• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:25

Iemand een idee hoe dit kan? Ik heb de thermostaat gisteravond aangesloten dus dit is dag 1. Ik snap dat het misschien 'lerend' is, maar het wordt wel erg warm zo.

Samsung Qled | Sonos Arc; Sub en 2x Play:1 | PS4pro | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | IPTV| Dali Spekter 2| Argon tt3|

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-01 15:04
Dit kan meerdere redenen hebben en ligt niet per definitie bij je Tado. Vertel eerst eens wat meer over je situatie:

- welke vertrekken verwarm je?
- hoe verwarm je deze vertrekken, radiatoren, vloerverwarming?
- indien vloerverwarming, zijn de aanvoer circuits gescheiden of is er een buis uit je cv zonder klep?
- is er sprake van direct zonlicht?
- is er een (open) verbinding tussen de vertrekken?

Dat geeft ons wat meer inzicht in je situatie.

Voorbeeld:
Ik verwarm hier met beneden met vloerverwarming en boven met ltv radiatoren, maar omdat het aanvoercircuit uit een buis bestaat voor alles en er geen driewegsklep op zit, pompt mijn vloerverwarming, mits de minimale warmte op de leiding wordt behaald, ook warmte rond, ookal is het 20 graden beneden en stijgt dus langzaam door, desondanks dat de tado ingesteld staat op 20 graden.

[Voor 3% gewijzigd door RoasteR87 op 19-01-2022 14:46]

PVoutput

• ..Christiaan..
De ruimte waar het om gaat is de woonkamer, gewone radiatoren zonder thermostaatknoppen. Tado is bedraad aangesloten. Momenteel schijnt de zon niet; de hele dag al niet. Kamer is dicht dmv deur.
Het is intussen 21,5 graad en nu lijkt het niet meer te stijgen....
Boven heb ik 2 slaapkamers met tado thermostaatkranen maar volgens mij kunnen die hier niks mee te maken hebben.
Gisteravond verliep het aansluiten vlekkeloos en vanochtend begon die keurig op te warmen. Uiteindelijk 0,3 graad boven instelling. Voor een 1e keer niet slecht.
Maar nu opeens de lucht in.

Samsung Qled | Sonos Arc; Sub en 2x Play:1 | PS4pro | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | IPTV| Dali Spekter 2| Argon tt3|

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:27
Wellicht is je ketelwatertemperatuur te hoog en/of heb je t.o.v. de ruimte een te groot radiatoroppervlak. Dan hoeft je systeem maar minimaal werk te verrichten om het zo warm te krijgen.

Geef eens wat meer info. Zijn ze radiatoren waterzijdig ingeregeld bijvoorbeeld? Wat is je ketelwater temperatuur? Etc.

• 112markjanssen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10-2022
Als je kamers boven wel Tado knoppen hebben en de woonkamer niet dan is het logisch dat je woonkamer te warm word, zodra er boven warmtevraag komt gaat Tado de ketel aansturen en daarmee dus ook automatisch je woonkamer verwarmen.
Om dit tegen te gaan zul je of een zoneklep tussen de verwarming in de woonkamer moeten plaatsen of daar ook thermostaatkranen plaatsen.

• ..Christiaan..
@RichardKim06 Hiervoor hing er een Honeywell Chronotherm IV. Die deed het prima, maar van ouderdom weggedaan. Radiatoren zijn niet waterzijdig ingeregeld.

[edit] ik lees dat waterzijdig inregelen een honderd of 4 kost....best prijzig. Ik ga er eens over nadenken.

@112markjanssen . Lekker dan. Dan moet ik eigenlijk nog 2x € 80,- uitgeven + thermostaatventielen om mijn radiatoren beneden te regelen? Als ik boven normale thermostaatknoppen gebruik, kan dat dan wel? Of blijft het gevolg hetzelfde?
Ik hoopte het beneden niet een sauna te maken als de kids boven een warme huiswerkplek willen.....nu gebeurt dat dus toch.

[Voor 9% gewijzigd door ..Christiaan.. op 19-01-2022 15:28]

• 112markjanssen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10-2022
@..Christiaan.. helaas is dat idd het enige wat je kunt doen. Als je boven weer terug wisselt naar gewone thermostaatkranen dan heb je iig beneden niet de overshoot. (maar dan ben je dus ook het nut van Tado kwijt).

2 thermostaatkranen en 2 Tado's beneden is wel de oplossing zodat je alle ruimtes appart kan regelen.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Of je draait de radiotorknop in de woonkamer handmatig iets dichter?

[Voor 6% gewijzigd door superduper op 19-01-2022 15:20]

• WeekendWarrior
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-09-2022
..Christiaan.. schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:15:
@RichardKim06 Hiervoor hing er een Honeywell Chronotherm IV. Die deed het prima, maar van ouderdom weggedaan. Radiatoren zijn niet waterzijdig ingeregeld.

@112markjanssen . Lekker dan. Dan moet ik eigenlijk nog 2x € 80,- uitgeven + thermostaatventielen om mijn radiatoren beneden te regelen? Als ik boven normale thermostaatknoppen gebruik, kan dat dan wel? Of blijft het gevolg hetzelfde?
Ik hoopte het beneden niet een sauna te maken als de kids boven een warme huiswerkplek willen.....nu gebeurt dat dus toch.
Ik had dit aanvankelijk ook. Als je slimme radiatorknoppen boven warmte vragen, schakelen ze via je thermostaat de ketel in. Je kan via de instellingen de thermostaatknoppen loskoppelen van de zone regelaar (lees: je thermostaat).

Je huis wordt dan enkel nog verwarmd o.b.v. de warmtevraag van de thermostaat beneden (en niet de warmtevraag van je knoppen).

Je kan nog steeds schema's instellen voor de ruimtes met de knoppen, maar deze worden enkel verwarmd als er beneden een warmtevraag is. Gelijk aan een situatie met gewone thermostaatknoppen boven.

• ..Christiaan..
@superduper dat zou nog wel een idee zijn. De slaapkamers zijn vrij snel warm dus dan schakelt ie ook snel weer uit.

@WeekendWarrior dan zijn het eigenlijk gewone thermostaatknoppen toch?

• WeekendWarrior
..Christiaan.. schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:22:
@superduper dat zou nog wel een idee zijn. De slaapkamers zijn vrij snel warm dus dan schakelt ie ook snel weer uit.

@WeekendWarrior dan zijn het eigenlijk gewone thermostaatknoppen toch?
Feitelijk wel.

Overigens ben ik er vrijwel zeker van dat dit de oorzaak van je probleem is.

• ..Christiaan..
Ik denk dat nu ook. Gaan slimme thermostaatknoppen beneden dat oplossen?

Stel dat ik ze loskoppel.

Het is 14 graden op de slaapkamer. Ik zet de thermostaat in de kamer even iets hoger en de tadoknop op de slaapkamer staat op 20 graden. Stopt het dan als die temperatuur bereikt is? Ik snap dat de woonkamer wel verder opwarmt.

[Voor 64% gewijzigd door ..Christiaan.. op 19-01-2022 15:27]

• WeekendWarrior
..Christiaan.. schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:25:
Volgens mij moet je in principe geen slimme knoppen óf thermostaatknoppen hangen in de ruimte waar de thermostaat hangt.

Los daarvan moeten er in een cv-systeem ook voldoende radiatoren open staan om ervoor te zorgen dat het systeem de warmte kwijt kan. Hier staat beneden alles open met gewone knoppen. Boven deels thermostaatknoppen en deels slimme knoppen. Teveel knijpen van het systeem kan weer ongewenste effecten hebben op het systeem/de ketel (denk bijv. aan efficiëntie).

• WeekendWarrior
..Christiaan.. schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:25:

Stel dat ik ze loskoppel.

Het is 14 graden op de slaapkamer. Ik zet de thermostaat in de kamer even iets hoger en de tadoknop op de slaapkamer staat op 20 graden. Stopt het dan als die temperatuur bereikt is? Ik snap dat de woonkamer wel verder opwarmt.
Ja, de knop heeft een eigen schema (als je deze toewijst aan een eigen ruimte volgens mij). Zo werkt het hier wel. De knop gaat automatisch knijpen als de gewenste temp. in de slaapkamer wordt bereikt. Werkt niet tot op de graad nauwkeurig, maar komt wel in de buurt. De knop gaat dan al wel dicht, maar de radiator geeft nog warmte af o.b.v. het aanwezige verwarmde water. De temp. loopt dan nog even een beetje op. De slaapkamer wordt in ieder geval niet verder verwarmd.

[Voor 8% gewijzigd door WeekendWarrior op 19-01-2022 15:36]

• ..Christiaan..
WeekendWarrior schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:33:
[...]

Ja, de knop heeft een eigen schema (als je deze toewijst aan een eigen ruimte volgens mij). Zo werkt het hier wel. De knop gaat automatisch knijpen als de gewenste temp. in de slaapkamer wordt bereikt. Werkt niet tot op de graad nauwkeurig, maar komt wel in de buurt. De slaapkamer wordt in ieder geval niet verder verwarmd.
Kijk; dat ga ik dan proberen. Gelukkig werk ik morgen en vrijdag thuis en hebben de kids toetsweek. Zijn dus op tijd thuis. Mooi om eea te testen. Ik laat 't weten.

Radiatoren beneden staat allemaal open.

Waterzijdig inregelen (400 euro ongeveer....) aan te bevelen? Ik lees een terugverdientijd van een jaar of 4?

• WeekendWarrior
..Christiaan.. schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Kijk; dat ga ik dan proberen. Gelukkig werk ik morgen en vrijdag thuis en hebben de kids toetsweek. Zijn dus op tijd thuis. Mooi om eea te testen. Ik laat 't weten.

Radiatoren beneden staat allemaal open.

Waterzijdig inregelen (400 euro ongeveer....) aan te bevelen? Ik lees een terugverdientijd van een jaar of 4?
Durf ik je niet te zeggen.

Waterzijdig inregelen werkt volgens mij o.b.v. het principe dat de flow in je systeem gelijk blijft. Als er regelmatig knoppen open dicht gaan, verandert dat mogelijk de flow (in ieder geval in oudere systemen). Er zijn geloof ik wel kranen die het debiet van een radiator gelijk houden, ook als er bijv. wordt geknepen. Maar volgens mij zijn die ook redelijk aan de prijs.

Mijn kennis hierover houdt hier ook ongeveer op ;).

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-05-2022
Het is ook lastig als je de temperatuur van je slaapkamers sterk laat afkoelen en dan 1 keer een heel grote stap wilt maken om ze weer op temperatuur wilt brengen. Je hebt dan een lange tijd de ketel nodig terwijl dat voor je woonkamer niet nodig is.

Het is een optie om je kleine zones in kleine stappen op te warmen.
Bijvoorbeeld niet meer dan 2 graden per uur.

Probeer misschien ook wat verwarm momenten tussen je hoofdverwarmruimte en je kleinere zones te synchroniseren zodat de afkoeling van bijvoorbeeld de slaapkamer niet al te laag gaat. Daarbij zet je dan de kleinere ruimtes op een iets hogere temperatuur maar wel laag genoeg dat die temperatuur bereikt is ruim voordat de woonkamer op temperatuur is.

[Voor 33% gewijzigd door TWyk op 19-01-2022 16:48]

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:17
Ik zou in je woonkamer ook knoppen installeren, want dat lost je probleem op en is in feite ook waar de combinatie van de Tado thermostaat en de knoppen voor bedoeld is.
De noodzaak om dan waterzijdig in te regelen is dan ook (voor nu iig) kleiner, want de knoppen regelen de flow naar de radiatoren.
(tip; op Marktplaats een paar knoppen scoren)

Heb hier 14 knoppen en 3 sensoren hangen. Werkt perfect.

[Voor 7% gewijzigd door Motorfret op 19-01-2022 17:01]

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• ..Christiaan..
@Motorfret ik heb 2 knoppen besteld. Denk zaterdag binnen.
Nu denk ik over de werking na. De beide knoppen zijn straks in dezelfde ruimte als de tado thermostaat. Waar heb ik die dan nog voor nodig? Of kan ik beide knoppen koppelen aan de thermostaat zodat ze samenwerken?

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:17
Koppelen aan de thermostaat en in dezelfde ruimte plaatsen (in je app), in jouw geval dus de 'woonkamer'

Als je dan boven de temperatuur verhoogd (met de app of door aan de knop te draaien), gaan de knoppen in de andere ruimtes dicht en wordt (alleen) die kamer op de gewenste temperatuur gebracht.

[Voor 6% gewijzigd door Motorfret op 20-01-2022 18:57]

19,2kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Daantie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-09-2022
Wat Motorfret zegt. Je kunt de knoppen aan de woonkamer toevoegen en die werken dan automatisch samen met de thermostaat. Je kunt namelijk per kamer een "hoofd" apparaat instellen die de temperatuur regelt.

Zo kun je bijvoorbeeld in een grote kamer met maar één radiator ook nog een extra thermostaat aan de andere kant van de ruimte hangen die dan als temperatuur sensor wordt gebruikt. De lucht rondom je radiator is natuurlijk sneller warm waardoor de knop eerder dicht gaat.

Ik heb momenteel verder hetzelfde probleem, de woonkamer wordt ook verwarmd vanwege oude kranen op de radiatoren die gewoon open staan. Heb nu 4 thermostaat kranen en tado knoppen liggen om te installeren, want ben wel erg tevreden met hoe het boven werkt 👍

• ..Christiaan..
Nu vind ik het op de slaapkamers geen probleem als die iets eerder af zou slaan. Hebben de kids geen last van. De sauna in de woonkamer is wat minder prettig. Gelukkig heb ik een loodgieter als buurman. Die staat zaterdag al klaar voor mij. Deels eigenbelang want als het bij mij goed werkt schaft hij het ook aan 😊.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee