Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:14
Ben bezig met een tuinhuis/mancave werkplaats van zo 30 vierkante meter. Plat dak.
(8,715 bij 3,550) Wil dit in 2 delen opdelen. Een stuk sleutel/werkplaats en de ander helft kantoor.
Aangezien er een betonvloer met isolatie in komt, wilde ik iig vloer verwarmings buizen leggen.
Uiteraard isoleren.

Alleen welke verwarming/koeling kies ik? Zijn er kleine warmtepompinstallaties? (Met eventueel warm tapwater)
Elektriciteit aansluiten is gene probleem, desnoods leg ik een 3 fase aan. Gas is wat probleem matischer.
Kan natuurlijk ook voor een airco/verwarm unit gaan, maar vind dat toch iets minder comfortabel.
Of een kleine pellet kachel?
OF een grote boiler (heb zonnepanelen) icm airco?

Welke richting zou ik moeten denken? Heb geen ervaring met warmtepomp installaties)

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:55
@Sterke-Jerke Een kleine 3kW L/W WP (evt. monoblocq)
Realiseer je wel dat vloerverwarming vrij traag opwarmt. Dus het duur wel even om het comfortabel warm te krijgen.
Wat wel helpt is als je de vloerverwarming helemaal in de toplaag houdt.
En isoleer bij het storten van de vloer ook de zijkant goed (anders koude brug).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:24
Hewalex 3kW? Veel subsidie en kan tapwater en verwarming.

Het kan echter zijn dat de combinatie tapwater zodanig kostbaar is dat een kokend waterkraan voordeliger is.

[ Voor 49% gewijzigd door Ronald op 18-01-2022 22:51 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 12:11
Tsja. het is maar wat je wilt. In principe is alles mogelijk natuurlijk. Als je er vaak zit dan is een vloerverwarming een mooie oplossing (alhoewel mijn ervaring is dat de circulatiepomp net zoveel geluid kan produceren als een L/L-WP).

Als je er meer sporadisch zit of steeds relatief kort, dan heeft een vloerverwarming weinig zin omdat deze veel te traag is. Met een L/L-WP heb je die 30m2 binnen een paar minuten warm gestookt. Luchtverwarming is op IR na de snelste methode van verwarmen.

Luchtverwarming is inderdaad iets minder aangenaam dan vloerverwarming. Echter kun je niet fijn koelen met lucht/water imo, dus dan moet je een afweging maken tussen

1. heel veel dagen in het jaar relatief iets minder comfort, maar als het heet wordt zit je heerlijk lekker; of
2. de meest comfortabele manier van verwarmen waar je veel dagen in het jaar profijt van hebt, maar hoogswaarschijnlijk is het in hete zomers niet te harden recht onder een plat dak.

Je zou ook 1 kunnen doen en dan een mobiele airco aan kunnen schaffen. Veel minder efficiënt en effectief natuurlijk, en een bak herrie waar je bang van wordt, maar het is een mogelijkheid.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kun je de verwarming niet doortrekken vanuit je woning als je vloerverwarming wilt? Anders zou ik ook aan een airco denken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Marzman schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:51:
Kun je de verwarming niet doortrekken vanuit je woning als je vloerverwarming wilt? Anders zou ik ook aan een airco denken.
Dank voor het meedenken,
Maar nee, daarvoor is de afstand wel erg groot. En de capaciteit van de ketel in huis niet groot genoeg.

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 22:48

JdM

Humbled

Geen idee hoeveel tijd je er gaat doorbrengen, maar een heteluchtverwarmer of een laserkachel werkt snel en goed, voor een relatief laag bedrag (als dat een issue is, maar dat zie ik je nergens stellen). Dan heb je echter geen vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Ben er redelijk uit:

Wanneer we de vloer storten, doe ik iig er wel vloerverwarmingsbuizen in, (niet veel meer prijs)
Zal dan een airco/hete lucht verwarmer plaatsen. Mocht ik er ein de toekomst toch heel veel gaan zitten en t bevalt niet kan ik zo de boel aanpassen

S.J.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
Ronald schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:49:
Hewalex 3kW? Veel subsidie en kan tapwater en verwarming.

Het kan echter zijn dat de combinatie tapwater zodanig kostbaar is dat een kokend waterkraan voordeliger is.
Op zich misschien best wel aantrekkelijk, gezien de subsidie optie.
Wanneer ik dit zou combineren met tapwater.
Moet dat waarschijnlijk met een Buffervat met 1 wisselaar? (Vloerverwarming op de wisselaar?)

S.J.

Pagina: 1