Ingrijpende verbouwing; nieuwbouweisen gemeente?

Pagina: 1
Acties:

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een klushuis gekocht en ben in afrondende gesprekken met een aannemer. Betreft een jaren 30 vrijstaande woning, waar we voor een uitbouw en 2 dakkapellen een vergunningsaanvraag hebben ingediend. De woning heeft ruim 15j leeg gestaan, heeft geen verwarming, elektra etc. Dit moet allemaal vernieuwd worden. Natuurlijk gaan we voor hr++, warmtepomp etc. Echter kunnen we niet (zonder failliet te gaan) helemaal voldoen aan de rc waardes van nieuwbouw voor de gevel en dak. 8)7

De gemeente ambtenaar over de vergunning in kwestie lijkt af te stevenen op de nieuwbouw eisen, omdat hij stelt dat het project een grootschalige renovatie betreft. "Een renovatie is een ingrijpende renovatie als u meer dan 25% van de oppervlakte van de gebouwschil verandert. Bovendien moet de verandering op de integrale gebouwschil zijn uitgevoerd."

Ik vond een document van de helpdesk bouwbesluit

Bij een ingrijpende renovatie gelden, voor de delen van de bouwschil
die ingrijpend worden gerenoveerd
, de nieuwbouwvoorschriften uit
artikel 5.3 lid 1 t/m 7. Dit betekent een Rc-waarde van 6,0 m²K/W voor
een dak, een Rc van 4,5 m²K/W voor gevels en een Rc van 3,5 m²K/W
voor een vloer. Voor ramen, deuren en kozijnen die onderdeel zijn
van de ingrijpende renovatie geldt een maximale U-waarde van 2,2
W/m²K met een gemiddelde van 1,65 W/m²K/W voor de te renoveren
gevelopeningen.

Mijn vragen zijn:
- ik lees tegenstrijdige informatie of de nieuwbouweis nu alleen geldt voor de aan te passen delen (dus dakkapel, uitbouw) of klopt het en kan het worden geëist voor de gehele woning?

- voor de berekening van de 25% wordt verwijzen naar een publicatie (ISSO publicatie nr. 75.1, uitgave oktober 2011.die niet openbaar toegankelijk is). Onze architect had er nog nooit van gehoord. Kortom, lastig zelf na te rekenen. Is deze berekening ergens openbaar te vinden?

Iemand hier ervaring mee, want als ik zeg dat de verbouwing al ruim een ton boven budget uitkomt kun je je voorstellen dat ik echt niet zit te wachten op de gehele woning (gevel) conform rc 4,5 te maken (incl verdiepingen).

[ Voor 3% gewijzigd door Waypoint op 18-01-2022 21:30 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2025

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

voor de berekening van de 25% wordt verwijzen naar een publicatie die niet openbaar toegankelijk is.
WOB verzoekje dus? Want, als een ambtenaar besluiten neent in jouw situatie, heb je recht op alle betrokken documentatie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:19
Dan doe je het op papier gewoon in gedeeltes. Dan is het geen grootschalige renovatie meer.

Enne, als je dan toch zo grootschalig gaat dan wordt het toch wel HR+++ in plaat van ++?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
No Hands schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 21:53:
Dan doe je het op papier gewoon in gedeeltes. Dan is het geen grootschalige renovatie meer.

Enne, als je dan toch zo grootschalig gaat dan wordt het toch wel HR+++ in plaat van ++?
op papier in gedeeltes de vergunning doen werkt niet zo handig.
Je kunt moeilijk 1 dakkapel eerst aanvragen en dan de 2e later lijkt mij, want dan zit je met levertijden en het werk.

Het wordt in principe HR++ ivm de bestaande kozijnen. Er komen geen nieuwe kozijnen.
Ik zal nog eens nagaan of HR+++ echt niet past, maar volgens mij niet ivm de beschikbare dikte van het kozijn.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:53

TheBorg

Resistance is futile.

In artikel 3.2 is bepaald dat van ingrijpende renovatie als bedoeld in artikel 2 van de herziene richtlijn energie prestatie gebouwen sprake is wanneer meer dan 25% van de oppervlakte van de gebouwschil wordt vernieuwd, veranderd of vergroot én deze vernieuwing, verandering of vergroting de integrale gebouwschil betreft.

De gebouwschil vormt de grens tussen de binnenzijde van een woning en de buitenwereld. De gebouwschil bestaat uit de begane vloer, de buitenmuren, de ramen, de kozijnen, de deuren en het dak. Bij het streven naar een goede kwaliteit van de gebouwschil is lekplekken opsporen en het meten van de luchtdoorlatendheid noodzakelijk.

Trek zelf je conclusie. Volgens mij is het flauwekul.

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:20
Je geeft aan dat je niet kunt voldoen aan de nieuwbouw eisen van de gevels en het dak. Ga je deze vernieuwen? Of blijven deze bestaand. Als je hier niets aan veranderd en deze voldoen aan niveau bestaande bouw, dan mag de gemeente niets eisen.
Alleen de nieuwe dakkapellen moeten wel voldoen aan de nieuwbouw eisen.
Overigens, kun je deze niet vergunningvrij bouwen?

De gemeente mag niet verwijzen naar (beleids)regels die niet openbaar zijn. Het kan zijn dat je pech hebt dat jouw vergunningverlener nog niet zoveel ervaring heeft.
Vraag een gesprek met de teamleider, jurist of senior aan, om deze kwestie voor te leggen.

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:44
bij mij las de gemeente en de aannemer het zo:

die ingrijpend worden gerenoveerd,…

dus alleen de delen die je aanpakt. als je van het dak afblijft, niks aan de hand. als er een nieuw dak op komt, dan volgens bouwbesluit als je dat in dezelfde vergunningsaanvraag stopt.
de aanbouw heeft dus rc 6,ventilatie-eisen, lichteisen, afmetingen en plafondhoogtes volgens bouwbesluit etc.
stuk wat ik niet heb aangepakt zijn geen eisen voor bijgekomen.
dus die aanbouw is maar grondoppervlak 6m2 ofzo, dat ik verder de hele benedenverdieping eruit hebt gehad was binnen de bestaande gebouwschil en gelden dus geen aanvullende hogere eisen voor.

dit gaat trouwens niet op voor de elektrische installatie, want er staat weer dat als je die ingrijpend aanpakt de hele installatie volgens de laatste stand van de actuele norm die t te worden uitgevoerd en dus niet alleen wat je verklust hebt.

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Lochnes schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:16:
bij mij las de gemeente en de aannemer het zo:

die ingrijpend worden gerenoveerd,…

dus alleen de delen die je aanpakt. als je van het dak afblijft, niks aan de hand. als er een nieuw dak op komt, dan volgens bouwbesluit als je dat in dezelfde vergunningsaanvraag stopt.
de aanbouw heeft dus rc 6,ventilatie-eisen, lichteisen, afmetingen en plafondhoogtes volgens bouwbesluit etc.
stuk wat ik niet heb aangepakt zijn geen eisen voor bijgekomen.
dus die aanbouw is maar grondoppervlak 6m2 ofzo, dat ik verder de hele benedenverdieping eruit hebt gehad was binnen de bestaande gebouwschil en gelden dus geen aanvullende hogere eisen voor.

dit gaat trouwens niet op voor de elektrische installatie, want er staat weer dat als je die ingrijpend aanpakt de hele installatie volgens de laatste stand van de actuele norm die t te worden uitgevoerd en dus niet alleen wat je verklust hebt.
Goed om te horen zo heb ik het ook begrepen.
Dit werd vandaag ook bevestigd door vereniging eigen huis na een telefonisch consult.

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-12-2025
Dit is geen ingrijpende renovatie.. je bouwt een uitbouw en plaatst twee dakkapellen. Je veranderd niks aan de schil toch? Na isoleren hoef je geen vergunning voor aan te vragen en staat hier dus los van. Als je aan de binnenkant isoleert van je dak hoef je dat ook niet vergund te krijgen dus daar heeft de gemeente niks van te vinden.
Pagina: 1