Toon posts:

Isoleren en afwerken binnenzijde vlakke lichtkoepel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zeeuw
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-01 19:38
Mijn vraag
Ik heb mijn aanbouw wind en waterdicht op laten leveren zodat ik zelf de binnenruimte af kan werken. Nu zit ik met de isolatie van de randen van de lichtkoepels.
Aan 1 zijde staat de lichtkoepel op een rachel (22mm) ivm de afwatering. Je kijkt zo tegen het dakleer aan (de 'spinnenweb' op foto 3, belicht met een mini-maglite)
Op foto 4 zie je hoeveel ruimte ik achter de stucplaat heb om de ruimte op te vullen, dit verschilt per zijde maar gemiddeld zit het op een centimeter of 3.

Ik lees veel over koudeval, dus ik wil het zo goed mogelijk afwerken zodat de isolatieplaten van 12cm niet geheel nutteloos zijn.
Tegen de onderzijde plafond, dus tussen de balken komt verder niets. Alleen nog uitrachelen en stucplaat ertegenaan.

Relevante hardware die ik gebruik
Vlakke lichtkoepel (1000x1500), stucplaten, rachels, 12cm PIR

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kan ik open ruimtes die ontstaan zijn door de rachel opvullen met purschuim?
Moet ik dampfolie gebruiken?
De ruimte achter de stucplaat opvullen met PIR, PUR, glaswol, EPS of iets anders?

Excuses voor de gedraaide foto's, ik heb ze verkleind met Irfanview en krijg ze met geen mogelijkheid opgeslagen in de juiste positie.

Read the badge, Bitch!

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:41
Je wil niet dat de tocht van boven de isolatie enkel met zo'n dun gipsplaatje wordt tegengehouden, dat komt niet goed. In je laatste foto, zet eens je rolmeter tussen de isolatie/hout en dat gipsplaatje, kijk wat de dunste afmeting is. Haal dan wat isolatie die er nog tussen kan, zet dat vast onder de gipsplaat (kan met montagePUR, ik zou ook eerst die holte met spinneweb dichtpurren voor de zekerheid).

Ik mis trouwens nog een dampscherm (klimaatfolie of gewoon plastic), normaal heb je genoeg overschot om het netjes in de groef waar je gipsplaatje in komt vast te plakken. Of is dat anders opgelost?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Je zet een lichtkoepel toch gewoon bovenop een raamwerk? danwel zelf gemaakt, danwel gekocht. wat staat er in de montage voorschriften ik herken het raam niet? Het niet ondersteunen van bitume is hoe dan ook een dikke no no, het is geen glasvezelbehang.

[Voor 6% gewijzigd door twain4me op 21-01-2022 12:50]

• Zeeuw
@naftebakje De holte dichtpurren was ik idd van plan. Daarna heb ik nog een centimeter of 2 a 3 (niet elke zijde heeft evenveel ruimte over) om isolatie tegenaan te plakken. Wat zou de voorkeur hebben? Harde platen plakken makkelijker maar dan zijn ze maar een cm of 2 dik, glaswol is misschien lastiger te bevestigen maar dan heb ik wel meer speling in de verschillende diktes.

Klimaatfolie mis ik ook nog, staat ook niet op de offerte/factuur van de aannemer. Wil dat zeggen dat ik eerst folie tegen de balken moet aanbrengen voordat ik ga uitrachelen?

@twain4me Het zijn Okpol PGX A1 ramen. Worden gewoon op het dak gelegd en vastgeschroefd.

Read the badge, Bitch!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:18
Zeeuw schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:36:
Mijn vraag

Ik lees veel over koudeval, dus ik wil het zo goed mogelijk afwerken zodat de isolatieplaten van 12cm niet geheel nutteloos zijn.
Tegen de onderzijde plafond, dus tussen de balken komt verder niets. Alleen nog uitrachelen en stucplaat ertegenaan.
Koudeval krijg je niet weg zonder ook buiten rondom je raam een verhoogde isolatie te leggen tegen het raam.

Je raam had op het hout geïnstalleerd moeten worden, en hier tegen moest de isolatie gelegd worden (na het leggen van een onderlaag)
En tenslotte de roofing ter bescherming ertegen.
Maar waarschijnlijk was je frame van het raam niet hoog genoeg.

Glaswol erin duwen, met PU schuim erna nog alles afsluiten, en inderdaad nog klimaatfolie tegen het raam en tegen het houdt, dat je isolatie beschermt van het vocht binnen. Met siliconen!

• Zeeuw
In de installatie handleiding staat een plaatje met koud dak, ik zie nu inderdaad ook glaswol en dan een dun rood lijntje wat waarschijnlijk klimaatfolie moet voorstellen.

Ik kan dus de holtes opvullen met PUR, isolatie aanbrengen, met folie afdichten en dan met stucplaat afwerken.
Kan ik ook aluminium tape gebruiken om de folie te bevestigen ipv siliconenkit?

De PIR platen hebben overigens een aluminium laagje, wat volgens mij een folie overbodig maakt voor de rest van het dak.

Read the badge, Bitch!

• Arnoudius
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:56
Hey Zeeuw,

Ik moet nu zo een zelfde situatie aftimmeren. wat is de afloop van jouw dakraam? problemen gehad?

groetjes,
Arnoud

• Zeeuw
@Arnoudius Onder de lange zijde ligt een panlat, dus de afloop zal iets van 2% zijn.
Regenwater blijft er wel op liggen, dus misschien was gewoon helemaal vlak monteren ook wel oke geweest.
Tot nu toe geen problemen, alles is netjes afgewerkt en gestuct.

Read the badge, Bitch!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 15:45
Onder de isolatie had op het hout nog een damp dichte folie moeten liggen.

Hoe hebben ze de koepel vastgemaakt? Normaal maak je inderdaad een raamwerk ter dikte(hoogte) van de isolatie en monteer je hem daarop. En de isolatie tegen het raamwerk. Zo kan je hem dan ook makkelijk vastschroeven. Zoals de tekening hier boven dus. Maar dan zit de houten plaat aan de onderkant van de isolatie zeg maar… met de balklaag etc.

• Zeeuw
De PIR plaat is voorzien van een aluminium cachering, meningen over folie zijn dan verdeeld.

Hoe de koepel vast zit durf ik niet te zeggen, ik hoop met schroeven. Daar komen we over een jaar of 10 achter als het dak toch rot is vanwege het ontbreken van de folie of als de koepels zijn weggewaaid. :X

Read the badge, Bitch!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 15:45
Denk dat ze de koepel met lange schroeven door de isolatie hebben vastgemaakt aan de plaat eronder.

Beste de kieren wel even op te vullen met
Misschien een flexibele pur zodat het wat kan meebewegen met de constructie.

Je hebt ook damp en luchtdichte pasta die je
Eventueel kan aanbrengen aan de zijkant en hierna afwerken met plaat of gips. Dan weet je dat het goed damp en luchtdicht zit. En hoef je ook niet perse met folie in een weer bv.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee