Toon posts:

Geen 5.1 sound meer via Netflix app op TV en sonos

Pagina: 1
Acties:

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 15:32
Ik heb een Samsung Q80 tv en deze is gekoppeld aan een Sonos systeem en dat is altijd goed gegaan. V Via Netflix had ik altijd volledig 5.1 sound. Ik kijk dan via de Netflix app die op de TV is geïnstalleerd.

De laatste tijd zie ik echter dat dit niet meer mogelijk is en ik krijg dit niet opgelost.

Als ik echter via mijn mediaplayer Netflix kijk (Nvidea Shield) dan krijg ik dit wel voor elkaar (2e foto).
Iemand enig idee wat er aan de hand is?
Heb de instelling op de TV al nagelopen maar daar kan ik alleen kiezen voor PCM uitvoor.

De sonos is aangesloten d.m.v. een optische kabel tussen de TV en de Sonos soundbar.
Ik heb deze link gevonden ( https://www.samsung.com/us/support/answer/ANS00085244/ ) en omdat ik de TV en soundbar via een optische kabel heb verdonden kan ik volgens mij verder niets veranderen ivm de onderstaande opmerking:

When connecting an external device, there’s one more thing you need to take into consideration, and that’s the HDMI input audio format. If you do not connect any HDMI input devices to your TV you do not need to change this setting.

[Voor 13% gewijzigd door bruce the boss op 19-01-2022 13:36]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:00

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Je zal in de TV in moeten stellen dat het geluid uit wordt gevoerd als bitstream of "passeren" hoe sommige TV's het noemen, niet als PCM. Dit moet mogelijk zijn of je hebt nooit surround gehad. S/PDIF is in PCM namelijk beperkt tot twee kanalen, compressed (Dolby Digital en DTS) gaat wel tot 5.1.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• bruce the boss
Ik kan alleen maar PCM kiezen. Mis ik dan ergens een kabel of wat gaat er dan fout?
Ik weet eigenlijk zeker dat ik voorheen wel kon kiezen voor 5.1 sound als ik Neflix keek.
Nu heb ik die optie helemaal niet meer.

• bruce the boss
Ik heb de uitvoer op optisch staan (Sonos).

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bruce the boss schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:41:
Ik kan alleen maar PCM kiezen. Mis ik dan ergens een kabel of wat gaat er dan fout?
Ik weet eigenlijk zeker dat ik voorheen wel kon kiezen voor 5.1 sound als ik Neflix keek.
Nu heb ik die optie helemaal niet meer.
Issue lijkt in de TV te zitten. In Netflix kan je niet heel veel fout instellen. Enige is dat, naar wat ik op GoT gelezen heb, Netflix niet altijd de Dolby Digital core meestuurt in Dolby Digital Plus. Aangezien Dolby Digital Plus niet over S/PDIF kan en die core wordt inderdaad niet meegestuurd kan je terugvallen op stereo. Of dat hier het geval is, ik houdt het toch op een instelling in de TV. Zeker omdat de andere opties greyed out zijn lijkt daar iets niet goed te staan. TV al reset?

Overigens zeggen de screenshots niet zo veel. De eerste lijkt van de TV te zijn en die andere twee van Netflix zelf. Dat is geen vergelijk. Issue zit in de instellingen van de TV.

• bruce the boss
De eerste foto is Netflix via de tv en de tweede Netflix via de Nvidea shield

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bruce the boss schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:46:
De eerste foto is Netflix via de tv en de tweede Netflix via de Nvidea shield
Hoe zeker ben je van het eerste? Vind het nogal sterk dat je in een app aan kan geven wat de uitvoer is moet zijn. Dat lijken me eerder instellingen van de Samsung TV. Ook kijkende naar dat de laatste twee screenshots de voorkeur zijn voor taal/audio track en ondertitel. Dat zijn geen instellingen zoals op de eerste foto het wel instellingen zijn.

Maar mocht het inderdaad zo zijn, probeer dan eens instellingen van de TV te veranderen buiten Netflix app om. Kijkende naar de geselecteerde optie "PCM" en wetende dat je nu maximaal stereo hebt via S/PDIF klopt volgens de theorie. Enige optie om via S/PDIF surround te krijgen is de PCM op bitstream krijgen (oftewel "Dolby Digital" op jouw instellingen). Dolby Digital Plus gaat niet lukken, daar heb je HDMI ARC voor nodig.

Edit:
Ik zeg overigens niet dat je hiervoor wel of geen surround zou moeten hebben gehad. Ik zie alleen waar de fout zit en geef aan hoe het gemaakt kan worden. Waarom die instelling nu niet mogelijk is? Geen idee. Misschien heeft Samsung wel een update doorgevoerd die bitstream audio via interne apps niet meer toestaat. Lijkt me sterk maar het zou een optie zijn. Wat daar eventueel gebeurt weet ik niet...

[Voor 51% gewijzigd door FeaR op 19-01-2022 14:04]

• bruce the boss
.

[Voor 99% gewijzigd door bruce the boss op 19-01-2022 14:31]

• bruce the boss
FeaR schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:49:
[...]

Enige optie om via S/PDIF surround te krijgen is de PCM op bitstream krijgen (oftewel "Dolby Digital" op jouw instellingen). Dolby Digital Plus gaat niet lukken, daar heb je HDMI ARC voor nodig.
En wat zijn dan de mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen want ik ben eigenlijk een beetje uitgetoverd ......

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bruce the boss schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:30:
De scherm afdrukken zijn op het moment dat je in een film zet en daar kun je dan kiezen voor allerlei talen en ondertiteling.
Gesproken taal (desnoods met track) dan wel welke ondertitel zijn voorkeuren. Foto één laat instellingen zien. Dat is mijns inziens niet hetzelfde, vandaar dat ik die foto's niet te vergelijken vind. Als je foto één krijgt binnen Netflix op de TV dan ben ik nog van mening dat je de instellingen van de TV opent en niet van Netflix. Ook kijkende naar de uitleg rechts in beeld.
bruce the boss schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:33:
[...]
En wat zijn dan de mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen want ik ben eigenlijk een beetje uitgetoverd ......
Geen idee. Iets zal triggeren dat je alleen nog "PCM" kan kiezen in de opties. TV al eens reset? Uitvoer op een andere uitgang gezet en dan weer terug? Hier wil eARC wel eens aan staan gevinkt maar geen HD Audio doorvoeren. Keer eARC uitzetten en weer aan lost het probleem dan op. Mogelijk triggert van uitgang wisselen wel weer de opties die je nu mist.

[Voor 39% gewijzigd door FeaR op 19-01-2022 14:37]

• bruce the boss
Kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ooit een andere keuze heb gehad dan PCM. Zal de tv eens terug naar fabrieks instellingen zetten een keer.

Maar met een optisch kabel tussen de TV en Sonos zou ik toch meer opties moeten hebben? Of werkt dat zo ook weer niet?

Pffffffff als het werkt zijn we happy maar anders........

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

bruce the boss schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:45:
Kan me eigenlijk niet herinneren dat ik ooit een andere keuze heb gehad dan PCM.
Dan heb je nooit surround gehad. PCM over S/PDIF (en HDMI ARC) gaat niet verder dan twee kanalen, beperking in de bandbreedte (HDMI eARC kan wel surround in PCM dragen). Als je surround hebt gehad via S/PDIF dan moet je Dolby Digital als optie hebben gehad (AKA bitstream of "passeren" op andere merken TV's).
Maar met een optisch kabel tussen de TV en Sonos zou ik toch meer opties moeten hebben? Of werkt dat zo ook weer niet?
Kijkende naar de eerste foto zou je ook "Dolby Digital" als keuze moeten hebben. Als in, dat past over S/PDIF. Dolby Digital Plus niet, die zou pas beschikbaar moeten komen als je via HDMI ARC (of hoger) aansluit.

[Voor 3% gewijzigd door FeaR op 19-01-2022 15:30]

• itcrowd
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:38
Kijk je met de Shield en de TV-app naar dezelfde programma's? Ik bedoel, weet je zeker dat er een 5.1 track is voor de show die je via de TV-app bekijkt?

• bruce the boss
Ik kijk normaal gesproken via de Samsung TV app naar Netflix maar omdat k de 5.1 miste ben ik gaan testen bij de Shield.
Als ik nu bij de TV app kijken staat er bij geen een film of serie de vermelding 5.1 sound
En als ik dezelfde programma's check via de Shield/Nefflix app dan staat er wel 5.1 sound

Dat vind ik zo vreemd
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee