Sanity check offerte elektra-werkzaamheden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:49
Beste mede-Tweakers,

ik ben bezig met de verbouwing van een jaren 30 rijtjeswoning die ik net heb gekocht. We hebben een aannemer voor de renovatie van de badkamer en een aantal andere zaken (plafond keuken, slopen van 2 schouwen en een wand tussen keuken en woonkamer, etc). We willen ook wat elektra betreft wat aanpassingen doen:

- extra groepenkast: we gaan koken op inductie, er komen zonnepanelen (5kWp), warmtepomp (binnen een jaar of twee wellicht als de CV-ketel het begeeft, quooker, etc. Er moeten dus heel wat groepen bij, wat in de praktijk waarschijnlijk gewoon een extra groepenkast betekent.
- voorbereiding voor upgrade naar 3x25A

Daarnaast moeten er in de badkamer en de keuken een aantal lichtpunten, spots en wandcontactdozen aangebracht worden.

De aannemer heeft een bevriende elektricien gevraagd om een aantal werkzaamheden uit te voeren. Hij is komen kijken, en heeft vandaag een offerte uitgebracht. Een aantal werkzaamheden moeten idealiter al voor dinsdag uitgevoerd worden, omdat dinsdag een dekvloer wordt gestort op het schuimbeton dat we net hebben laten storten, en een aantal leidingen in de dekvloer zullen moeten liggen.

Vandaag heb ik via mijn aannemer de offerte van de elektricien ontvangen. En ik val stijl achterover van de prijs. Ik had gerekend op zo'n 1500-2000€, maar onderaan de streep is het bedrag 11.500€, inclusief BTW.

Hier neemt de aannemer ongetwijfeld nog wat marge op, en hij rekent sowieso 5% voor 'algemene kosten'.

Mij lijkt dit enorm hoog, maar ik ben niet zo op de hoogte van wat elektra-werkzaamheden kosten. Ik zie online wel bedragen als 100€voor 1 nieuwe groep, en zo'n 70€ voor de volgende groepen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Is dit redelijk, of ruikt dit naar woekerprijzen?

Hieronder de offerte
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De meterkast ziet er op dit moment zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvZK3xWRC_Ye63yIJ3iWQYtx1Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2HxBHXWmgro2rYBO2uA1XpE.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn geen gekke routes te maken/zoeken voor het aanleggen van leidingen, want alles ligt open doordat we een schouw hebben verwijderd van keuken tot zolder. Je kan dus supersimpel van de meterkast tot de keuken, badkamer en zolder. Om je een idee te geven: je kijkt echt vanaf de zolder in de keuken en het toilet op de begane grond: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z51MN--dk22qeVEAYiVC9teqwvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZOkjMYGp5i4a9F4ep1KVXz0a.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door marvel27 op 19-01-2022 23:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 17:35

FD2

De helft zou ik ook een fors bedrag vinden.
Maar ja, ik zit niet in het vak.

De opwaardering van 1 naar 3-fase kostte bij mij 3 jaar geleden pakweg 720 euro.

Aan de andere kant, hoe reeël is het dat je dit niet accepteert ?
Nu je hier post is het vertrouwen al ver te zoeken.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-07 11:38
Ik had mijn groepenkast laten vervangen plus kleine extra werkzaamheden voor ca 1000. Aanschaf is zo'n 600 en misschien een dag werk. De opeenstapeling van groepen en kosten ombouwen meterkast is wel erg veel.

Ik vind alle posten erg hoog. Bijvoorbeeld badkamer 900. Dat is a 60 euro pu (vrij hoog tarief) 12 uur werk en 180 aanschaf. Lijkt mij eerder 4 uur werk en 120 aanschafkosten.

Als die deadline van dinsdag de strop is zou je zelf gewoon een aantal 3×2,5 en 5x6 ymvk kabels kopen en neerleggen. Dat is de moeite niet. Dan heb je meer tijd voor meer offertes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 15:35
Ik heb ca een jaar geleden enigzins vergelijkbare werkzaamheden laten uitvoeren en was daar ruwweg €3800,- voor kwijt.
Dus dit lijkt me derhalve aan de hoge kant.

Overigens is werkzaamheden binnen een week uitvoeren normaal al te kort en een spoedklus, maar in deze tijd helemaal.
Tussen mijn offertes en uitvoering zat destijds 3 maanden.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-06 17:35

FD2

@marvel27
Het laat me niet los.

Verbreek dit contact met de elektriciën, en vraag aan de aannemer een tussen rekening op te maken,
en vervolgens iedere week afrekenen als je met hem door wil gaan.

Volgens mij kan je ook op eigen kracht falliet gaan, daar heb je hun hulp niet voor nodig.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Goedkoop is het zeker niet. Je betaalt hier ook zeker "je hebt geen keus, want voor volgende week vind je toch geen ander" tarief.

Maar dit klinkt gewoon als een compleet nieuwe electra installatie in de hele woning en schuur. Dat je hier 2k voor in gedachte had, dat verbaast mij dan ook weer wel. Want dat gaat het zeker niet worden.

Ik heb vorig jaar ook wat electra werk laten doen. Materiaalkosten waren wel wat hoger dan ik had verwacht. Die electra jongens gebruiken nou eenmaal duur spul.

Om je een idee te geven: de grondkabel die hij nodig heeft voor "schuur", kostt je waarschijnlijk alleen al meer dan 10 euro per meter incl. BTW. En dan heb je dus verder nog niks. Arbeid en andere materialen komen er nog gewoon bij. Was je van plan om planten in je schuur te gaan kweken of er een "professionele werkplaats" te beginnen? 5x 6mm2 is wel vrij fors. Ik zou eens kunnen kijken wat onze electricien gebruikt heeft voor ons 15kW fornuis.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-01-2022 06:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 06:42

ThePsycho

Biertje?

11kw kan al over 2.5mm2, me zou met 4mm2 ook wel uit de voeten kunnen denk ik.

Ben het ook eens met @Anoniem: 39993, voor 2k ging dit zeker niet gebeuren. Ik heb ~2 jaar terug een stoppenkast laten vervangen voor een dubbele kast met een aantal krachtgroepen en dat was ook wel €1600,- op zichzelf.
Het totale bedrag is wel hoog, maar de krachtgroepen en bijbehorende aardlek zijn ook wel relatief dure krengen.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

"Ombouwen" klinkt misschien ook wat simpel. Dit is gewoon vanaf 0 bouwen. Bestaande inrichting eruit en alles nieuw opbouwen.

Het is dat ik geen tijd heb, anders had ik er even wat facturen bij gezocht. Ja, het is duur. Maar in mijn ogen is het ook gewoon een berg werk en veel dure materialen. Combineer dat met de huidige prijzen qua arbeid en materialen, veel haast en dan krijg je inderdaad zoiets.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:33

Theo

moederbord

Meterkast ombouwen is iets dat in 2 uren gedaan kan worden en wat 500 euro aan materialen kost (max!). Met 100 euro per uur als uurloon is dat 700 euro ex, of (afgerond!) 1000 euro incc btw. Dat het nu het driedubbele kost is onzin en zit tegen afzetterij/oplichting aan vind ik.

Je kan vragen om een specificatie van de rekening; dus hoe de uren en materiaal zijn bepaald per item. Dat geeft een opening om de prijs uiteindelijk door 3 te kunnen doen... Als de persoon erg rustig aan werkt dan zijn 32 uren (4 dagen) voldoende, plus 1.500 euro aan materiaal. Dus 3.200 euro pus 1.500 euro (samen 4.700 euro ex btw) waarbij bedragen al naar boven zijn afgerond zou ik al hoog/duur vinden...

offtopic:
Ik moet van baan wisselen merk ik; het aanleggen van electra is geen hogere wiskunde als je veel met stroom hebt gewerkt en de normen kent. En zo'n klus moet in een week makkelijk te doen zijn met nog geen 2k aan materialen. Dus ruim 9k aan winst; dat is meer dan dat ik nu per maand heb..

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Theo schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:22:
Meterkast ombouwen is iets dat in 2 uren gedaan kan worden en wat 500 euro aan materialen kost (max!). Met 100 euro per uur als uurloon is dat 700 euro ex, of (afgerond!) 1000 euro incc btw. Dat het nu het driedubbele kost is onzin en zit tegen afzetterij/oplichting aan vind ik.

Je kan vragen om een specificatie van de rekening; dus hoe de uren en materiaal zijn bepaald per item. Dat geeft een opening om de prijs uiteindelijk door 3 te kunnen doen... Als de persoon erg rustig aan werkt dan zijn 32 uren (4 dagen) voldoende, plus 1.500 euro aan materiaal. Dus 3.200 euro pus 1.500 euro (samen 4.700 euro ex btw) waarbij bedragen al naar boven zijn afgerond zou ik al hoog/duur vinden...

offtopic:
Ik moet van baan wisselen merk ik; het aanleggen van electra is geen hogere wiskunde als je veel met stroom hebt gewerkt en de normen kent. En zo'n klus moet in een week makkelijk te doen zijn met nog geen 2k aan materialen. Dus ruim 9k aan winst; dat is meer dan dat ik nu per maand heb..
Ligt eraan wat je precies gaat ombouwen natuurlijk. Ik heb mijn meterkast vorig jaar ook laten ombouwen:
- naar 3x 25A
- nieuwe krachtgroep voor het fornuis
- overige groepen verdelen over de 3 fasen

Pastte allemaal in de bestaande kast. Dan ben je inderdaad met een paar honderd euro klaar (even de bekabeling naar de keuken en de Perilex doos niet meegerekend).

Maar dit heeft niets meer met ombouwen te maken. Dit is gewoon vanaf niets een compleet nieuwe installatie aanleggen. Dus nieuwe centraaldozen, nieuwe leidingen, nieuw draad, nieuw schakelmateriaal + inbouwdozen, inbouwspotjes. Ik zie freeswerk staan, dus ik vermoed ook nog eens dat alle stopcontacten op andere hoogte komen.

2k aan materialen.... ik betwijfel het. Daarnaast is de prijs ex. BTW ruim 9k. Dat er 2k aan BTW betaald moet worden, daar wordt die electricien geen cent beter van. Dat het voor minder zou kunnen, daar ben ik het dan wel helemaal mee eens.

Ik doe veel zelf. :) Dat scheelt een hoop, maar dan weet je ook wat materiaal een beetje kost. In december nieuw schakelmateriaal besteld voor 2 slaapkamers. Gewoon simpel Gira spul (S55): 220 euro ongeveer. Dat is dus alléén frames, 2 schakelaars, stopcontacten en een paar blindplaatjes. Hier hebben we het over een heel huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-01-2022 09:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:58
Leg loze leidingen in de dekvloer, of bekabel direct waar mogelijk, en neem je tijd met offertes.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06:29
FD2 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 02:41:
@marvel27
Verbreek dit contact met de elektriciën, [...]
Dit kan eenvoudig met "ik stop contact" :+

Acties:
  • +11 Henk 'm!

m2011 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:29:
[...]

Dit kan eenvoudig met "ik stop contact" :+
"Ik wil stoppen." Krijg je waarschijnlijk terug dat er tegenwoordig alleen nog met automaten gewerkt wordt en dat stoppen echt heel erg ouderwets zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-06 16:33
Ik zit niet in het vak, maar ik denk dat dit vrij fors is inderdaad. Ik heb redelijk recent samen met een neef mijn complete huis voorzien van nieuwe bedrading (er was niks geaard, en de meterkast kwam uit het jaar kruk).
Dit heeft mij in totaal ~ 2300 euro gekost voor: nieuwe meterkast, alle bedrading opnieuw, nieuwe contactdozen, schakelmateriaal, en een aantal nieuwe aansluitpunten.

Dan moet ik daar wel bij zeggen dat mijn neef hiervoor verder geen uurtarief heeft gevraagd voor zijn werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sme4gle schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:38:
Ik zit niet in het vak, maar ik denk dat dit vrij fors is inderdaad. Ik heb redelijk recent samen met een neef mijn complete huis voorzien van nieuwe bedrading (er was niks geaard, en de meterkast kwam uit het jaar kruk).
Dit heeft mij in totaal ~ 2300 euro gekost voor: nieuwe meterkast, alle bedrading opnieuw, nieuwe contactdozen, schakelmateriaal, en een aantal nieuwe aansluitpunten.

Dan moet ik daar wel bij zeggen dat mijn neef hiervoor verder geen uurtarief heeft gevraagd voor zijn werkzaamheden.
Ook 13 groepen, waaronder een paar krachtgroepen? Dat zou ik echt een koopje vinden (en dan wil ik graag weten waar ik moet bestellen. :) ). Dan bestel ik duidelijk bij de verkeerde partij.

Ik gok dat alleen het schakelmateriaal bij ons in huis toch wel richting de 1000 euro gaat als ik dat in 1 keer zou bestellen. En dan heb ik het nog niet eens over eventuele dimmers en laat ik de schuur even buiten beschouwing. Als ik alles bij elkaar optel, is het eigenlijk ook gewoon wel veel. In de 2 slaapkamers waar ik het hierboven over had, zitten bijvoorbeeld in totaal bijna 20 stopcontacten. Keuken + eetkamer: 16 stopcontacten....

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-01-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-06 16:33
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Ook 13 groepen, waaronder een paar krachtgroepen? Dat zou ik echt een koopje vinden (en dan wil ik graag weten waar ik moet bestellen. :) ). Dan bestel ik duidelijk bij de verkeerde partij.

Ik gok dat alleen het schakelmateriaal bij ons in huis richting de 1000 euro gaat als ik dat in 1 keer zou bestellen. En dan heb ik het nog niet eens over eventuele dimmers.
8 groepen waarvan een krachtgroep voor het kookstel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Ook ik vind de kosten erg hoog. Wij laten binnenkort zonnepanelen (en wat later een warmtepomp) plaatsen.
Hierbij laten we ook de groepenkast vervangen en 3 groepen bijplaatsen voor de toekomst (electrische auto, inductiekoken en warmtepomp). Kosten, 850,- bij een groot installatiebedrijf.
Maar dit is natuurlijk zonder draden vervangen.

[ Voor 19% gewijzigd door tilburgs82 op 20-01-2022 09:59 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
vind het inderdaad redelijk lomp geld voor (wat lijkt) redelijk weinig arbeid.

Heb afgelopen jaar alle elektra vervangen in mijn jaren 30 woning. niks is gebleven, alle dozen, sleuven, buizen, draden, 2 stoppenkasten, schakelmateriaal is nieuw. Dan zit ik op 3000 euro (a-merk) materiaal.

Sleuven frezen, vullen en wegwerken en dergelijke is een hoop werk. Dat zou zeker duur kunnen zijn.
Maar dat is in jouw offerte maar 500 euro en dus niet van toepassing.

Het lijkt op een offerte met weinig arbeid. Klopt dat ook? Is het weinig werk om de kabels op zolder of in de badkamer te krijgen?
De keuken klinkt als weinig werk. Gewoon op de grond leggen voordat de vloer gestort wordt. Dat mag bijna niks kosten.

1-2k vind ik te laag ingeschat voor zoiets als je het laat doen. Maar 11k gaat nergens over.

That said:
Je hebt het over de kast uitbereiden. Ik zou hem gewoon in zijn geheel vervangen. Dan heb je het in 1 keer netjes in plaats van een half-oude lapjeskat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Ik was 871 kwijt voor 2 meterkasten:
- 1x12 kast op de plaats van de oude meterkast met 3x25A ALA naar de nieuwe kast, 3x20A ALA naar de schuur en een overspanningsbeveiliging.
- Dan in de trapkast een nieuwe 2x24 kast (2 stuks 2x12 naast elkaar) met 12 normale en 1 krachtgroep

Kon nog goedkoper als ik koos voor merken als Emat, maar daar heb ik niet genoeg vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:34
hier vorige maand nieuwe groepenkast
3x aardlek met elk 4 groepen B16, hoofdschakelaar 3 fase, kast met ruimte voor nog wat extra krachtgroepen
kast alleen was al €1400 ex btw zonder korting
oude kast afkoppelen en de nieuwe aansluiten €200
omzetten 1fase naar 3 fase door netbeheerder €280
200mtr Bruin/Blauw/Geelgroen/Zwart €200

Dan nog buis/inbouwdozen en schakelmateriaal kwam ook al op ruim €250

Bedrading vervangen oude groepen en verdelen over 3 fase samen met iemand anders gedaan in een weekje (kan ik dus beschouwen al gratis maar dat doet een monteur waarschijnlijk niet voor dat bedrag)

Totaal prijs loopt dus snel op,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tilburgs82 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:54:
Ook ik vind de kosten erg hoog. Wij laten binnenkort zonnepanelen (en wat later een warmtepomp) plaatsen.
Hierbij laten we ook de groepenkast vervangen en 3 groepen bijplaatsen voor de toekomst (electrische auto, inductiekoken en warmtepomp). Kosten, 850,- bij een groot installatiebedrijf.
Maar dit is natuurlijk zonder draden vervangen.
Da's een nette prijs hoor. Een Hager 3-fasen groepenkast met 8 lichtgroepen, krachtgroep en beltrafo kost je inc. BTW al ruim 550 euro. (En dat valt mij qua prijs eigenlijk al best mee. Had ik wel duurder verwacht.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 13:44
Ze maken hier duidelijk misbruik van het feit dat dit snel moet gebeuren. Als ik jou was zou ik ook een goed gesprek met je aannemer hebben aangezien dit zijn vriendje is.

Ik heb een tijd terug ook mijn groepenkast vervangen en 4 extra groepen laten aanleggen voor mijn nieuwe keuken.

Nieuwe 3 fase meterkast met 4 aardlek schakelaars en met 5 extra groepen.
Kabels trekken naar keuken

€1500..

In jouw geval zou ik denken aan 3000 tot max 4000 euro. Alles daar boven is oplichting...

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-07 16:30
Deze offerte is inderdaad aan de hoge kant. Zeker als ik het punt pak: Ombouwen meter kast al ruim 2400 euro kost. Dat is echt te gek. Een goede groepenkast met 12 automatische groepen, kracht groep enz kost je rond de 800 euro. Het ombouwen is een ochtendje werk. Dan zou ik eerder op 1200 euro uit komen (nog wat klein materiaal laten we gek doen totaal 1400 euro.)

Verder is het mij niet heel duidelijk wat er verder exact gedaan moet worden. Als alle leidingen/ draden vervangen gaan worden en dus het gehele electrische systeem vervangen gaat worden en dat op zeer korte termijn dan is het wel redelijke offerte. Het meeste geld zit sowieso in de arbeid hier.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatiferous
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Wij hebben ongeveer een jaar terug al het elektra laten vervangen in een oud huis waar alles opbouw was en de meterkast 2 groepen(!) had:

- nieuwe meterkast met ruimte voor uitbreidingen
- alle leidingen in laten frezen
- kookautomaat
- voorbereiding verzwaring naar 3x25A
- Aarde laten aanleggen
- Ze hebben zelfs Shellies voor mij geinstalleerd
- incl verwijdering van oude installatie
- led spotjes
- etc

Voor een redelijk groot huis van 2 verdiepingen.

En was ongeveer hetzelfde kwijt. Zelfs rekening houdend met hard stijgende prijzen lijkt me de offerte beetje hoog. Wij zitten trouwens midden in het land in een 100.000+ gemeente.

Moraal van mijn verhaal: vraag rond en vraag meer offertes op! Wij hebben ook offertes gehad van variërend van 10 tot 60k.

Pm me als je wat screenshots wil van onze offerte destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fatiferous schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:01:

- voorbereiding verzwaring naar 3x25A
Dan bestellen ze gewoon een standaard gevulde 3-fase kast en zetten ze een "kammetje" op je 4 polige hoofdschakelaar. Zit alles gewoon op 1 fase en hoef je alleen maar het kammetje te verwijderen als de netbeheerde de 3-fase aansluiting oplevert. Dat is "offerte-vulling".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theta-1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-07 16:03
is veel en veel te duur. Zomer 2021 ongeveer zelfde werkzaamheden laten doen ivm verbouwing keuken en gelijk de kans genomen om de hele meterkast te vernieuwen en wat zaken te upgraden ivm verbouwing badkamer en wat andere plaatsing van apparatuur + in hele huis nieuwe WCD en schakelaars. Was totaal EUR 4.000.

Hier worden dikke marges gemaakt en wordt misbruik gemaakt van de urgentie.

Zou uberhaupt eens goed nadenken of je met de aannemer verder wilt gaan. Deze moet ook weten dat dit veel te duur is en dit aangeven.......tenzij hij er zelf ook nog wat mee verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Theta-1 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:27:
is veel en veel te duur. Zomer 2021 ongeveer zelfde werkzaamheden laten doen ivm verbouwing keuken en gelijk de kans genomen om de hele meterkast te vernieuwen en wat zaken te upgraden ivm verbouwing badkamer en wat andere plaatsing van apparatuur + in hele huis nieuwe WCD en schakelaars. Was totaal EUR 4.000.

Zou uberhaupt eens goed nadenken of je met de aannemer verder wilt gaan. Deze moet ook weten dat dit veel te duur is en dit aangeven.......tenzij hij er zelf ook nog wat mee verdient.
Dat is in deze tijd geen misbruik maken van urgentie. Installateurs komen al om in het werk en hebben je klusjes niet meer nodig. Dit is een “ik noem een hoge prijs zodat hij nee zegt”-prijs.

Iedere aannemer pakt op iets wat hij moet regelen. En dan is 25 tot 40% niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
Theta-1 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:27:

Ding ding ding, hij verdient er zeker aan.

Ik denk dat het duidelijk is dat ze hier misbruik proberen te maken van de urgentie. En dat is deels mijn fout: ik heb te veel vertrouwen gesteld in de aannemer die zei dat hij een mannetje kende dat goed werk leverde wat elektra betreft. Daardoor ben ik niet zelf offertes gaan aanvragen, en hebben we hier lang mee gewacht. En krijgen we nu letterlijk de rekening gepresenteerd.

Ik denk dat ik inderdaad even zoals sommigen van jullie hebben gezegd moet kijken wat nu moet, en wat ook gewoon later kan. De hele uitbreiding van de meterkast kan bijvoorbeeld gewoon later, geen reden om dat nu mee te nemen in een woekerofferte.

Ik zit met 3 'stroppen':
1. dinsdag wordt de dekvloer gestort, en daar moeten de kabels van de apparatuur van de keuken in komen te liggen. Ten laatste maandagavond moeten die dus op hun plek liggen.

2. 2-3 weken voor de elektra in het plafond van badkamer en keuken en dus ook WCD's en wandlampen. In de badkamer moeten dan ook de voorbereiding klaar zijn voor de Sunshower.

3. 2-3 maanden: we verwachten dat de zonnepanelen in de loop van april geplaatst zullen worden. Dus tegen dan moet meterkast op driefasen kunnen draaien, en idealiter uitgebreid zijn.
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 05:54:
Was je van plan om planten in je schuur te gaan kweken of er een "professionele werkplaats" te beginnen? 5x 6mm2 is wel vrij fors.
Dat is inderdaad veel te fors, en een misverstand bij de elektricien. De bedoeling is om binnen bepaalde tijd een warmtepomp te nemen. Indicatief heb ik aan de elektricien een warmtepomp van 6kW aangegeven. Dat is natuurlijk het warmtevermogen van de WP, maar niet het elektrische vermogen dat hij slurpt. Bv. een Panasonic WH-MDC07J3E5 monobloc produceert 7kW warmte, maar heeft maar 2,3kW nodig wat elektriciteit betreft. Volgens mij is dat al een heel andere orde van grootte qua kabel, en zou zelfs op 1 fase kunnen denk ik? Dus dat geldt sowieso voor de kabel naar de schuur en de WP-kabel naar zolder.

Waarom schuur en zolder? Ik weet nog niet of we dan voor een monoblock gaan, of dat we ook een binnenunit op zolder zullen zetten. En de buitenunit zou dan op/in de schuur kunnen komen te staan (zo'n 7m van het huis) of op het platte dak van de uitbouw. Om opties open te houden wilde ik de voorbereiding aanbrengen naar beide plekken (bij de schuur stopt het dan aan de achtergevel, en als we dat willen doorzetten verlengen we de kabel door de tuin naar de schuur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
marvel27 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:22:
[...]
Dat is inderdaad veel te fors, en een misverstand bij de elektricien. De bedoeling is om binnen bepaalde tijd een warmtepomp te nemen. Indicatief heb ik aan de elektricien een warmtepomp van 6kW aangegeven. Dat is natuurlijk het warmtevermogen van de WP, maar niet het elektrische vermogen dat hij slurpt. Bv. een Panasonic WH-MDC07J3E5 monobloc produceert 7kW warmte, maar heeft maar 2,3kW nodig wat elektriciteit betreft. Volgens mij is dat al een heel andere orde van grootte qua kabel, en zou zelfs op 1 fase kunnen denk ik? Dus dat geldt sowieso voor de kabel naar de schuur en de WP-kabel naar zolder.
Alsnog slecht van de elektricien, die zou zoiets moeten inzien. 7kw elektrisch in huis zou altijd een krachtstroomapparaat zijn. Anders zou je een 32A stop of meer moeten hebben, wat nergens past. Over 5x6mm2 kan 3x32A oftewel 22kW!
5x2.5 is (16A) afgezekerd doorgaans voldoende, maar als overprovisie wordt er vaak gegrepen naar 5x4, zodat je in de schuur nog een paar groepen zou kunnen afsplitsen (onvolledig verhaal, maar dat boeit even niet). 5x6 is echt overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:09
marvel27 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:22:

Ik zit met 3 'stroppen':
1. dinsdag wordt de dekvloer gestort, en daar moeten de kabels van de apparatuur van de keuken in komen te liggen. Ten laatste maandagavond moeten die dus op hun plek liggen.

2. 2-3 weken voor de elektra in het plafond van badkamer en keuken en dus ook WCD's en wandlampen. In de badkamer moeten dan ook de voorbereiding klaar zijn voor de Sunshower.
Mocht je zelf handig zijn.

Wellicht een oplossing voor je eerste 2 problemen. Heb je geen kruipruimte? Zo ja, dan zou ik lekker even ergens een muurfrees, dozenboor en beitel op de kop tikken en zelf de gleuven uitzagen en uitbreken.
Hier zou ik dan 19mm pijp inleggen wat altijd voldoende is voor 3x2,5mm2 en zelfs 5x2,5mm2 kabel.
De kabels hoef je natuurlijk nog niet direct te leggen die trek je later zo doorheen naar de kruipruimte en voer je zo weer naar boven bij je meterkast.

Het zelfde geld natuurlijk voor je badkamer. Al het leidingwerk dozen kan je vast vrezen en buizen leggen. Daarnaast boor je vast de dozen er in. VD draad kan je overal later zo intrekken met een trekveer. Zorg natuurlijk wel dat je voor je sunshower een directe leiding naar je meterkast legt. let wel op dat groepen elkaar niet mogen kruizen in dozen.

Daarnaast zal ik ook tijdig je aanvraag voor 1 fase naar 3 fase doen bij je netbeheerder. Ook daar hebben het ze super druk. Hier zitten ook kosten aan verbonden die nog boven op de andere kosten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou inderdaad ook gaan zoeken naar een quick fix voor die 2 érg krappe deadlines. Het hoeft in de meterkast allemaal nog niet aangesloten te worden. Voor in de vloer gebruiken ze vaak kabels met een mantel, geen buizen met draad. Zolang die kabel er maar ligt en tijdelijk even aan de muur vastgezet wordt op de juiste plek, kan dat cement er gewoon in.

En begin inderdaad ook maar met het aanvragen van je verzwaring van je aansluiting naar 3x 25A bij de netbeheerder. Daar staat formeel 6 weken voor ongeveer, maar ook daar kan het tegen zitten. Bij ons duurde het bijna 3 maanden, wegens omstandigheden waar ik in eerste instantie helemaal geen weet van had. Wij hadden nog een oude "primair/secundair" aansluiting gedeeld met de buren. Daar kunnen ze geen 3 fasen over leveren en dan willen ze beide aansluitingen vernieuwen. Bijkomend voodeel voor ons was dan wel, dat het in ons geval helemaal gratis was vanwege "geplande vervanging van de aansluiting". Zowel de buren als wij hebben 0 euro betaald voor 3 fasen. En wij kregen het volledige circus, met graafmachine en werkploeg. Alles compleet vernieuwd vanaf de straat.

Maar.... je meterkast MOET op dat moment wel ten minste aangepast zijn naar 3 fasen. Want de netbeheerder trekt alleen het kammetje uit je 4 polige hoofdschakelaar en sluit de 3 fasen dan aan op die hoofdschakelaar. Die gaan verder 0,0 doen in je groepenkast en op een 2 polige hoofdschakelaar gaan ze het niet kunnen leveren.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-01-2022 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 10:05
Lijkt me een typische offerte van "eigenlijk wil ik het niet doen want ik heb geen tijd, maar als ze dit willen betalen maak ik wel even ruimte in de agenda" offerte.

Maar aan de andere kant het moet nog morgen of maandag gebeuren. Dat wordt zeker meegenomen in de offerte.

Onder normale omstandigheden zou ik zeggen dat dit zo'n 5/6000 zou mogen kosten. Vergeet namelijk niet dat de prijzen voor vakmensen flink zijn gestegen zelfde geld voor bekabeling de koperprijs is skyhigh nu.

Aan de andere kant kunt je ook nu een bos 19mm buis halen en die zelf leggen ? Zo moeilijk is dat ook niet. Dan kunnen ze dinsdag storten en jij naar een ander zoeken voor een normale prijs. Leg direct buisje voor ethernet naar de kamers als je toch bezig bent ;).

[ Voor 36% gewijzigd door Jan-man op 20-01-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 10:49
En je water en afvoer liggen er al wel en op de juiste plaats of moeten die ook nog in de vloer?

Verder is er bij een onduidelijke aanvraag kans op een verkeerde offerte. Dat stukje over de warmtepomp maar ook een kast 'erbij' etc helpt natuurlijk niet en al helemaal icm met diverse deadlines in verschillende periodes. Maar verkijk je ook niet op al het extra werk, lampje hier, wcd daar etc. Tekening van je keuken leverancier opvragen en weet ik het wat er allemaal nog tegen kan zitten.
Die 2000 euro was wel onrealistisch laag.

[ Voor 4% gewijzigd door xs2tom op 20-01-2022 19:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvel27
Ik heb de elektricien gebeld vandaag. Hij gaf aan dat hij, verdeeld over zo'n 2-3 weken, zo'n 40u werk had. Gevraagd naar zijn uurtarief zei hij 50€ exlusief, 60,5€ inclusief BTW. Dat is dus 2400€.
Toen ik hem vroeg of hij dan echt 9000€ aan materiaal had gerekend, leek hij een beetje verrast, en gaf toen dat hij dat hij dat niet zeker wist, omdat hij de offerte niet voor zich had liggen. En dat hij ook geen zin had om het na te pluizen, dat de prijzen waren wat ze waren.

We hebben hem toen verteld dat de offerte wat ons betreft veel te hoog lag. Er viel voor hem niets te doen aan de prijs, en hij gaf aan dat hij wel eventueel een deel van de offerte kon uitvoeren (bv als we enkel de dringende zaken wilden laten doen), maar dat de prijs er dan niet beter op zou worden.

Dat was dus duidelijk voor ons: op zoek naar iemand anders. Ik heb een tiental elektriciens gebeld, en gelukkig hadden 4-5 van hen de komende 2 weken tijd om de elektra-werkzaamheden in de badkamer en keuken uit te voeren. Het lijkt er dus wel op dat dat in orde zal komen, gelukkig. Wat een waste of time wel zeg voor alle partijen (en stress voor mij en mijn vrouw).

Het feit dat hij wat uit de lucht leek te vallen toen ik het totaalbedrag herhaalde, doet mij denken dat hij een bedrag heeft genoemd aan onze aannemer, en dat hij die bedragen nog flink heeft verhoogd. We zullen waarschijnlijk niet te weten komen wat er precies is gebeurd, maar het vertrouwen is langs mijn kant echt helemaal weg. Het vervelende is, is dat het geen optie is voor ons om hem wandleen e sturen. De werkzaamheden moeten af, want begin maart moeten we uit het huis waar we nu wonen.

Goede tip om de verzwaring alvast aan te vragen @happy killer, zal ik alvast doen.
timberleek schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:19:
[...]
5x2.5 is (16A) afgezekerd doorgaans voldoende, maar als overprovisie wordt er vaak gegrepen naar 5x4, zodat je in de schuur nog een paar groepen zou kunnen afsplitsen (onvolledig verhaal, maar dat boeit even niet). 5x6 is echt overkill.
Ik gaf aan dat de kabel van 6m² wat overkill was omdat de WP geen 6kW zal vragen, maar slechts max 2,3kW. Maar hij vond het toch nodig, omdat je door de lengte van de kabel veel verlies hebt (meterkast - schuur is zo'n 13 meter).
happy killer schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Mocht je zelf handig zijn.

Wellicht een oplossing voor je eerste 2 problemen. Heb je geen kruipruimte? Zo ja, dan zou ik lekker even ergens een muurfrees, dozenboor en beitel op de kop tikken en zelf de gleuven uitzagen en uitbreken.
Hier zou ik dan 19mm pijp inleggen wat altijd voldoende is voor 3x2,5mm2 en zelfs 5x2,5mm2 kabel.
De kabels hoef je natuurlijk nog niet direct te leggen die trek je later zo doorheen naar de kruipruimte en voer je zo weer naar boven bij je meterkast.

Het zelfde geld natuurlijk voor je badkamer. Al het leidingwerk dozen kan je vast vrezen en buizen leggen. Daarnaast boor je vast de dozen er in. VD draad kan je overal later zo intrekken met een trekveer. Zorg natuurlijk wel dat je voor je sunshower een directe leiding naar je meterkast legt. let wel op dat groepen elkaar niet mogen kruizen in dozen.

Daarnaast zal ik ook tijdig je aanvraag voor 1 fase naar 3 fase doen bij je netbeheerder. Ook daar hebben het ze super druk. Hier zitten ook kosten aan verbonden die nog boven op de andere kosten komen.
Ik heb sinds dinsdag geen kruipruimte meer, er is een vloer gestort van schuimbeton. Maar de nodige leidingen liggen in het beton, en voor de andere leidingen zijn er duidelijke routes via een leidingkoof in de oude schouw tussen begane grond en zolder. Ik ga de komende dagen inderdaad kijken wat we zelf al kunnen aanleggen.

Het enige waar ik dan over twijfel is het type kabel dat ik nodig heb. Zijn er ergens vuistregels te vinden?
Jan-man schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:37:
Leg direct buisje voor ethernet naar de kamers als je toch bezig bent ;).
Die hebben we gelukkig vorige week allemaal gelegd :)
xs2tom schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 19:27:
En je water en afvoer liggen er al wel en op de juiste plaats of moeten die ook nog in de vloer?

Verder is er bij een onduidelijke aanvraag kans op een verkeerde offerte. Dat stukje over de warmtepomp maar ook een kast 'erbij' etc helpt natuurlijk niet en al helemaal icm met diverse deadlines in verschillende periodes. Maar verkijk je ook niet op al het extra werk, lampje hier, wcd daar etc. Tekening van je keuken leverancier opvragen en weet ik het wat er allemaal nog tegen kan zitten.
Die 2000 euro was wel onrealistisch laag.
Water en afvoer ligt er gelukkig al. 2000€ was eigenlijk vooral voor uitbreiding van de meterkast en klaarmaken voor driefasen. Elektra voor badkamer en keuken komen uit de respectievelijke potjes in het bouwdepot.

Bedankt voor jullie tips allemaal!

[ Voor 12% gewijzigd door marvel27 op 20-01-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:09
marvel27 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 20:25:

Het enige waar ik dan over twijfel is het type kabel dat ik nodig heb. Zijn er ergens vuistregels te vinden?
Ik heb overal waar ik geen complete VD buizen kon leggen dus vooral onder in de kruipruimte YMVK 3x2,5mm2 kabel gebruikt. Er zit niet veel verschil in XMVK en YMVK behalve de mantel dikte en dat XMVK niet gebundeld mag worden. Binnen mag je YVMK gebruiken. Ga richting je schuurtje dan moet je YMVKAS gebruiken wegens de aardmantel.

Voor binnen zou je evt ook nog kunnen kijken naar voor bedrade flexbuizen. zie: https://www.sandervunderi...3-x-2-5-mm2-vd-draad.html

Installateurs gebruiken dit regelmatig aangezien het ze een hoop tijd scheelt. Enig nadeel je kan er nooit iets anders doorheen trekken als je veel te scherpen hoeken maakt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de elektricien gebeld vandaag. Hij gaf aan dat hij, verdeeld over zo'n 2-3 weken, zo'n 40u werk had. Gevraagd naar zijn uurtarief zei hij 50€ exlusief, 60,5€ inclusief BTW. Dat is dus 2400€.
Toen ik hem vroeg of hij dan echt 9000€ aan materiaal had gerekend, leek hij een beetje verrast, en gaf toen dat hij dat hij dat niet zeker wist, omdat hij de offerte niet voor zich had liggen. En dat hij ook geen zin had om het na te pluizen, dat de prijzen waren wat ze waren.

We hebben hem toen verteld dat de offerte wat ons betreft veel te hoog lag. Er viel voor hem niets te doen aan de prijs, en hij gaf aan dat hij wel eventueel een deel van de offerte kon uitvoeren (bv als we enkel de dringende zaken wilden laten doen), maar dat de prijs er dan niet beter op zou worden.

Dat was dus duidelijk voor ons: op zoek naar iemand anders. Ik heb een tiental elektriciens gebeld, en gelukkig hadden 4-5 van hen de komende 2 weken tijd om de elektra-werkzaamheden in de badkamer en keuken uit te voeren. Het lijkt er dus wel op dat dat in orde zal komen, gelukkig. Wat een waste of time wel zeg voor alle partijen (en stress voor mij en mijn vrouw).

Het feit dat hij wat uit de lucht leek te vallen toen ik het totaalbedrag herhaalde, doet mij denken dat hij een bedrag heeft genoemd aan onze aannemer, en dat hij die bedragen nog flink heeft verhoogd. We zullen waarschijnlijk niet te weten komen wat er precies is gebeurd, maar het vertrouwen is langs mijn kant echt helemaal weg. Het vervelende is, is dat het geen optie is voor ons om hem wandleen e sturen. De werkzaamheden moeten af, want begin maart moeten we uit het huis waar we nu wonen.

Goede tip om de verzwaring alvast aan te vragen @happy killer, zal ik alvast doen.

[...]

Ik gaf aan dat de kabel van 6m² wat overkill was omdat de WP geen 6kW zal vragen, maar slechts max 2,3kW. Maar hij vond het toch nodig, omdat je door de lengte van de kabel veel verlies hebt (meterkast - schuur is zo'n 13 meter).

[...]

Ik heb sinds dinsdag geen kruipruimte meer, er is een vloer gestort van schuimbeton. Maar de nodige leidingen liggen in het beton, en voor de andere leidingen zijn er duidelijke routes via een leidingkoof in de oude schouw tussen begane grond en zolder. Ik ga de komende dagen inderdaad kijken wat we zelf al kunnen aanleggen.

[...]

Die hebben we gelukkig vorige week allemaal gelegd :)

[...]

Water en afvoer ligt er gelukkig al. 2000€ was eigenlijk vooral voor uitbreiding van de meterkast en klaarmaken voor driefasen. Elektra voor badkamer en keuken komen uit de respectievelijke potjes in het bouwdepot.

Bedankt voor jullie tips allemaal!
Dat het duur was, was mij wel duidelijk. Maar ik ging toch wel uit van meer dan 40 uur werk. Ik kreeg meer de indruk "alles eruit en alles + wat extra's nieuw erin", inclusief de schuur. :)

9k (inc BTW) aan materiaal... materiaal is duur tegenwoordig. Maar als hij dat niet tot in redelijkheid kan of wil specificeren, dan inderdaad niet doen. Ik snap best dat hij niet elke lasklem gaat specificeren, maar dat kan gewoon in een post "onvoorzien" of "klein materiaal" worden gezet.

Ben benieuwd of je aannemer hier nog over gaat beginnen. Die heeft inmiddels natuurlijk al wel een berichtje gehad over jouw telefoontje. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Ja er is verlies over een kabel, maar dat is vooral een punt om mee te rekenen bij zonnepanelen. Als je een lange kabel hebt naar een schuur met zonnepanelen erop werkt het kabelverlies in jouw nadeel. In jouw huis is de netspanning dan bijvoorbeeld 230v, maar aan de zonnepaneel kant (door de verliezen) 235v.
Is in de basis geen probleem, behalve dat de netspanning op zonnige dagen nog wel eens wil stijgen door alle zonnepanelen. En bij 253v moet een omvormer verplicht afschakelen. Als je er in je eigen installatie al 5v extra maakt, gaat jouw omvormer dan versneld uit. Een dikkere kabel verminderd dat verlies.

2.3kW over 13 meter is niks.
2.3kW zou 10A zijn op 230v (enkelfase). Dat kan probleemloos over 2.5mm2.
Aangezien het prijsverschil niet gigantisch is, en de meeste mensen sleuven graven niet voor de hobby doen is het best normaal om er dan meteen 4mm2 in te leggen. Dan heb je een beetje speelruimte voor een eventuele toekomstige upgrade.

6mm2 is niet perse fout, het werkt prima. Maar het is compleet overbodig en zonde van het geld.
Het argument "veel verlies" is nier onjuist, maar zwaar overdreven.

10A over 2.5mm2 geeft ca 2V verlies over 13 meter
Als je 100 meter kabel nodig hebt, dan is het een ander verhaal.

Afhankelijk van de situatie heb je een paar opties
- de gele/grijze buizen monteren en hier 2.5mm2 VD draad doorheen trekken. vind ik persoonlijk het netste en het prettigst werken, maar is ook veel werk
- hetzelfde kun je doen met flexbuis (al dan niet voorgevuld). Sneller, maar kabels trekken is een crime.
- Kabels gebruiken. Werkt lekker snel, zeker voor de grote afstanden van meterkast naar centraaldoos. Voor de bedrading in de ruimte zou ik het niet snel inzetten, dan zou ik gewoon buizen gebruiken. Zoals al genoemd xmvk of ymvk mag beide. De eerste is ietsdunner (En daarmee makkelijker te verwerken), maar mag niet gebundeld worden. prijsverschil is volgens mij verwaarloosbaar. Ymvk-as in de grond

in de basis: Alle normale groepen: 3x2,5mm2 (fase nul en aarde). eventueel schakeldraad is meestal 1.5mm2. Kabel naar de schuur kun je overwegen om 3x4mm2 te nemen.
Pagina: 1