• digdas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:00
Ik ben op zoek naar een goede omvormer voor een opstelling van 37 panelen, 12000 WP. Het dak is schaduwvrij, de zonnepanelenverkoper verwacht 2 strings te leggen.
Voor de omvormer wil ik:
- Aansluiten op home assistant / pvoutput.org
- Ook aan te sluiten zonder internet verbinding (dus bij voorkeur geen cloud polling zoals bijv. Growatt)
- Goede prijs/kwaliteits verhouding

Verder denk ik dat een batterij op termijn ook aangesloten moet kunnen worden.

Heeft iemand suggesties?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:21
Daar kunnen we niet mee helpen zonder wat te weten over het legplan:
Hoeveel panelen gaan er op hoe steil dak, op welke azimut.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• digdas
Maakt dat voor de omvormer veel uit?
37 panelen, 12000 WP is dat niet voldoende?

Dak ligt richting zuid-west, lessenaarsdak, 25 graden hellingshoek...
Legpartoon, grid - panelen horizontaal, met 3 "gaten" voor dakramen (met een spacer tussen de zonnepanelen en de ramen)

Met het vermogen denk ik niet dat ik optimizers nodig heb (af en toe wat verlies is geen probleem)

• Ronald
@digdas Yep dat maakt uit ;-)

Met name als het op tegenoverliggende daken gegaan was (Oost-West).. Scheelt zomaar 30% ;-)

135 graden azimut, 25 helling, 37x325Wp

Exacte string indeling kan afhankelijk van de elektrische eigenschappen van jouw panelen misschien anders moeten.

Je geeft wensen aan over (geen) cloud verbinding. SMA is dan snel de voorkeur. Helaas heeft SMA geen 12kW model, dus keuze is tussen 10kW en 15kW
de 10kW omvormer kost in deze simulatie 0,2% van de opbrengst. De 15kW is duurder en verdient zichzelf waarschijnlijk nooit terug.

GoodWe heeft wel een 12; Behoorlijk voordeliger en die kun je gewoon van het internet houden. Er zijn forumleden die dit ding volgens mij direct uitlezen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Fronius symo kun je ook via modbus uitlezen en heeft een directe pvoutput koppeling.
Fronius gen24 plus zijn hybride batterij omvormers voor 3-fase. Kan je later een batterij toevoegen.
Voor garantie willen ze vaak wel dat je de omvormer registreert via internet.

Edit: ik zie nu voor het eerst dat sma er ook een heeft.
https://www.sma-benelux.c...ripower-smart-energy.html
https://www.mg-solar-shop...rt-energy-hybrid-inverter

Voor optimaal gebruik van de batterij heb je nog een home manager in de meterkast nodig die ook je verbruik registreert (geldt ook voor Fronius)
SMA lees ik ook al jaren zelf uit. Zie mijn sig.

Ben eigenlijk wel benieuwd of nederland ook subsidie gaat geven op dit soort systemen in navolging van belgie.

[Voor 104% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2022 02:38]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• D4f
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-11-2022
Ik denk dat met een dergelijk systeem budget ook mee speelt. En met 37 panelen is er lijkt wel al een maat paneel gekozen.

Ik heb zelf 14 SUNPOWER MAXEON 5 AC - 400 WP MODULE MET ENPHASE IQ7A Wat mij betreft ideaal voor een oost - west opstelling en geen grote omvormer nodig omdat die al achter ieder paneel zit.

Het is geen goedkope oplossing. Ik merk vooral in de ochtend dat deze al vroeg beginnen met productie vaak als andere omvormers nog niet genoeg vermogen binnen krijgen.

Mijn vraag dan als je het wil delen.

Wat is het budget?

SunPower Maxeon 5-AC met ENPHASE IQ7A 8*oost 6*west 5600wp

• digdas
We zijn bezig met ons nieuw huis. De panelen zijn al gekozen, en vanwege de ramen in het schuin dak, komen we op 37 panelen. De leverancier geeft aan dat ze waarschijnlijk 2 strings zullen leggen, en dan op een slimme manier.
Alleen de omvormer die ze kozen, een Growatt gaat via hun site, daar ben ik niet zo voor.
En ik wil later ook een batterij kunnen aansluiten, dat lijkt binnenkort economisch haalbaar te worden.

• Ronald
Thuisaccu gaat nog jaren duren eer het in Nederland rendabel is. Tenzij er iets grondigs veranderd aan het wetsvoorstel. De saldering afbouw is behoorlijk langzaam.
Liander kan hoog van de daken schreeuwen dat die dingen gesubsidieerd moeten worden... Op het moment zou hij hier pas binnenkomen op een compleet onrealistisch niveau van subsidie.

Staar je je er niet blind op; het hoeft niet door de Solar omvormer gedaan te worden. Het is iets efficiënter om te DC-DC te laden, maar veel scheelt het niet.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Kies een Sungrow, erg goede kwaliteit en ook voor 1 en 3 fase hybride omvormers en zeker een nette prijs
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee