Toon posts:

[Debian] Geheugen ?!?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik wil graag linux instaleren op mijn oude PI 166 mhz met 48 mb ram. En dat ik dan kan werken in de grafische mode KDE ofzo maar bij de instalatie van SuSE 7.0 Stond dat ik minimaal 64 mb nodig heb voor de grafische omgeving. Is dit bij Debian ook zo? Of bestaat er een Linux versie die al kan draaien in de grafische mode vanaf 32 MB ???

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Let op dat geheugen benodigd voor installatie iets anders is dan geheugen dat nodig is om te draaien. Een SuSE installatie zal wel 32 of misschien nog meer nodig hebben om geinstalleerd te worden, maar als je hem daarna superkaal (nongrafisch en alle services uit en zo) maakt, zou het in principe in 4 MB moeten kunnen draaien.

Maar (bijvoorbeeld) SuSE zegt 64 MB nodig te hebben omdat het met minder niet echt fijn zal draaien (het kan op zich wel), want KDE is behoorlijk zwaar bij mijn weten. Het lijkt me sowieso geen goed plan om KDE te gebruiken op 48 MB.

Debians install heeft 16 meg nodig (het lukt op 12 ook), en om een standaard Debian install te draaien (zonder grafisch spul dus) heb je met 4 MB in principe wel genoeg.
Als je grafisch wilt (en daar ga ik maar ff van uit), wil je minstens 16 MB.
Als je geen zware dingen als KDE gaat draaien, is met 32 MB redelijk te werken. 48 MB zou dus redelijk goed moeten gaan.

Debian is voor zo'n systeem geen slechte keuze, omdat Debian standaard vrij kaal installt. Dan moet je zelf (met apt-get/dpkg) de dingen die je nog nodig hebt erbij installen. Voor Slackware geldt ongeveer hetzelfde. Merk trouwens op dat Debian en Slackware allebei geen distro's zijn die voor newbies gemaakt zijn, maar als je goed de docs leest, kun je een heel eind komen.

KDE is geen echt goede keus voor zo'n machine denk ik, dan kun je in plaats van een Desktop Environment beter alleen een windowmanager nemen, zoals bijvoorbeeld Enlightenment, WindowMaker, IceWM, BlackBox of Afterstep.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info ik ga gelijk aan de slag! 8-)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:10

deadinspace

The what goes where now?

Owja, vergeet niet [topic=163843/1/25] te lezen