Geen geel/groen aarddraad op verdieping.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik heb een woning van bouwjaar 80, waar het schijnbaar nog geen gewoonte was de aarde draad naar de bovenverdieping door te voeren. Geel/groen vd draad.
Ik ga de badkamer moderniseren en heb/wil daar wel geel/groen aarddraad benutten en nodig. Vanuit de meterkast wordt dat nogal een klus.
Wel zie ik onder de wastafel 6 qmm vertind draad met een blokje vertakkingen hebben naar de CV en de waterleiding. Dit zit dus vlakbij het punt waar ik het nodig ben. Vanuit die inbouw doos hoef ik dan maar een klein stukje omhoog naar een centraal doos.drie mtr buis infresen en klaar. Ik weet dat dit geen schoonheidsprijs verdient, maar mag dit eigenlijk wel? In de meterkast komt het toch ook weer samen op 1 rail?

Beste antwoord (via Sa.Tan op 20-01-2022 14:50)

• Juulvh
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-05 10:23
Potentiaal vereffening en aarding zijn wel 2 verschillende dingen. In een badkamer is het belangrijk dat alles hetzelfde potentiaal heeft, zodat er geen stroom kan gaan lopen wanneer jij met 2 handen 2 geleidende delen aanraakt, en er per ongeluk een spanning op 1 van de 2 zou staan. Die hele potentiaal vereffening zal vervolgens verbonden moeten worden met aarde. Vroeger moest de badkamer juist met die dikkere vertind koperen blanke draad verbonden zijn met het aardpunt in de meterkast. Tegenwoordig hoeft dat niet meer en mag de aarde uit de centraaldoos genomen worden, die dan op het vereffeningsrailtje in de badkamer aangesloten wordt. Daar komen ook alle andere draden uit en worden met dat railte met elkaar verbonden. Wat jij dus wil doen zou denk ik werken en weinig verschil maken, maar ik zou er ook voor kiezen nu je het aanpakt om het goed te doen. Als je in de badkamer centraaldoos begint moet het te doen zijn om te achterhalen waarde voeding vandaan komt, en daar een aardedraad bij te trekken. Zo ga je steeds van centraaldoos naar centraaldoos tot je in de groepenkast uit komt. Maak de installatie wel even spanningsloos voor de zekerheid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Nee, mag. Ondanks dat het meer werk is zou ik toch meteen de elektra goed aanpassen. Kost misschien een uurtje (of twee) maar je kunt beter iets goed doen dan half.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Misschien is nog een optie, met de compressor vanaf de meterkast lucht door die groep (buis) blazen om te ontdekken welke inbouw doos begint (boven) te blazen?
Anders toch maar via dat railblokje gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Sa.Tan op 19-01-2022 21:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:06
Dus je neemt het risico dat iemand geëlektrocuteerd wordt bij een aardlek als een leiding wordt vastgepakt omdat het mogelijk wel eens te veel moeite zou kunnen zijn het goed te doen. OK.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe is een kabel trekken vanuit de meterkast een grotere klus dan in de badkamermuur gaan frezen? Het is misschien even wat prutsen met een trekveer, maar uiteindelijk lukt dat heus wel.

Zit er niet toevallig een aardedraad in de centraaldoos boven?

[ Voor 46% gewijzigd door pagani op 20-01-2022 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10
jichem schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:06:
Dus je neemt het risico dat iemand geëlektrocuteerd wordt bij een aardlek als een leiding wordt vastgepakt omdat het mogelijk wel eens te veel moeite zou kunnen zijn het goed te doen. OK.
en dat risico is er niet als je de aarde met een draad aanlegt? Dat blokje in je badkamer en de randaarde van je stopcontact zitten in de meterkast over het algemeen op dezelfde aardpen aangesloten.

Daarnaast zal in geval van een aardlek de periode dat er stroom door de aarde loopt maar kort zijn met dank aan de aardlekschakelaar. Zo gauw de aardelekschakelaar ziet dat de hoeveelheid stroom het huis in en uit niet gelijk is hoort deze de stroom uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het kan trouwens ook geen kwaad de aarde die je wel boven hebt even te testen (uit eigen ervaring met een jaren '80 woning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:06
Eupeodes schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:32:
[...]

en dat risico is er niet als je de aarde met een draad aanlegt? Dat blokje in je badkamer en de randaarde van je stopcontact zitten in de meterkast over het algemeen op dezelfde aardpen aangesloten.

Daarnaast zal in geval van een aardlek de periode dat er stroom door de aarde loopt maar kort zijn met dank aan de aardlekschakelaar. Zo gauw de aardelekschakelaar ziet dat de hoeveelheid stroom het huis in en uit niet gelijk is hoort deze de stroom uit te schakelen.
Het zoekt altijd de kortste weg, bij een aparte aardedraad zal het inderdaad niet eerst naar de meterkast gaan dan terug naar de cv leiding en dan naar jou. Als de kortste weg in het geval van een gezamenlijke draad via de cv leiding en een persoon is, dan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
pagani schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:43:
Het kan trouwens ook geen kwaad de aarde die je wel boven hebt even te testen (uit eigen ervaring met een jaren '80 woning)
herkenbaar inderdaad. Ik had meerdere WCD's op zolder met randaarde waarbij tussen de WCD's welliswaar een aardedraad aanwezig was, maar de aarde vervolgens niet doorliep naar de meterkast (of het zou een route moeten zijn via de ketel en de waterleidingen).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Juulvh
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-05 10:23
Potentiaal vereffening en aarding zijn wel 2 verschillende dingen. In een badkamer is het belangrijk dat alles hetzelfde potentiaal heeft, zodat er geen stroom kan gaan lopen wanneer jij met 2 handen 2 geleidende delen aanraakt, en er per ongeluk een spanning op 1 van de 2 zou staan. Die hele potentiaal vereffening zal vervolgens verbonden moeten worden met aarde. Vroeger moest de badkamer juist met die dikkere vertind koperen blanke draad verbonden zijn met het aardpunt in de meterkast. Tegenwoordig hoeft dat niet meer en mag de aarde uit de centraaldoos genomen worden, die dan op het vereffeningsrailtje in de badkamer aangesloten wordt. Daar komen ook alle andere draden uit en worden met dat railte met elkaar verbonden. Wat jij dus wil doen zou denk ik werken en weinig verschil maken, maar ik zou er ook voor kiezen nu je het aanpakt om het goed te doen. Als je in de badkamer centraaldoos begint moet het te doen zijn om te achterhalen waarde voeding vandaan komt, en daar een aardedraad bij te trekken. Zo ga je steeds van centraaldoos naar centraaldoos tot je in de groepenkast uit komt. Maak de installatie wel even spanningsloos voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Ik ga binnenkort even lucht vanaf de groep (boven) door heen bazen in de meterkast. Er zit op de hele verdieping geen enkele VD draad geel/groen. Kom ik dan ergens bij een centraal doos uit ga ik vandaaruit elk vertrek het alvast doortrekken naar de andere centraal dozen. Ben dan toch bezig.
Kan ik de aarde draad en trekveer erbij drukken of even de buis leeg maken en ( alle 3 draden) vernieuwen?
Ga ik met die trekveer de andere draden niet beschadigen?

[ Voor 6% gewijzigd door Sa.Tan op 20-01-2022 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
Ik neem aan dat je trekveer bedoelt, buigveer past enkel in lege buis.

Of je de aarde draad er met een trekveer bij kan krijgen of alles moet vernieuwen valt op voorhand niet te zeggen. Hangt heel erg af van hoe netjes de buizen geplaatst zijn. In mijn huis (midden jaren 80) heb ik buizen gehad waar ik zo de trekveer erbij stak en een aarde erbij trok, maar ook buizen waar ik de trekveer door de buis heb getrokken met de oude draden omdat ik anders op een bocht vastliep met de trekveer. En dan is er nog de buis die we leeg hadden getrokken en vervolgens met de trekveer niet eens meer door wisten te komen (van beide kant wilde het niet).

Mijn tip zou dus zijn om eerst te kijken of je de trekveer erbij kan steken, als dat niet lukt zou ik de trekveer aan een bestaande draad verbinden en met die draad door de buis trekken. En zorg er dus vooral voor dat je een buis nooit helemaal leeg trekt maar altijd een draad of trekveer erin laat zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Eupeodes op 20-01-2022 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@Eupeodes even een vergissing, verbeterd. Verhelderend wat betreft over de buizen. Ik weet wel dat netheid hier niet zo vanzelfsprekend is, zijn massaal uit de grond gestampt als huurwoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
Sa.Tan schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:01:
@Eupeodes even een vergissing, verbeterd. Verhelderend wat betreft over de buizen. Ik weet wel dat netheid hier niet zo vanzelfsprekend is, zijn massaal uit de grond gestampt al huurwoningen.
idem hier, van 1986 tot 2002 was dit een huurwoning (zo'n rijtjeswoning met keuken voor, badkamer boven entree/toilet, 3 slaapkamers op eerste verdieping en een zolder met een schuin dak en helemaal geen ramen (met de ketel en verder bergruimte), en dan de buurhuizen precies gespiegeld).

[ Voor 3% gewijzigd door Eupeodes op 20-01-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@Eupeodes Hier werd toentertijd een hele wijk 2 ondereenkap uit de grond gestampt. Was in die tijd werkzaam bij een aarding bedrijf en heb daar goed op gelet en ook een aarding bijgeslagen. Maar toen nul nada bovenverdieping, wel de badkamer 6 qmm. vertind in een eigen doos onder de wastafel.
Pagina: 1