NAS niet bereikbaar achter switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art-core
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04 08:40
Mijn vraag
Ik heb een 8-poorts switch aangesloten op mijn router. Er is echter geen vrije poort meer voor mijn NAS, dus deze heb ik deze direct op een vrije poort van de router aangesloten. De NAS is echter niet te bereiken. Dit probeer ik via een laptop welke is aangesloten op de switch via lokaal IP (browser) en netwerk adres (\\DS118NAS). Wat doe ik fout?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Huawei modem
Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Synology DS118 NAS

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De gateway is voor beide apparaten hetzelfde (DHCP). De NAS heb ik via het modem een static ip-adres gegeven. Pingen geeft geen resultaat.

Verder heb ik een aantal port forwards ingesteld, zodat de NAS extern te bereiken is. Vreemd genoeg werkt dit wel (via de browser) zolang ik thuis ben. Zodra ik extern ben is deze echter niet meer te bereiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoiSuznHHhQkiXts5NMPqje8_Vw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AQ7k5d5kfWUme1viJ3CoKYy9.jpg?f=user_large

Beste antwoord (via art-core op 20-01-2022 08:12)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:24
Ik denk dat iedere poort wel als LAN geconfigureerd is, maar dat de poorten niet geconfigureerd zijn als switch. Dus aparte Lan1, Lan2, Lan3, Lan4

Als de poort geen LAN zou zijn, dan zou je er ook niet mee natted het internet op kunnen over die poort (en dat kan je denk ik wel omdat port mapping van de nas wel werkt)

Doet mij beetje denken aan mijn edgerouter X. Als ik daar bepaalde zaken via HW offloadingen wilde doen, dan moest ik hem ook als losse poorten configureren ipv een switch. Resultaat was dan dat ieder apparaat op een poort wel bij de router kon komen en internet, maar de devices niet bij elkaar.

Je zou dat poort isolatie kunnen noemen maar feitelijk zijn het gewoon losse ethernet poorten die niet gebridged in een switch hangen idd.

Lang verhaal kort: Kun je niets aan doen behalve de oplossingen die je zelf al gevonden hebt :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

art-core schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:56:
Mijn vraag
Ik heb een 8-poorts switch aangesloten op mijn router. Er is echter geen vrije poort meer voor mijn NAS, dus deze heb ik deze direct op een vrije poort van de router aangesloten. De NAS is echter niet te bereiken. Dit probeer ik via een laptop welke is aangesloten op de switch via lokaal IP (browser) en netwerk adres (\\DS118NAS). Wat doe ik fout?...
Als je netwerkadres \\192.168.18.118 gebruikt, doet-ie het wel?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:37
Een naam vanaf het internet gebruiken werkt natuurlijk niet, die is alleen op je Lan bekent.
Als je de juiste poort hebt geforward naar je Nas ( 5000 of beter 5001 voor https) dan kun je die Nas vanaf het internet bereiken met het Wan ipadres van je router + poortnummer.
Dus "WanIpadres":5001

Op je Lan kun je wel die naam gebruiken, maar dan moet je even controleren of je WS Discovery aangezet hebt op je Nas.
En anders zoals @Brahiewahiewa voorstelt het ipadres gebruiken

PS:
Het is een security risico om je Nas vanaf het internet open te stellen, er zijn al vele slachtoffers van randsomeware.
Zet de VPN server van je Nas aan en forward enkel de VPN poort en gebruik een VPN client op je Laptop om je Nas te bereiken.

[ Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 19-01-2022 12:36 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art-core
Brahiewahiewa schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Als je netwerkadres \\192.168.18.118 gebruikt, doet-ie het wel?
Nee, dan is de NAS ook niet te bereiken. Overigens is het externe verhaal geen prio, het gaat in eerste instantie om het probleem dat ik ervaar binnen mijn eigen netwerk.

SMB was overigens al geactiveerd en heeft voorheen altijd gewerkt (ik ben recent verhuisd).

[ Voor 11% gewijzigd door art-core op 19-01-2022 13:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het modem heeft niet toevallig ook poorten voor IPTV, waardoor je apparaten in verschillende VLANs zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Weet je zeker dat de NAS dat IP-adres ook heeft gekregen?

Je zegt dat je de NAS een statisch IP-adres hebt gegeven via het modem (middels een DHCP reservering?), zie je de NAS ook met dit IP-adres terug in de lijst van apparaten op het modem?

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art-core
Ja, zowel het modem als de NAS laten het juiste ip-adres zien.

Ik zie op het modem inderdaad wel meerdere VLANS, maar begrijp niet goed hoe ik erachter kom waar de NAS zich dan bevindt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s-mb7EqpS8JbC_5HuE4wRFOqVv0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NZs8WBn6BJCQPIpclS9AGbKt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:30
Dat static ip is waarschijnlijk iets mee mis. Wat staat er in de nas dan? Je zegt deze laat het juiste ip adres zien, maar dit is wat jij zelf goed of fout hebt ingetypt natuurlijk. Met DHCP werkt het wel?

[ Voor 6% gewijzigd door pennywiser op 19-01-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art-core
pennywiser schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:43:
Dat static ip is waarschijnlijk iets mee mis. Wat staat er in de nas dan? Je zegt deze laat het juiste ip adres zien, maar dit is wat jij zelf goed of fout hebt ingetypt natuurlijk. Met DHCP werkt het wel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eKH_FJ88iGpZ4BRg7UQIjDuVq-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qihEi808kLbvvx4vhEkYEDql.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
art-core schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:37:
Ja, zowel het modem als de NAS laten het juiste ip-adres zien.

Ik zie op het modem inderdaad wel meerdere VLANS, maar begrijp niet goed hoe ik erachter kom waar de NAS zich dan bevindt.

[Afbeelding]
Stop ofwel de switch of de NAS eens in een andere poort van je modem (waarschijnlijk zijn er vier poorten, dan op 1 en 2, of 3 en 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art-core
Alle beschikbare poorten geprobeerd (NAS aan/uit tussendoor), maar zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-04 09:59

donny007

Try the Nether!

Wat gebeurt er als je het andersom probeert: dus je laptop aangesloten op het modem, en de NAS aangesloten op de switch?

Toevoeging: probeer anders ook even om de switch en het modem van stroom te halen en opnieuw op te starten, misschien gaat er ergens iets niet lekker in de MAC-tabel van een van de switches (long shot, but worth a try).

[ Voor 48% gewijzigd door donny007 op 19-01-2022 14:15 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 17:01
Pak eens een andere poort op de modem?

Op je screenshot kun je klikken op de regels. Bij 3_IPTV_B_VID_4 is je regel voor TV.

In dit geval zit TV dus in vlan 4, maar is Bridged (_B_). Die openklikken dan zie je aan welke fysieke interfaces ie gebridged zit.(vinkje) Die poorten zijn dus niet je lan.
Je kan die afwijkende (bridged) poorten ook zien onder het LAN tabblad (maar ik weet even niet wat je als user allemaal wel/niet ziet)

2_VOIP_INTERNET_R is het (routed) internet vlan.

TR069_R is het management vlan (335) en daar heb je niets mee te doen.

Voorbeeld
Afbeeldingslocatie: https://www.djsmiley.com/got/pics/huaweimodem01.png

In dit voorbeeld is poort 4 gebridged voor IPTV. Die kan dus niet gebruikt worden voor je normale LAN.
Opm: Misschien zie je iets minder, ik ben even ingelogd als admin op een huawei die ik hier toevallig heb liggen

Overigens: snellere test is even je NAS op de switch testen. Dan weet je zeker dat de routerconfig los ervan staat en moet het werken

[ Voor 28% gewijzigd door DJSmiley op 19-01-2022 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 15:40
Weet je zeker dat het ipaddres wat je toekent in je modem ook het statische ip is van je NAS? Synology zet bij instal vaak een fixed IP neer, en als je dat dus wilt aanpassen zul je de nas moeten resetten. (data blijft intact)

https://kb.synology.com/n...eset_my_Synology_NAS_7#t1

let hierna dan op dat je de nas op DHCP configureert, default is dit een vas Ip. met de DHCP setting kan je dan de nas in je modem een vast ip geven. staat deze statisch en wijken beide ip's af, dan gaat het niet werken.

kortom, probeer de netwerkinstelling reset stap eens ( zeker niet de data reset stap doen)
doe je de reset goed, dan ben je alleen je admin password kwijt en je netwerkinstellingen. de rest blijft intact.
Ik heb dit recent gedaan met een nas die in een nieuw netwerk kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art-core
Bedankt voor de feedback zover. Meerdere poorten op het modem geprobeerd, maar zonder resultaat. Als ik de NAS aan de switch hang, dan is deze wel vindbaar. Waarschijnlijk zal ik een ander apparaat, welke niet via het netwerk benaderd hoeft te worden, rechtstreeks op het modem aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Je kan de switch ook vervangen door eentje met wat meer poorten, of een simpele 2e switch erachter zetten (En daar de non-POE devices op aansluiten)

Gezien het dus wel werkt direct op de switch lijkt het erop dat er of maar 1 poort op de modem actief is voor je LAN. Niet heel logisch maar goed, je weet niet hoe de provider dat exact bedacht heeft.

[ Voor 40% gewijzigd door DJSmiley op 19-01-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art-core
Dat zal ik ook eens proberen en daarnaast zal ik contact opnemen met de provider, wellicht weten zij meer over hoe de poorten te gebruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-05 04:31

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1AqduxUZusDKog3e8zrHg9Ieqw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9VmKVAZ2wyOdfgDoUlPhp8Gd.png?f=user_large

Wat als je het zo aansluit, dus een extra switch erbij koopt?

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 00:38

TommyGun

Stik er maar in!

Probeer Synology Assistant eens?

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hmm het lijkt wel alsof de Huawei een vorm van port isolation heeft.
Welke huawei heb je precies?

Afbeeldingslocatie: https://download.huawei.com/mdl/image/download?uuid=df63abf446494d09a2cd23aaab0f403b

[ Voor 35% gewijzigd door laurens0619 op 19-01-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
De Huawei die ik hier heb liggen (EG8147X6) heeft, ook in admin mode, geen port isolatie mogelijkheden, of ik kijk eroverheen.

Ik gok dat het gewoon by-design zo bedacht is door de provider, je kan in die dingen namelijk de poorten of LAN laten doen, of bridgen. Ik denk dat er gewoon maar 1 LAN poort geconfigureerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art-core
DJSmiley schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:05:
De Huawei die ik hier heb liggen (EG8147X6) heeft, ook in admin mode, geen port isolatie mogelijkheden, of ik kijk eroverheen.

Ik gok dat het gewoon by-design zo bedacht is door de provider, je kan in die dingen namelijk de poorten of LAN laten doen, of bridgen. Ik denk dat er gewoon maar 1 LAN poort geconfigureerd is.
Deze router heb ik hier ook.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik denk dat iedere poort wel als LAN geconfigureerd is, maar dat de poorten niet geconfigureerd zijn als switch. Dus aparte Lan1, Lan2, Lan3, Lan4

Als de poort geen LAN zou zijn, dan zou je er ook niet mee natted het internet op kunnen over die poort (en dat kan je denk ik wel omdat port mapping van de nas wel werkt)

Doet mij beetje denken aan mijn edgerouter X. Als ik daar bepaalde zaken via HW offloadingen wilde doen, dan moest ik hem ook als losse poorten configureren ipv een switch. Resultaat was dan dat ieder apparaat op een poort wel bij de router kon komen en internet, maar de devices niet bij elkaar.

Je zou dat poort isolatie kunnen noemen maar feitelijk zijn het gewoon losse ethernet poorten die niet gebridged in een switch hangen idd.

Lang verhaal kort: Kun je niets aan doen behalve de oplossingen die je zelf al gevonden hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:43

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben dat niet eerder tegengekomen ik consumenten routers…

Simpelste oplossing is een grotere switch inderdaad. Of een 2e switch. Of hangt idd een device op je modem wat je niet intern hoeft te benaderen.

[ Voor 28% gewijzigd door FreakNL op 19-01-2022 19:36 ]

Pagina: 1