Toon posts:

Advies/check setup zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• johancuppen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:10
Ik zou graag zonnepanelen aanleggen en heb daarvoor 3 dakrichtingen beschikbaar.

1. Schuin dak 47graden richting oost
2. Schuin dak 47graden richting west
3. Plat dak

Mijn plan is om het platte dak vol te leggen. Dit zou ik dan zelf uit willen voeren.
Als het schuine dak een significant betere keus is kan dat ook, maar dan laat ik het doen ivm de hoogte.

Huidige verbruik

2600kWh

Voor het platte dak heb ik een simulatie gemaakt in sunnydesign en solaredge designer.
Ik had verwacht dat de opbrengst bij solaredge wat hoger zou zijn ivm de schaduw van het huis. Uit de simulatie komt de SMA stringinverter beter uit.
Zie ik hier iets over het hoofd?

Ik hoor graag wat jullie denken van deze setup.

Alvast bedankt!

Paneel

9x Longi LR4 72HPH 455M landscape
https://en.longi-solar.com/uploads/attach/20200423/5ea0f8bb2764c.pdf

Config

SMA
SB3.6-1AV-41
Solaredge
SE3000H
9x P505

Situatie

Resultaten SMA

Resultaten Solaredge

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
De simulatie resultaten van verschillende software pakketten zijn niet onderling te vergelijken. Je vergelijkt dan algoritmes, niet of het een beter is dan het ander

Je lijkt de panelen zonder tussenruimte te leggen. Dat is ongebruikelijk en kost rendement. Het is lastig oordelen of dit de reden is, of de ligging laag naast de woning, de simulatie geeft in elk geval een erg lage waarde.
De simulatie van Solaredge bevestigd dat er iets niet lekker zit. Met 9x p505 verwacht ik met overtuiging geen opbrengst factor verliespost.

Platdak zuidligging wordt normaal met 30 tot 70 cm rijafstand geplaatst.

Heb je de simulaties uitgevoerd voor het dak van het huis zelf?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• johancuppen
Je geeft aan dat de simulatie een lage waarde geeft. Welke waarde bedoel je dan?
Ik dacht dat het rond de 700kWh/kWp inderdaad vrij slecht is, vandaar dat ik dacht dat de 819 kWh/kWp redelijk ok is.

Bij het dak op west krijg ik de volgende resulaten. Duidelijk slechter dus. Ik verwacht dat dit door de bomen voor het huis komt.

Als ik dezelfde setup bij de buren op het dak leg komt ik op 940kWh/kWp. Het lijkt me dus wel aan de orientatie/schaduw liggen.

De obrengst verlies factor bij solaredge is 0.58% zou je deze nog lager verwachten?

• johancuppen
@Ronald Ik ben nog wel benieuwd welke waarde je erg laag vind.

De huidige rijafstand is inderdaad maar 20cm. Ik heb nog een andere aanpak bekeken. Hierbij staan er 6 panelen in portrait en 3 in landscape. Op deze manier zit er met 455wp panelen 36,8cm tussen de rijen. Met kleinere panelen van 375wp komt de rijafstand dan neer op 70cm.

Ik krijg de verschillende oriëntaties (landscape/portrait) op een dakvlak niet in sunnydesign en kan daarom geen nieuwe berekening doen. Enig idee of ik dat kan oplossen in sunnydesign? Als ik het dak ik twee gebouwen splits kan het wel, maar dan lukt het niet er een string van te maken.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Onder de 800 is matig voor een platdak zuid opstelling, maar kan goed dat het door het huis komt.

Met 20cm rijafstand pak je zoveel schaduwverlies dat je beter naar O-W kan kijken: \/\ of /\/ op portrait legsysteem. Dan beschaduwen panelen elkaar niet.

Probeer dat eens in te tekenen met een lomp breed lang paneel als de Ja Solar 495 van Winkelman, dan kom je denk ik op zo goed als 100% dakvulling.

Even simuleren wat beter werkt, WOW of OWO (is O helemaal vrij?)

Dus https://www.winkelman-zon...-1-rij-van-3-panelen.html en https://www.winkelman-zon...-dakje-oost-west-ops.html

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• johancuppen
Thanks voor je reply Ronald. West is helaas volledig geblokkeerd door het huis dus wat wordt lastig denk ik.

Met 6 in portrait en 3 in landscape van de 455wp kom ik al een stuk beter uit, namelijk op 869kWh/kWp. Dat is toch een verbetering van ~10% Wat denken jullie van deze opbrengst?

Als ik de 495wp neem kan ik er net geen 6 in portrait leggen en wordt de rijafstand weer kleiner.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee