Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzzz104
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:09
Dag allemaal,

Ik heb een RX6900XT (AMD reference) aangeschaft, wat me nu opvalt is dat de junction temperatuur heel erg fluctueert. Tijdens gamen blijft hij vaak op 60 graden maar schiet dan ineens naar 110 of zelfs 113 graden en blijft daar ook een tijdje hangen. Ik heb een redelijk goed geventileerde kast. Zelfs met undervolten en agressieve fancurve gebeurt dit (al blijft ie dan wel op max. 110). Ik heb al extra pads geplaatst onder de backplate voor extra warmte afvoer.

De games waarop ik heb getest zijn BF2042 en The Outer Worlds, bij beide games (ook Outer Worlds!) dezelfde verschijnselen.

Is dit een RMA-geval of .... wie heeft een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik heb een dergelijk probleem vaker gezien bij zowel AMD als nVidia kaarten. In 95% van de gevallen kwam dit doordat de coldplate van het koelblok convex of concaaf was (dus niet perfect vlak) wat grote verschillen tussen Tedge en Tjunction opleverde. Doordat de AMD referentiekaarten vapor chambers gebruiken, is het risico daarop nog wat groter dan normaal. Daarom gebruikt AMD een grafieten thermal pad in plaats van pasta als TIM, die zijn wat minder gevoelig voor hoogteverschillen in de coldplate als koelpasta.

Vermits dat inderdaad het probleem is in deze situatie, heb je eigenlijk maar twee opties:
• Of je schroeft de koeler er vanaf en gaat met Liquid Metal aan de slag. Daarmee kan je het probleem in z'n geheel oplossen, ten koste van garantie en met alle risico's op kortsluiting vandien. Als je zoiets gaat doen, zorg alsjeblieft dat je de condensators rondom de GPU goed inpakt met blanke nagellak...
• RMA sturen...

In de overige situaties die ik heb meegemaakt was het probleem toe te wijzen aan een slechte applicatie van de koelpasta, of een slecht ontwerp van de koeler zelf. Deze twee zaken zijn niet van toepassing aangezien de AMD referentiekaarten geen koelpasta gebruiken, en het ontwerp bewezen gewoon goed is.

Succes met kiezen! :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlainSki
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 16:45
Ik heb zelf een 3080 ti fe. Uiteraard een andere kaart maar er zijn voor de 3xxx series van Nvidia ook talloze discussies geweest over specifiek de Junction temps. Ik ben hier in gedoken toen mij opviel dat deze temps 100+ C bereikten tijdens een langere game sessie terwijl de GPU temp zelf prima rond de 70 - 75 C bleef hangen. Nvidia's standpunt is dat Junction temps tussen de 100 - 110 C acceptabel zijn. Ik voel me hier uiteraard niet heel comfortabel mee, 110 C is gewoon mega hoog (gevoelsmatig).

Een snelle google search laat zien dat er voor de 6xxx van AMD ook vergelijkbare discussies worden gevoerd. In deze 6900 XT review van KitGuru https://www.kitguru.net/c...-gaming-x-trio-review/21/ worden vergelijkbare temps gemeten en heeft AMD zich schijnbaar uitgelaten dat Junction temps tot 110 C acceptabel zijn. Waarschijnlijk wordt er daarboven gethrottled.

Het lijkt niet direct een RMA geval tenzij je performance structureel onder verwachting ligt maar uiteindelijk kan alleen AMD over jou specifieke geval oordelen.

[ Voor 13% gewijzigd door AlainSki op 19-01-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:51
Niet alleen gevoelsmatig,dat is simpelweg erg hoog.

Dat is de reden voor mij dat ik toch een andere kaart wou als de FE.Omdat alternatieve koelers,vaak betere resultaten halen.

Warmste punt op mijn 3080 ti is 80,nog hoog( maar deze is standaard overlcokd)de gpu chip zelf blijft rond de 72 C ( Asus strix OC 3080ti).
Alleen het prijsverschil is er helaas ook natuurlijk.

Maar een kaart als deze( 6900xt ,3080 ti)die zoveel stroom vreet,produceerd ook veel hitte helaas.
Dat moet je kaart wel een capabele koeler op zitten om dat af te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzzz104
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:09
De performance van de kaart lijkt wel in orde (geen stutters en zo), het lijkt erop dat ie niet echt gaat throttelen.
Het vreemde is wel dat ik ook regelmatig gamingsessies heb waarbij Tjunction gewoon op 65-75 graden blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:47
Als je zelf gaat lopen klooien is de kans dat het alleen maar erger word door de ruimte tussen de chip en de koeler waarbij amd een pad gebruikt ipv een paste en je dus niet echt betere resultaten kan verwachten bij het los halen van de koeler. Sterker nog als deze pad beschadigd raakt kan dat je prestaties slechter maken.
De reference zijn gewoon geen kaarten waar je zelf aan wil klooien tenzij je full waterkoeling gaat en je de garantie vaarwel wil zeggen.

Mijn 6900 XT reference wordt overigens nooit warmer als 93 graden op de JT. daarna gaat hij gewoon terug clocken. Dat is hoe de kaart hoort te werken.
Wel was er 1 set drivers die dit hele gedrag verstoord en de temps all over the place waren. Dit was volgens mij 21.9.1 maar kan ook een andere in de 21.9 range geweest zijn. Maar ik draai nu al tijden 21.10.3 zonder enig probleem. Nieuwere drivers heb ik niet getest. Dus als je wil kan je dat nog al last resort testen.

Zo niet zijn deze temps gewoon te hoog is en het RMA tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

freaky35 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:03:
[...]
Dat is de reden voor mij dat ik toch een andere kaart wou als de FE.Omdat alternatieve koelers,vaak betere resultaten halen.
[...]
Een niet-FE kaart is geen garantie op succes op dat vlak. Helaas heb ik in het verleden een MSI 2080Ti Sea Hawk EK gehad met dit probleem. Mijn huidige Sapphire Nitro+ 6900XT ook precies hetzelfde verhaal; 40+ graden verschil tussen Tedge en Tjunction.

In beide gevallen opgelost met Liquid Metal, ik ben niet meer zo schrikachtig daarmee inmiddels. De reden waarom ik het niet heb gelaten voor wat het is, is omdat de fans van deze Sapphire in full panic mode gaan (3000+ rpm) bij een Tjunction van 100+ graden. :P

Nu zit er een hele normale 10 graden verschil tussen beiden. Dat zijn resultaten die simpelweg onhaalbaar zijn met klassieke thermal paste.

[ Voor 8% gewijzigd door Blaat op 19-01-2022 15:25 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:51
Oh zeker geen garantie,er zijn zat slechte ontwerpen ook,echter zitten er ook goede tussen.Maar die dingen producten zoveel warmte dat dat lastig is om temperaturen onder controle krijgen. Ik ben blij met mij met mijn Asus Strix op dat vlak,lijkt die wel ok te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 19-01-2022 15:37 ]

Pagina: 1