Aanleunwoning met eigen groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:07
Wij zijn onze garage aan het verbouwen tot aanleunwoning. Daar moeten best een aantal dingen voor gebeuren natuurlijk en dat doen we zelf. Het idee is dat het technisch volledig zelfstandig is. Hier heb ik qua elektra de volgende uitdaging.

Er lopen nu 2 groepen heen, eentje voor alle verlichting die er is, en krachtgroep (zonder nul) voor een beregeningspomp. De aansluiting voor de beregingspomp moet blijven en wordt verplaatst. De ene groep die er is gaat niet volstaan natuurlijk.

Er komt een keuken met inductie, combimagnetron, koelvriestkast en vaatwasser. Verder een badkamer (met wasmachine en droger), woonkamer en slaapkamer boven.

We hebben sowieso de volgende groepen nodig
  • Krachtgroep voor kookplaat
  • combimagnetron
  • vaatwasser
  • koelkast en rest stopcontacten & licht
  • badkamer
  • wasmachine en droger
  • warmtepomp (krachtgroep?)
  • bijverwarming boiler
  • airco
  • woonkamer en slaapkamer
Dan kom ik toch op minimaal 8 groepen en 2 krachtgroepen. En mogelijk komen op dit dak ook nog een keer zonnepanelen O-) .

Het mooiste leek me eigenlijk om bij onze eigen meterkast met de hoofdaansluiting, een extra hoofdschakelaar te plaatsen en van daaruit naar de aanleunwoning. Hier dan netjes alles verdelen over de benodigde groepen.

Nu hebben we momenteel een 3x25A aansluiting, welke we sowieso moeten verzwaren denk ik naar 3 x 35A. Dan in onze meterkast extra afzekeren op 25A en in de groepenkast in de aanleunwoning op onderverdelen met standaard 16A per groep, met alamats. Dit is dan toch de netste manier? En wat voor kabel kan ik gebruiken van ons huis naar de aanleuningwoning?

De andere optie is om 10 leidingen naar het andere huisje te leggen en onze eigen meterkast uit te breiden, maar dat leek me toch een veel kostbaardere exercitie. Ben benieuwd naar jullie gedachten hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb te weinig kennis om hier een gericht advies over te geven dus daar waag ik me niet aan. Maar wat ik wel weet is dat 3x35A echt flink duurder is dan 3x25A. Heb je deze kosten goed in kaart gebracht?

Vast wel, maar om je te behoeden voor een nare energierekening noem ik het toch even ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Yes, daar hebben we wel aan gedacht. Kost ongeveer 800 euro p/j meer. Maar we zullen in de loop van komende jaren ook het gas af laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Krijgt de aanleunwoning een eigen huisnummer? Zo ja, heb je dan gekeken of je geen extra aansluiting kunt laten aanleggen door je netbeheerder? Dat scheelt je een 3*35 aansluiting en de tweede aansluiting krijgt zelfs geld terug elke maand (in NL, vanwege de vermindering energiebelasting).

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Nee, er komt geen extra huisnummer (dat is hier lang geleden al een keer gebeurd, voor wij er woonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-06 13:28
Toch zou ik het proberen bij de netbeheerder. Het is technisch beter én zoals vermeld voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik had geen idee dat het kon, zonder een eigen huisnummer een aparte aansluiting. Ik ga eens informeren bij Enexis. In de tussentijd wil ik bovenstaande nog wel verder uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Enexis geeft dat het alleen bij uitzondering kan, en wij voldoen niet aan de voorwaarden.

Wat ik nu wil doen, is voor onze hoofdschakelaar aftakken naar een kastje met:

- een hoofdschakelaar 40A
- aardlekautomaat 3 x 25A + nul / 300mA
- 30 meter 4 polig 6mm2 grondkabel met aardlitze
- groepenkast in aanleunwoning met:
-- hoofdschakelaar 40A
-- 2 x aardlek 30mA met ieder 4 groepen van 16A
-- 2 x aardlekautomaat (3x 16A) voor kookgroep en warmtepomp.

Dat is dan toch de correcte wijze?

Moet ik overigens een extra aardpen slaan in het bijgebouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 15:45
waarom wil je eigenlijk een aanleunwoning volledig technisch volstandig hebben? Aftakken van je eigen CV/warmtepomp en dergelijke is vele malen goedkoper. De meeste aanleunwoningen hebben zelfs vaak maar 2 pitjes om op te koken in plaats van een krachtgroep voor een fancy kookplaat.

Heb je daarnaast de huidige belasting van je huis al inzichtelijk? Via de p1 meter van homewizzard kan je per fase zien wat je verbuikt(kost je wel 1€ per maand). Op die manier kan je veel beter bepalen of je wel dure uitbereiding nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik wil het graag netjes regelen en onafhankelijk van ons eigen huishouden. Aanleunwoning is wellicht verkeerd gekozen vanuit functioneel perspectief. Onze CV ketel wordt tzt vervangen door een warmtepomp, echter moeten daarvoor eerst nog wat isolatie slagen gemaakt worden. Dat is een project voor later, urgenter is dat we de garage bewoonbaar maken, en omdat ik dat maar 1 keer ga doen, wil ik dat in een keer goed doen. In ieder geval moet er dus bijv. een volwaardige keuken en badkamer in kunnen.

Het opwaarderen van onze aansluiting kan ook altijd later nog, alleen zou het netter zijn volgens mij omdat wel gelijk te doen. Om in iedere geval een selectiviteit te hebben t.a.v. van onze hoofdzekeringen.

We hebben een p1 inderdaad waarmee we ons verbruik kunnen zien. Echter is dat natuurlijk ook niet volledig representatief aangezien we nu ook nog 6 - 8m3 gas per dag verstoken op dagen zoals deze.

De aanname is dat het elektrisch verbruik in de toekomst alleen maar toe gaat nemen, met komst van warmtepomp, EV. Mogelijk willen we in de toekomst de garage, met een prachtige zuidelijk georiënteerd dak toch ook nog voorzien van zonnepanelen (maar er ligt al 11 kWp op ons woonhuis.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
lredev schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:52:
Enexis geeft dat het alleen bij uitzondering kan, en wij voldoen niet aan de voorwaarden.

Wat ik nu wil doen, is voor onze hoofdschakelaar aftakken naar een kastje met:

- een hoofdschakelaar 40A
- aardlekautomaat 3 x 25A + nul / 300mA
- 30 meter 4 polig 6mm2 grondkabel met aardlitze
- groepenkast in aanleunwoning met:
-- hoofdschakelaar 40A
-- 2 x aardlek 30mA met ieder 4 groepen van 16A
-- 2 x aardlekautomaat (3x 16A) voor kookgroep en warmtepomp.

Dat is dan toch de correcte wijze?

Moet ik overigens een extra aardpen slaan in het bijgebouw?
Klein detail:
Na de meter aftakken in 2 hoofdschakelaars mag eigenlijk niet. De installatie moet met 1 handeling uit te schakelen zijn.
Ik zou na de bestaande hoofdschakelaar gewoon de kracht-alamat aansluiten met de kabel naar de aanleunwoning. In de situatie dat de aanleunwoning stroomloos moet worden kun je gewoon die alamat omhalen.

Zou persoonlijk niet direct overgaan op 3x35A. Eerst maar eens monitoren hoe veel je in de praktijk daadwerkelijk gebruikt. Voor de verdere installatie maakt het weinig uit. En met een beetje geluk wordt er tegen die tijd eens wat gedaan aan dat enorme capaciteitstarief waar steeds meer mensen tegenaan lopen.
Het enige dat je kan zeggen is dat de 3x25A alamat dan niet meer "nuttig" is. Daar zou je evt ook 3x20A van kunnen maken om het iets beter te maken.

Ik heb voor dezelfde keuze gestaan bij het verplaatsen van mijn meterkast. Heb uiteindelijk een 3x25A/300mA alamat geplaatst met 3x25A hoofdzekeringen. Het enige dat hij moet beveiligen is de kabel in de kruipruimte, maar je mag niet uitgaan van de hoofdzekeringen alleen.
In de extreme situatie dat iemand een schep in mijn kabel zet in de kruipruimte zal er nu in ieder geval beveiliging zijn. En er is een kans dat zowel de alamat als de hoofdzekering er dan uit gaat. Dat risico op zo'n extreme situatie vind ik aanvaardbaar.

Waarom groepen voor warmtepomp én airco trouwens?

[ Voor 3% gewijzigd door timberleek op 08-02-2022 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
een warmtepomp voor verwarming van ene garage behoeft geen krachtgroep. In een garage zul je ook geen feestmalen gaan koken voor 30 man dus hoeft je inductieplaat ook niet op een krachtgroep.
Dat maakt het wellicht eenvoudiger.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Een volwaardige kookplaat hoort gewoon op een krachtgroep. Warmtepomp voor deze zal niet een krachtgroep nodig hebben, maar mogelijk het verwarmingselement in de boiler wel. De warmtepomp moet nog uitgekozen worden, maar mocht het een worden die geen 3 fase aansluiting heeft dan zal die inderdaad niet op een krachtgroep hoeven.

Warmtepomp voor vloerverwarming en sanitair en kleine multisplit airco in woonkamer en slaapkamer voor incidenteel bijverwarmen / koelen in de zomer, als dat nodig blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bookmarked, ik ben benieuwd wat hier verder nog uit gaat komen. :)

Wij zijn bezig met iets vergelijkbaars, de garage bewoonbaar maken. Ik pak het iets minder drastisch aan, ik ben van plan drie kabels te trekken van ieder hun eigen (nu nog vrije) groep in de meterkast naar de garage. Daar worden ze gekoppeld aan 1) inductiekookplaat (1-fase), 2) split airco voor de verwarming, 1m2 vloerverwarming in de badkamer, ledverlichting en combimagnetron, en 3) boiler voor warm water, waterkoker en de rest van de keuken. Dan heb ik alles dusdanig verdeeld dat er geen beperkingen (zouden moeten) zijn in simultaan gebruik.

@lredev Uit nieuwsgierigheid: wat is jouw bedoeling precies? Komt er een ouder in, of student net als bij ons? Of wil je gaan verhuren als B&B ofzo?

Bij ons is het voor mijn dochter en haar vriend, totdat ze bij gratie gods een huurwoning kunnen krijgen (wachtlijsten van 8-10 jaar.. :X ). Wat @No Hands zegt, er zal dus nooit een feestmaal klaargemaakt worden, die twee van ons kunnen prima toe met 3 pitten op een inductieplaat, met de magnetron erbij. Uiteindelijk blijft het in ons geval een veredelde studentenkamer.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lredev
Bij ons komt er inderdaad een ouder in, met haar vriend. Ze zijn nog lang niet in de aanleun fase, dus willen graag zo zelfstandig mogelijk wonen (dat willen wij ook graag). Maar wel dichtbij ivm met ons jonge gezin en de beesten die we hebben. Ze houden ook van lekker eten en comfort dus vandaar dat we het serieus aanpakken. Verder zijn de investeringen nu iets groter, maar daar kan je later alleen maar profijt van hebben. Liever wat marge over dan dat je over 5 jaar te kort schiet.

Ik kook ook maar voor een klein gezin, maar heb al geregeld gebaald dat ik mijn kookplaat terug zie schroeven als ik meerdere pitten even vol aan wil. Met wat plannen komt het wel goed. Maar toch.

Het liefst plakten we er een huisnummer op en regelden we het vanaf daar, maar dat is allemaal niet zo makkelijk.

Mijn eerste gedachte was ook een iets uitgebreide variant van jouw plan, maar er komt daar ook een wasmachine en droger, vaatwasser, dus dan kom je al snel aan een flink wat groepen. Als ik die allemaal individueel daar heen moet leggen, kost me dat ook veel buis en vd draad. Daarbij vind ik het ook wel prettig dat ze daar een eigen groepenkastje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-06 10:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt prima een onderverdeler maken in de aanleunwoning. De aftakking doe je wel achter de hoofdschakelaar in de woning. De aanleunwoning krijgt zijn eigen groepenkast vergelijkbaar met die in een normale woning.

Wij hebben hier een vergelijkbare situatie met een bijgebouw van 70 vierkante meter die een eigen onderverdeler heeft en is voorzien van een warmtepomp, inductiekookplaat, oven, koelkast, vriezer wasmachine, wasdroger en alle andere huishoudelijke apparatuur die je in een woning aantreft. Er zit ook nog een 3-fase droomstroomverwarmer om tapwater op te warmen tot er aanvoer is van warm water uit de boiler in de woning. Twee van de drie fasen op de onderverdeler zitten nu op een piekbelasting van 30 A.

Met het goed verdelen van de verbruikers in de woning en de aanleunwoning over de verschillende fasen lukt het waarschijnlijk wel om alles op een 3x 25A aan de gang te houden. Aan de selectiviteit van de afzekering van de voeding naar de onderverdeler ten opzichte van de hoofdzekering zul je wel wat minder eisen moeten stellen. Misschien lukt het met een C20. Je zit met verbruikers die best wel hoge pieken hebben zoals een inductiekookplaat, oven, wasmachine en wasdroger. Een zekering kan wel wat overbelasting hebben voordat hij eruit klapt. Een minuut lang het 2,5 voudige van de nominale stroom en wel een uur lang 15% tot 45% boven de nominale stroom.

Ik zou het goed plannen met je verbruikers en proberen of het lukt op een 3x 25A. Upgraden kan altijd nog. Gedrag aanpassen helpt ook, dus niet willen wassen en drogen of de vaatwasser aanzetten als er ook gekookt moet worden.

Laadpalen zijn overigens goed regelbaar. Je kunt meer ruimte creëren door zelf energie op te wekken met zonnepanelen hoewel dat natuurlijk alleen iets oplevert in omstandigheden dat er zon is.

[ Voor 3% gewijzigd door Femme op 09-02-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik denk dat we met mogelijk kijken naar goed verdelen we een heel eind gaan komen met de huidige aansluiting. Inderdaad moet er ook een beetje slim worden gekookt en gewassen.

Ik heb ook even geïnformeerd bij een bekende elektramaterialen leverancier die en die gaf aan dat wat met doorgaans doet is inderdaad een krachtaardlekautomaat in ons huis, bijv. B20 0,03A je toch nog een vorm van selectiviteit hebt, die wel effectief kan zijn. Selectiviteit op de aardlek had weinig zin meende hij.

Opzet wordt dan nu zo:

Groepenkast hoofdwoning, na de hoofdschakelaar
- kWh meter
- krachtaardlekautomaat. 4P/3f B20 0,03

30 meter 6mm2 4 polige grondkabel

Groepenkast aanleuningwoning:
- Standaardhoofdschakelaar, voor makkelijk afschakelen
- 2 x 2P aardlek
- +/- 8 groepen
- krachtgroep voor kookplaat

Verder denk ik er aan 1 mantelbuis in te graven met 2 x UTP, een lege mantelbuis met trekdraaden uiteraard tyleenslang voor het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 17:38
Misschien een beetje of-topic, er zijn wel een paar aandachtspunten.

Voor een extra woning heb je een vergunning nodig. Tenzij het een mantelzorgswoning betreft en je aan de bijbehorende voorwaarden voldoet. Met een vergunning krijg je separaat van de gemeente een huisnummer en hiermee kun je ook de aansluiting regelen. Hetzelfde geldt voor een mantelzorgwoning.
Dan heb je maximaal gesplitst.

In andere gevallen is sprake van inwoning. Check het bestemmingsplan of beheersverordening of dat mag. In sommige gemeenten mag je met meerdere huishoudens in een woning wonen en in andere gemeenten juist niet. Inwonen kan gevolgen hebben voor uitkeringen en de belastingen. Check dat vooraf goed.
Pagina: 1