Toon posts:

Waarom fors hoger verbruik stadsverwarming

Pagina: 1
Acties:

• TeeBee46
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-03-2022
Probleem: in 3 jaar is het verbruik stadsverwarming gestegen met 40% bij gelijkblijvende omstandigheden.

Verbruik 2019 25 GJ
Verbruik 2020 27 GJ +8%
Verbruik 2021 36 GJ +33%

Mijn situatie: Appartement 80 m2 met stadsverwarming van Eneco. Alleen 4 radiatoren in de woonkamer en 1 in de gang zijn in gebruik. Elke radiator is voorzien van thermostatische kraan. In de gang is een thermostaat aanwezig die een klep in de toevoer van de verdeler bedient.
Alle radiator thermostaatkranen staan al jaren in dezelfde stand en alleen de thermostaat in de gang gaat 's nachts op 1 en overdag op 3.

Hoe kan het dat het verbruik zo omhoog gaat?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Volgens mij is je aanname onjuist dat de omstandigheden gelijk bleven
, het is een kouder jaar geweest volgens mij

• dcell
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:30
TeeBee46 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:27:
Probleem: in 3 jaar is het verbruik stadsverwarming gestegen met 40% bij gelijkblijvende omstandigheden.

Verbruik 2019 25 GJ
Verbruik 2020 27 GJ +8%
Verbruik 2021 36 GJ +33%

Mijn situatie: Appartement 80 m2 met stadsverwarming van Eneco. Alleen 4 radiatoren in de woonkamer en 1 in de gang zijn in gebruik. Elke radiator is voorzien van thermostatische kraan. In de gang is een thermostaat aanwezig die een klep in de toevoer van de verdeler bedient.
Alle radiator thermostaatkranen staan al jaren in dezelfde stand en alleen de thermostaat in de gang gaat 's nachts op 1 en overdag op 3.

Het weer is nooit hetzelfde dus de omstandigheden zijn ook nooit hetzelfde. Zoals in de vorige post ook stond. Ik neem nu even aan dat je je thermostaat op een vaste temperatuur zet.

Als het een kouder jaar was moet er meer gestookt worden om die temperatuur te vast te houden. De gemiddelde temperatuur in een jaar zegt ook niet alles. In de hete zomer stook je niet. Het gaat dus om de herfst/wintermaanden. Zijn die vrij koud dan stook je meer.

Als het harder waait komt er vaak ook meer tocht naar binnen en moet er gestookt worden om die temperatuur vast te kunnen houden.

Kortom alles is afhankelijk van de weersomstandigheden. Ik kan me nog voorstellen dat je warmte vangt van de buren naast/onder/boven je. Als die minder stoken is het wellicht ook merkbaar bij jou.

• DingDongGunther
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-01 13:25
O.b.v. graaddagen kun je ongeveer zien of een jaar kouder of warmer is dan gebruikelijk:
https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verbruik 2019 25 GJ
Verbruik 2020 27 GJ +8%
Verbruik 2021 36 GJ +33%

Ligt aan de stook/graaddagen, oftewel de buitentemepartuur.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:44

Verbruik 2019 25 GJ
Verbruik 2020 27 GJ +8%
Verbruik 2021 36 GJ +33%

Deels thuis gewerkt ivm corona?
Wintersport (of andere vakantie) overgeslagen tijdens het stook seizoen?
Minder avondjes uit? Minder weekendjes weg? Minder daguitstapjes?
Zomaar wat punten waar veel mensen mee te maken hebben gehad en die voor een hoger energieverbruik kunnen zorgen.

En daarbij was het vooral de eerste helft van 2021 nog lang aan de frisse kant met veel bewolking. Dus meer afkoeling van de woning door koude buitenlucht en weinig opwarming van de woning door stralingswarmte. Waardoor de verwarming harder moet werken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 01:56

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ivow85 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Deels thuis gewerkt ivm corona?
...
Minder avondjes uit? Minder weekendjes weg? Minder daguitstapjes?
Zomaar wat punten waar veel mensen mee te maken hebben gehad en die voor een hoger energieverbruik kunnen zorgen.
Dat hangt er van af. Als je de thermostaat gewoon op 21 laat, zelfs als je een avondje weggaat, dan zou je minder moeten verbruiken omdat je lichaam ook hitte produceert.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• TeeBee46
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-03-2022
Dank voor alle reacties maar dit is te gemakkelijk. Had ik zelf ook al bedacht. En de thermostaat is ook niet enkele graden hoger gezet.
Bij mijn verbruik per maand heb ik ook de plaatselijk gemiddelde temperatuur van die maand meegenomen en bij sorteren op gelijke temperatuur geeft dit het volgende beeld:

Wat ik zoek is een technische oorzaak in de installatie waardoor het verbruik hoger wordt na verloop van tijd.

• JopieE
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:28

JopieE

4640 Wp + WP + WPB

Onderschat het effect van het aantal zonuren niet. Zeker met glas op het zuiden warmt de zon dan lekker mee.

April heeft veel meer uren als december, waardoor het lastig vergelijken is.

Gasloos

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Je zou natuurlijk ook nog ergens een lekke klep hebben zitten. Zet alle radiatoren dicht, schrijf de meterstand op en laat dit zo een aantal uren staan. Is de meterstand hoger, dan zit er ergens een lek of een klep in de afgifteset van Eneco. Zal niet de eerste keer zijn....

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:00
Toevallig andere buren, die minder stoken?
Als je echt iets technisch zoekt: In mijn vorige huis had ik een afleverset die nog in eigendom was. Die was defect waardoor hij constant door bleef lopen, er was dus altijd 'flow' van warm water, zelfs als er geen verbruik was. Dit zorgde voor een hoop spookverbruik, de delta T was weliswaar laag maar omdat de flow constant aanwezig was tikte dit alsnog aan.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:29
Je bent zeker dat je geen nieuwe buren hebt? Als onder je een oma'tje woonde die keihard stookte; en nu woont er een vrachtwagenchauffeur die internationaal transport doet en nauwelijks thuis is; dan ben je de gratis vloerverwarming kwijt. Dat kan echt veel schelen

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee