Toon posts:

Combinatie home cinema, hifi en multi-room

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KoosBTH
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-05-2022
Kan iemand mij adviseren wat ik moet schaffen om het volgende te bereiken:
In mijn woonkamer wil ik een home cinema set aanschaffen, waar ik ook mijn Sony UBP-X800 M2 speler, wii, pc, (WiFi) netwerk e.d. op aan wil kunnen sluiten. Ongeacht de bron wil ik de audio over dezelfde nog aan te schaffen speakers afspelen. TV, DVD’s e.d. in een 5/7/x.1 configuratie, cd’s in stereo over dezelfde boxen. Daarnaast wil ik in de keuken in ieder geval de audio van dezelfde bron stereo draadloos af kunnen spelen. Multi-room dus.
Ik heb van alles bekeken, en kwam uit op een Denon AVR-X…. receiver vanwege de aansluitmogelijkheden en de multi-room optie, maar kwam er vandaag achter dat je daar alleen bedraadde speakers op aan kunt sluiten. Dat zou nog een optie zijn, maar hoe krijg ik dan de output van de Denon draadloos naar de speakers in de keuken?
Een soundbar met draadloze surround achterspeakers, via HDMI (e)ARC op m’n TV aangesloten zou ook een optie zijn. Mijn vrouw wil liefst geen speakers en geen kabels, maar wél geluid. Een soundbar met draadloze achterspeakers zou dan een compromis kunnen zijn. Maar daarbij heb ik dezelfde vraag: hoe het geluid van de soundbar naar de speakers in de keuken te krijgen?
Heel graag jullie suggesties. Ik kom er zelf niet uit. Het mag wat kosten, iets tussen de € 2000 en € 3000?

Alle reacties

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10:30
Die AVR-X****H receivers hebben HEOS. Die kan je met andere (draadloze) HEOS speakers verbinden via de HEOS app om multiroom te kunnen luisteren. Volgens mij geldt dit niet voor geluid dat uit de TV komt, maar wel bijvoorbeeld voor Spotify streaming. Blijkbaar kan dat nu wel: https://support.denon.com...d-devices-in-your-network

Voor een soundbar met multiroom en "draadloze" surrounds kan je ook naar HEOS kijken, maar voor gebruiksvriendelijkheid zou ik dan eerder naar Sonos kijken. Dan kan je bijvoorbeeld de Sonos Arc + 2x Sonos One SL + Sonos Sub voor de 5.1 configuratie. In de keuken heb je dan 2x Sonos One (SL). In de Sonos app kan je die dan groeperen en kan je multiroom muziek luisteren.

De korte tijd dat ik een Sonos had, kon ik wel geluid van de TV over meerdere groepen verdelen, alleen hadden de speakers een kleine vertraging op de soundbar.

[Voor 9% gewijzigd door purplevendetta op 20-01-2022 14:45]

• KoosBTH
@purplevendetta Dank voor je reactie. Begrijp ik je goed dat ik op de draadloze HEOS boxen de audio af kan spelen van de CD-speler die ik op m'n AVR-X*** receiver heb aangesloten of geldt dat alleen voor de TV-audio? Dan heb ik die Zone 2 op de receiver dus helemaal niet nodig, maar kan dat via de HEOS-app. Klopt dat?
En die soundbar, hoe zit het daar met de latency naar de draadloze speakers? Ik lees er eigenlijk nergens iets over, mag ik er van uitgaan dat de Sonos soundbar, subwoofer en One SL gesynchroniseerd zijn met de TV?

• KoosBTH
@purplevendetta Waarom heb je Sonos trouwens weg gedaan?

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:31
@KoosBTH om te kijken welke receiver voldoet zou je dit lijstje eens kunnen raadplegen: Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Qua draadloze multiroom zou ik alleen voor Sonos gaan als je maar weinig apparaten aansluit en niks geeft om surround

Anders altijd een receiver met losse speakers en multiroom ondersteuning: Denon en Marantz hebben HEOS; en Yamaha heeft MusicCast

• KoosBTH
Hoi @Jorgen , dank voor je info. Ga straks eens in jouw lijstje kijken. Deos receiver had ik inderdaad geselecteerd vanwege de aansluitmogelijkheden. Ik heb op m'n TV ook vier HDMI-poorten, maar ik laat m'n TV liever uit als ik geen beeld nodig heb.
Ik probeer er nog steeds achter te komen als ik een Denon AVR-X1700 of X2700HDAB heb waar mijn Sony UBP-X800 M2 speler op aangesloten is, ik het geluid van een CD draadloos op de boxen in de keuken af kan spelen. Als ik de voorbeelden van de HEOS-app zie, definieer ik een ruimte Keuken, waar ik een setje Home150 aan koppel. Bij tab Muziek kan ik geen HEOS-apparaten selecteren als bron voor m'n ruimte Keuken. Of zie ik iets over het hoofd? Er zullen toch meer mensen zijn die dezelfde wens hebben?

• Jorgen
Hoi @KoosBTH Als ik via de PW doorklik naar de productpagina's van beide Denon receivers zie ik dit:

HEOS Multiroom integrated: JA
Multiroom zones 2
Zone audio bron: HDMI / opt,coax / netwerk, USB / analoog: Ja (2ch) / Ja (2ch) / Ja / Ja

Als ik dit zelf zou moeten inschatten, zou ik zeggen, ja geen probleem. Je zou dan op zone 1 je 5.1 kunnen afspelen en in zone 2 een cd in de keuken bijv.

• KoosBTH
Hoi @Jorgen , tot nog toe heb ik alleen gevonden hoe je draadloze surround achterspeakers aan de AVR kunt koppelen. Ik heb dat nog niet voor Zone 2 gevonden. Ik ga volgende week naar Klubben, hoop dat ze een demo-opstelling kunnen tonen waarin dit duidelijk wordt. Ik heb al zo veel gelezen en gezocht. Dank voor je hulp. Heb je lijstje nagelopen, dat komt overeen met mijn selectie. Ik ga dan voor een X1700H DAB, weet nog niet in een 4.1 of 5.1 opstelling, met daarnaast draadloos naar de keuken.
Ik zal trouwens nog laten weten of je inderdaad draadloos kunt koppelen en je CD's via de AVR draadloos af kunt spelen.

• Jorgen
@KoosBTH Fijn dat je dat ook terugkoppelt, dan hebben andere lezers er ook wat aan.

Als je ook de spraak sterk wilt verbeteren, dan zou ik voor 5.1 gaan, maar er zijn mensen die prima af kunnen met een goed afgestelde 4.1

Succes!

• purplevendetta
KoosBTH schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:06:
@purplevendetta Dank voor je reactie. Begrijp ik je goed dat ik op de draadloze HEOS boxen de audio af kan spelen van de CD-speler die ik op m'n AVR-X*** receiver heb aangesloten of geldt dat alleen voor de TV-audio? Dan heb ik die Zone 2 op de receiver dus helemaal niet nodig, maar kan dat via de HEOS-app. Klopt dat?
Hier leggen ze uit hoe je HDMI-bronnen van de AVR kan laten afspelen op andere HEOS-speakers, dus ik ga er vanuit dat een CD-speler ook geen probleem moet zijn. Ik heb zelf geen andere HEOS-speakers, dus ik kan het niet voor je testen.
En die soundbar, hoe zit het daar met de latency naar de draadloze speakers? Ik lees er eigenlijk nergens iets over, mag ik er van uitgaan dat de Sonos soundbar, subwoofer en One SL gesynchroniseerd zijn met de TV?
Ja, soms gebeurt het weleens dat er een latency-probleem optreed, maar dat valt doorgaans gewoon op te lossen. Er is een Sonos-topic hier op GoT, en die zijn allemaal vrij positief, volgens mij.
KoosBTH schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:10:
@purplevendetta Waarom heb je Sonos trouwens weg gedaan?
Om de soundbar. De surround speakers achter werkten goed, maar ik had de Beam en die is gewoon smal. Dus voorin was er geen soundstage, geen goed verschil tussen links en rechts. Alsof je enkel een center speaker had, zeg maar. Nou is de Arc breder, dus zal die dat iets minder hebben, maar het blijft wel een soundbar. Verwacht er geen wonderen van.
KoosBTH schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:07:
Hoi @Jorgen , tot nog toe heb ik alleen gevonden hoe je draadloze surround achterspeakers aan de AVR kunt koppelen. Ik heb dat nog niet voor Zone 2 gevonden. Ik ga volgende week naar Klubben, hoop dat ze een demo-opstelling kunnen tonen waarin dit duidelijk wordt. Ik heb al zo veel gelezen en gezocht. Dank voor je hulp. Heb je lijstje nagelopen, dat komt overeen met mijn selectie. Ik ga dan voor een X1700H DAB, weet nog niet in een 4.1 of 5.1 opstelling, met daarnaast draadloos naar de keuken.
Ik zal trouwens nog laten weten of je inderdaad draadloos kunt koppelen en je CD's via de AVR draadloos af kunt spelen.
Naar mijn weten kan je alleen draadloze (HEOS) achter speakers gebruiken met de (niet meer leverbare) Denon HEOS AVR, niet met een X1700H. Ik heb namelijk zelf de X1600H en daar is dat helaas ook niet mogelijk. Dat is ook meteen de reden dat ik geen surrounds heb. Ik hoopte op een software update, zoals ze destijds met de Denon HEOS soundbar deden, maar ik denk niet dat die nog komt.

Voor multiroom gebruik je de HEOS app. Daarin heb je ruimtes, als je een ruimte lang ingedrukt houd, dan kan je ze op een andere ruimte slepen. Daarmee worden de speakers in de ruimte met elkaar gekoppeld en spelen ze dezelfde bron af.

Maar inderdaad, bij Klubben kunnen ze je het laten zien, dat is een stuk makkelijker. De X1700H is een prima keus, zoals ik zei heb ik zelf de X1600H en daar ben ik erg tevreden over.

• KoosBTH
Gisteren met Klubben gebeld: de Home150 speakers kunnen NIET op de AVR-X1700/2700 aangesloten worden. OK, dan maar met andere boxen (Dali Oberon OK?) bedraad in de surround opstelling.

De keuken bereik ik dan door de Denon Zone2 pre amp uitgang aan te sluiten op een Sonos Port, dan draadloos naar 2x Sonos One in de keuken. Betekent dat ik niet de X1700 kan gebruiken, want die heeft geen pre amp out...., dus 120 euro extra uitgeven voor de X2700, en 449 euro voor de Sonos Port.

Nog even goed de Denon X2700H-DAB handleiding uitgeplozen op term Zone2. Op pagina 143 staat de volgende tekst:
You can simultaneously play back the same source in both the MAIN ZONE and ZONE2. You can also play back separate sources in the MAIN ZONE and ZONE2. Mooi, precies wat ik wil.

Op de volgende pagina staat:

Vervolgens zegt pagina 145 dat e alle input bronnen kunt selecteren om audio in Zone2 af te spelen:
The audio signal of the selected source is output to ZONE2.
Alle input bronnen (ook HDMI) zijn omcirkeld op de tekening van de afstandsbediening, dus alle zouden hun audio naar Zone2 moeten kunnen sturen.

Uiteindelijk kom ik op pagina 237 bij het oplossen van storingen de volgende tekst tegen:
No sound is output when using ZONE2.
  • Digital signal audio input from the HDMI connector or digital audio connectors (OPTICAL/COAXIAL) cannot be played back. Use analog connections.
Schiet mij maar lek. Hier staat dus dat ik geen geluid hoor in Zone2 wanneer mijn bron via hdmi of optical/ coax op de Denon is aangesloten! Dat betekent dat ik HDMI-output van mijn Blu-ray/ DVD/CD speler moet splitsen naar HDMI (afspelen 4k UHD video en audio in Main Zone) en RCA (afspelen audio in Zone2)... Marmitek 612 aanschaffen om bron te dupliceren (75 euro) en dan een verloopsnoertje (10 euro?) om de audio naar rca-stekkers te transformeren.

Alles bij elkaar 120 + 449 + 75 + 10 = 654 euro omdat de Denon niet draadloos kan verbinden en alleen geluid van RCA-bronnen naar Zone2 kan sturen? Kan ik dit niet op een betere manier oplossen?

[Voor 7% gewijzigd door KoosBTH op 23-01-2022 15:36]

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 09:35
KoosBTH schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:43:
Gisteren met Klubben gebeld: de Home150 speakers kunnen NIET op de AVR-X1700/2700 aangesloten worden. OK, dan maar met andere boxen (Dali Oberon OK?) bedraad in de surround opstelling.

De keuken bereik ik dan door de Denon Zone2 pre amp uitgang aan te sluiten op een Sonos Port, dan draadloos naar 2x Sonos One in de keuken. Betekent dat ik niet de X1700 kan gebruiken, want die heeft geen pre amp out...., dus 120 euro extra uitgeven voor de X2700, en 449 euro voor de Sonos Port.

Nog even goed de Denon X2700H-DAB handleiding uitgeplozen op term Zone2. Op pagina 143 staat de volgende tekst:
You can simultaneously play back the same source in both the MAIN ZONE and ZONE2. You can also play back separate sources in the MAIN ZONE and ZONE2. Mooi, precies wat ik wil.

[Afbeelding]

Vervolgens zegt pagina 145 dat e alle input bronnen kunt selecteren om audio in Zone2 af te spelen:
Alle input bronnen (ook HDMI) zijn omcirkeld op de tekening van de afstandsbediening, dus alle zouden hun audio naar Zone2 moeten kunnen sturen.

Uiteindelijk kom ik op pagina 237 bij het oplossen van storingen de volgende tekst tegen:
  • Digital signal audio input from the HDMI connector or digital audio connectors (OPTICAL/COAXIAL) cannot be played back. Use analog connections.
Schiet mij maar lek. Hier staat dus dat ik geen geluid hoor in Zone2 wanneer mijn bron via hdmi of optical/ coax op de Denon is aangesloten! Dat betekent dat ik HDMI-output van mijn Blu-ray/ DVD/CD speler moet splitsen naar HDMI (afspelen 4k UHD video en audio in Main Zone) en RCA (afspelen audio in Zone2)... Marmitek 612 aanschaffen om bron te dupliceren (75 euro) en dan een verloopsnoertje (10 euro?) om de audio naar rca-stekkers te transformeren.

[Afbeelding]

Alles bij elkaar 120 + 449 + 75 + 10 = 654 euro omdat de Denon niet draadloos kan verbinden en alleen geluid van RCA-bronnen naar Zone2 kan sturen? Kan ik dit niet op een betere manier oplossen?
Kort antwoord: Denon ondersteunt pas vanaf de 3700 geluid van HDMi bron maar Zone 2.

Yamaha ondersteunt trouwens wel wireless surround met hun receivers met hun MusicCast 20 speakers. Vanaf de RX V6A geloof ik dat HDMi geluid naar Zone 2 ook ondersteund wordt. Misschien is dat een optie voor je?

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• KoosBTH
Hoi @Wekko306 , net de handleiding door gespit. De RX-V6A ondersteunt inderdaad draadloze MusicCastspeakers, maar alleen voor de surround opstelling, niet in de Zone. En zelfs dan beperkt. Helaas, maar dank voor het meedenken.

• KoosBTH
HEOS Link met Home150 is dan een logischer keuze, lijkt me nu.

• purplevendetta
KoosBTH schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:43:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik snap je even niet. Waarom niet gewoon HEOS gebruiken? De Home 150 kan inderdaad niet als surround speaker, maar wel gewoon in de keuken staan.

En ik snap niet helemaal waarom we het over Zone2 hebben? Je kan in de HEOS app gewoon apparaten groeperen zonder verder zones te gebruiken. Ook dan kan je geen HDMI bronnen gebruiken om naar de keuken te streamen, maar dan heb je wel een stuk goedkoper hetzelfde probleem.

Overigens heb ik dit kort geprobeerd met Sonos, maar er zat een latency tussen het geluid uit de soundbar en tussen de Symfonisk in de keuken. Ik kan me niet voorstellen dat dit bij HEOS anders is.

Maar als je HDMI-bronnen via HEOS wil afspelen, dan kan dit gewoon. Je sluit de TV via (e)Arc aan op de receiver. Vervolgens sluit je alle HDMI-bronnen aan op de TV. Zoals ik eerder stuurde kan het geluid van de TV gegroepeerd worden met andere HEOS-speakers: https://support.denon.com...d-devices-in-your-network

En dat kan gewoon op de X1700H, want ik heb die optie ook op de X1600H

• KoosBTH
OK, dus ik sluit de Blu-ray speler aan op de TV, de TV op m'n receiver, en groepeer dan het TV-geluid met de HEOS-speakers. Zo had ik hem niet begrepen. Is inderdaad een slimme oplossing. Ga ik dat eerst proberen, zodra ik die versterker heb, want dat kan gezien de levertijden wel even duren. Dank @purplevendetta

• KoosBTH
Ondertussen de AVR-X2700H DAB met Oberon 5 en Oberon 1 als surround in huis. Geprobeerd de Home 250 via Heos aan te sluiten. Ik had al de negatieve reviews over de Heos app gelezen en dacht 'dat zal wel meevallen'. Niet dus. De eerste keer crashte mijn netwerk tijdens de firmware update. De tweede keer ging wel goed, maar dat had ik niet in de gaten omdat de Home 250 niet zichtbaar was in de app.... Nog een keer geïnstalleerd, tenminste dat dacht ik. Daarna geprobeerd een patroon te ontdekken wanneer de app wél en wanneer niet zichtbaar was. Nu een uur de boel ingepakt, Sonos Move gekocht en probleemloos geïnstalleerd. Dan maar geen multiroom met Denon, maar wel een goed werkende speaker in m'n keuken. En o ja, je hdmi-ingangen geven inderdaad geen signaal op je pre-amp uitgang van Zone 2. Voor mij geen Heos meer. Dank voor ieders input.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee