Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cisko116
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-06-2024
Hallo!

Na de zoveelste Uncorrectable Error BSOD kan ik het niet langer negeren, ik moet mijn RAM upgraden. Echter ben ik al super lang uit de game van PCs bouwen, dus zoek ik hulp bij het vinden van de beste Corsair modules voor mijn moederbord. :)

Huidige setup:
MSI Z87-GD65 Gaming
4x4GB Corsair Vengeance Red (1600MHz, DDR3)
Intel i5-4670k
EVGA GTX 980 Ti Hybrid

Op zoek naar:
Corsair RAM modules
16GB of 32GB, 2x1 of 2x2 maakt niet uit.
Vergelijkbare of betere performance dan huidig, liefst upgrade.
LED/uiterlijk maakt niet uit, liefst zwart/basic.
Budget van ~100EURO.

Let me know, hoop dat de prijzen nog enigszins meevallen. :D

[ Voor 12% gewijzigd door cisko116 op 18-01-2022 23:43 . Reden: Overbodige link ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Uitgaande dat je zeker weet dat het probleem bij je werkgeheugen ligt, het kan immers ook aan iets anders liggen, zeker gezien je systeem alweer ~8 jaar oud is:

DDR3 is al een hele tijd niet meer relevant nieuw (we zitten immers nu in de overgang van DDR4 naar 5), ofwel geen aanbod; ofwel veel te duur.

Dan kom je al snel bij uit bij tweedehands (bijv. hier via de V&A); aldaar zou niet te veel eisen stellen en het eerste de beste 2x8GB of 4x4GB setje kopen dat een beetje fatsoenlijk is. Meer dan 3-4 tientjes zou ik er persoonlijk niet meer aan uit geven.

Als je meer dan 3-4 tientjes hieraan uitgeeft wordt het al snel interessanter een nieuwe CPU+Moederbord+DDR4 te nemen en het huidige te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Om !mark aan te vullen een opmerking die ik wel vaker maak, als het gaat om advies om je hele mobo te upgraden: let dan wel op dat als je een OEM-licentie voor Windows hebt, je ook nog even een nieuwe licentie mag regelen. Dan wordt upgraden al weer wat minder interessant als je dat niet al van plan was. Ook wil je bij een nieuwe PC vaak wel meer dingen upgraden (nieuw upgrade-setje met daaraan oude trage opslag en een oude voeding zonder nieuwe energiemodussen is ook zonde) en dan worden die paar tientjes toch ineens 600 euro.

Verder is 16GB DDR3 nieuw zo'n 70 euro. Ja, je investeert in een oude PC en daar kan je wat van vinden, maar 70 euro voor 16GB RAM is nou niet heel schokkend duur. DDR4 is maar een tientje of twee goedkoper. Ik heb zelf nooit zin in gedoe van tweedehands kopen dus ik zou zelf gewoon lekker een nieuw setje halen.

Waar op te letten, of het nou nieuw of tweedehands is voornamelijk of het op de QVL-lijst van je moederbord staat, dan weet je zeker dat het werkt. Als je niet zo'n setje kan vinden voor een goede prijs is dat ook geen ramp, de kans op incompatibiliteit is klein.

Verder kun je nog letten op kloksnelheid en lage latency, maar aangezien je PC niet de nieuwste meer is zou ik daar geen extra geld voor uitgeven.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
bwerg schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:34:
Om !mark aan te vullen een opmerking die ik wel vaker maak, als het gaat om advies om je hele mobo te upgraden: let dan wel op dat als je een OEM-licentie voor Windows hebt, je ook nog even een nieuwe licentie mag regelen.
Tenzij je per se geen Microsoft Account wilt is dat niet meer nodig.

Elke geldige Windows licentie wordt gewoon gekoppeld aan je MS account en is zodra je op je nieuwe moederbord inlogt met datzelfde account weer geldig. Ook OEMlicenties :P
Ja, je investeert in een oude PC en daar kan je wat van vinden, maar 70 euro voor 16GB RAM is nou niet heel schokkend duur.
Ik zie het zelf zo, verkoop van moederbord + CPU levert TS sowieso nog wel 80 euro op.

Een CPU, moederbord + 16GB DDR4 kan als het moet voor 200 euro (op basis van een I3-10105F); welke 2x zo snel is als wat hij nu heeft. Dan zijn de kosten na verkoop ongeveer 120 euro, vs 70 voor alleen nieuw DDR3 werkgeheugen in deze PC. Maar dan heb je wel alles nieuw en een stuk sneller en zuiniger systeem.

[ Voor 32% gewijzigd door !mark op 19-01-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

!mark schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Tenzij je per se geen Microsoft Account wilt is dat niet meer nodig.

Elke geldige Windows licentie wordt gewoon gekoppeld aan je MS account en is zodra je op je nieuwe moederbord inlogt met datzelfde account weer geldig. Ook OEMlicenties :P
Voor zover ik weet is een OEM-licentie toch echt aan de hardware gekoppeld, specfiek het mobo.

Maar goed, ik weet niet wat voor licentie TS heeft (en of hij uberhaupt windows gebruikt), ik zeg het alleen maar even voordat daar nog een onverwachte kostenpost tevoorschijn komt.

[ Voor 12% gewijzigd door bwerg op 19-01-2022 11:51 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.