Kan nergens op klikken, waarschijnlijk Explorer crash loop.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-04 07:49
Het gaat om een Windows 10 installatie met de laatste updates. Deze werkte opeens niet meer na reboot. (Ik heb geen updates geïnstalleerd vlak voor deze problemen).

Wat werkt nog wel: Inlogscherm, daarna krijg ik de desktop (Geen icons, geen start menu, en als ik op de desktop click een 'white flash' elke 1-2 seconden. Ik neem aan dat Windows Explorer in een 'crash-loop' zit. Ik kan de task manager niet openen en safe mode heeft hetzelfde probleem.

Ik heb geprobeerd de computer in 'safe mode' te starten, maar ook hier heb ik hetzelfde probleem. Ik kan Task manager niet eens openen. Ook inloggen met een andere user geeft geen oplossing. Windows startup repair werkt niet. Ik heb wel een (niet ingestelde) werkende tweede Windows installatie op dezelfde computer, dus ik zou deze kunnen gebruiken om eventueel bestanden te vervangen op de hoofd installatie.

Herinstallatie is op dit moment erg veel werk door de software die op de computer staat. Instellen van deze software kost enorm veel tijd. Ik heb wel een backup image, maar deze is eigenlijk al te oud en ik zou het probleem het liefst oplossen.

AMD 5950X Nvidia 3090GTX.

[ Voor 26% gewijzigd door Seph op 19-01-2022 15:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Seph schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:16:
... Ik neem aan dat Windows Explorer in een 'crash-loop' zit...
Klinkt veel meer alsof er een window buiten je beeldscherm staat dat wel de focus heeft. Al eens op Alt-Tab gedrukt?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb geen updates geïnstalleerd vlak voor deze problemen
En dat weet je hoe? Want volgens mij sijpelen er letterlijk al 8 dagen allerlei updates rond voor alle courante Windows-OS'en?

Maar, bijvoorbeeld https://www.windowscentra...dows-10-april-2018-update gelezen? En dat is dan niet over die specifieke KB maar allicht kan je toch in je advanced mode komen en opsnorren of / wat er wel geinstalleerd is? En uninstallen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Brahiewahiewa schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:22:
[...]

Klinkt veel meer alsof er een window buiten je beeldscherm staat dat wel de focus heeft. Al eens op Alt-Tab gedrukt?
Ik kan niet eens de taskmanager meer opstarten. Bovendien is de computer super traag. Dus er gaat iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
MAX3400 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:31:
[...]

En dat weet je hoe? Want volgens mij sijpelen er letterlijk al 8 dagen allerlei updates rond voor alle courante Windows-OS'en?

Maar, bijvoorbeeld https://www.windowscentra...dows-10-april-2018-update gelezen? En dat is dan niet over die specifieke KB maar allicht kan je toch in je advanced mode komen en opsnorren of / wat er wel geinstalleerd is? En uninstallen?
Restore point is 5 dagen oud. En ik heb geen 'update and shutdown' optie gezien. Dus ik zou niet weten wat ik er aan zou kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Seph schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:10:
[...]

Restore point is 5 dagen oud. En ik heb geen 'update and shutdown' optie gezien. Dus ik zou niet weten wat ik er aan zou kunnen doen.
Ik heb het nergens over een restorepoint?

En als de jouwe al/pas 5 dagen oud is, wat is er dan misschien op dat moment bijgekomen? Want 5 dagen klinkt dus wel alsof er recent dus wel iets of iemand de systemstate veranderd heeft?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
MAX3400 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:16:
[...]

Ik heb het nergens over een restorepoint?

En als de jouwe al/pas 5 dagen oud is, wat is er dan misschien op dat moment bijgekomen? Want 5 dagen klinkt dus wel alsof er recent dus wel iets of iemand de systemstate veranderd heeft?
Ik kan op geen mogelijke manier iets doen in Windows. Ik kan inloggen en daarna de muis bewegen, verder niets. Ik kan niet eens Taksmanager starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Seph ctrl+shift+esc en ctrl+alt+del werkt niet? Geraak je in safe mode?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Damic schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:43:
@Seph ctrl+shift+esc en ctrl+alt+del werkt niet? Geraak je in safe mode?
Ik kan taskmanger niet starten. Ik krijg met ctrl+alt+del wel het menu, maar als ik de Taskmanager probeer te starten krijg ik loading mouse pointer.

Ik kan hem wel in Safe mode starten maar daar heb ik exact hetzelfde probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door Seph op 19-01-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Kan ik misschien een installatie over deze install doen met Windows update? Of kan dat alleen vanuit Windows. Ik wil graag mijn programma installaties behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik vrees dat er iets serieus mis is gegaan en je beter vanaf 0 begint.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Volgens mij is het mogelijk de upgrade feature van Windows te gebruiken om de Windows files te vervangen en de programma’s en data te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05 17:27
Ik zou eens op een andere Windows Machine een USB Installatie maken met de MediaCreation tool en dan daarmee op je eigen machine opstarten.
Daarna Startup Repair uitvoeren om te kijken of Windows wel goed is.
Als Startup Repair geen problemen geeft, dan daarna command prompt openen en sfc /scannow uitvoeren op je de schijf waar Windows geinstalleerd staat.

Als dat ook allemaal niet mocht helpen, dan een Repair Installatie doen (Windows over de bestaande installatie installeren).

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Wylana schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:52:
Ik zou eens op een andere Windows Machine een USB Installatie maken met de MediaCreation tool en dan daarmee op je eigen machine opstarten.
Daarna Startup Repair uitvoeren om te kijken of Windows wel goed is.
Als Startup Repair geen problemen geeft, dan daarna command prompt openen en sfc /scannow uitvoeren op je de schijf waar Windows geinstalleerd staat.

Als dat ook allemaal niet mocht helpen, dan een Repair Installatie doen (Windows over de bestaande installatie installeren).
Startup Repair en sfc /scannow heb ik al geprobeerd.

Het probleem met de 'repair installatie' is dat ik niet in Windows kan komen, en volgens mij is een 'in-place repair install' alleen mogelijk vanuit Windows, niet vanaf een bootable USB.

[ Voor 4% gewijzigd door Seph op 20-01-2022 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:46

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Seph schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:03:
[...]

Het probleem met de 'repair installatie' is dat ik niet in Windows kan komen, en volgens mij is een 'in-place repair install' alleen mogelijk vanuit Windows, niet vanaf een bootable USB.
Vanaf een bootable USB heb je via Advanced options > Troubleshoot > Startup Repair gewoon de mogelijkheid om die repair-functie uit te voeren. Of het gaat helpen is een tweede, maar daarvoor hoeft de installatie op het systeem zelf niet bootable te zijn.

EDIT: Ah, tussen het lezen en posten van mijn post had je al gewijzigd zie ik. In dat geval ben je volgens mij gewoon SOL en moet je opnieuw beginnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Patriot op 20-01-2022 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Patriot schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Vanaf een bootable USB heb je via Advanced options > Troubleshoot > Startup Repair gewoon de mogelijkheid om die repair-functie uit te voeren. Of het gaat helpen is een tweede, maar daarvoor hoeft de installatie op het systeem zelf niet bootable te zijn.
Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven! Bedankt @Patriot _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Seph schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:03:
[...]

En wat kwam daar uit? Heeft hij reparaties uitgevoerd of geeft ie aan dat er geen issues zijn?
Als hij dan aangeeft dat er geen issues zijn, dan zal het voornamelijk een driver zijn.

In dat geval zou ik Windows herinstalleren via Repair Installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Startup Repair kan het probleem niet oplossen en sfc /scannow vanuit command line via bootable USB geeft ook aan dat het probleem niet opgelost kan worden. Ik had gehoopt dat ik vanaf de USB een upgrade kon uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Wylana schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:10:
[...]
In dat geval zou ik Windows herinstalleren via Repair Installatie.
Is dat mogelijk zonder de programmas en data te wissen? Ik dacht dat dit alleen mogelijk was vanuit windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Seph schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Is dat mogelijk zonder de programmas en data te wissen? Ik dacht dat dit alleen mogelijk was vanuit windows.
Ja dat kan.
Als je Windows nu zou installeren, zou hij automatisch de oude installatie detecteren en daar kan je dan overheen installeren. Windows maakt dan automatisch een backup van je oude Windows. Deze schrijft hij weg naar een map genaamd Windows.old.

Heb dit al vaker gedaan en op deze manier software installatie en data bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Wylana schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:35:
[...]

Ja dat kan.
Als je Windows nu zou installeren, zou hij automatisch de oude installatie detecteren en daar kan je dan overheen installeren. Windows maakt dan automatisch een backup van je oude Windows. Deze schrijft hij weg naar een map genaamd Windows.old.

Heb dit al vaker gedaan en op deze manier software installatie en data bewaard.
Daar heb ik helaas niet zoveel aan want ik heb al een backup gemaakt van de schijf. Ik zou graag mijn installaties en instellingen behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
Seph schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:37:
[...]

Daar heb ik helaas niet zoveel aan want ik heb al een backup gemaakt van de schijf. Ik zou graag mijn installaties en instellingen behouden.
Die blijven dan ook behouden juist. Alleen de Windows installatie wordt aangepast. Bestaande gebruikersprofielen en instellingen blijven dan behouden.
Summary
If your Windows 10 installation is demonstrating unusual behavior such as built in apps not working or launching, you can perform a repair upgrade to fix the problem. A repair upgrade is the process of installing Windows 10 over the existing installation of Windows 10 on your hard disk, using your installation DVD or ISO file. Performing this can repair broken operating system files while preserving your personal files, settings and installed applications.
bron: https://answers.microsoft...52-4e70-9887-f40096ec3085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Wylana schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 13:16:
[...]

Die blijven dan ook behouden juist. Alleen de Windows installatie wordt aangepast. Bestaande gebruikersprofielen en instellingen blijven dan behouden.

[...]

bron: https://answers.microsoft...52-4e70-9887-f40096ec3085
Maar dan moet ik deze 'repair upgrade' in windows starten, en dat kan ik niet. Ik kan niets doen in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Seph schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Maar dan moet ik deze 'repair upgrade' in windows starten, en dat kan ik niet. Ik kan niets doen in windows.
@Seph Ik wil niet vervelend overkomen nu, maar LEES EENS WAT ER GETYPT wordt.

Volgens mij heb ik (en andere) toch duidelijk gezegd, dat als je een USB installatie maakt OP EEN ANDERE MACHINE!!!, en dan die USB installatie gebruikt op je huidige machine (dus BOOTEN VANAF USB STICK bij opstarten van je computer) en dan weer kiest dat je Windows wilt installeren. Dan zal de installatie aangeven dat er al een Windows installatie is. Over die bestaande installatie kan je Windows HERINSTALLEREN.

Daarmee behoud je de instellingen zoals ik ook al zei.

Dus lees nu eens de stappen goed, voer ze juist uit en kom dan terug met het resultaat.

En JA, het klopt dat ze in het blog van Microsoft erover hebben dat je het vanuit Windows zelf moet starten, maar dat was toen....tijden zijn inmiddels veranderd en dus ook de opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Wylana schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:53:
[...]

Volgens mij heb ik (en andere) toch duidelijk gezegd, dat als je een USB installatie maakt OP EEN ANDERE MACHINE!!!, en dan die USB installatie gebruikt op je huidige machine (dus BOOTEN VANAF USB STICK bij opstarten van je computer) en dan weer kiest dat je Windows wilt installeren. Dan zal de installatie aangeven dat er al een Windows installatie is. Over die bestaande installatie kan je Windows HERINSTALLEREN.

Dus lees nu eens de stappen goed, voer ze juist uit en kom dan terug met het resultaat.

En JA, het klopt dat ze in het blog van Microsoft erover hebben dat je het vanuit Windows zelf moet starten, maar dat was toen....tijden zijn inmiddels veranderd en dus ook de opties.
Ok bedankt, vandaar de verwarring. Ik wist niet dat het veranderd was. Ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Het werkt toch niet vanaf boot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_wlhBEpTLHw5ZZBH4y0rJWhkrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Rpxss4rCB9nUFwhyahOtQCM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seph
Wylana schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 15:53:
[...]

Misschien begrijp ik het niet goed, maar optie 1 gaat niet (zie afbeelding 2), en optie 2 is een nieuwe install:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xgvGZSs8AylOZTdZAvwwgWuJsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zb3UxxSnZ1g4rfhHUaBpPc1G.jpg?f=fotoalbum_large

afbeelding 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_wlhBEpTLHw5ZZBH4y0rJWhkrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Rpxss4rCB9nUFwhyahOtQCM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Je moet dan optie 2 kiezen (Custom: Install Windows Only).

Daarna zal hij vragen op welke schijf je moet installeren. Kies dan de schijf waarop Windows al is geinstalleerd. Daarna zal Windows het proces volgen zoals ik al aangaf.

Pagina: 1