Toon posts:

Nieuwe mobo en cpu ter vervanging overleden mobo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cooperator
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 19:54
Ik heb een tweede pc ontvangen, waarvan het moederbord niet meer goed blijkt te zijn (pc start vrijwel niet meer op en is ook voor onderzoek naar een computerwinkel gegaan en daar zeiden ze hetzelfde).

Nu zou ik graag met behulp van nog werkende onderdelen uit beide pc's, een zo goed mogelijke pc willen bouwen. Het is echter zowat allemaal oud spul en ik denk zelf dat er weinig van de ene naar de andere pc over te halen valt. Aangezien het nog werkende moederbord in de andere pc echt heel oud is, alsook de processor, ben ik op zoek naar een nieuwe moederbord en processor waarmee ik goed in 1440p kan gamen. Het liefst bewaar ik echter de overige onderdelen, zoals ram geheugen en processor koeler. Ps. Ik zou eventueel ook een vervangend moederbord kunnen zoeken voor het defecte moederbord, maar tweedehands weet je ook niet wat je in huis haalt en nieuw zijn ze niet zo makkelijk meer te verkrijgen volgens mij en ook niet goedkoop. Daarom denk ik dat ik voor hetzelfde geld ongeveer een courantere pc kan samenstellen, welke wellicht zelfs nog sneller zal zijn?

Als volgt de onderdelen van de kapotte pc, en voor de volledigheid ook de onderdelen van de nog oudere pc:

Kapotte pc:
Phanteks Enthoo Primo Special Edition Big Tower
Corsair AX860 (modulair, 860W)
Asus Rampage V Edition 10 (LGA 2011-v3 Intel X99 E-ATX) (defect)
Intel Core i7 6950X (LGA 2011-v3, 3Ghz, 10-core)
Noctua NH-U14S (16.50cm) cpu koeler
G.Skill Ripjaws V (2x16GB, DDR4-3200, DIMM 288 pin)
Nvidia Geforce GTX Titan X
Samsung SH-224GB/RSMS
(3D Mark Time Spy Score van 9288, graphics 9383 en cpu 8786)

Oudere pc:
Corsair Obsidian 650D Mid Tower
XFX ProSeries 750W XXX Edition (semi-modulair)
ASRock Z68 Extreme3 Gen3
Intel Core i5 2500K Boxed
Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9 (2x4gb)
MSI Geforce GTX 970 4GD5 OC
Sony Optiarc AD-7261S
Samsung 850 EVO 250GB ssd
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB sata
(3D Mark Time Spy Score van 3095, graphics 3253 en cpu 2430)
(met Titan X in deze pc en nieuwere versie geforce drivers: Time Spy 5277, graphics 8377 en cpu 1704)

Zelf denk ik de oudere pc volledig links laten, op de harde schijven na dan, want die heeft de andere niet (hoewel misschien de behuizing nog een optie is).

Budget is lastig te zeggen, maar ik had de kapotte pc bijna laten maken door de processor te laten vervangen voor een tweedehands i7 5820K, voor 200 euro. Echter bleek de processor toch niet het probleem te zijn, maar het moederbord. Dus ik denk 300 euro is geen probleem. Daarboven ligt eraan.

Zelf zat ik dus te denken aan behoud van het RAM geheugen en de cpu koeler, maar dan op een nieuwer model moederbord en processor. Indien mogelijk bijvoorbeeld een I5-12400F met moederbord? Volgens mij ga ik wat gaming betreft er al op vooruit ten opzichte van de oude i7 6950X? Of wellicht iets duurder en een I5-12600K? Of toch AMD?

Alle reacties

• Cooperator
Wat is verder nou het nut van een igpu op de processor? Is dat wel de moeite waard als je een goede videokaart hebt?

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:35
igpu heeft alleen nut als je geen videokaart hebt. ( of als je videokaart kapot is )

Dus in jou geval heeft het geen toegevoegde waarde.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:25
corporalnl schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:09:
igpu heeft alleen nut als je geen videokaart hebt. ( of als je videokaart kapot is )

Dus in jou geval heeft het geen toegevoegde waarde.
Hoezo, krijgt hij nooit een kapotte videokaart dan? Voor die 2 tientjes zou ik het niet laten.

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-01 10:44
Nja als hij zn GTX970 bewaart is er altijd wel een GPU op voorhande in het geval de Titan X sterft. Persoonlijke voorkeur voor iGPU mijn insziens of je het die 20 euro waard vindt.

Zou lekker gaan voor een 12400(F) inderdaad, flinke prestatie vooruitgang tov 11400 en 10400, en deze generatie zijn er nog DDR4 moederborden beschikbaar voor je huidige geheugen. Als je liever toch wat bespaart zijn die oudere generatie prima, draai zelf een 10400F met 6800XT en ervaar geen CPU bottleneck tijdens gamen whatsoever (zolang ik de graphics genoeg crank, maar waar heb je anders een dikke GPU voor ;p). Duurdere CPUs voornamelijk interessant als je veel aan photoshop/videobewerking doet. Lager dan 10e generatie bespaar je niet echt veel meer vanwege slechte verkrijgbaarheid.

[Voor 7% gewijzigd door Excalibaard op 19-01-2022 10:49]

• Cooperator
Bedankt Excalibaard.

Per saldo is het dan een 12400f vanaf 353 met b660 of vanaf 392 met z690 mobo en dan nog iets van 8 euro voor een montagekit tbv huidige koeler op socket 1700. Atx form factor.

Tegenover een 5600x vanaf 365 met b550 of vanaf 428 met x570 mobo.

De 12600kf is dan vanaf 440 met b660 en vanaf 469 met z690 mobo en nog iets van 8 euro voor montagekit tbv gebruik huidige koeler.

Ook in het geval van de Amd kan ik gewoon de huidige koeler en ram blijven gebruiken?

Wat prijs betreft weinig verschil overall tussen de 12400f en de 5600x. Enkel de 12600kf is dan iets van 80-110 euro duurder dan een 12400/5600x. Misschien dat het de meerprijs niet waard is. Welke is dan aan te bevelen? Ook als je wellicht nog wil overklokken? Moet ik dan sowieso een x570 of z690 mobo nemen?

Klopt het trouwens dat de 12400 beperkt is wat betreft overklokken, omdat deze locked is en dat je dan ook meer kunt overklokken met een 5600x ?

[Voor 29% gewijzigd door Cooperator op 19-01-2022 12:19]

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:04
Op 1080p zou je nog het verschil zien tussen een 12400 en een 12600k, maar op 1440p is dat nihil.

Ik zou gewoon een 12400f nemen met daarbij een B660-bordje. Zoals je aangeeft ben je dan voor +- 360 EUR klaar.

• Cooperator
Oke, duidelijk. Jullie zeggen echter niets over de 5600x t.o.v. 12400. Is de 5600x gewoonweg de mindere keuze?

• 2.DIE.4
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:04
Die 2 liggen erg dicht bij elkaar en op zich zal je er in de praktijk niet veel van merken dewelke nu 5fps meer levert dan de andere ;-).

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09-2022
Als je meer doet dan alleen gaming is de AMD beter waarschijnlijk

[Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 19-01-2022 14:50]

• Excalibaard
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-01 10:44
Niks mis met een 5600X hoor.
Meestal is een voordeel van AMD CPU vs Intel CPU dat AMD langer de socket ondersteunt, maar 5000 serie is volgens mij de laatste op AM4 socket dus dat is hier niet van toepassing.

Ik vind zelf intel ook wat stabieler met nvidia kaarten, afgaande van mijn ervaring met intel CPU met AMD GPU vs nVidia GPU (dus wat dat betreft niet echt 1 op 1 vergelijkbaar ,en natuurlijk n=1). Als je een AMD GPU zou hebben, had je nog een kleine performance winst uit de 5600X kunnen halen met resizeable BAR, maar maakt verder geen baanbrekend verschil. Rekenen doet ie wel ;)

• Cooperator
Oke, bedankt. Ik heb ook nog even gekeken naar de i3-12100F, maar heb besloten voor de i5-12400F te gaan. Als ik de Noctua koeler wil gebruiken, kan ik toch makkelijk nog een boxed cpu kopen en de stock koeler gewoonweg links laten? Als de boxed goedkoper is dan de tray.

Ik lees verder trouwens dat de cpu van Intel een K moet hebben om unlocked te zijn en te kunnen overklokken. Met een 12400(F) kan ik dus sowieso niet overklokken en lijkt een Z690 sowieso overdreven. Of ik dan nog wel de Noctua koeler moet gebruiken weet ik niet. Misschien is die wel stiller en gewoon koeler, maar overklokken zit er dus niet in.

[Voor 26% gewijzigd door Cooperator op 20-01-2022 18:10]

• Cooperator
Bedankt tweakers. Ik heb inmiddels een processor en moederbord besteld!

[Voor 112% gewijzigd door Cooperator op 20-01-2022 21:44]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee