Vraag

• MekkerSchaap
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-11-2022
Na 12,5 jaar trouwe dienst merk ik dat mijn huidige PC (AMD Phenom II X4 955 3.20 GHz met 4GB geheugen, Gigabyte MA790XT-UD4P moederbord en Antec Three Hundred behuizing.), voornamelijk na de recente Windows updates, steeds trager aan het worden is. Ik zou er een SSD in kunnen doen en het geheugen wat uitbreiden maar de componenten worden ook oud ... ik ben dus aan het kijken voor wat nieuws!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk wat licht thuis werk (Office), internet (voornamelijk Youtube), muziek luisteren (ben gitarist, wil in de toekomst de PC ook gebruiken voor opname en bewerking) en ik gebruik de PC voor opslag en bewerken (simpel) van foto's. Geen gaming (te verslavend, heb ook nog een gezin ...).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Grof gezegd rond de 1000 Euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Niets bijzonders: een setje JBL speakers, een printer die via WiFi werkt en een WD Passport externe HD die enkel gebruik als backup. Ik heb wel een monitor met DVI-D aansluiting maar ik ga waarschijnlijk ook voor een nieuwe monitor met dan HDMI of DisplayPort aansluiting (deze kosten staan los van de samen te stellen PC).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, wel fan van een beetje mooie behuizing.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een lekker stil systeem zou fijn zijn, net als betrouwbaarheid van de te gebruiken componenten. De huidige PC is best een tijd probleemloos meegegaan dus het zou fijn zijn als een nieuw systeem ook wat langer gebruikt zou kunnen worden.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Graag wat hulp of de gekozen componenten samen echt goed bij elkaar passen en of ze passend zijn voor mijn gebruik. Voornamelijk wat betreft het moederbord, het geheugen en voeding twijfel ik een beetje. Uiteraard sta ik open voor tips, bijsturing of andere suggesties qua samenstelling :)

NB: bij onderstaande configuratie zou nog Windows 11 komen (+110 Euro) en ik wil graag nog een 2e SSD (of HDD?) erbij dus ik had zelf de Samsung maar dan x2 in gedacht (+60 Euro). Wat betreft het moederbord is er ook een mooie Gigabyte B550 Pro AC met ingebouwde wifi (heb nu een Asus adapter) beschikbaar maar die zit rond de 180 Euro en is voor mij misschien wat overkill.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 259,-€ 259,-
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 72,60€ 72,60
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Zwart€ 82,-€ 82,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Slim€ 51,95€ 51,95
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BB/16€ 73,-€ 73,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 60,91€ 60,91
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 59,90€ 59,90
Totaal€ 659,36

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meegeleverde koeler is redelijk voor 5600G.
pricewatch: Corsair CX550F RGB Wit Is een modernere voeding, ook goedkoper.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Je hebt nu een fikse kast die vooral leeg zal ogen. De Cooler Master Silencio S400 is kleiner en stil. Er is ook een uitvoering met een raam aan de zijkant als je dat mooi vindt.

[Voor 5% gewijzigd door martyw op 19-01-2022 06:18]

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:47

FreakNL

Well do ya punk?

Is een laptop geen optie voor jou?

Ik zie niet echt een usecase voor een desktop. Ook niet voor een laptop overigens, maar een laptop kan weer andere mogelijkheden geven :)

• MekkerSchaap
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-11-2022
Allereerst bedankt voor de suggesties! Excuus voor mijn late reactie, ik heb een redelijke drukke week achter de rug ...
Meegeleverde koeler is redelijk voor 5600G.
pricewatch: Corsair CX550F RGB Wit Is een modernere voeding, ook goedkoper
Die prijs is inderdaad gunstig, zeker gezien de voeding volledig modulair is! Bij de webshops waar ik naar diverse componenten gekeken heb is deze fors duurder (70 - 80 Euro). Ik zet 'm op de lijst, bedankt!
Je hebt nu een fikse kast die vooral leeg zal ogen. De Cooler Master Silencio S400 is kleiner en stil. Er is ook een uitvoering met een raam aan de zijkant als je dat mooi vindt.
Dat klopt inderdaad, mijn eerste keuze was eigenlijk de NZXT H210 maar een goed moederbord voor Mini-ITX is fors aan de prijs helaas. De Cooler Master is inderdaad wat compacter en scheelt qua uiterlijk niet eens zo erg veel van de Be quiet! Bedankt!

Een raam is overigens niet per se nodig, het is wel grappig maar de case staat toch niet echt in zicht. Ik zie dat ik in het lijstje de Be quiet! met raam heb geselecteerd maar dat mag net zo goed een dicht exemplaar worden.
Is een laptop geen optie voor jou?

Ik zie niet echt een usecase voor een desktop. Ook niet voor een laptop overigens, maar een laptop kan weer andere mogelijkheden geven :)
Bedankt voor de suggestie maar persoonlijk heb ik liever een desktop. Ik heb dit een jaar of 8 geleden al een keer geprobeerd maar ik zat uiteindelijk toch meer achter de desktop dan achter de laptop, met name voor foto's en thuiswerk met bepaalde bestanden vond ik dat makkelijker dan het wat in formaat gelimiteerde scherm van de laptop. Inmiddels heb ik vanuit werk ook een laptop die ik thuis kan gebruiken maar ik doe dit eigenlijk zelden. De Desktop staat elke dag wel minimaal een keer aan en wordt ook goed gebruikt, alleen dus niet voor zware programma's.

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

Je weet dat je een extern scherm, toetsenbord en muis kan aansluiten aan je laptop heh? dan kan je het beste hebben van twee werelden. Een vaste werkplek met toetsenbord en groot scherm en een laptop mocht je ergens anders willen/moeten zitten.

P.S. ik heb zelf ook een desktop hoor, en dat bevalt me prima, maar voor werk maak ik gebruik van een werklaptop met dezelfde schermen, toetsenbord en muis als mn eigen desktop

[Voor 26% gewijzigd door _Sunnyboy_ op 22-01-2022 11:40]

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:47

FreakNL

Well do ya punk?

Dat bedoel ik inderdaad… Ik zit er hier over te denken om de desktop de deur uit te doen. Ik heb 2 schermen en die kan ik gebruiken op mijn werklaptop met dockingstation (USB-C) en op mijn privé-desktop. Alleen de input op de monitoren even omzetten.

Praktijk wijst echter uit dat ik alles op mijn werklaptop doe…. Maar ik game ook niet verder en mag alles installeren op mijn werklaptop en ik heb ook nog een Hyper-V server staan waar ik op VMs nog vanalles kan….

• _Sunnyboy_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38

_Sunnyboy_

Mooooooooooooooooo!

FreakNL schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:36:
Dat bedoel ik inderdaad… Ik zit er hier over te denken om de desktop de deur uit te doen. Ik heb 2 schermen en die kan ik gebruiken op mijn werklaptop met dockingstation (USB-C) en op mijn privé-desktop. Alleen de input op de monitoren even omzetten.
Ik heb de USB-c docking station van m'n laptop met hdmi aan m'n 2 schermen aangesloten,, en de desktop met displayport. Hoef ik niks meer met kabels te rommelen.

Voor toetsenbord & muis heb ik een Aten us224 hubje, zodat ik met de druk op 1 knop op de hub m'n toetsenbord en muis kan wisselen tussen laptop & desktop.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:36
Persoonlijk zie ik niet eens waarom je een nieuwe pc zou kopen. Als je er niet eens een ssd in heb zitten zou ik dat als eerste doen. Het is een wereld van verschil. Mocht je daarna alsnog een nieuwe pc willen kan je die ssd altijd meenemen naar de nieuwe build.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee