je het antwoord wel....
* teacher voelt je pijn....

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Hopend op het ei van Columbus...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:34
Beetje beun maar je kan proberen wat schroefdraad verpakking, zoals de bekende witte tape, om de schroefdraad van de knelmoer te doen...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:14
Dat wordt gewoon een nieuwe verwacht ik.
Hier ook een lekkende knelkoppeling gehad maar die mannen waren resoluut, dat kan je simpelweg niet verhelpen zonder een nieuwe te knellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt wellicht de knelring zelf doorzagen en een nieuwe ring plaatsen zonder een stuk van de buis af te halen?

niet goed gelezen, zelfs dat is al een probleem.

[ Voor 20% gewijzigd door P_de_B op 20-01-2022 07:41 ]

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:33

SilentSimon

Have you been hopped?

Idd de knelring doorzagen, het handigste is met een Dremel ongeveer 3/4 inzagen en dan met een platte schroevendraaier in de zaagsnede een kwartslag draaien. Zo beschadig je de buis zelf niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
SilentSimon schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:41:
Idd de knelring doorzagen, het handigste is met een Dremel ongeveer 3/4 inzagen en dan met een platte schroevendraaier in de zaagsnede een kwartslag draaien. Zo beschadig je de buis zelf niet
Klopt, maar hiervoor moet ik dus wel alles gaan afbreken..... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Makrolon schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:36:
Beetje beun maar je kan proberen wat schroefdraad verpakking, zoals de bekende witte tape, om de schroefdraad van de knelmoer te doen...
Ik denk dat ik dit eerst eens probeer, een week laat zitten en dan een keuze maak.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23
Dit is nou precies de reden waarom je nooit een oude knelring moet gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:33

SilentSimon

Have you been hopped?

BlueSS50 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:44:
[...]

Klopt, maar hiervoor moet ik dus wel alles gaan afbreken..... :'(
Je hebt ook wel speciaal rubberachtig tape tegen lekkages, ben de naam kwijt maar het is erg rekbaar spul, maar meer voor rioleringsleidingen e.d. ik weet ook niet of dat wel handig te doen is om dat te tapen ivm dikte-verschil tussen leiding en de knelkoppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat je nog kan doen, als je nog wel bij de knelmoer kan komen:
Water eraf,
Moer los
Droogmaken
Loctite 586
Vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Loctite is ook nog een goede! (maar dan krijg je m nooit meer los)

Zou ik ook nog een stukje van de buis af kunnen halen? zeg maar de overlengte tussen knelring en einde pijp zodat de ring altijd goed wordt aangetrokken.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueSS50 op 20-01-2022 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:28
BlueSS50 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:01:
Loctite is ook nog een goede! (maar dan krijg je m nooit meer los)

Zou ik ook nog een stukje van de buis af kunnen halen? zeg maar de overlengte tussen knelring en einde pijp zodat de ring altijd goed wordt aangetrokken.
En als dat niet werkt, wat doe je dan? Dan is de buis nog korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:35
Die ken ik dan weer niet. Wel Loctite 570 en die heb ik wel eens met succes voor een situatie als deze gebruikt. Ging niet om drinkwater, maar om een CV-koppeling die ik maar niet goed lekdicht kreeg.
Deze variant kun je ook gewoon weer loskrijgen als het moet.

Spul is alleen wel belachelijk duur geworden, ik zie prijzen van €25 voor een tubetje, dat heb ik er destijds niet voor betaald :X

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2022 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Loctite heeft een uithardingstijd van 48u. Betekend dat ik 48u zonder water zit?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:49
Als de lekkage minimaal is, en je vrees hebt voor slopen dan kun je het ook nog even aankijken. Met een beetje geluk stopt de lekkage over een tijd door kalkafzetting. Zo niet, kun je altijd nog over een paar weken aan de slag...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-05 13:41
Misschien heb je wat aan onderstaande link.

YouTube: Knelring Eenvoudig verwijderen zonder te zagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Het is echt minimaal. Ik zal er vanavond nog een paar keer heet water door laten lopen en af laten koelen en kijken of ik m nog iets aan kan draaien.

Ik heb ergens anders achter een holle wand ook een lekkage in een knelkoppeling (ja ik weet dat dat niet mag maar met de perstang kon ik er niet bij en solderen al helemaal niet) hier heb ik een bakje onder gezet en met een spiegeltje kan ik dit in de gaten houden. hier verdampt het water snellen dan dat het lekt. in de hoop dat het verkalkt. we hebben nog al vrij hard water.

Er zou eigenlijk een goedje moeten zijn dat de corrosie opwekt en zo de boel afsluit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb dat ooit wel eens gehad met een knelkoppeling die was hergebruikt. Een bocht vervangen door een T-stuk
Knelkoppeling loshalen een beetje teflontape om de knelring zodat hij weer wat dikker is 3 of 4 laagjes goed strak.
Dan de boel weer monteren en niet overdreven vast draaien. Mocht er nog een drup verschijnen kun je hem altijd nog een knikje geven.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-05 20:51
Dit inderdaad, kan ook gewoon met een (waterpomp) tang, klein beetje moeite heb je de oude ring er zo af (inzagen e.d. is helemaal niet nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
BlueSS50 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:08:
Loctite heeft een uithardingstijd van 48u. Betekend dat ik 48u zonder water zit?
Kan mij niet herinneren dat ik zo lang heb gewacht. Maar je kunt het natuurlijk wat aangenamer voor jezelf maken: stortbak toilet vol laten lopen, paar flessen/kannen water tappen om koffie/thee te zetten/handen wassen. Vervolgens hoofdkraan dicht, Loctite spul op die koppeling smeren (vooral het stuk waar de knelring de zitting van het T-stuk raakt denk ik), nachtje slapen, dag werken en dan 's avonds weer druk erop.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2022 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
melcon schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:22:
[...]

Dit inderdaad, kan ook gewoon met een (waterpomp) tang, klein beetje moeite heb je de oude ring er zo af (inzagen e.d. is helemaal niet nodig).
Hangt er wel van af hoe strak dat ding aangedraaid is geweest.
Als dat achterlijk vast gedraait zit dan is de buis op de plek van de knelring ingesnoerd dan wordt het helemaal niks met verwijderen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 07:51
Kan je niet de kraan even goed heet laten lopen in de hoop dat de buis en knelring wat uit zet en zichzelf het laatste beetje klemt?

Ik zou niet van dat rubberachtig spul gebruiken voor drinkwater...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
ThinkPad schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:28:
[...]

Kan mij niet herinneren dat ik zo lang heb gewacht. Maar je kunt het natuurlijk wat aangenamer voor jezelf maken: stortbak toilet vol laten lopen, paar flessen/kannen water tappen om koffie/thee te zetten/handen wassen. Vervolgens hoofdkraan dicht, Loctite spul op die koppeling smeren (vooral het stuk waar de knelring de zitting van het T-stuk raakt denk ik), nachtje slapen, dag werken en dan 's avonds weer druk erop.
Ik heb wel een vrouw en 2 kinderen thuis zitten....

en Loctite 5331 schroefdraadafdichting? die is een stuk goedkoper.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:28
BlueSS50 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:18:
Het is echt minimaal. Ik zal er vanavond nog een paar keer heet water door laten lopen en af laten koelen en kijken of ik m nog iets aan kan draaien.

Ik heb ergens anders achter een holle wand ook een lekkage in een knelkoppeling (ja ik weet dat dat niet mag maar met de perstang kon ik er niet bij en solderen al helemaal niet) hier heb ik een bakje onder gezet en met een spiegeltje kan ik dit in de gaten houden. hier verdampt het water snellen dan dat het lekt. in de hoop dat het verkalkt. we hebben nog al vrij hard water.

Er zou eigenlijk een goedje moeten zijn dat de corrosie opwekt en zo de boel afsluit.
Zet ff je adres tussen mo-tags, dan weten wij bij welk huis we in de toekomst voorzichtig moeten zijn als het op Funda staat. ;)

Je doet iets goed of je laat het goed doen. Van dat broddelwerk wordt niemand beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
BlueSS50 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:43:
[...]

Ik heb wel een vrouw en 2 kinderen thuis zitten....

en Loctite 5331 schroefdraadafdichting? die is een stuk goedkoper.
Die 5331 lijkt gericht te zijn op kunststof leidingen/koppelingen. Voor jou niet aan de orde dus.

Ik zou denk ik toch gewoon de huidige knelring voorzichtig demonteren en een nieuwe plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
Ik kijk het ff aan en dan zal het uiteindelijk wel vervangen worden....

@Joris748 Ik heb tot nu toe alles zelf gedaan (ben van oorsprong bouwkundig met een grote interesse in installaties). ik ben nu 1,5 jaar bezig en heb enkel asbest laten verwijderen en monumentenglas in stopverf laten plaatsen. Rest doe ik zelf. o ja ik heb nog een gasleiding laten verleggen (gas vind ik toch te risicovol).

Ik ben meer van eerst zelf proberen, dan nog een keer en als het dan niet lukt de professional.

Inmiddels is dit de 2e badkamer in dit huis en heb ik al 150m2 volledig verblijfsruimtes aangepakt.

Alles wat in is gefreesd heb ik Bonfix perskoppelingen gerbuikt. Verder denk ik al zo'n 50 knelkoppelingen (cv en water) gebruikt waarvan ik nu bij 2 problemen heb.
Soms weet je dat het mis kan gaan en neem je een risico...

nu de begane grond nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-05 08:23
Joris748 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:43:
...
Je doet iets goed of je laat het goed doen. Van dat broddelwerk wordt niemand beter.
Dat dus. Knelringen hergebruiken, knelkoppelingen achter een wand (die nota bene OOK lekt), loctite, andere loctite omdat 25 euro te duur is.. Wat een gepruts man. Dit is drinkwater, dat moet GOED en VEILIG zijn.

OP: doe het goed, of laat het doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

deze (en andere) loctites hebben een uithardingstijd die verband heeft met de fill-gap. Is die nu minimaal (en dat is ie) dan is het in een paar uur uitgehard. Is dat nog steeds te lang, gebruik dan een activator zoals sf7649.
En ja, je krijgt hem ook weer los, desnoods even brander erop.

klein puntje van aandacht: je hebt tijdens het klussen de bocht afgesneden (haven't we all ;) ) en nu moet je het fixen; je vraagt hier advies, dat krijg je ruim, maar je wil er eigenlijk niets aan doen en het aan blijven kijken. :?

En aanvullend: je hoeft dus niet je leiding af te zagen als je de knelring wil vervangen:
1. warm maken, tang erop en draaiend eraf schuiven
2. er bestaan zelfs knelringtrekkers
3. ander truukje: hamer op de ene kant van de knelring: tegenovergesteld erop tikken met andere hamer, rond gaan en dan wordt je knelring iets ruimer. Daarna krijg je hem er meestal wel vanaf.

[ Voor 43% gewijzigd door teacher op 20-01-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:22
Waarom niet heel voorzichtig de oude knelring doorslijpen met een multitool / dremel ?
Als je het netjes doet kan je de buis gewoon in takt houden.
Misschien dat een soldeerkoppeling in dit geval iets minder kans op lekken geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
JurienW schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:24:
Waarom niet heel voorzichtig de oude knelring doorslijpen met een multitool / dremel ?
Als je het netjes doet kan je de buis gewoon in takt houden.
Misschien dat een soldeerkoppeling in dit geval iets minder kans op lekken geeft.
Ik zou de waterpomptang knijptruc proberen. Als je ook maar iets doorschiet met een dremel heb je een kras of erger in de onderliggende (zacht koperen) waterleiding en krijg je het nooit meer dicht.

Een nieuwe knelkoppeling natuurlijk niet exact op de oude positie vastknijpen, want je wilt niet afdichten op je oude groef maar een vers stukje koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 10:16
Alternatief: Een Mapress koper koppeling er op persen. Als je niet genoeg ruimte hebt persen met bijvoorbeeld een tussenpersbek: https://benem.nl/rems-adapter-tussentang-z1-hoek-1.html om de juiste hoek te kunnen pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:57
*knip*
Je verdraaid de quote, speelt op de man en bovendien overdrijf niet zo aub.

[ Voor 90% gewijzigd door tweakduke op 20-01-2022 15:27 ]

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-05 06:40
Hier in de keuken een knelkoppeling die na ong. 10 jaar schat ik ook een klein beetje is beginnen lekken. De ring heb ik met veel geduld met een waterpomptang eraf gekregen. Gewoon heel voorzichtig rondom een beetje knijpen en dan draaien. Zeker een 10-tal minuten mee bezig geweest, maar hij kwam gelukkig wel los.

Ik zou het gewoon goed herstellen, geen opknapwerk. Je zal er anders altijd mee rondlopen in je achterhoofd dat het erger kan gaan lekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-05 23:27
Met 2 hamers tegelijk tegen de ring slaan op tegenovergestelde kanten.
dit doe je rondom en dan kun je de ring er zo aftrekken.
Niet te hard slaan , beetje met belijd.
Dan rekt de ring weer op en is ie los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:53
Andere optie: gewoon een T solderen op die buis. Knelring op exact diezelfde plaats gaat niet goed werken.

Solderen is makkelijker dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:10
waarschijnlijk geen bonofix of vsh geweest. probeer eens de juiste fitting te gebruiken. ?
bij koper kan je nog weleens wat rycelen. mits het de eerste keer niet helemaal aan puin is gedraaidt.
of het is wicu zonder stuenhuls. dan ben je echt ver van heus kan je echt niks meer.
ja inkorten en overnieuw beginnen. en waarschijnlijk moet je dat in dit geval nu ook .

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 20-01-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-05 16:44
iemand inhuren, die zal dat zo gefixed hebben.
De oplossing als het boven je moeilijkheidsgraad komt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14
Heb je hem al iets strakker gedraaid? Niet gaan beunen met Loctite of teflontape. De oude knelring hergebruiken is prima, zo'n beetje elke loodgieter doet dit, maar moet wel strak genoeg gedraaid worden. De knelring onnodig verwijderen (zagen) kan het leidingoppervlak ook weer mee beschadigd raken. Dan moet je een nieuwe stuk leiding pakken en die keus heb je nu niet.

[ Voor 43% gewijzigd door pennywiser op 20-01-2022 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-05 16:37

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueSS50
In ieder geval bedankt voor de tips!

Voor degene die zich druk maken over het bakje... dit is een tijdelijke oplossing, als ik de andere kant van de wand ga aanpakken komt deze weer in het zicht en kan ik er weer bij.

En zoals het net al is verteld. Ik heb de gok genomen en deze keer verloren. Gelukkig is dit in 1,5 jaar 3 dagen in de week en 5 avonden klussen een van de weinige dingen.

Als ik alles wat een beetje buiten mijn vakgebied moet laten doen dan was ik al tienduizenden euro's meer kwijt geweest...

Iedereen neemt weleens een weloverwegen risico als het echt niet anders kan. Het is niet kiezen voor de makkelijke weg.

[ Voor 50% gewijzigd door BlueSS50 op 20-01-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
BlueSS50 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:49:
In ieder geval bedankt voor de tips!

Voor degene die zich druk maken over het bakje... dit is een tijdelijke oplossing, als ik de andere kant van de wand ga aanpakken komt deze weer in het zicht en kan ik er weer bij.

En zoals het net al is verteld. Ik heb de gok genomen en deze keer verloren. Gelukkig is dit in 1,5 jaar 3 dagen in de week en 5 avonden klussen een van de weinige dingen.

Als ik alles wat een beetje buiten mijn vakgebied moet laten doen dan was ik al tienduizenden euro's meer kwijt geweest...

Iedereen neemt weleens een weloverwegen risico als het echt niet anders kan. Het is niet kiezen voor de makkelijke weg.
Maar heb je het nou al gewoon strakker gedraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:43
frennek schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Ik zou de waterpomptang knijptruc proberen. Als je ook maar iets doorschiet met een dremel heb je een kras of erger in de onderliggende (zacht koperen) waterleiding en krijg je het nooit meer dicht.
Daarom moet je een knelring ook niet helemaal doorzagen, maar een gleufje maken zodat je hem met je platbek schroevendraaier open kan breken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
pennywiser schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Moet ook gewoon werken....
Ik ga m een paar laten opwarmen en afkoelen en dan nogmaals ff aandraaien. Misschien dat dat nog lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:26
pennywiser schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:57:
[...]

BlueSS50 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:31:
ik heb hem al heel strak aangedraaid.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Strakker dan heel strak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou het een paar dagen aankijken, na een tijdje stopt een miniem lek met druppeltje vaak door kalk uit het water.

Disclaimer: In deze situatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 20-01-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
BlueSS50 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:28:
[...]

Moet ook gewoon werken....
Ik ga m een paar laten opwarmen en afkoelen en dan nogmaals ff aandraaien. Misschien dat dat nog lukt.
Welk gereedschap heb je precies gebruikt? Genoeg hefboom? Zo niet dan lijkt het strak omdat jij veel kracht zet, maar is het zo los als wat. Of misschien kan je niet goed achter het meubel komen en is je kracht daardoor beperkt. Dat doet niet af aan het feit dat het gewoon wat strakker moet.

[ Voor 15% gewijzigd door pennywiser op 20-01-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
pennywiser schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:36:
[...]

Welk gereedschap heb je precies gebruikt? Genoeg hefboom? Zo niet dan lijkt het strak omdat jij veel kracht zet, maar is het zo los als wat. Of misschien kan je niet goed achter het meubel komen en is je kracht daardoor beperkt. Dat doet niet af aan het feit dat het gewoon wat strakker moet.
Met een waterpomptang, Bahco kan er niet tussen en 22 is mijn grootste steeksleutel.
de rest van de koppelingen zijn lekvrij met aan=aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
BlueSS50 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Met een waterpomptang, Bahco kan er niet tussen en 22 is mijn grootste steeksleutel.
de rest van de koppelingen zijn lekvrij met aan=aan
Precies wat ik al dacht. Met een waterpomptang kan je onvoldoende kracht zetten en die ragt ook langs de zeskant als je het wel probeert. Dan weet je de oplossing, aandraaien met goed gereedschap, wat er wel tussen kan.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 20-01-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
SilentSimon schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 07:41:
Je hebt speciale knelring trekkers

https://www.toolstation.n...V-pOhk0d03pQaAjWAEALw_wcB

Heb er zelf ook een en het werkt gewoon goed. Wel duur voor eenmalig gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Rofdof op 20-01-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Rofdof schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:05:
[...]

Je hebt speciale knelring trekkers

https://www.toolstation.n...V-pOhk0d03pQaAjWAEALw_wcB

Heb er zelf ook een en het werkt gewoon goed. Wel duur voor eenmalig gebruik.
Een nieuwe knelring zul je toch ook ook voldoende aan moeten trekken, nog wat harder zelfs omdat die eerst een beetje in vorm moet worden getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:00
Knelkoppelingen moet je niet met een langere hefboom aantrekken, zeker niet een hergebruikte, dan ga je ze mogelijk te strak aantrekken. In het beste geval gaat hij dan nog harder lekken, zodat je gedwongen wordt om de boel los te halen en wél degelijk te repareren :+

In het slechte geval levert het een onbetrouwbare koppeling op die je vervolgens onzichtbaar en onbereikbaar wegwerkt.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
spita rescue tape eromheen en klaar :*)

Zeer eenvoudig aan te brengen. Waterdicht tot 8 bar. Duurzame oplossing. Zo heb ik ooit onze verwarming in de vorige woning lekvrij gemaakt totdat de gehele standleiding drukvrij kon worden gemaakt maanden later. Lekte toen ook langs de knelring. Wikkelde dit eromheen en heeft nooit meer een druppel gegeven. En die standleidingen daar stond gauw 5 of meer bar op plus werd heet, heel heet.

[ Voor 57% gewijzigd door mouse86 op 20-01-2022 20:32 ]

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-05 22:37

apt

Ik ben het wel met Vinzz eens, ik had vroeger wel eens problemen koppelingen waterdicht te krijgen met een waterpomptang, maar met een stevige bahco van goede kwaliteit zet je echt meer kracht dan met een waterpomptang. Bovendien worden je koppelingen niet rond. Ik gebruik knelringen regelmatig opnieuw als ik iets aanpas. Nooit problemen mee. Als er nog een druppeltje lekt iets strakker aantrekken en klaar.

Ik zou het eerst nog eens met goed gereedschap een slagje geven.

Het is vast ook mogelijk de boel kapot te draaien als je teveel kracht zet maar ik kan het me niet herinneren dat me dat is gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kans is miniem klein dat een hergebruikte ring gaat lekken door hergebruik alleen. En ik had het over voldoende hefboom en goed gereedschap. 10 of 12 inch Bahco en een steeksleutel.

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 20-01-2022 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-05 18:27
Heb je al geprobeerd de knelring een keer roodheet te stoken met een soldeerbrander? Het is in principe hetzelfde principe als een koperen pakking toch? Die kun je ook uitgloeien zodat deze weer goed afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
Beste klussers,
Gisteravond een tijdje goed heet water erdoor laten lopen zodat het geheel een graad of 60 was.
Vanmorgen geen druppeltje te bekennen. Heb m nog niet nagetrokken.
Ook de andere koppeling (die van het bakje) is nu ook lekvrij.

Zo zie je maar. Paniek om niets.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
BlueSS50 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:27:
Beste klussers,
Gisteravond een tijdje goed heet water erdoor laten lopen zodat het geheel een graad of 60 was.

maarre, heb je wel wat geleerd? >:)
nooit een oude knelring gebruiken :p

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-05 15:08
Ik dacht te reageren in een totaal ander topic...

[ Voor 78% gewijzigd door virtualJac op 21-01-2022 13:16 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
pyrofielo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:30:
[...]

maarre, heb je wel wat geleerd? >:)
nooit een oude knelring gebruiken :p
Zeker wat geleerd. Dat er meer mensen zijn die een knelkoppeling hergebruiken! _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrStiffler
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-05 07:51
BlueSS50 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:27:
Beste klussers,

@BlueSS50 Fijn dat mijn advies je zo goed heeft kunnen helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlmlA
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 26-02-2024
ThinkPad schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:03:
ik zie prijzen van €25 voor een tubetje
Inmiddels 50-60... Dan liever de loodgieter bellen.
Pagina: 1