Toon posts:

Elektra draden bloot ''koper'' gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

• ZaanBen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-01 14:53
Beste allemaal,

Bij het aansluiten van stopcontacten/schakelaars/dimmers wordt er altijd gezegd dat de draden niet te ver gestript mogen worden. Bloot koper is dus niet wenselijk. Maar waarom is dat eigenlijk?
Is dat om de reden dat je per ongeluk aanraken wilt voorkomen? Of omdat de draden elkaar evt. zouden kunnen aanraken bij bijv. het loskomen.
Situatie bij meerdere dimmers is bij mij thuis zo:

Als ik dit zo laat, wat voor risico loop je dan? :P

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:29
De vraag is waarom zou je het zo laten?
Gewoon stroom er af kabeltje los korter maken en terug er in.
Het risico is bij demonteren dat je de draden aanraak / sluiting maakt.
Als het verder stil zit is er niet zo veel risico.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:38
Als jij (of iemand anders) die dimmer wat onvoorzichtig grijpt, en zo BBBZZZZT *pats aan de fase zit, is niet fijn. :+

Gewoon niet langer maken als nodig. Bij laskapjes moeten ze wat langer, en bij van die inprik stopcontacten ook is mijn ervaring. Bij alles wat met een schroefje zit, vrij kort.

• ZaanBen
Shunt schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:08:
De vraag is waarom zou je het zo laten?
Gewoon stroom er af kabeltje los korter maken en terug er in.
Het risico is bij demonteren dat je de draden aanraak / sluiting maakt.
Als het verder stil zit is er niet zo veel risico.
Ik zal ze uiteindelijk ook gaan aanpassen. _/-\o_ Maar wist oprecht eerlijkheidshalve niet waarom het koper niet teveel gestript mag zijn.

De draden hebben al jaren zo aangesloten gezeten. Maar dus alleen het evt aanraak gevaar of mogelijk tegen elkaar komen van draden is het risico?

Ik moet zeggen dat ik van kennissen en buren hoor dat ze niet perse letten op niet te veel bloot koper te hebben. Het was dat ik het zei.

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

ZaanBen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:29:
[...]
Ik moet zeggen dat ik van kennissen en buren hoor dat ze niet perse letten op niet te veel bloot koper te hebben. Het was dat ik het zei.
Maar die kennissen en buren zijn vast geen elektriciens. :+

Juist

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:58

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

zelfs als bloot koper dicht bij elkaar komt kan het al gaan vonken en brand veroorzaken. En aangezien je niet weet hoe het er vanbinnen aan toe gaat als je de dimmer er weer terug in propt blijft dat een simpel voorkoombaar issue.

• ZaanBen
superduper schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:33:
zelfs als bloot koper dicht bij elkaar komt kan het al gaan vonken en brand veroorzaken. En aangezien je niet weet hoe het er vanbinnen aan toe gaat als je de dimmer er weer terug in propt blijft dat een simpel voorkoombaar issue.
Nee dat is ook zo. Zal het ook zeker gaan aanpassen. Maar voordat het gaat vonken dan reageert de ALK toch wel oig merk ik het wel. En in mijn geval gaat het om meerdere schakelaars/dimmers. Dus als de schakeldraad tegen fase aankomt, zal het licht aan gaan. O-)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:17
ZaanBen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Nee dat is ook zo. Zal het ook zeker gaan aanpassen. Maar voordat het gaat vonken dan reageert de ALK toch wel oig merk ik het wel. En in mijn geval gaat het om meerdere schakelaars/dimmers. Dus als de schakeldraad tegen fase aankomt, zal het licht aan gaan. O-)
bij elke algemene regel of norm en elk advies zijn er situaties waarbij het minder van belang is. hier heb je zoon geval, gewoon als stelregel hebben dat koper op maat gestript is is wel zo makkelijk voor alle situaties waneer het meer uitmaakt. langer maken heeft veder ook geen voordeel.

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:03

Soggney

Zeekomkommer

Het niet te lang strippen is om zeker te zijn dat bij het terug duwen de draden niet buigen in zo'n manier dat ze elkaar raken. Zo zie je bij je voorbeeld dat mocht de bruine draad verkeerd buigen, toch de middelste zwarte draad kan raken. (gelukkig is die goed kort gestript).
Het is inderdaad om kortsluiting te vermijden.

Mochten ze loskomen bij het terugduwen kunnen ze sowieso kortsluiting maken. Dus dat scenario is enkel te vermijden door de draden goed vast te zetten.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

• ZaanBen
Puur theoretisch. Draden komen tegen elkaar en er ontstaat kortsluiting. Aardlek klapt er dan toch op een gegeven moment?

• KMO1988
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 31-01 13:52
ZaanBen schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 16:11:
Puur theoretisch. Draden komen tegen elkaar en er ontstaat kortsluiting. Aardlek klapt er dan toch op een gegeven moment?
Ligt er maar net aan, wat er precies uit klapt.

Wanneer je sluiting hebt tussen fase en nul, klapt de zekering/installatieautomaat eruit en wanneer je er zelf aan hangt de aardlekbeveiliging.

Als het goed is, tenminste...

Er zijn namelijk nog steeds aardlekautomaten in huishoudens te vinden bij 0,3A pas afschakelen. Als jij dat door je krijgt, moet je in een kistje.

Daarnaast hebben alle componenten een maximaal aantal keer schakelen of kunnen zijn vast gebrand.

Daarom: Als je aan elektra werkt, spanning eraf! En als je er geen verstand van hebt, blijf eraf!

Laatst bij mij zelf thuis nog een volle kortsluiting, omdat er een beunhaas 20 jaar geleden had bedacht om blote aders met isolatieTAPE af te plakken. Na 20 jaar komt dat natuurlijk los, met als gevolg dat de zekering eruit vloog en het wel heel branderig rook. Ik mocht daardoor het mooie schrootjesplafond eruit breken... :(

[Voor 23% gewijzigd door KMO1988 op 19-01-2022 16:43]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee