Zakelijk overstappen op Mac en Office 365?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Een aantal jaren geleden heb ik een bedrijfje opgestart. Na een moeilijke periode afgelopen jaren i.v.m. corona, zit ons bedrijf nu weer in de lift. Inmiddels hebben we onze 5e medewerker in dienst genomen en gaat het dus goed :)

Qua ICT is het tot nu toe nog een rommeltje. De een werkt op Windows, de ander op Mac (soms zelfs als local admin). De een heeft een Android toestel, de andere een iPhone. Allemaal met eigen ID's. Qua e-mail maken we gebruik van de GSuite van Google. Google heeft onlangs zijn hele licentiestructuur aangepast, waardoor we onder andere niet meer met gedeelde templates kunnen werken (of het dubbele per maand moeten gaan betalen).

Voor de toekomst zou ik graag ook de IT willen structureren en standaardiseren. We hebben met alle medewerkers om tafel gezeten en daar kwam de gezamenlijke wens uit om over te stappen op het Apple ecosysteem. Iets wat ik kan onderschrijven, ik heb namelijk persoonlijk een paar jaar geleden deze stap ook gezet. Voor e-mail willen we graag van Google af.

Zelf had ik de volgende nieuwe situatie bedacht:
- We schaffen voor elk personeelslid een Macbook + iPhone aan. Het beheren doen we via 'Apple Business Manager' samen met Jamf Now.
- We schaffen voor elke medewerker een Microsoft 365 Business Basic licentie aan. De e-mail/agenda kunnen we dan via de bijbehorende 50GB mailbox laten verlopen met gebruik makend van de standaard Apple apps.
- Office kan via de web-apps en werkbestanden delen we via de OneDrive opslag.

Is dit een handige opzet? Of zouden we ook met iWork uit de voeten kunnen? Alleen hoe doen we het dan met de e-mail? Heeft iemand hier ervaringen mee als kleinbedrijf?

En hoe werkt het managen van de devices in de praktijk? Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Edit//
Ik zie dat Apple ook met Apple Business Essentials komt. Dat zou volgens mij ideaal zijn qua het beheer.

[ Voor 5% gewijzigd door Rebunted op 19-01-2022 22:12 ]

Beste antwoord (via Rebunted op 01-03-2022 23:24)

• Ghostery
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-03 23:39
Hi, Als je Apple zakelijk gaat gebruiken is het een must om alles in DEP onder een MDM te laten valen. Zo te lezen wil je daar Jamf voor gaan gebruiken. Dit is uiteraard 1 van de MDM's voor Apple producten. Maar dat merk je ook in de prijs.

Waar je ook naar kan kijken, is een bedrijf die Jamf gebruikt, maar het voor je regelt.
Ik zou een vrijblijvend gesprek opzetten met Centralpoint of Prowarehouse, al is het maar om een idee op te doen van de opties. Hier kan je ook producten leasen, zo dat je altijd up-to-date blijft qua hardware. En makkelijke omruil service hebt bij defect.

https://solutions.centralpoint.nl/macbook-air-berekenen/
https://www.centralpoint.nl/mac-as-a-service/
https://www.prowarehouse.nl/nl

Mocht je toch alles zelf willen doen, dan kan ik ook https://www.hexnode.com aanraden als MDM. Minder breed dan Jamf, maar ook minder kostbaar. Ze hebben telefonisch, chat en mail support (engels). Je zou een trial kunnen proberen.

Qua software zou ik inderdaad aanraden om voor office te kiezen. Als het lukt, het liefst in de cloud, dus niet installeren. Dit maakt het beheer natuurlijk een stuk makkelijker. Maar aan de andere kant kun je ook makkelijk via de MDM office pushen naar de Mac.

Voor Hardware zou ik ten aller tijden een Mac met een M1 of hogen kiezen indien nodig, geen intel.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05 08:07
Hoeveel data is in gebruik qua grootte ? Wat, waar en hoe ga je backups doen ? Op tape, disk ? In the cloud, offline met versioning (denk aan encryptievirussen). Je zou ook volledig online de google office suite kunnen gebruiken ? Hoe past al dit ihkv wettelijke verplichtingen als bedrijf ( financiele gegevens meerdere jaren terug aantoonbaar hebben, beleid rond privacygegevens etc). Klinkt als allemaaal gezonde groeivragen, succes met de invulling !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-05 19:43
Belangrijke vraag zou zijn, kan je goed onder office / outlook? En is dat eventueel de kostenbesparing waard?
Kunnen je templates bijvoorbeeld ook in je huidige bedachte oplossing?
En werken nu maar ook in de toekomst al je applicaties op een MAC?

Eventueel, puntjes van aandacht:
MFA inrichten.
Backup van je data? Cloud techiek is geen backup namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:53

nelizmastr

Goed wies kapot

De upgrade van basic naar standard is het dubbel en dwars waard. Dan heeft iedereen het hele Office pakket.

Idealiter neem je ook een Azure P1 voor op je tenant voor Azure MFA, voor vertrouwelijke data gelijk conditional access erop.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
Rebunted schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:24:
Een aantal jaren geleden heb ik een bedrijfje opgestart. Na een moeilijke periode afgelopen jaren i.v.m. corona, zit ons bedrijf nu weer in de lift. Inmiddels hebben we onze 5e medewerker in dienst genomen en gaat het dus goed :)

Qua ICT is het tot nu toe nog een rommeltje. De een werkt op Windows, de ander op Mac (soms zelfs als local admin). De een heeft een Android toestel, de andere een iPhone. Allemaal met eigen ID's. Qua e-mail maken we gebruik van de GSuite van Google. Google heeft onlangs zijn hele licentiestructuur aangepast, waardoor we onder andere niet meer met gedeelde templates kunnen werken (of het dubbele per maand moeten gaan betalen).

Voor de toekomst zou ik graag ook de IT willen structureren en standaardiseren. We hebben met alle medewerkers om tafel gezeten en daar kwam de gezamenlijke wens uit om over te stappen op het Apple ecosysteem. Iets wat ik kan onderschrijven, ik heb namelijk persoonlijk een paar jaar geleden deze stap ook gezet. Voor e-mail willen we graag van Google af.

- We schaffen voor elk personeelslid een Macbook + iPhone aan. Het beheren doen we via 'Apple Business Manager' samen met Jamf Now.
- We schaffen voor elke medewerker een Microsoft 365 Business Basic licentie aan. De e-mail/agenda kunnen we dan via de bijbehorende 50GB mailbox laten verlopen met gebruik makend van de standaard Apple apps.

Is dit een handige opzet? Of zouden we ook met iWork uit de voeten kunnen? Alleen hoe doen we het dan met de e-mail? Heeft iemand hier ervaringen mee als kleinbedrijf?

En hoe werkt het managen van de devices in de praktijk? Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Edit//
Ik zie dat Apple ook met Apple Business Essentials komt. Dat zou volgens mij ideaal zijn qua het beheer.
weet niet hoe groot de club is maar kan je niet beter je IT uitbesteden en je focussen op je tak van sport inplaats van met dit soort beheer zaken?.

Snap het interessant kan zijn of kosten besparend, maar vraag mijzelf altijd af wat de drive is om als bedrijf zelf je IT te doen terwijl je bijvoorbeeld marketing doet of een schilder bedrijf bent/heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
nelizmastr schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:32:
De upgrade van basic naar standard is het dubbel en dwars waard. Dan heeft iedereen het hele Office pakket.

Idealiter neem je ook een Azure P1 voor op je tenant voor Azure MFA, voor vertrouwelijke data gelijk conditional access erop.
Ik hoop dat TS dit antwoord goed heeft gelezen. Wij hebben voor onze organisatie van vergelijkbare grootte dezelfde set-up. Werkt perfect.

Number, Pages etc. van Apple werkt best aardig voor privé gebruik, maar zakelijk hebben de MS Office equivalenten Word en Excel (zeker als je zaken deelt met klanten) sterk de voorkeur. Voor die twee tientjes per maand verschil zou ik daar niet op besparen.

En inderdaad, Azure voor de MFA. Werkt via de MS Authenticator app erg soepel.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skoefel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-05 19:24
Rebunted schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:24:

Edit//
Zou het inderdaad zoals aangegeven wel uitbesteden, toch redelijk veel werk gaat er inzitten.
Wij zelf doen het vaak via Apple Business Manager + Intune (Business Premiuum). Hierdoor heb je ook direct de lokale applicaties, vaak zie je dat Online toch beperkt is. Werkbestanden delen zou ik dan via Teams/Sharepoint doen i.p.v. persoonlijke OneDrive (of bedoel je een gezamelijke)?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ghostery
Hi, Als je Apple zakelijk gaat gebruiken is het een must om alles in DEP onder een MDM te laten valen. Zo te lezen wil je daar Jamf voor gaan gebruiken. Dit is uiteraard 1 van de MDM's voor Apple producten. Maar dat merk je ook in de prijs.

Waar je ook naar kan kijken, is een bedrijf die Jamf gebruikt, maar het voor je regelt.
Ik zou een vrijblijvend gesprek opzetten met Centralpoint of Prowarehouse, al is het maar om een idee op te doen van de opties. Hier kan je ook producten leasen, zo dat je altijd up-to-date blijft qua hardware. En makkelijke omruil service hebt bij defect.

https://solutions.centralpoint.nl/macbook-air-berekenen/
https://www.centralpoint.nl/mac-as-a-service/
https://www.prowarehouse.nl/nl

Mocht je toch alles zelf willen doen, dan kan ik ook https://www.hexnode.com aanraden als MDM. Minder breed dan Jamf, maar ook minder kostbaar. Ze hebben telefonisch, chat en mail support (engels). Je zou een trial kunnen proberen.

Qua software zou ik inderdaad aanraden om voor office te kiezen. Als het lukt, het liefst in de cloud, dus niet installeren. Dit maakt het beheer natuurlijk een stuk makkelijker. Maar aan de andere kant kun je ook makkelijk via de MDM office pushen naar de Mac.

Voor Hardware zou ik ten aller tijden een Mac met een M1 of hogen kiezen indien nodig, geen intel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-05 23:55
Als je voor iedereen MacBooks gaat halen dan zou ik eens kijken hoe ver je komt met iWork.

Standaard zit eigenlijk de complete office suite inbegrepen. Je zou 1 AppsForBus kunnen afsluiten als je echt wat windows dingen moet doen.\

Je bent nog redelijk klein, koop een Synology NAS - richt je backup goed in, koop een spare nas en plaats die thuis, 3-2-1 en je bent voorlopig set.

Verder is DEP/MDM wel een verplichting, hoe je dat beste kan inrichten, informeer eens bij diverse leveranciers zoals aangegeven.

Mocht het Apple Eco systeem niet lekker voor je werken, is MS Office zo erbij gekocht. Scheelt best wat per jaar als je toch al op Macbooks werkt... Daar ben je eigenlijk na een week al achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 343919

logix147 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 02:17:
Als je voor iedereen MacBooks gaat halen dan zou ik eens kijken hoe ver je komt met iWork.

Standaard zit eigenlijk de complete office suite inbegrepen. Je zou 1 AppsForBus kunnen afsluiten als je echt wat windows dingen moet doen.\

Je bent nog redelijk klein, koop een Synology NAS - richt je backup goed in, koop een spare nas en plaats die thuis, 3-2-1 en je bent voorlopig set.

Verder is DEP/MDM wel een verplichting, hoe je dat beste kan inrichten, informeer eens bij diverse leveranciers zoals aangegeven.

Mocht het Apple Eco systeem niet lekker voor je werken, is MS Office zo erbij gekocht. Scheelt best wat per jaar als je toch al op Macbooks werkt... Daar ben je eigenlijk na een week al achter.
Toen ik de post van de TS las had ik precies hetzelfde als jij in gedachte.

-iWork puur om te proberen (zit toch al meegeleverd bij je Apple producten + je wilt het beheer doen via Apple Business Manager)

En de tip van een Synology NAS zat ik ook mee in gedachte.

Het is veel geld maar dat is eenmalig. Je hebt verder geen maandelijkse kosten. Je kunt in DSM ook superveel. En je kunt zelfs alle Macs laten backuppen via Time Machine. Mocht er eentje vervangen worden kun je direct alles terugzetten.
En verder heeft is het ook erg fijn om als "Onedrive" te gebruiken en netwerkschijf. Alles gecentraliseerd. Let wel op om ook daarvan een backup te maken (zoals @logix147 al aangaf, eentje offsite).

https://www.synology.com/nl-nl/dsm

Best interessant om te overwegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Anoniem: 343919 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:04:
[...]
En verder heeft is het ook erg fijn om als "Onedrive" te gebruiken en netwerkschijf. Alles gecentraliseerd. Let wel op om ook daarvan een backup te maken (zoals @logix147 al aangaf, eentje offsite).
Dan heb je wel 1 backup te weinig he... Ik zou die Synology dan ook backuppen naar een cloud, of zorgen voor een redundant raid erin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Excuus voor de (extreem) late reactie in dit topic.

Op advies van meerdere in dit topic hebben we advies ingeroepen van een ICT-ondersteuner. Die heeft geregeld dat we nu in Apple Business Manager zitten i.c.m. Jamf Now (als MDM). Alle nieuwe hardware wordt zo automatisch gemanaged en de oude gaan we opnieuw inspoelen.

Verder zijn we overgestapt van GSuite naar Office 365. Nu nog de Business Basic omdat dit ook iedereen dwingt om (online) met OneDrive te werken. We willen voorkomen dat lokaal weer allemaal bestanden gaan ontstaan.

De back-up is alleen nog een openstaand puntje. Daar moeten we nog over gaan overleggen.

Iedereen hartelijk dank voor al jullie input _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door Rebunted op 01-03-2022 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostery
Voor de gene die MDM graag helemaal zelf willen doen, en een gemakkelijke oplossing zoeken, raad ik echt aan om eens een trial te starten met Kandji

https://www.kandji.io/

Super snelle support via o.a. chat
Veel stap voor stap documentatie
Veel scripts zijn al voor je gebouwd
Pagina: 1