Toon posts:

Na rommelen met RAM wil pc niet meer booten

Pagina: 1
Acties:

• warddekinderen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 19:08
Hi all!

Probleem
Gisterenavond heb ik een extra M.2 SSD in mijn pc geprikt omdat de rest van mijn drives vol raakten. Toen ik de kast open had liggen kreeg ik ineens de ingeving om direct mijn RAM uit te breiden naar 32GB. Ik heb enige tijd terug deze pc gebouwd en in diezelfde periode nog een andere pc gebouwd voor mijn vrouw. Aangezien ze die toch niet gebruikt en ikzelf bij het spelen van Anno 1800 zo nu en dan tegen RAM limits aanloop, dacht ik dit eens te proberen. Het zijn beiden Corsair Vengeance 16GB kits met dezelfde timings, maar enkel het versienummer verschilt (volgens mij 4.32 en 5.32 o.i.d.).

Na installatie kom ik zonder problemen in de BIOS, maar verder kom ik niet. Het scherm blijft dan hangen op een zwart beeld met de vijf witte puntjes die in een cirkel draaien.

Systeem
Intel Core i5-10600K Boxed
MSI Z490-A PRO
Asus ROG Strix Radeon RX5700 XT O8G Gaming
Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Gefaalde pogingen
- In eerste instantie heb ik de nieuwe M.2 SSD verwijderd, ondanks dat deze netjes in de BIOS herkend werd --> geen verandering (natuurlijk);
- Vervolgens heb ik de twee extra sticks RAM weer verwijderd en in de oude setup geprobeerd te booten --> geen verandering;
- Omdat ik de RAM sticks wat door elkaar had gehaald wist ik niet meer welke set in welke PC zat, dus ik heb het ook met de andere set geprobeerd --> geen verandering;
- Later nog eens met één stick geprobeerd in A2 --> geen verandering;
- Vervolgens weer met twee sticks in A2/B2 geprobeerd en wat gerommeld met instellingen in de BIOS. Bij iedere setup wordt de RAM overigens netjes herkend --> geen verandering;
- Ik heb geprobeerd via 'Probleemoplossing' Windows te herstellen met behoud van bestanden. Tijdens het proces (of daarna, ik heb net constant naar het scherm gestaard ;) ) zag ik wederom het zwarte scherm met laadicoon dat draaide;
- Ik heb Windows 10 opnieuw geïnstalleerd via USB op de nieuwe M.2 SSD, maar ook dan boot hij niet en blijft hij hangen in het zwarte scherm met laadicoon;
- Ik heb geprobeerd de BIOS te updaten, al zou ik het onlogisch vinden dat dat de oorzaak is aangezien hij gisterenmiddag vóór het toevoegen van de RAM wel werkte. Ik krijg echter de BIOS niet geüpdatet...ik heb de nieuwste versie van de MSI site gehaald en op een FAT32 USB stick gezet. Als ik in het BIOS update scherm zit kan ik de map op de stick zien, maar het onderliggende bestand herkend hij niet als BIOS versie.

Iemand nog ideeen hoe ik dit zou kunnen oplossen? Ik zou je zeer erkentelijk zijn _/-\o_

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:13
Wat ik volgens mij niet zie,heb je een cmos reset al geprobeerd.?vaak als er wat niet stabiel is of je te ver bent gegaan wil er wel eens wat mis gaan.

• warddekinderen
freaky35 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:27:
Wat ik volgens mij niet zie,heb je een cmos reset al geprobeerd.?vaak als er wat niet stabiel is of je te ver bent gegaan wil er wel eens wat mis gaan.
Hoe heb ik deze stap over het hoofd kunnen zien...uren chagrijnig geweest om iets dat in 10 seconden opgelost is 8)7

Heel erg bedankt voor je snelle reactie, ik ga al mijn data weer herstellen :P

• warddekinderen
Iemand overigens nog wel een idee hoe ik mijn BIOS update moet uitvoeren als het bestand niet herkend wordt?

• freaky35
warddekinderen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Hoe heb ik deze stap over het hoofd kunnen zien...uren chagrijnig geweest om iets dat in 10 seconden opgelost is 8)7

Heel erg bedankt voor je snelle reactie, ik ga al mijn data weer herstellen :P
Haha,blij dat het opgelost is :) :)

Qua bios update,heb je wel de usb stick in fat32 geformatteerd,daarna bios files erop?en hoe flash je via ,q flash plus?

• warddekinderen
Inderdaad blij dat het opgelost is.

Die stick heb ik lang geleden ooit geflashed, maar hoe weet ik niet precies. Ik heb er echter ook een kopie van Windows 10 op staan en die werkt zonder issues. Dus hij lijkt wel correct geformatteerd te zijn.

• freaky35
Op de stick moet alleen de bios staan,geen andere files.
en grote kans dat ie dus niet fat 32 is geformatteerd,zou dat ook checken

• Anoniem: 472287
  • Niet online
warddekinderen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:13:
Inderdaad blij dat het opgelost is.

Die stick heb ik lang geleden ooit geflashed, maar hoe weet ik niet precies. Ik heb er echter ook een kopie van Windows 10 op staan en die werkt zonder issues. Dus hij lijkt wel correct geformatteerd te zijn.
Windows 10 gebruikt NTFS bestandsysteem voor installatiesticks. Voor BIOS update MOET hij FAT(32) zijn. Formatteren dus of een andere stick gebruiken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee