Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Paperwhite
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-11 23:19
Met de stijgende energieprijzen en lage rente in het achterhoofd zoeken we nu naar besparende oplossingen zoals zonnepanelen. Momenteel liggen er al op de noordzijde 5x CSUN 270 WP en er is een Zeversolar 1000S omvormer aanwezig. Teruglevering daarvan is 600 Kwh. Dit was helaas de keuze van de architect. Tijd dus om te kijken naar de nog lege zuidzijde van het dak.

Ons huis lijkt gunstig te liggen maar het dak bevat een grote dakkapel. Er zijn vrijwel geen installateurs die hier panelen op willen plaatsen. Offerteverzoeken worden met een standaard mail afgewezen "dak niet geschikt". Maar de dakkapel is verstevigd en en wel degelijk geschikt voor zonnepanelen, zo is deze ontworpen door de leverancier. Na zelf alles opgemeten te hebben lijkt er toch een mogelijkheid om 10 panelen maximaal te leggen.

Uit enkele offertes blijkt dat er steeds SolarEdge aangeraden wordt. Maar hier op het forum valt te lezen dat er bij schaduw meer opties zijn zoals de SMA/Goodwe + Tigo combinatie of juist helemaal geen optimizers gebruiken.

De grote vraag is nu:
- Is dit dak eigenlijk wel geschikt voor zonnepanelen?
- Komen er toch zonnepanelen, wat is dan wijsheid? SolarEdge + 10 optimizers of Goodwe 3000 XS + 6x Tigo? Of juist toch een SMA Sunny Boy 3.0 zonder Tigo optimizers?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fk3NnNzz/dakkapel.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9rZH0Yws/legplan.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rzvLqPsS/bing-maps.png
Orientatie: Zuid
Dakhelling: 30grd + plat dak dakkapel (dik EPDM folie)
Beschikbare (dak)ruimte
Schuin dak: 5,4 meter breed, 6 meter hoog
Dakkapel: 4400 mm breed x 1500 hoog x 2850 diep
Beschikbare ruimte: 3 panelen van max. 1765 mm breed boven de dakkapel en 3 onder. Op het platte dak is ruimte voor 4 panelen.
Ruimte is zeker beperkt, maar alles zou moeten passen. Voor de dakkapel is de flatfix fusion opstelling gekozen.
Schaduw
De rechterkant van de dakkapel krijgt soms schaduw van het hoge huis ernaast.
Jaarverbruik
3000-3100 Kwh, maar neemt toe (gezin 5 personen)
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase 1x35A, 1 fase groepenkast uit 2017, geen warmtepomp/elektrische auto etc. plannen. Misschien split unit airco. Er zal een PV verdeelkast komen op de wasmachine groep.
Budget en doel
+-5000 euro, eigen verbruik compenseren, elektriciteitsrekening omlaag brengen, overdag wasmachine aan
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Basis logging is voldoende zoals de standaardportal.
Reeds verkregen offertes
Na selectie blijven er 2 serieuze offertes:
Leverancier 1:
- 8x Jinko Solar Tiger 350 WP + SolarEdge (=€ 1,32/Wp) -> 6 panelen op schuin dak, 2 op dakkapel
Leverancier 2 geeft twee offertes:
- 10x Sharp 360 WP Black + Solaredge (=€ 1,25/Wp)
of alternatief:
- 10x Sharp 360 WP Black + Goodwe 3000 XS + 6x Tigo omvormer op rood omcirkelde panelen in legplan (=€1,20/Wp) -> 6 op dak, 4 op dakkapel
Regio
Utrecht
Tools
Sunny Design gebruikt, die adviseert een Sunny Boy 3.0, echter, dan zitten er 6 panelen op 1 tracker, met schaduwvorming en 4 panelen op de andere tracker, dat lijkt dat erg krap te worden. Leverancier 2 adviseert als alternatief de Goodwe 3000 XS + 6x Tigo omvormers.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
Paperwhite schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:41:
Leverancier 1:
- 8x Jinko Solar Tiger 350 WP + SolarEdge (=€ 1,32/Wp) -> 6 panelen op schuin dak, 2 op dakkapel
Nee, omdat er 4 op de dakkapel lijken te passen.
Leverancier 2 geeft twee offertes:
- 10x Sharp 360 WP Black + Solaredge (=€ 1,25/Wp)
Nette prijs voor een SolarEdge systeem van 10 panelen.
Ik zou hiervoor alleen het opbrengstverliesdiagram uit SolarEdge designer willen zien in verband met het naastliggende dak en de lage paneelaantallen per legrichting.
of alternatief:
- 10x Sharp 360 WP Black + Goodwe 3000 XS + 6x Tigo omvormer op rood omcirkelde panelen in legplan (=€1,20/Wp) -> 6 op dak, 4 op dakkapel
Absoluut niet. 3000XS heeft maar 1 tracker, maar er zijn 2 legrichtingen en er wordt niet voor alle panelen een Tigo toegepast (Wat de prijs hoger zou maken dan het technisch superieure SolarEdge).
Dit is een geheel ongeschikt ontwerp.

Hoewel de prijs van het SolarEdge systeem van leverancier 2 okay is, krijg ik geen heel warm gevoel bij hen vanwege de rare 2e optie.

Ik zie nog een optie.
5x Jinko ~400W op noord dak.
4x Jinko ~400W op dakkapel (indien dit past, anders de fysiek kleinere ~360W)
6x Jinko ~360W op het zuid dak (ik schat in dat de ~400W hier niet past)

Uitvoeren met p404, p505 of s500B optimizers. SE3680H voldoet waarschijnlijk.

Prijsvechter webwinkel solar-outlet (in Almere) met hun installateurs arm heeft alles voor dit plan in het assortiment.

Is dat een optie om over na te denken?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paperwhite
Dank voor je advies! Leverancier 1 gaat 'm dus zeker niet worden. Het dak moet gewoon vol.
Leverancier 2 heeft ondanks de rare constructie met de Goodwe toch wel op elke vraag een goed doordacht antwoord gegeven tot nu toe.Ik heb overigens zelf gevraagd naar een alternatief voor SolarEdge, bijvoorbeeld een SMA configuratie. Maar dat leek de installateur niet de beste oplossing te zijn vanwege weinig panelen, daarop kwam hij met de Goodwe + Tigo configuratie.

Ik heb even ruw uitgetekend in SolarEdge Designer wat er zou gebeuren met 10x panelen of met 15x panelen (5 extra op noordzijde) en wat er met de Jinko panelen aan systeemverlies zou ontstaan. Ik ben leek dus of ik dit allemaal goed heb is me niet helemaal zeker. De tool adviseert een SE3000H met P401 optimizer.

Dat idee van de noordzijde zou niet bij me zijn opgekomen maar het levert natuurlijk wel iets op als je het allemaal met SE aan elkaar knoopt. Er passen zeker 5 panelen in portrait tot aan het dakraam.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/dL8dVd51/Systeemverlies.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jLVPTvQm/Jinko.png
Opvallend hier lijkt dat de Sharp panelen beter scoren bij Schaduw instraling verliezen?

Bij Solar-outlet had ik eerder ook een winkelmandje samengesteld maar ik zie ook de reviews. Daar zijn wat aandachtspunten. Aangezien ik zelf niet kan aanleggen en troubleshooten zoek ik liever een installateur die me wat meer aan de hand meeneemt.

[ Voor 8% gewijzigd door Paperwhite op 20-01-2022 13:38 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:33
@Paperwhite je hebt denk ik eerst 10 panelen gesimuleerd, dan 15 zonder de omvormer er even af te gooien? Hij upgrade de omvormer niet automatisch als je hem al hebt staan in elektrisch ontwerp.

met en 80v optimizer en se3680H zou je geen clip verlies op omvormer, en geen optimizer clipping moeten hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paperwhite
Super bedankt, je hebt gelijk, nu lukt het. Nogmaals even SE designer gebruikt, na verwijderen omvormer om een installatie tekening met SE3680H + 15 panelen + 15 (p404, p505 of s500B) te maken. Kiezen van een andere optimizer levert geen verbetering/verslechtering op trouwens?

Het design met 6x Jinko 360 + 9x Jinko 400 levert iets meer op maar lijkt ook meer verlies te hebben dan het design met 15x Sharp 360. De Jinko panelen zijn wat lastiger verkrijgbaar nu, begin maart komen die weer.
Ik zal Leverancier 2 nog eens vragen wat die kan betekenen met deze configuratie. Hier nog even de stroomverliesdiagrammen. De Jinko's leveren in totaal trouwens 5760 waar de SE3680 tot 5700 maximaal DC-vermogen gaat. Ik weet niet of dat een probleem kan zijn? De Sharps blijven daar net onder met 5400.

Nog niet helemaal duidelijk voor me is of het loont om duurdere/zwaardere optimizers te kiezen dan P404.
Prijsverschillen zijn er natuurlijk met p505 of s500B. Reden om voor de S te kiezen lijken me vooral installatiegemak voor de installateur? Dus niet zozeer voor mijn portemonnee. :-)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0btZwvhB/se3680h-Jinko.png

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9DKpLpmP/se3680h-Sharp.png

[ Voor 7% gewijzigd door Paperwhite op 24-01-2022 14:26 ]

• Paperwhite
En het eindresultaat, uiteindelijk heeft leverancier 1 met een aangepaste Enphase offerte de doorslag gegeven. Deze is op 14 juli 2022 getekend en op 4 november 2022 geleverd.

Er zijn 6x Jinko Solar 375 WP N-type Full black panelen geplaatst en 2x GCL 405 WP panelen zilver/wit met zwart frame op een Solarstell onderstel bovenop de dakkapel.
Dit in combinatie met Enphase IQ7A en Envoy Standard.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/SNR2KJtH/04112022.png

Eerdere leveranciers zijn afspraken niet nagekomen/niet op komen dagen. Of offertes waren technisch onhaalbaar ivb de beperkte ruimte rondom dakkapel. De laatste offerte is meermaals gewijzigd terwijl hij getekend was, we hebben met de leverancier samen vooral gekeken wat wel leverbaar is.
Pagina: 1