Toon posts:

Op welk gebied moet ik mijn desktop upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Freggletje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 04-02 00:24
Hallo allemaal,

Ik denk enigzins een idee te hebben van welke onderdelen er zich in mijn pc bevinden, en wat deze ongeveer doen, maar ik ben hier niet voldoende in thuis om tot een eenduidig antwoord te komen.

Ik gebruik mijn pc na de aanschaf van een ps5 voornamelijk nog voor het spelen van Oldschool Runescape, en ik ben gek genoeg om acht van deze accounts tegelijk te spelen. Dit vraagt veel van mijn pc. En hoewel hij dit wel volhoudt merk ik toch dat het daarnaast ook nog eens openhebben van webpagina's etc de prestaties toch wel beginnen te beslechten. Oldschool Runescape is een game die niet veel vraagt van de grafische capaciteiten van je pc, maar zodra je acht accounts tegelijk speelt vraagt dit wel veel van (ik denk) onderdelen zoals je processor e.d. Of de grafische kaart hier ook van op invloed is weet ik niet.

Mijn dekstop is een MSI Nightblade X2
Momenteel bestaat mijn desktop uit de volgende componenten:

Processor: Intel(R) Core(TM) i7-6700K CPU @ 4.00GHz
Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 1080
Ram: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2700Mhz
Moederbord: Micro-star International MS-b10611

Welke onderdelen raden jullie aan om te vervangen om zo mijn desktop beter te laten presteren?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:10
Welke onderdelen raden jullie aan om te vervangen om zo mijn desktop beter te laten presteren?
De onderdelen waarvan in Taakbeheer (control-shift/escape) wordt aangegeven dat ze heel veel gebruikt worden?

Ja sorry hoor, wij hebben geen glazen bol.

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-02 18:04
Even bekijken op Afterburner of GPU-Z ofzo wat de belasting op je CPU en GPU is. Op basis daarvan kunnen we verder.

• Freggletje
2.DIE.4 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:27:
Even bekijken op Afterburner of GPU-Z ofzo wat de belasting op je CPU en GPU is. Op basis daarvan kunnen we verder.
Ik weet niet precies wat er allemaal precies nodig is, maar uit de msi afterburner krijg ik naar voren dat mijn CPU usage zo rond de 97-100% blijft, en de temperatuur om en nabij de 77 graden.De GPU usage schommelt rond de 70-80% en de temperatuur hiervan ook rond de 77 graden. De RAM usage ligt op zon 13600MB.

Sorry als ik dingen vergeet toe te lichten, ik vind het lastig om te weten waar ik precies naar moet kijken...

Verder komt dit naar voren in het hoofscherm, mocht dit nog van toepassing zijn (zie afbeelding)

[Voor 17% gewijzigd door Freggletje op 19-01-2022 17:54]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:00
cpu bottleneck omdat je, cpu op 100% zit.

Wat je het beste dus kan opwaarderen naar mijn idee is de cpu.

Wat je er voor nodig hebt om zoveel accounts tegelijk te kunnen draaien is me nog niet duidelijk.

[Voor 31% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2022 18:34]

• Freggletje
freaky35 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:30:
cpu bottleneck omdat je, cpu op 100% zit.

Wat je het beste dus kan opwaarderen naar mijn idee is de cpu.

Wat je er voor nodig hebt om zoveel accounts tegelijk te kunnen draaien is me nog niet duidelijk.
Bedankt voor je reactie!

En kan ik dan gewoon richting een nieuwe CPU zoals een i7 11700k bijvoorbeeld, of moet ik daarvoor ook mijn moederbord etc upgraden?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
Er zijn een paar dingen die een advies lastig maken. Als ik het goed heb heb je nu een MSI Nightblade X2 230EU. Volgens deze clip (voor een model met een mindere GPU - YT: MSI Nightblade X2 Review ) zit daar een mini ITX moederbord in, Hynix HMA41GU6AFR8N-TF RAM (op 2133 MT/s) en een FSP 500 Watt voeding.

De Intel Core i7-6700K trekt maximaal zo'n 83 Watt in gaming en 100 Watt onder stress (bron). Een moderne CPU als de Intel Core i5-12400 heeft een hoger verbruik, zo'n 117 Watt maximaal (bron). Een Ryzen 5 5600X zit wat lager, zo rond de 88 Watt (bron)

Omdat die voeding niet best is en waarschijnlijk al aan de grens van zijn kunnen presteert met je huidige CPU zou ik dan kijken naar een CPU, een moederbord upgrade, een koeler en een voeding upgrade - hier een SFX model wegens de kleine kast, maar check of die past... (dat geldt ook voor de koeler!)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 294,88€ 294,88
1MoederbordenASRock B550M-ITX/ac€ 129,05€ 129,05
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 39,35€ 39,35
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 116,97€ 116,97
Totaal€ 580,25

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:00
Freggletje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:37:
[...]

Bedankt voor je reactie!

En kan ik dan gewoon richting een nieuwe CPU zoals een i7 11700k bijvoorbeeld, of moet ik daarvoor ook mijn moederbord etc upgraden?
Ja daar ben je ook een ander moederbord en geheugen bij nodig. Ik zou dan eerder bij 12700k met een z690 moederbord kijken omdat die veel beter is als de vorige gen.

Maar wat hierboven gezegd is.voeding(die waarschijnlijk sowieso)) en ook wel de kast misschien (?)t die geupgrade moeten worden. Want als ik het zo zie heb je maar heel beperkte ruimte voor koeling in die kast

Zou die 1080gtx trouwens wel op een ander moederbord werken,omdat dit een pre build is vandaar,(vraag ik aan de medetweakers :) )

[Voor 27% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2022 18:47]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:11
(Met Intel wordt het nog duurder, het enige socket 1700 mini-ITX moederbord voor DDR4 geheugen is deze ASRock Z690M-ITX/ax)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Een MSI Nightblade is niet geschikt om te upgraden. Voeding is beperkt en heeft een afwijkende formfactor en daarnaast een verouderde spanningsregeling. De koeling van de behuizing is heel beperkt en niet geschikt voor recente hardware dat behoorlijk wat stroom meer verbruikt. Ik adviseer een geheel nieuw systeem, desnoods met de huidige videokaart.

• Freggletje
Aha! Dus ik wil meer in die richting gaan kijken, dit zijn al super tips! Dankjulliewel!

• Freggletje
Uszka schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:49:
Een MSI Nightblade is niet geschikt om te upgraden. Voeding is beperkt en heeft een afwijkende formfactor en daarnaast een verouderde spanningsregeling. De koeling van de behuizing is heel beperkt en niet geschikt voor recente hardware dat behoorlijk wat stroom meer verbruikt. Ik adviseer een geheel nieuw systeem, desnoods met de huidige videokaart.
Daar snijd je denk ik wel iets heel belangrijks aan, waar ik in eerste instantie helemaal niet aan had gedacht. Het is inderdaad een erg klein model desktop. Het lijkt me handig om daar inderdaad naar te gaan kijken! Zeer bruikbare tip!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:04
Met dat geheugengebruik en multi tasking issues zeker ook naar 32Gb gaan

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee