Overstappen van PC naar Mac?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:42
Beste medetweakers,

Hier meer een vraag dan hele technische dingen.

Op mijn zaak zijn we overgestapt naar Apple. We hebben all-in-one's staan met een retina scherm (5K) en het systeem werkt geweldig. We liepen al wat achter en ik hanteerde een BYOD systeem met Windows 10 en nu 11.

Op mijn zaak is alles goed over gezet en we werken er fijn mee. So far so good.

Thuis:
Ik heb 2 gaming laptops waarvan een moderne en een al iets ouder apparaat. Nog steeds werkt dat goed, maar er wringt iets in m'n schoen dat ik probeer op te helderen hier; een Macintosh?!

Ik zit te denken om thuis ook over te stappen naar een Mac. Nu game ik nog wel eens dus lijkt dat geen goede optie want Windows draait bijna elke game die het voor zijn kiezen krijgt, maar de beweegreden en mijn plan zet ik nu uit:

Gamen:
Dit kan vervangen worden door Geforce Now. Videokaarten zijn zo debielduur dat het echt een hoge kostenprijsje heeft als je echt bij wil blijven. Een nieuwe game-PC met een RTX3080 en een bijbehorende configuratie kost al gauw 3.000 euro. Nu is dit bedrag voor mij geen enkel punt<>maar waarom zoveel betalen voor een videokaart? Dit is echt het duurste onderdeel van die PC. Met Geforce Now kan ik ook dik gamen tegen een veel vriendelijkere prijs en daarbij sneuvelen videokaarten bij mij best vaak. Waarom weet ik niet. Ook de verkrijgbaarheid is een dingetje. De internetverbinding is hier geen punt. Wij hebben een Ziggo Business abonnement met 500/50 mbps. Moet ruim genoeg zijn. Gamen op een iMac kan dus gewoon. Dit is niet echt een drempel meer.

Office:
Office 365 kan gewoon migreren en mijn OneDrive account kan ook zo mee.

Muziek:
Spotify waar wij alles mee beluisteren kan prima op een iMac bestaan, dus dit is ook geen probleem.

Netflix kan ook prima via de iMac afgespeeld worden. Ook geen probleem.

Waarom dan ook een iMac thuis?

Retina: dit zijn 27 inch 5K schermen en hebben een bloedmooi beeld. De software is heel strak en alles werkt lekker en logisch. Wij zijn er weg van.
Er zijn in principe geen hindernissen om over te stappen naar een iMac. Het voordeel van de iMac is all in one. Je hoeft geen los 4K scherm te kopen en het systeem werkt fijn. Je hebt geen tower en het geheel is muisstil. Ook wil ik me meer toe gaan laten met schrijven en fotografie en dan is het Retina scherm een geschenk uit de hemel. Gamen kan lokaal via Steam en andere games eventueel via Geforce Now.

Nog een voordeel is dat ik mijn oude reserve laptop kan verkopen (de huidige behoud ik) en dat ik mijn 1440p G-Sync 27 inch scherm kan verkopen en er meer geld naar een iMac kan gaan. Ik besef dat een leuke configuratie al gauw 3.500 euro kost.

Wat is wijsheid?

Wat weegt zwaar voor mij?
>prijzen en verkrijgbaarheid GPU's
>waanzinnig mooi scherm
>all-in-one past mooi in het interieur
>diensten (OneDrive, Office....) migreren mooi mee
>extra back-up via Apple-cloud én OneDrive
>erg fijn werken
>minder virussen en minder zorg omtrent
<prijs... erg duur
<geen 144 Hz scherm
<gewenning

Iemand meer ervaring met Macintosh én van Windows? Is het slim om over te stappen?

Mijn huidige gaming laptop blijft in ons bezit en gebruiken wij nog voor een potje UT2004 en voor op vakantie. De reserve laptop is nog in prima staat en heeft ook legitiem Windows 11, dus die is nog goed te verkopen.

Brand maar los en voor elk antwoord al heel erg bedankt. Wordt zeer gewaardeerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Wat is je vraag?
Ikzelf zou een Mac als werkpaard willen. (mits jesoftware op Mac draait) en als gaming apparaat Windows.

Ervaring met beide en m.i. kan de workflow op Mac beter geoptimaliseerd worden. Dankzij o.a. geweldige dpi schaling, mission control en de terminal. De meeste software draait ook op mac. M.i. combineert Mac het beste van Windows en Unix. App compatibiliteit en krachtigere tools zoals de terminal.

Wellicht ondertussen achterhaald want dit was nog onder OSX.
Gamen op een Mac zul je je verwachtingen flink naar beneden moeten bijstellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-05 11:31

GforceNL

Out of memory....

Gamen op een Mac (ook cloud) is een drama. Heb net als de persoon hierboven een Mac voor werk en een Windows laptop om te gamen.

Zelfs op mijn iPad Pro loopt cloud gaming beter dan m’n MacBook 16” 2019.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hbsJR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-05 10:39

hbsJR

All rounder

Ik doe zelf geen games, maar ik wissel wel veel tussen apparaten.

Als je van windows naar mac toe gaat zal je niet zoveel hindernissen ondervinden. Het is soms voor beginnende Mac mensen nog een beetje wennen dat multi-tasken soms irritant is. Bij Windows gooi je je schermpjes alle kanten op en hier zit wat meer structuur in bij een Mac.

Mocht je alles op een hoog niveau willen is een windows machine een enorm goede keuze.
Als je een goede werkmachine wilt hebben, is een macbook waarvoor ik mijn hand in het vuur steek.

Mocht je kosten willen besparen is een mac mini + deftig beeldscherm ook een combinatie waar je naar kan kijken. Vaak is dat voldoende voor de werkzaamheden die je wil doen (fotografie en schrijven).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PrimusIP
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 13:35
jimh307 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:40:
Iemand meer ervaring met Macintosh én van Windows? Is het slim om over te stappen?

[...]

Brand maar los en voor elk antwoord al heel erg bedankt. Wordt zeer gewaardeerd :)
Hangt er vanaf wat je wilt.
Gamen 'kan', maar omdat games zelden voor macOS geschreven worden is een Mac een achteruitgang als gaming pc. Gamen op de Mac is vooral leuk als je niks qua gaming verwacht en je toch wel wat blijkt te kunnen. Tegenwoordig kun je met hulp van Wine ook nog wel wat Windows games aan de praat krijgen.
Maar ik begrijp dat je gebruik wilt maken van streaming service, in dat geval speelt dat niet echt (of niet anders dan streaming op Windows machine).

Ik heb een MacBook, inmiddels mijn tweede. Mijn oude werkt ook nog steeds, maar die heb ik aan mijn vriendin gegeven die er eentje nodig had nadat haar 2014 MacBook vorig jaar kapot ging.
Sinds 2018 macOS gebruiker en heb ondertussen wel bijna 30 jaar Microsoft gebruikerservaring (eerst Dos, later Windows).
Ik had al een iPhone toen ik een MacBook kocht. Als je binnen de Apple vendor lock zit is het best een fijne ervaring ook macOS te gebruiken. Die machines werken prettig samen.
Als een 'productivity machine' is de MacBook ook een hele fijne machine. Ik heb die ervaring op die manier nooit met een Windows laptop gehad. Verder vind ik macOS ook prettiger dan Windows. Als simpele gebruiker, maar ook als poweruser (ik ken een beetje Linux command line gebruik en macOS is qua taal redelijk gelijk).
De machine (M1 air) is verder ook heel prettig. Lange accu duur, gelijk uit de standby en supersnel. Ik hou ook er van dat die machine het 'gewoon' doet. Geen gezeur, intuïtief en als je rare dingen wil doen zit er onder de motorkap UNIX.
Maar voor mezelf blijft het een machine voor productiviteit. Een iPad vind ik meer sexy. Probleem is dat die niet voldoet aan wat ik met een computer wil kunnen.
Een desktop Mac heeft mijn interesse niet. Maar dat komt omdat voor mezelf een desktop pc in het algemeen geen nut heeft, afgezien een game pc dan. Als ik geen laptop zou willen hebben zou ik nu denk ik gaan voor een iPad Air of Pro, met één of twee rapberry pi's. Eentje headless om alle tekortkomingen van een iPad te compenseren en eentje misschien als desktop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:11
Ik heb een Mac mini als werkpaard en een GamePC die spellen speelt. Werkt voor mij prima met een dual monitor setup.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@jimh307 Ik zou nu sowieso geen 27” Intel iMac meer kopen aangezien die dit jaar nog een upgrade gaat krijgen naar M1 (Pro/Max)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wernervp
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Voor gaming lijkt het me niet ideaal om over te stappen. Ik game zelf niet veel en als ik dat doe dan vaak wel via streaming, voor mij prima, maar voor die-hard gamers kan ik me voorstellen dat het niet altijd ideaal is. Het best is dus een gaming pc behouden, maar ik kan me voorstellen dat je dat n juist niet wil ivm de kosten van de GPU's.

Wat betreft werk en dagelijks gebruik vind ik de Mac vele malen fijner dan Windows. Onder MacOS is voor mij gebleken dat de workflow beter is te optimaliseren, de applicaties en tools zijn (voor mij persoonlijk) beter afgestemd op productiviteit. Er is in mijn ervaring meer mogelijk op gebied van contextueel computergebruik, zeker wanneer je de 'juiste' tools gebruikt.

Ik heb ook lang in Windows gewerkt en het overstappen vraagt gewenning, sommige dingen werken nu eenmaal anders en dat frustreert mensen die gewend zijn aan Windows soms. Bijvoorbeeld:
- Alt-Tab in Windows bladert door je open Windows. Op de Mac blader je met Alt-Tab door Applicaties en met Alt-<toets linksboven , bij mij `> blader je door de Windows van de actieve applicatie
- Command i.p.v. CTRL voor copy/ paste en vele andere dingen.. wat ik prettiger vind voor de handen/ pink
- De Option toets biedt vaak extra opties aan die in Windows soms meer voor de hand liggen. Zoals het maximaliseren van een Window. Bij MacOS is deze optie meestal standaard Full Screen, maar met Option ingedrukt kun je een Window ook maximaliseren zoals je bij Windows gewend bent.

Zo is er nog wel meer waar je aan moet wennen waarschijnlijk. Voor veel zaken zijn overigens ook tools te vinden die meer het Windows gedrag kopiëren. En voor beter Window management heb je eenvoudige tools als MooM en Magnet.

Als je voor een iMac gaat dan zou ik ook de M1 aanraden of nog even wachten of dit jaar de nieuwe iMac's komen. Een Intel Mac is niet meer zo verstandig om aan te schaffen tenzij je afhankelijk bent van de Intel processor voor bijvoorbeeld virtualiseren van Windows.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat is wijsheid?
Geen idee; een nieuwe PC kost je 3K, zeg je zelf. Een nieuwe Apple kost je ook snel 3K, zeg je.

Omdat het op de zaak voldoende goed voor jou werkt, wil je het thuis ook. Ik zie geen belemmering. Enige voordeel (voor & tegen): als over een jaar de GPU's wel weer goedkoop zouden zijn en je alsnog terug wil naar PC, kan je je Mac voor "netter geld" verkopen dan als je nu een nieuwe PC koopt en deze over een jaar wil verkopen.

En eerlijk? Argumenten als "het past zo in mijn interieur"; geen idee maar was een Mac juist niet om op te vallen ipv op te gaan in de omgeving? Dus dan moet je eigenlijk een E-ATX tower met 16 RGB-fans kopen om het interieur te verbeteren ;)

Koop lekker een Mac; je startpost leest, tussen de regels door, allang dat je een bewust besluit hebt maar hier op GoT nog even wat extra argumenten wil horen. Heb je ons niet voor nodig toch, om 3K uit te geven?

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 20-01-2022 12:08 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 16:22
Ik draai de pc office omgeving van mijn werk al meer dan 17 jaar als vm op een mac. De stabiliteit van een mac met de verplichting van windows op goede hardware. Veel quasi office gebruik, geen 3d zaken, wel meerdere schermen, varierend in de loop der tijd (soms behoefte, soms uitgekeken op een setup) van 4 x 1920x1080 naar 5k naar 5k met 2k op 9.7", ipad en soms weer 5k met 2x 30" cinema. Windows update issues worden snel opgelost door een restore van de VM. Mocht tooling op windows niet naar believen werken schakel ik om naar mac of de linux kant van mac. Nooit problemen mee gehad, ik moest wel ergens een paar jaar geleden met de overgang naar win 10 op mijn mac pro xeon 5690 cpu's monteren ivm tpm op fusion wat in w10 geforceerd werd.
Vwb een overstap naar M1 mac wacht ik nog even af, windows x86 kunnen draaien blijft nog even een vereiste.. Begin met zo'n setup met een macmini 2011 en je bent al aan het testen (minus windows licentie) voor 100 a 150E zo goedkoop zijn oude macs ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:42
Super en bedankt voor jullie input!

Ik zal er nog eens goed over nadenken en jullie adviezen hierin meenemen. Beide hebben hun eigen charmes en ik laat het even berusten. Sowieso een taak aan mezelf om me meer te verdiepen in de eigenaardigheden van beide platformen. Kan gerust wezen dat ik 'in privat' blijf bij Windows. Gamen vind ik een leuke bezigheid en de monitor heb ik al. Kost me alleen een nieuwe tower. Als ik ga voor de iMac dan heb ik alles uniform, maar lever ik behoorlijk in qua gaming. Een RTX3080 zal een verademing zijn, maar dan wel op 27 inch op 1440p met G-sync...

Het gaat om veel geld en ik stel een besluit uit tot medio dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernervp
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Vwb een overstap naar M1 mac wacht ik nog even af, windows x86 kunnen draaien blijft nog even een vereiste..
Dit herken ik wel. Ik heb nu nog een Intel Mac voor werk, maar binnenkort komt er een M1 Pro en dan is het draaien van x86 VM's niet meer mogelijk. Voor mijn werk gebruik ik voor de meeste zaken waarvoor ik echt Windows nodig heb tegenwoordig een VM in Azure (ik heb daar tegoed voor vanuit de werkgever). Daarmee ben ik in ieder geval niet meer afhankelijk van een lokale VM wat de overstap makkelijker maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maglite007
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-05-2024
Mac user Maglite.

Sinds aug 2021 ben ik overgestapt van Microsoft naar Apple omdat ik toch al alles van Apple had zoals
2 Telefoons, 2 Tablets, 1 Apple watch, 3 Airports en 2 Apple TVs dus was een Mac Mini de volgende logische stap.

Mac Mini 16 Gb M1 500 Gb SSD met Monterey 12,1, ik gebruik de originele draadloze Mac toetsenbord en de Mac muis en een 33 inch Philips 4K monitor op 1920 x 1080 bij 60Hz

Alles werkte soepel, stil en snel de Apps worden steeds beter ondersteunt en er komen ook elke dag meer Apps voor de M1 bij, alleen met Adobe heb ik wel vaker dat deze bevriest en dan is een geforceerde stop van de App noodzakelijk om verder te werken.

Ik ben heel blij met de overstap van Windows naar Apple was wel weer ff alles op nieuwe uitzoeken zoals de het koppelen van de diverse schijven van mijn Synology Nas waar alle instellingen van het systeem zaten en meer van die zaken zoals het streamen naar de Apple TV,s.

Als extra een Sonos speaker en ik gebruik mijn AirPods als koptelefoon als ik moet zoomen met een Foscam webcam.

Voor aparte software zoals Autocad (3D ver 2019) en dergelijke moet ik helaas wel weer terug naar mijn oude Windows i7 PC met 32 Gb ram en 1 Tb Hd maar dat is gelukkig maar sporadisch, maar ben toch blij dat ik de overstap naar Mac heb gemaakt.
Pagina: 1