3D Printen - PLA test

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:31
Hoi,

Als aanvulling op de reed bestaande reeks over 3D printen, zou het eventueel leuk zijn om een test van filamenten te houden?

Ik ben sinds drie weken enthousiast aan het 3D printen, heb mijn eerste twee rollen filament er al doorheen gedraaid, maar waar ik tegenaan loop is dat het mij volstrekt onduidelijk is wat nou het prijsverschil maakt tussen de diverse leveranciers/fabrikanten van PLA.

Hecht het ene merk nou echt beter dan het andere aan je bed? Kun je met het ene merk met lagere temperaturen printen dan met het andere? Wordt je print nou echt mooier van een duurdere rol PLA?

Er zijn tientallen leveranciers te vinden met allemaal het beste filament, zeggen ze...

Wellicht een leuk idee om iets mee te doen... Past goed bij Tweakers denk ik...

Groet,
Michel.

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:27
Ik denk dat het een onbegonnen zaak zal zijn,
filemants van bijna alle bedrijven veranderen qua ingrediënten met grote regelmaat, en dan heb je ook nog de kleuren van dezelfde fabrikant die ook anders printen.

Wel weet ik dat er een aantal fabrikanten zijn, die goed opletten dat hun kwaliteit op orde blijft, en zelf testen doet, zoals ColorFabb, als ik iets moet printen (werk) waarvan ik zeker wil weten dat het resultaat goed moet zijn dan koop ik deze, maar daar betaal je ook voor.
Ook het materiaal van Ultimaker printers is van degelijke materiaal, omdat Ultimaker garandeert met hun instellingen je een specifiek/goed resultaat behaald.

Het verschil wat ik zie is de brosheid van de print na een paar weken of maanden, of dat het filament op de rol al in stukken breekt als deze een paar weken in de kast ligt.
Je moet over goede testmethodes beschikken om een oordeel te geven, over een rol die je NU kan kopen

Ook met de duizenden verschillende soorten printers en instellingen, kan het ene filament waardeloos printen, terwijl iemand anders perfecte resultaten behaald.
En dan wordt het "Ik vindt het prima printen" de meest gebruikte reactie :)

Mijn ervaring is, dat ik een gemiddeld prijs filement koop, en mijn printer daar op instel, tot ik het gewenste resultaat behaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
Superinteressant en een onderwerp dat me erg na aan het hart ligt.
Ik weet alleen ook dat ik dit absoluut geen recht zou kunnen doen, want om een filament echt 'dialed in' te krijgen, moet je er flink mee printen. Wil ik dat voor een nuttig aantal filamenten doen, dan zijn we weken of misschien maanden verder met benchies printen. En dan is de toepasbaarheid vrij beperkt: voor mijn printer, met mijn printbed, en mijn zoldertemperatuur, mijn luchtvochtigheid etc werken deze instellingen misschien goed, maar voor jouw printer etc misschien minder...

Als je benieuwd bent naar een hoop soorten PLA-filament en hoe ze printen, dan kan ik deze serie aanraden. Hij geeft geen printsettings, want ik denk dat ie ook tegen bovenstaande argumenten opliep, maar wel een mooi overzicht:
part 1
YouTube: I Tested (Almost) EVERY FILAMENT on Amazon: Every Single Filament Pa...
part 2
YouTube: The Most Advanced Filaments You Can Print: Every Single Filament Par...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
Willem,

Dank je wel voor je reactie. Wat ik eigenlijk hoopte is antwoord te krijgen op de vraag of een rol van 35 euro nou echt beter is dan een rol van 20 euro met vergelijkbare hoeveelheid op de spoel uiteraard.

Ik snap wat je zegt en zal dat antwoord dan ook niet gaan vinden op deze manier...

Wat ik begrijp is dat ik eigenlijk beide rollen aan moet schaffen en dan kijken wat bij mij beter resultaat geeft of waar ik beter mee kan 'tweaken'... Trial en error eigenlijk een beetje...

Komen er nog aanvullende plus! artikelen welke dieper in gaan op het hebben van een 3D printer? Ik heb nu een Ender 3 Pro met een CR touch, een filament sensor en een nieuw moederbordje. Hier zelf Marlin voor gecompileerd... een Pi met Octoprint erop... wellicht leuk om daar wat over te schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-06 16:40

Oulewappeur

OmNomNom

Ik snap helemaal wat je bedoeld! Ik heb precies hetzelfde en ben uiteindelijk naar wat googlen en uitgekomen op de esun pla+ filamenten die goed beoordeeld werden op diverse locaties.

Tot nu toe 1 rol er doorheen gejaagd en net begonnen aan de tweede rol.

Bevalt goed, print met 215 extruder en 55 bed temperatuur.

Weliswaar heeft ieder type toch zijn eigen beste instellingen en is wat ik begrepen heb het haast noodzakelijk om voor ieder type bepaalde test printjes te draaien om zo de beste instellingen per filament te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:19
* Rukapul ziet kansen voor een topic over 3D printer filament ervaringen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
ik ben om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
@SushiMonster grappig, ik ben ook een beetje aan het switchen van 123-pla naar een hoop crap, nu een esun pla+ geprobeerd... bevalt prima, vooral de layer adhesion. Wel redelijk stringy. En ik vind (hoewel prijzig) de petg van prusa echt fijn spul, maar niet echt geschikt om alles mee te printen

Dat gezegd hebbende, een topic met filamenten en ervaringen zou mooi zijn...
Misschien handig om daar een google sheet van bij te houden? Per filament, printer en settings die goed voor die combi werken?
Pagina: 1