Vraag

• Tavi B
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-01 21:29

Mijn nieuwe ssd is zo geleverd. Is dit schade?
Ik probeer mijn ssd te detecteren. Maar mijn moederbord kan m niet vinden. Hij lijkt dus niet te werken. Ik vraag mij af of dit komt door deze 'schade' of dat er iets anders mis is.

Mijn PC:
CPU: Ryzen 5 5600g
MOBO: Aorus B450 ITX pro wifi
RAM: Crucial 2x8gb
Storage: Samsung 980 500gb Nvme

Beste antwoord (via Tavi B op 20-01-2022 13:27)

• SteefdeKa
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-01 16:03
Hey, zelf heb ik ook deze ssd in gebruik (helaas gister overleden :/). de contactjes zien er bij mij volledig schoon uit. wat je eventueel kan proberen is hem af te doen met een simpel reinigingsmiddel. denk hierbij dus aan bijvoorbeeld isopropanol. eventueel is gedestieerd of gedemineraliseerd water van de supermarkt ook een optie. Gebruik zeker geen middel zoals Aceton dan kan je hem gegarandeerd weggooien want dat spul is veel ste aggresief.

Op het moment dat je de ssd er in steekt en deze niet te zien is in de bios zelf kan je direct alle andere iedeeen van iedereen achterwegen laten. op het moment dat je een nieuwe ssd in je moederbord steekt moet deze gewoon direct te zien zijn. staat de ssd hier niet tussen dan betekend dat dus simpelweg dat het moederbord de ssd dus ook niet ziet. als je computer draaid of net uit staat en je voelt aan de ssd wordt deze dan wel warm of blijft deze gewoon koud?

Ik heb een compleet kappote ssd en en ga deze opsturen naar de fabrikant ter garantie. ik kan hier helemaal niets mee maar ik zie deze wel is de bios.

het is echter wel gek dat deze wel gezien wordt in een ander moederbord, wat eventueel zou kunnen is dat deze poort net op een andere manier connectie maakt waardoor het ene moederbord hem wel ziet en het andere niet.

Wat ik persoonlijk zou doen is je ssd terugsturen en een nieuwe opvragen. stel je krijgt hem werkend en over een half jaar overleid hij op wondere wijze dan is de eerste vraag die ze bij de fabrikant aan jou gaan stellen waarom is deze ssd beschadigd. op het moment dat jij dan met het antwoord komt "deze is zo geleverd" dan kan ik je een garantie van 99% geven dat ze zeggen waarom heb je deze destijds dan niet meteen terug gestuurd.

Buiten al het bovengenoemde om moet je jezelf afvragen of je met een beschadigde ssd te werk wilt gaan. als deze op welke reden dan ook corrupt raakt dan kan je fluiten naar je ssd en alle data die hier op staat. en dat laatste puntje is denk ik het gene waar je voor jezelf echt vraagtekens zult moeten gaan zetten of je dit uberhoupt zelf wel wilt.

Naja goed, Veel succes. als ik misschien ergens bij kan helpen laat het maar weten en mocht het opgelost zijn laat even weten wat de oplossing nou uiteinderlijk is geweest.

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:22

Tens

fits the description

check je manual, wordt nvme ondersteund?

Heeft een master in kromme zinnen bouwen

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
@Tens wordt ondersteund.

@Tavi B zie je hem in het uefi?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:02
Kan prima dat het contact nu te slecht is. Als je het zelf hebt veroorzaakt kun je wellicht proberen te schuren maar als jij hem zo hebt ontvangen dan zou ik zou lekker ruilen.

edit: Ter verduidelijking, dat schuren is echt last resort voor het geval je geen geld terug kunt krijgen en de ssd anders moet weggooien.

[Voor 28% gewijzigd door sdk1985 op 18-01-2022 22:42]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:47

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

sdk1985 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:48:
Kan prima dat het contact nu te slecht is. Als je het zelf hebt veroorzaakt kun je wellicht proberen te schuren maar als jij hem zo hebt ontvangen dan zou ik zou lekker ruilen.
Niet meteen lopen schuren, beetje contactspray of alcohol icm tissue of wattenstaafje.

Si vis pacem, para bellum

• sdk1985
42dpi schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:49:
[...]

Niet meteen lopen schuren, beetje contactspray of alcohol icm tissue of wattenstaafje.
Ik zou dat binnen je retour periode allemaal niet gaan doen eerlijk gezegd. Wordt alleen maar een lastige discussie. Lekker afblijven.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Als je hem zo ontvangen hebt moet hij gewoon terug.

Maar, check wel even of de schade van je SSD komt, of komt het uit het slot.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:47

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

sdk1985 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:51:
[...]

Ik zou dat binnen je retour periode allemaal niet gaan doen eerlijk gezegd. Wordt alleen maar een lastige discussie. Lekker afblijven.
Contactspray of alcohol laat niks achter, schuren wel en daarmee kun je een trace kapot maken als je niet weet wat je doet, dus de suggestie schuren is vele malen onwenselijk dan beetje schoonmaken.

@Tavi B De PCI-E poort op je mobo is die wel schoon is die eerder bezet geweest met een NVME SSD?

[Voor 9% gewijzigd door 42dpi op 18-01-2022 19:55]

Si vis pacem, para bellum

• Tavi B
Ik heb net de SSD getest in een andere PC waar deze wel wordt detecteert. Dit moederbord is een B450 Aorus elite en de SSD support lijkt voor beide moederborden hetzelfde te zijn.
B450 Aorus elite: - 1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280/22110 SATA and PCIe 3.0 x4/x2 SSD support) (M2A_SOCKET)
- 1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 PCIe 3.0 x2 SSD support)(M2B_SOCKET)
- 6 x SATA 6Gb/s connectors
- Support for RAID 0, RAID 1, and RAID 10
* Refer to "1-7 Internal Connectors," for the installation notices for the M.2 and SATA connectors.
B450 I pro wifi: - 1 x M.2 connector (Socket 3, M key, type 2242/2260/2280 SATA and PCIe 3.0 x4/x2 SSD support)
- 4 x SATA 6Gb/s connectors
- Support for RAID 0, RAID 1, and RAID 10
(dit staat op de site)

Ook heb ik een ander Nvme SSD getest in het moederbord (Aorus B450 I pro wifi) en deze wordt ook niet detecteert.

Het lijkt dus aan het moederbord te liggen.

• Tavi B
Is er iets dat ik in de BIOS veranderen moet? Of is het handig het moederbord terug te sturen?

• Tavi B
[Video: https://photos.app.goo.gl/P1Ego3XVw9zCg6qd9]

Schade lijkt van andere hoek stuk minder

• sdk1985
42dpi schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:54:
[...]

Contactspray of alcohol laat niks achter, schuren wel en daarmee kun je een trace kapot maken als je niet weet wat je doet, dus de suggestie schuren is vele malen onwenselijk dan beetje schoonmaken.
Dat klinkt inderdaad zinniger. Alsnog zou ik het niet accepteren als ik een product in deze status zou ontvangen (wat de ts aangeeft).

• Tens

Tens

fits the description

Tavi B schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:57:

Ook heb ik een ander Nvme SSD getest in het moederbord (Aorus B450 I pro wifi) en deze wordt ook niet detecteert.

just checking:
'Niet gedetecteerd' is: niet te vinden in Bios en of apparaatbeheer?
Of Windows ziet hem niet als een drive?

• Tavi B
Correct, de SSD is niet te vinden in de bios en ook niet te vinden als ik probeer windows 10 te installeren

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Kan het niet terugvinden, maar staat ook de laatste versie van je bios er op? Wellicht dat er iets veranderd is.
Wat ook nog kan, maar dat heb ik nog niet kunnen zoeken voor je is dat wellicht je andere drives op een poort hebt staan welke tegelijk wordt gebruikt door dat slot.

Heb je nog andere sloten voor M.2 SSD's? Wellicht die proberen.

Als die het in een andere wel doet, dan moet het haast aan je eigen moederbord liggen.
Kan het slot zijn of een instelling in het bios.
Ik zou eens kijken of je instellingen over NVME kunt vinden of het m.2 slot. Wellicht staat daar iets ingesteld.

• Tavi B
Op het moederbord zit maar 1 M.2 slot. Ook heb ik geen andere SATA drives aangesloten. Het moederbord kwam met de F61 versie, maar ik heb ondertussen dat geupdate naar F62e (de nieuwste versie).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• SteefdeKa
Hey, zelf heb ik ook deze ssd in gebruik (helaas gister overleden :/). de contactjes zien er bij mij volledig schoon uit. wat je eventueel kan proberen is hem af te doen met een simpel reinigingsmiddel. denk hierbij dus aan bijvoorbeeld isopropanol. eventueel is gedestieerd of gedemineraliseerd water van de supermarkt ook een optie. Gebruik zeker geen middel zoals Aceton dan kan je hem gegarandeerd weggooien want dat spul is veel ste aggresief.

Op het moment dat je de ssd er in steekt en deze niet te zien is in de bios zelf kan je direct alle andere iedeeen van iedereen achterwegen laten. op het moment dat je een nieuwe ssd in je moederbord steekt moet deze gewoon direct te zien zijn. staat de ssd hier niet tussen dan betekend dat dus simpelweg dat het moederbord de ssd dus ook niet ziet. als je computer draaid of net uit staat en je voelt aan de ssd wordt deze dan wel warm of blijft deze gewoon koud?

Ik heb een compleet kappote ssd en en ga deze opsturen naar de fabrikant ter garantie. ik kan hier helemaal niets mee maar ik zie deze wel is de bios.

het is echter wel gek dat deze wel gezien wordt in een ander moederbord, wat eventueel zou kunnen is dat deze poort net op een andere manier connectie maakt waardoor het ene moederbord hem wel ziet en het andere niet.

Wat ik persoonlijk zou doen is je ssd terugsturen en een nieuwe opvragen. stel je krijgt hem werkend en over een half jaar overleid hij op wondere wijze dan is de eerste vraag die ze bij de fabrikant aan jou gaan stellen waarom is deze ssd beschadigd. op het moment dat jij dan met het antwoord komt "deze is zo geleverd" dan kan ik je een garantie van 99% geven dat ze zeggen waarom heb je deze destijds dan niet meteen terug gestuurd.

Buiten al het bovengenoemde om moet je jezelf afvragen of je met een beschadigde ssd te werk wilt gaan. als deze op welke reden dan ook corrupt raakt dan kan je fluiten naar je ssd en alle data die hier op staat. en dat laatste puntje is denk ik het gene waar je voor jezelf echt vraagtekens zult moeten gaan zetten of je dit uberhoupt zelf wel wilt.

Naja goed, Veel succes. als ik misschien ergens bij kan helpen laat het maar weten en mocht het opgelost zijn laat even weten wat de oplossing nou uiteinderlijk is geweest.

• Tavi B
Dankjewel voor de reactie en het advies. Ik denk dat ik de SSD samen met het moederbord beiden terugstuur voor garantie.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tavi B schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:24:
Dankjewel voor de reactie en het advies. Ik denk dat ik de SSD samen met het moederbord beiden terugstuur voor garantie.
Of gewoon WKOA; tenminste als je de spullen binnen 14 dagen na ontvangst wil terugsturen.

Dat het netter is om er een berichtje aan vast te knopen dat er mogelijk een defect is, allicht. Maar je hebt recht op een deugdelijk & werkend produkt "uit de doos" en dat was het niet dus zo terugsturen & geld terug.

[Voor 3% gewijzigd door MAX3400 op 20-01-2022 12:30]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:24
MAX3400 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:28:
[...]

Of gewoon WKOA; tenminste als je de spullen binnen 14 dagen na ontvangst wil terugsturen.

Dat het netter is om er een berichtje aan vast te knopen dat er mogelijk een defect is, allicht. Maar je hebt recht op een deugdelijk & werkend produkt "uit de doos" en dat was het niet dus zo terugsturen & geld terug.
WKOA gaat toch pas in op moment/dag van ontvangst? Ik begreep het verkeerd denk ik. Inderdaad WKOA, en meteen andere bestellen.

[Voor 7% gewijzigd door NimRod1337 op 20-01-2022 12:32]

• Tens

Tens

fits the description

Tavi B schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:57:
Inderdaad, wat zit er nog meer in je pc. (met name op de pcie aangesloten?)

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:24
SteefdeKa schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:22:
Hey, zelf heb ik ook deze ssd in gebruik (helaas gister overleden :/).
Balen. Ik heb nog niet vaak gehoord dat een Samsung SSD zomaar dood ging, maar het gebeurt kennelijk toch. Had je garantie? /ot

• SteefdeKa
NimRod1337 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:34:
[...]

Balen. Ik heb nog niet vaak gehoord dat een Samsung SSD zomaar dood ging, maar het gebeurt kennelijk toch. Had je garantie? /ot
Ik voorheen ook nog niet maar het is overduidelijk een defect, eergister tijdens het opstarten crashte de boel en daarna op geen mogelijkheid meer kunnen opstarten. De bios ziet de SSD nog wel maar zodra ik bijvoorbeeld "diskpart> list disk" doe is de SSD foetsie. Ik heb de bios opnieuw geflashed maar niets werkt, ik heb de ssd in een ander systeem gestopt maar ook daar doet hij niets (buiten heel warm worden om dan).

Ik ben wat dieper in de patenties gedoken en het enige wat ik daar kan vinden is "RAW".

Ik heb direct ook mijn processor als defect aan gemeld aangezien die bij aankomst niet goed in het doosje zag en ik iedere keer wel wat heb met dit systeem. Ik heb deze build 2x gebouwd (zat misschien 1 week tussen) 1 build werkt perfect en de andere heeft het ene na het andere probleem.

De kans dat de processor dit heeft veroorzaakt lijkt me heel fragiel maar ik wil alles proberen uit te sluiten om de instabiliteit uit het systeem te halen.

Gewoon een typisch geval van heel veel pech ben ik bang......

Gelukkig viel zowel de processor als de SSD nog ruim binnen de garantie periode dus ik ga ze vanmiddag beide ter reparatie/vervangen opsturen.

[Voor 5% gewijzigd door SteefdeKa op 20-01-2022 12:51]

• Tavi B
Tens schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Inderdaad, wat zit er nog meer in je pc. (met name op de pcie aangesloten?)
Niks anders op de PCIe. Dit is een build met een APU de 5600g.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee