Toon posts:

Slimme (dubbele) schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-01 06:52
Ik heb een aantal hue lampen die achter een domme schakelaar zitten.
Deze wil ik graag vervangen voor een slimme (dubbele) schakelaar.

Zit te denken aan onderstaande schakelaar van Tuya, weet iemand of ik deze kan koppelen aan Home Assistant ?

https://nl.aliexpress.com...2212000025106538988%22%7D

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is een Philips Hue wandschakelaarmodule dan niet veel logischer ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Piet400 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 21:23:.

Zit te denken aan onderstaande schakelaar van Tuya, weet iemand of ik deze kan koppelen aan Home Assistant ?

https://nl.aliexpress.com...2212000025106538988%22%7D
Ja, dat kan. Met een zigbee-stick en zigbee2mqtt kun je bijna 2000 verschillende apparaten van 300 verschillende merken koppelen en gebruiken in HA. Waaronder de knop die jij op het oog hebt.

Met alleen de Hue-hub gaat het niet lukken, die ondersteunt (in vergelijking met z2m) bijna niks.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Piet400
Bedankt.
Beide opties zijn inderdaad mogelijk, maar ik betwijfel of die wandschakelaarmodule nog in de inbouwdoos past. Weet dat dozen standaard afmetingen hebben, maar hij zit redelijk vol. Een nieuwe schakelaar zal i.i.g. Geen extra ruimte innemen.

• WillemDNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-02 12:16
In plaats van de Hue module, zou je wellicht ook kunnen kijken naar een slimme schakelaar op zichzelf. Wij gaan binnenkort enkele schakelaars vervangen met bijvoorbeeld de Friends-of-Hue schakelaar van Jung om onze spotjes aan te sturen. Andere merken hebben ook dergelijke Friends-of-Hue schakelmateriaal.

Voordeel hiervan is dat dit schakelmateriaal geen batterij vereist en je de energie genereert met het drukken op de knoppen. Ook is het prettig dat je deze schakelaar op verschillende manieren kunt bevestigen: op de inbouwdoos schroeven of plakken op een glad ondervlak.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

WillemDNL schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:01:
In plaats van de Hue module, zou je wellicht ook kunnen kijken naar een slimme schakelaar op zichzelf. Wij gaan binnenkort enkele schakelaars vervangen met bijvoorbeeld de Friends-of-Hue schakelaar van Jung om onze spotjes aan te sturen. Andere merken hebben ook dergelijke Friends-of-Hue schakelmateriaal.

Voordeel hiervan is dat dit schakelmateriaal geen batterij vereist en je de energie genereert met het drukken op de knoppen. Ook is het prettig dat je deze schakelaar op verschillende manieren kunt bevestigen: op de inbouwdoos schroeven of plakken op een glad ondervlak.
Nadeel is dat deze energy harvesting schakelaars het ZGP (zigbee green power) gebruiken en dat niet in alle libraries geimplementeerd is. ZHA ondersteund deze voorzover ik weet nog niet.

Zigbee2mqtt geloof ik wel.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:52

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik gebruik zelf de Aqara Opple zigbee schakelaars icm. Home Assistant, deze passen perfect over een Europese inbouwdoos heen (schroefjes zitten ook op de juiste plek) en zijn goed te koppelen met een Conbee II.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• WillemDNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-02 12:16
Illusion schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 11:05:
[...]

Nadeel is dat deze energy harvesting schakelaars het ZGP (zigbee green power) gebruiken en dat niet in alle libraries geimplementeerd is. ZHA ondersteund deze voorzover ik weet nog niet.

Zigbee2mqtt geloof ik wel.
Ah kijk, zo ver zit ik er ook weer niet in :). Maar als je op zoek bent naar slim schakelmateriaal tussen je Hue Bridge en je Hue lampen, lijken mij deze FoH-schakelaars een mooie oplossing.

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:40
Ik heb zelf NIKO FoH schakelaars hangen en kan ze ook van harte aanbevelen. Zal vast toeval zijn maar omdat ik een nogal afgeladen Hue bridge gebruik komt het regelmatig voor de de lampen niet reageren op de Hue dimmer switch aan de ene kant van de kamer maar wel reageren op de NIKO FoH switch aan de andere kant van de kamer

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:32

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat gebruik je nu als Zigbee coördinator (/ gateway). Daarvan hangt het af of je die schakelaar kunt koppelen of niet. Gebruik je een Hue bridge is het altijd een beetje een gok of iets ondersteund wordt. Zigbee2MQTT zal hem 99% zeker gewoon ondersteunen. En zo niet, is het mogelijk hem toe te voegen.

• Piet400
Bedankt voor de tips. hier kan ik wel een keuze uit maken.
Moet zeggen, je moet wel heel erg fan zijn van Hue om de FoH schakelaar van Jung te kopen. 100+ euro is mij toch echt te gortig. maar de andere genoemde schakelaars zijn goede alternatieven.

Overigens heb ik als coordinator de Sonoff Zigbee 3.0 Dongle plus
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee