Toon posts:

Fraudehelpdesk?

Pagina: 1
Acties:

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
Ik lees bij een behoorlijk aantal topics over scams en spam dat er 'aangifte is gedaan bij de Fraudehelpdesk'. Of het is een tip die regelmatig terugkomt. Waarom?

Wat ik over die club kan terugvinden is dat dit loket indertijd (vanuit de overheid) is opgericht en draait op overheidssubsidies. Ergens op de 'Over ons'-pagina staat dat aangegeven dat "De Fraudehelpdesk heeft geen opsporingsbevoegdheid".
Kortom: een melding bij de Fraudehelpdesk is niet meer (of minder) dan een kattenbelletje richting de overheid dat je (via methode X, Y of Z) door iemand bent opgelicht. En met die gegevens kunnen ze een lemma uitbreiden of aanmaken. Maar het onheil is al geschiedt. Aktie ondernemen kunnen ze niet (want ze hebben geen opsporingsbevoegdheid) en als je, als tweaker (iets) te veel hebt uitgezocht, bestaat er een kans dat een deel van je melding genegeerd en weggeooid zal worden, omdat ze ook geen strafrechtelijke gegevens mogen verwerken (klik naar een nieuwsbericht bij de AP).

Mijns inziens scoort een melding doen bij de Fraudehelpdesk vooral hoog in het "ik ben gehoord'-gebied. Maar ik heb het idee dat (een deel van) de mensen aan wie het advies gedaan wordt het idee heeft (zou kunnen hebben) dat een melding daar gelijk staat aan een aangifte...
Ik heb eigenlijk het idee dat de Fraudehelpdesk een papieren tijger is. Waar een melding bij een televiesieprogramma kan leiden tot een stuk opsporingsjournalistiek, of desnoods (alleen) een duidelijke uitleg, al dan niet in combinatie met een waarschuwing, en een aangifte bij de politie (met een heleboel geluk) tot een gevonden dader en verder, is het resultaat bij de Fraudehelpdesk (hooguit) een +1 op een specifieke vorm van fraude waar je voor gevallen bent.

Of zie ik dit helemaal verkeerd en is er iets dat ik over het hoofd zie?

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jester-NL schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:29:
...
Of zie ik dit helemaal verkeerd en is er iets dat ik over het hoofd zie?
Waarom fraude melden?

Als slachtoffer is het niet altijd eenvoudig uw weg te vinden naar alle instanties die er in Nederland zijn. De medewerkers van de Fraudehelpdesk weten dit wél en kunnen u precies vertellen bij welke organisatie u het best kunt aankloppen. Met onze ondersteuning vergroten we bovendien de kans dat u resultaat boekt bij deze instanties. Ook adviseren wij u met betrekking tot de mogelijkheden de schade te beperken en of u deze eventueel vergoed kunt krijgen.

Door alle meldingen die we ontvangen, houden we zicht op de laatste ontwikkelingen. Duikt er een nieuwe vorm van fraude op? Een nieuwe werkwijze? Dan kunnen we daar direct voor waarschuwen. Onze rapportages aan het ministerie van Justitie en Veiligheid dragen bij aan meer inzicht in wat er speelt op het gebied van fraude.

Als deze doelstellingen jou niet aanstaan, gebruik je de fraudedesk niet. Maar om daar nou een discussietopic over aan te maken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03

kodak

FP ProMod
@Jester-NL hoe denk je dat je niets over het hoofd ziet als je de mogelijke voordelen bagatelliseert of wegwuift om vooral de volgens jou negatieve kanten mee te laten tellen voor je conclusies?

Natuurlijk hoef je zelf niet alles belangrijk te vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat jou mening dus maar van toepassing is op anderen. En ergens iets negatiefs in zien is ook nog niet hetzelfde als dat de rest dus maar negatief is.
Het grootste deel van Nederland heeft niet zomaar recht om over mogelijke verdachten gegevens te verzamelen en geen opsporingsbevoegdheid. Maar dan concludeer je niet zomaar dat je dus weinig of niets aan die bedrijven of organisaties hebt. En zelfs al heeft dat voor jou dan verder geen waarde, bijvoorbeeld omdat je alleen genoegen neemt met opsporing, dan wil het niet zeggen dat anderen niets hebben aan bijvoorbeeld gewaarschuwd worden of weten in welke vorm de fraude bestaat.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee