Toon posts:

Tips systeem en WP goed geisoleerd oud huis 260m2

Pagina: 1
Acties:

• KlaasKo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-01-2022
Hallo allen, ik heb al heel wat rondgelezen op dit forum. Begrijp nog niet alles maar wel steeds meer. Ik heb een vraag, en hoop dat jullie wat tips kunnen geven. We gaan er nog met een merk onafhankelijk iemand naar kijken. Het verhaal

We hebben een tussenwoning uit 1893 die helemaal gestript wordt en opnieuw opgebouwd.
4 lagen, 65m2 per laag.
Op laag 0 en 1 komt vloerverwarming.
Op laag 2 en 3 komen slaapkamers en 2 badkamers.

Op dak is 40m2 beschikbaar voor zonne of PVT panelen.

Een buiten unit wordt m niet. Overal buren en weinig tuin.

Dus we dachten zelf aan dit systeem:
https://www.inventum.com/producten/modul-air-blue/
Toch lees ik op dit forum niet veel enthousiaste verhalen over (Ventilatie)lucht-water warmtepompen. Wat zijn jullie meningen over -algemeeen- lucht water WP, en kent iemand dit systeem al?

Alternatief zou zijn om voor het nieuwste systeem van Triplesolar te kiezen, deze dus, met 2 WP in cascade. https://triplesolar.eu/pvt-warmtepomp/ met PT panelen. Een duur systeem, en veel forumleden vinden een PVT systeem niet efficient geloof ik. Maar ik hoor ook graag waarom dat precies is, en of iemand dit systeem al kent/heeft.

Nog een ander idee is om voor 2 "simpelere' systemen te kiezen, zoals bv 2 van deze https://www.inventum.com/producten/ecolution-modul-air/ Heeft iemand dit systeem?

alvast bedankt voor jullie reacties !

[Voor 6% gewijzigd door KlaasKo op 19-01-2022 14:55]

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
KlaasKo schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:53:
Hallo allen, ik heb al heel wat rondgelezen op dit forum. Begrijp nog niet alles maar wel steeds meer. Ik heb een vraag, en hoop dat jullie wat tips kunnen geven. We gaan er nog met een merk onafhankelijk iemand naar kijken. Het verhaal

We hebben een tussenwoning uit 1893 die helemaal gestript wordt en opnieuw opgebouwd.
4 lagen, 65m2 per laag.
Op laag 0 en 1 komt vloerverwarming.
Op laag 2 en 3 komen slaapkamers en 2 badkamers.

Op dak is 40m2 beschikbaar voor zonne of PVT panelen.

Een buiten unit wordt m niet. Overal buren en weinig tuin.

Dus we dachten zelf aan dit systeem:
https://www.inventum.com/producten/modul-air-blue/
Toch lees ik op dit forum niet veel enthousiaste verhalen over (Ventilatie)lucht-water warmtepompen. Wat zijn jullie meningen over -algemeeen- lucht water WP, en kent iemand dit systeem al?

Alternatief zou zijn om voor het nieuwste systeem van Triplesolar te kiezen, deze dus, met 2 WP in cascade. https://triplesolar.eu/pvt-warmtepomp/ met PT panelen. Een duur systeem, en veel forumleden vinden een PVT systeem niet efficient geloof ik. Maar ik hoor ook graag waarom dat precies is, en of iemand dit systeem al kent/heeft.

Nog een ander idee is om voor 2 "simpelere' systemen te kiezen, zoals bv 2 van deze https://www.inventum.com/producten/ecolution-modul-air/ Heeft iemand dit systeem?

alvast bedankt voor jullie reacties !
Ik heb als bijbaantje enkele jaren geholpen met het onderhoud van (o.a.) Stiebel ventilatielucht/water warmtepompen. Ze staan al decennia lang in Friesland en ook diverse wijken in de polder waren al bij aanleg gasloos. Over rendement e.d. kan ik weinig zeggen, maar het werkt wel. We kwamen m.n. in Friesland wel kasten tegen die al meer dan 30 jaar stonden en nog steeds probleemloos werkten.
In de polder kwamen we best wat mensen tegen die zo'n unit liever kwijt dan rijk waren. In veel gevallen vanwege de ruimte (het blijft een flinke kast), en ook veel mensen die klaagden over een hoog energieverbruik. Bij navraag bleek dan dat ze regelmatig een raam openden om het huis af te laten koelen, dat de ventielen dichtgedraaid waren of dat de ventilatiekanalen dichtgeslibd waren. Ook geluid bleek nog wel eens een dingetje, vaak was dat eenvoudig op te lossen door een rubbertje te verwijderen bij de compressor. Gek genoeg hielp dat enorm.

Verder zal je goede afspraken moeten maken qua installatie, verwachtte prestaties laten vastleggen etc. Het goed inregelen is namelijk wel belangrijk, dat doe je niet in een uurtje of twee. En zoals overal in installatieland is er op dit moment gewoon te weinig (goede) kennis. Maak dus goede afspraken over inregelen incl. eventuele garanties.

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Laag 0 en 1: toch een kleine wp met buiten unit (compressor komt binnen) die volledig omhult moet worden tegen geluid van de ventilator, uitsluitend voor verwarmen, dus die wp draait van pakweg mei tot oktober al niet.
Laag 2 en 3 koelen en verwarmen met airco (geheid dat het daar in de zomer te heet is om rustig te kunnen slapen)
Sanitair warm water: inpandige wp- boiler.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:59
Kan een systeem met buitenunit echt niet? Een split kan relatief compact.

In het seizoen dat je in de tuin zit, staat de unit uit. Als hij aan moet, zit je meestal binnen. In die beleving is een buitenunit wellicht toch een optie.

Geluid valt reuze mee met een moderne stille unit.

Anders wordt het inderdaad ventilatie WP oplossingen. Maar ja die zijn groot en er moeten zo groot mogelijke leidingen naar buiten om voldoende flow te halen met weinig geluid en hoog rendement.

Bij goed geïsoleerd kan een relatief kleine unit volstaan die gewoon 24/7 draait.

Als het werk allemaal nog moet gebeuren, overweeg dan overal vloerverwarming. Kun je ook mee koelen en verwarmen met warmtepomp is ideaal.

[Voor 10% gewijzigd door Gieliovd520 op 20-01-2022 18:37]

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:52
Ik zou op z`n minst ook vloerverwarming nemen in de badkamers. Maar inderdaad, waarom niet overal?

Heb je al een warmteverliesberekening gemaakt (met bijvoorbeeld Ubakus)?

PVT zie ik meer als een oplossing voor de dagen dat de gemiddelde buitentemperatuur boven de 4 graden blijft. Dus wanneer die dichtvriest overschakelen op bijvoorbeeld een gas CV ketel oid. Als je voldoende panelen kwijt kunt bespaart dit alsnog al snel 80% van het jaarlijks gasverbruik. Is wel veel duurder dan L/W natuurlijk.

Als er geen buitenunit mag zijn zou een W/W warmtepomp het best zijn. Als je een bron kunt maken tenminste. Horizontaal lijkt al niet te lukken, verticaal misschien?

Hewalex is een relatief veel besproken warmtepomp zonder buitenunit hier.
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur
Maar goed, die zijn maar +/- 3 kW en ik denk dat je bij zo`n woning meer dan 10 kW nodig hebt. Als je weinig naisoleert wel 20 kW.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee