Gat verwarmingsbuis vergroten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22:56
Hoi!

We hebben een nieuw (oud) huis (jaren 70) gekocht en zitten met een probleem.
In onze slaapkamer op de eerste verdieping loopt een verwarmingsbuis. Als de verwarmingsketel aanslaat maakt die buis een mega irritant en vrij luidde tikgeluiden en dat is vooral in de nacht niet te harden. Dit zal waarschijnlijk komen doordat de buizen ouderwets van metaal ofzo zijn en deze flink uitzetten.
Nu zit het ook zo dat deze buis in een te nauwe gat zit door beton naar de 2de verdieping. Als je een beetje beweegt met de buis hoor je direct het beton tegen de buis aan "schuren".
De leidingen en ketel zijn door 2 loodgieters bekeken en zij kunnen niets geks vinden. Het enige wat we kunnen doen zonder hele grote kosten te maken (=lees: alles vervangen en hopen dat het dan over is) is proberen het gat groter te maken waardoor de buis echt helemaal vrij komt te liggen.

Iemand enig idee hoe dat zou kunnen zonder andere dingen te slopen? Het is een dikke betonnen vloer waar de buis doorheen gaat.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-04 11:04

Foamy

Fulltime prutser

Verwarming leeg laten lopen, buis demonteren, gat groter boren, buis terugplaatsen, verwarming weer vullen geen optie?

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:24
verwarming leeg, buis eruit, dunnere buis terug, verwarming er weer aan, vullen en rustig slapen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-04 08:49
Kachel ‘s nachts uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Prins32 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:59:
Het enige wat we kunnen doen zonder hele grote kosten te maken (=lees: alles vervangen en hopen dat het dan over is) is proberen het gat groter te maken waardoor de buis echt helemaal vrij komt te liggen.
Is dit volgens die loodgieters ook de oorzaak van je probleem, en belangrijker ook een oplossing? Volgens mij zet zo’n systeem gewoon ongelijk uit en kan dat wat tikkend geluid opleveren in de metalen delen. Je zegt dat je de buis in het betreffende gat iets op en neer kunt bewegen (anders zou je geen schuren geluid krijgen immers). Dan heb je toch neem ik aan een groot genoeg gat voor een minimale uitzetting van zo’n buis?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-04 20:01
Je kan nog proberen om de buis net boven (of onder) het gat goed vast te zetten met een extra beugel. De kans is natuurlijk aanwezig dat dit niet de oplossing is, maar het is goedkoop genoeg om te proberen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
Foamy schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:22:
Verwarming leeg laten lopen, buis demonteren, gat groter boren, buis terugplaatsen, verwarming weer vullen geen optie?
Dat zou dan meer dan 1000,- gaan kosten volgens de prijsopgaaf van de loodgieter. Daar wil ik dus nog niet aan beginnen. Ook weet de loodgieter dan ook niet of dat de oplossing is.

Vandaar dat we eerst willen proberen om het gat groter te krijgen zonder de buis te moeten demonteren. Er zitten namelijk radiatoren aan gekoppeld bij ons op de kamer en op de 2de etage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Prins32 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:34:
[...]

Dat zou dan meer dan 1000,- gaan kosten volgens de prijsopgaaf van de loodgieter.
Ik had loodgieter moeten worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
Ugchel schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:50:
[...]

Is dit volgens die loodgieters ook de oorzaak van je probleem, en belangrijker ook een oplossing? Volgens mij zet zo’n systeem gewoon ongelijk uit en kan dat wat tikkend geluid opleveren in de metalen delen. Je zegt dat je de buis in het betreffende gat iets op en neer kunt bewegen (anders zou je geen schuren geluid krijgen immers). Dan heb je toch neem ik aan een groot genoeg gat voor een minimale uitzetting van zo’n buis?
De loodgieters weten het ook niet. Gaven beide (afzonderlijk) aan om te kijken of het gat groter gemaakt kan worden, want de buis lijkt niet helemaal vrij te liggen. Maar of dat de oplossing is weten zij ook niet.
Ze hadden zo'n geluid nog nooit gehoord. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hoe zit de buis verder bevestigd? Wellicht kan deze bevestiging aangepast worden met rubbers er in zodat de buis wat meer vrij spel heeft?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:28

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ dat, of de buizen juist beter klemmen zodat ze minder geluid maken (kleinere trillingen).

Is het het tikken van de buis zelf of het resoneren via ?

[ Voor 54% gewijzigd door DukeBox op 19-01-2022 14:40 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
twain4me schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:37:
[...]

Ik had loodgieter moeten worden :+
Volgens mij kunnen ze vragen wat ze willen nu. Groot tekort aan loodgieters helaas.

Ze zeggen dat het werk vooral zit in het bochtenwerk naar de oude radiatoren ofzo. Ik ben een noob, dus ik weet het ook niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:18
Wij hadden ook een tik in het systeem. Dat bleken twee buizen te zijn die achter de schotten op zolder klem op elkaar zaten. Wat isolatie er tussen en de tik was er uit.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
bartvl schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:40:
Hoe zit de buis verder bevestigd? Wellicht kan deze bevestiging aangepast worden met rubbers er in zodat de buis wat meer vrij spel heeft?
Dat is al gebeurd. Ook hebben ze een of ander goedje in de leidingen gegooid (boiler noise silencer). Nul verschil. Helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Hoeveel ruimte heb je nu tussen beton en buis? wellicht kun je er een heel dun staalkabeltje tussen duwen en deze als een soort draadzaag gebruiken om een beetje beton rondom de buis weg te slijpen?

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:41
kan je een foto posten van de buis welke tikt ? of van het bochtenwerk
1000 euro voor aftappen, een buisje loshalen en een gaatje boren.
en buisje weer vast maken. en je cv weer vullen/onluchten. 2 keer.
ik weet niet maar het klinkt mij als dat een dag werk verwachten.
er zijn waarschijnlijk wel wat meer problemen. anders vragen ze niet zoveel
en ja je kan zulke klussen beter ruim inschatten. en hopen dat het meezit.

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 19-01-2022 14:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Prins32 Zit er schutbuis omheen waar de buis in het gat gaat ?
Anders kun je stuk mantel kopen, en over de lengte doorsnijden en er tussen schuiven

[ Voor 25% gewijzigd door Hackus op 19-01-2022 14:57 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
Hackus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:54:
@Prins32 Zit er schutbuis omheen waar de buis in het gat gaat ?
Anders kun je stuk mantel kopen, en over de lengte doorsnijden en er tussen schuiven
Zo'n mantel zal dan echt heel dun moeten zijn wil deze erom heen passen. 1mm speling als het dat al is :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Prins32 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:38:
[...]
Ze hadden zo'n geluid nog nooit gehoord. 8)7
Ik woon zelf ook in een jaren 70 woning. De buurman hier had dit probleem ook. Elk half uur zachte tikken en periodiek ook echt harde tikken. Heb er zelfs een nacht met mijn noise cancellation koptelefoon mee moeten slapen.
Dat is inmiddels een stuk vermindert. Bij hem waren er drie oorzaken :) (er is nog wel een tik aanwezig, maar de meeste patronen zijn nu weg).
1) lucht in de leidingen.
2) een te lage druk in het CV systeem.
3) 1 buis welke geklemd zat in een doorvoer van een muur. Buis is een metertje of 5 lang, dus die kon lekker goed uitzetten over die lengte :)

Aangezien er een loodgieter is geweest is punt 1 en 2 denk ik al wel gecontroleerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 19-01-2022 15:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:52
Prins32 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:05:
[...]

Zo'n mantel zal dan echt heel dun moeten zijn wil deze erom heen passen. 1mm speling als het dat al is :/
Sla er even een wigje in boven en onder zodat hij 100% vast zit en niet meer kan trillen. Rondom 2-3 wigjes zowel onder als boven. Dan kun je uitsluiten/bevestigen dat het daar zit

Zoiets dus

Werkt dat niet, probeer dan elke verwarming te ontluchten en ook op het hoogste punt.
Werkt dat ook niet, kijk of je wellicht je CV pomp wat harder/minder hard kunt laten pompen?

[ Voor 11% gewijzigd door BasvanS op 19-01-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prins32
Caelorum schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:20:
[...]

Ik woon zelf ook in een jaren 70 woning. De buurman hier had dit probleem ook. Elk half uur zachte tikken en periodiek ook echt harde tikken. Heb er zelfs een nacht met mijn noise cancellation koptelefoon mee moeten slapen.
Dat is inmiddels een stuk vermindert. Bij hem waren er drie oorzaken :) (er is nog wel een tik aanwezig, maar de meeste patronen zijn nu weg).
1) lucht in de leidingen.
2) een te lage druk in het CV systeem.
3) 1 buis welke geklemd zat in een doorvoer van een muur. Buis is een metertje of 5 lang, dus die kon lekker goed uitzetten over die lengte :)

Aangezien er een loodgieter is geweest is punt 1 en 2 denk ik al wel gecontroleerd?
Exact die problemen hebben wij ook!
1 en 2 natuurlijk gecontroleerd. Bij ons is de buis ook zo'n 5m lang. Vandaar ook dat we willen proberen om het gat te vergroten zonder de buis weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:44
Leidingen tikken vaak juist doordat ze te vast zitten.

De leiding ook nooit in rubbers monteren maar in klemmen met glijdende kunststof bussen.

En misschien nog wel het belangrijkste, niet schilderen. Als je ze schildert kunnen ze niet meer vrij bewegen in de beugels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:50
Ik verwacht niet, indien je iets ruimte hebt, dat je de tik weg krijgt. Bij ons is er ook iets ruimte terwijl de verwarming toch tikt. Ik denk eerder dat in de lengte niet genoeg ruimte is om uit te zetten. Is maar een idee dus als je de verwarmingsbuis eens meer speling geeft in de buisklemmen tussen de bochten en na de bochten? Zijn die tevens nog van metaal die buisklemmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-04 13:40
hier ook last van tikkende buizen (maar dit zijn flexibele). Ook veel moeite gedaan om de buizen vrij te krijgen, hielp wel een klein beetje. Wat meer effect had bij mij is om de aanvoertemperatuur van de CV lager te zetten, dan zetten de buizen minder snel uit. geluid is bij ons eigenlijk altijd als de CV aangaat of uit.

nu staat meestal de CV gewoon snachts uit, en leren leven met het geluid (geen zin om de nieuwe parketvloer eruit te slopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:50
Toen ik nog als 12 jarige in een jaren 70 huis woonde en we ook boven een tv wilden neerzetten, kon ik met een grote schroevendraaier het beton rondom de verwarmingsbuis gewoon weghakken om een coax kabel er langs te trekken... Mijn ouders waren er niet heel blij mee toen ze het ontdekten, maar dat zagen ze pas maanden later dus het viel ook niet echt op. Is bij jou de betonvloer echt zo hard dat je niet met wat gepast geweld kan beitelen / schuren / wrikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:45
Ik heb exact hetzelfde gehad en heb het kunnen oplossen met een muurbeugel en een stuk rubber. Buizen in de muurbeugel geklemd en die vangt het getik op. Bij mij ook 2 dikke CV leidingen die strak door het plafond heen gingen, helemaal van zolder naar begane grond.
Op de verdieping was dit getik hoorbaar en heb ik die beugel toegepast.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Kan je een foto maken van de buis waar het om gaat?
Als het dikwandig staal is kan dat wel een tijdrovende klus zijn om die er tussen uit te halen en weer te monteren.
Prins32 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:40:
[...]

Volgens mij kunnen ze vragen wat ze willen nu. Groot tekort aan loodgieters helaas.

Ze zeggen dat het werk vooral zit in het bochtenwerk naar de oude radiatoren ofzo. Ik ben een noob, dus ik weet het ook niet :+
Kan je hier een foto van maken?
Wellicht is er te zien wat er de wrijving veroorzaakt.
Bijvoorbeeld een beugel die te dicht op een bocht zit.
Prins32 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:43:
[...]

Dat is al gebeurd. Ook hebben ze een of ander goedje in de leidingen gegooid (boiler noise silencer). Nul verschil. Helaas
Hoe kan een toevoeging geluid uit een leiding halen?
Deze loodgieter zou ik niet meer bellen. Sowieso schrijven de meeste fabrikanten voor om geen toevoegingen te gebruiken.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 22:30
Stucloper tussen de klem en de buis om hen te laten glijden in de klem.
Voor de betondoorvoer een stuk pvc elektra buis opensnijden en om de buis doen.
Als het beton er strak er omheen zit zou het best alleen de cement dekvloer kunnen zijn, die tik je nog wel snel kapot.
Pagina: 1