Amateur stukadoor – herstelplan

Pagina: 1
Acties:
  • 18.687 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aviv1
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-02 22:08
Hallo,

Een kennis van mij heeft mijn nieuwbouw appartement naar eer en geweten gestuct. Helaas is het resultaat er niet naar om het zacht uit te drukken.

Toen hij het sausklaar opleverde zag het er spiegelglad uit. De schilder is er toen overheen gaan sausen met de duurste verf (Sikkens Alphacryl) omdat ik perfectie wilde.

Echter, ook met 3 verflagen, blijven de imperfecties pijnlijk zichtbaar bij bepaald strijklicht, en lijkt het stucwerk op een maandlandschap. Dit is overdag niet bijzonder goed waarneembaar en ook moet het licht er op een bepaalde manier op schijnen. Zo is de wand in de woonkamer ook overdag zichtbaar ondeugdelijk.

Nu ben ik zelf een leek op dit gebied en voordat ik andere stukadoors ga aanschrijven, wil ik wat onafhankelijker advies hoe ik dit kan laten fixen. Verdikkingen kan je lokaal schuren en een verdieping kan je opvullen met ‘top finish’ – hier heb ik zelf al wat resultaat mee behaald maar dat is slechts lokaal.

Moet de hele boel over, of is er een mogelijkheid om het te egaliseren met een uiterst dun papje of iets van dattum? Zonder dat het bestaande stucwerk volledig ‘verloren’ gaat, door er slechts 1 laatste laag op aan te brengen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rG5NpON-2Anhd3MAO1pSmsWS23I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTpfIqTUSMRrEQvr7wJ06Y0D.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is een foto van de slaapkamer. Hoe wreed het er ook uit ziet, dit is met direct licht niet zó zichtbaar en oogt optisch egaal.

Bedankt voor jullie tips..

Let me share my screen...

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:17

MLLL

Palm Treo 650

Een lamp zo op een muur laten schijnen is killing.
Bij zelfs de beste stukadoor ter wereld zal je oneffenheden zien, strijklicht is a bitch _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Liquidsky_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Haha ja... Zo'n licht is inderdaad killing 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
MLLL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:26:
Bij zelfs de beste stukadoor ter wereld zal je oneffenheden zien, strijklicht is a bitch _/-\o_
Ja maar is dit niet een beetje extreem? Het kan aan mij liggen maar ik schrik hier van.

Acties:
  • +55 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Je wil perfectie en laat een amateur stukadoor je woning stuccen? :P

Strijklicht mag niet gebruikt worden om stucwerk te controleren, staat in de NOA afbouw regels. Maar ik vind dit ook wel fors. Heeft de schilder het nog geschuurd met een langnek schuurmachine? Dat is ook wel aan te raden bij gestucte wanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:25

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MLLL schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:26:
Nu weet ik dat mijn stukadoor bizar goed is. Maar oneffenheden >0,5mm zul je echt niet vinden.

Sterker nog; hij zet er tijdens het stucen zelf een enorme lamp op.

Dat gezegd hebbende; het is gips, daar valt nog wel wat te schuren waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:39:
Je wil perfectie en laat een amateur stukadoor je woning stuccen? :P

Strijklicht mag niet gebruikt worden om stucwerk te controleren, staat in de NOA afbouw regels. Maar ik vind dit ook wel fors. Heeft de schilder het nog geschuurd met een langnek schuurmachine? Dat is ook wel aan te raden bij gestucte wanden.
Nou, ergens verwachtte ik dat mijn schilder inderdaad ging schuren maar die zei later; dat is het werk van de stukadoor. Sausklaar is sausklaar toch?

Mr. Amature kwam inderdaad met een langnek op de proppen maar de verf zat er al op en begon te kleien. Het deed niet echt veel, behalve wat cirkels in de verf maken. Daarnaast kun je een verdieping niet fixen met een langnek imo. Dus zat ik er zelf aan te denken: fix&finish erop batsen, dat laten drogen en vervolgens schuren. Zoiets..

[ Voor 3% gewijzigd door Aviv1 op 18-01-2022 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
strijklicht mag je idd niet gebruiken.. daar zie je alles mee, en wordt alles een maanlandschap. wist de stukadoor dat er strijklicht kwam? ik waarschuw altijd dan letten ze er doorgaans wel op dat het er niet zo uit gaat zien. Veder lijkt het wel matig qua afwerking, om gezeur en gewijs tussen schilder en stucadoor te voorkomen laat ik meestal door dezelfde partij schilderen. ze hebben imho in dit geval beide steken laten vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:36

paQ

Je kan een grote gips vlakschuurder huren (wel GOEIE bouwstofzuiger eraan... echt doe dat) Zo kun je iig al een boel bulten weghalen. Daarna koop je een emmer stucpasta, en een mes van bijv 35 cm.
Laten drogen, en de volgende dag nog eens met schuurgaas.

Je bent zelf je opdrachtgever, dus je stopt als je tevreden bent :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:29

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Andere invalshoek: zet er zgn krijtverf op. Dat heeft een natuurlijke look en dan vallen dit soort zaken veel minder op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Ten eerste, het was handiger geweest om de kwaliteit van het stucwerk te beoordelen voordat je het liet sausen. Saus is puur een kleur en afwerking, maar geen product wat oneffenheden gaat laten verdwijnen.

Ten tweede, strijklicht en stucwerk is de meest optimale combinatie om tranen in je ogen te krijgen. Op uien na.
Als je strijklicht op stucwerk zet krijg je nooit een 100% strak en effen beeld.
Als je stucwerk kiest en daarover nog een vliesbehang zet en dat vervolgens gaat sausen kan het wel een veel meer effen beeld geven.

Ten derde, stucwerk is handwerk. En dat moet het ook zijn, dat mag je ook zien.
Als je dat niet wilt, dan moet je een andere afwerklaag kiezen. (Behang, stucwerk met een korrel erin, schuurwerk, spacwerk, etc.)

Als ik je foto zie dan begrijp ik wel dat je teleurgesteld bent en dit niet is wat je je er van had voorgesteld. Wel ben ik het er mee eens dat als je een perfect resultaat wilt je ook een flink budget per m2 moet uittrekken voor een stucadoor. Denk aan tientjes per m2.
In de bouw gaat het dan ook nog over verschillende defintiies van stucwerk, behangklaar of sausklaar. En in deze twee verschillende categorie zijn ook nog verschillende klassen.
Als dit behangklaar is gemaakt en je gaat dit vervolgens direct sausen dan wordt het sowieso nooit wat je er van verwacht.
De categorien en de klasses maken wel duidelijk dat er heel veel verschillende niveau's en ook verschillende marges (plat gezegd, acceptabele bulten en kuilen) zijn op het gebied van stucwerk.

Wat is de ondergrond van de muur en hoe vlak en hoe strak (2 verschillende dingen) was deze?

Even naar de oplossingen kijkend, je zou eerst moeten beoordelen waar de grootste problemen zitten. De bulten en de kuilen aftekenen.
Dan kan je er voor kiezen of je dit op die plekken eraf slaat of dat je het eraf schuurt om het een vlakker geheel te laten worden. Vervolgens zou je dan met een dun laagje (filmlaagje) het geheel overnieuw kunnen doen.
Check wel even de hechting van je stucwerk, als de wand al gesausd is weet ik zo niet wat dit doet met de hechting.

P.s. Zelf heb ik een huis laten bouwen aflopen jaar en ik heb 3 professionele stukadoors weggestuurd uit m'n woning omdat ik absoluut niet tevreden was. Terwijl de aannemer deze professionals inhuurde.

Edit: als ik nog eens naar je foto kijkt zet je er ook echt het maximale strijklicht op wat je kan bedenken. Ik vraag mij af of dit echt zo heel erg slecht is. Ik kan de diepte op een wand niet beoordelen natuurlijk, maar realiseer je wel dat je niet je lamp zo gaat plaatsen.
Ik zie ook geen lichtpunt midden op de wand voor strijklicht dus ik denk dat het eindresultaat met normale verlichting echt heel anders lijkt dan hoe het nu lijkt.

[ Voor 9% gewijzigd door Novadecasa op 18-01-2022 20:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:17

MLLL

Palm Treo 650

Wij hadden een gestucte buitengevel en als daar op westkant de ondergaande zon langs scheen leek het wel de Himalaya , maar na 15 minuten was het weer zo strak als een aal, was de zon net ietsje weggedraaid.
Da's strijklicht in opti forma

Een millimeter in het stucwerk kan al voor zulke verschillen zorgen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:51
Emmertje finish pasta kopen en met een spackmes opzetten.

Daarna met strijklicht beoordelen en weer schrikken 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Bedankt voor jullie reacties.

Ik laat het voor nu even rusten en zal, als de tijd rijp is, de probleemzones aftekenen, schuren, opvullen, en opnieuw sausen. Allemaal zelf, want ik ben ervan overtuigd dat ik alleen dan het beste resultaat ga krijgen :) Maar, tips en tricks zijn welkom.

[ Voor 27% gewijzigd door Aviv1 op 19-01-2022 09:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54
Tip voor de amateur stucadoor:

https://www.hornbach.nl/s...ikte/4133416/artikel.html

Voor jou nu wel te laat, tenzij je het opnieuw gaat doen. Ik ben ook amateur stucadoor, maar weet dat ik amateur ben en gebruik die profieltjes.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Aviv1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:27:
Bedankt voor jullie reacties. Eerlijk gezegd had ik zeer geschrokken reacties verwacht, ik schaamde me bijna om deze foto te uploaden. Hoewel ik zeker weet dat dit beter moet kunnen, scheelt het iets te weten dat dit volgens jullie wel 'normaal' is.

Ik laat het voor nu even rusten en zal, als de tijd rijp is, de probleemzones aftekenen, schuren, opvullen, en opnieuw sausen. Allemaal zelf, want ik ben ervan overtuigd dat ik alleen dan het beste resultaat ga krijgen :) Maar, tips en tricks zijn welkom.
Inderdaad schuren helpt veel, eventueel wat butsen opvullen. Hoe dik is je totale laag?

Tsja ik denk wel dat dit ongeveer is wat je mag verwachten als niet profi's gaan stucadoren. Ik ga het om exact deze reden ook lekker uitbesteden.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-06 12:05
Ik vind het pure art :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Boudewijn schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:53:
[...]

Inderdaad schuren helpt veel, eventueel wat butsen opvullen. Hoe dik is je totale laag?

Tsja ik denk wel dat dit ongeveer is wat je mag verwachten als niet profi's gaan stucadoren. Ik ga het om exact deze reden ook lekker uitbesteden.
Dikte is denk 3mm.
Contemporary art wel te verstaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-06 09:56

NeHoX

Gamer + PV

Afrijen, messen, nog een keer messen, afpleisteren en dan schuren, spiegelgladde muren heb je dan.

Hier lijkt het messen en afpleisteren en zeker het schuren niet of nauwelijks gedaan te zijn.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-06 13:18
alblastine muurglad ook wel leuk spul voor als het netjes wilt hebben.
maar ik vermoedt dat je muur wat te grof is. eerst wat schuren vermoedt ik.

https://www.gamma.nl/asso...CZP4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:35

Yucon

*broem*

Ja wacht ff, dit is niet helemaal netjes. Je kunt hem op deze manier belachelijk maken maar je heb zelf voor een amateuroplossing gekozen terwijl je wist dat je normen erg hoog lagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:05
Hiermee krijg je het perfect glad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4OAwcsdMosvdOgQgeuA1267GJg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yUd7Vchut6REjG3eqNLLlW5J.png?f=user_large

Menig stukadoor is altijd flink onder de indruk van mijn stuckunsten 🙈.
Eerst korrel 120 en dan +220
Vergeet niet de bouwstofzuiger aan te sluiten…

[ Voor 11% gewijzigd door barry86 op 19-01-2022 07:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Nieuwbouw? Dan gaat het de komende tijd waarschijnlijk ook nog wel scheuren hier en daar en mogelijk gaat het zelfs nog wel loskomen hier en daar.

Je loopt dus nog wel enig risico als je nu veel tijd en geld in perfectioneren gaat stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 20:06

Part

Helemaal niets.....

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwgemak.nl/wp-content/uploads/2020/06/stukadoor-750x400.jpg

Vergeet opvullen of afschuren. Het is nu prutswerk en met deze oplossingen zal het prutswerk blijven.

Er zal gewoon een nieuwe laag aangebracht moeten worden en en toverwoord daarvoor is wandrij.
Zie de foto hierboven. Daarmee maak je de aangebrachte laag super vlak. Daarna pas de vervolgstappen voor het stukadoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Yucon schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:15:
[...]

Ja wacht ff, dit is niet helemaal netjes. Je kunt hem op deze manier belachelijk maken maar je heb zelf voor een amateuroplossing gekozen terwijl je wist dat je normen erg hoog lagen.
Nee, de prijs die ik betaald heb was niet amateuristisch dus je verwacht ook waar naar dat geld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-S-DKzq0iBM2Bu2k8kNVU16krI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbszrothZVCU1b0NKnEJwv9w.jpg?f=fotoalbum_large
Part schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:33:
[Afbeelding]

Vergeet opvullen of afschuren. Het is nu prutswerk en met deze oplossingen zal het prutswerk blijven.

Er zal gewoon een nieuwe laag aangebracht moeten worden en en toverwoord daarvoor is wandrij.
Zie de foto hierboven. Daarmee maak je de aangebrachte laag super vlak. Daarna pas de vervolgstappen voor het stukadoren.
Dit heb ik hem niet zien doen. Welke vervolgstappen bedoel je dan?

[ Voor 28% gewijzigd door Aviv1 op 19-01-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:38
Het stucwerk had inderdaad een stuk netter gekund. Ik ben zelf ook amateur in stuken, maar als ik strijklicht langs mijn werk zet zie je wel oneffenheden maar niet zo erg als op de eerste foto. Nou haal ik wel altijd een wand schuurschuurmachine (zoals hierboven ook al vaker is benoemd) over het stukwerk heen.
Dit scheelt echt een hoop om het laatste beetje mooi strak te krijgen. Zeker als je niet zo heel erg goed bent in stuken is dit aan te raden.
Het schuren is inderdaad het werk van de stukadoor, en niet van de schilder.

De foto met de waterpas vind ik zelf een stuk minder erg, huizen lopen nooit helemaal recht en het is erg moeilijk om alle muren exact recht te krijgen (al zou het bij de muur op de foto niet zo'n probleem moeten zijn). Als je er geen waterpas tegen houdt zie je dit waarschijnlijk niet eens.

Schuren is helaas geen oplossing meer nadat de muur is geverfd (ik heb er zelf in ieder geval nooit goede resultaten mee behaald). Mijn oplossing zou zijn om hier een dun laagje fix & finish overheen te doen, goed vlak te schuren, en dan weer te sausen. Of het te laten zoals het is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-06 09:02
Beetje jammer van de dure verf en de moeite. Zou nu een paar jaar afwachten ivm mogelijke scheuren en daarna een goede stucadoor inhuren. Heb zelf na de stucadoor eerst alles met bouwlampje nagelopen en kleine gaatjes gevuld / glad geschuurd.

ps. gaat fix en finish goed hechten op 3 lagen verf? Heb het zelf in de garage gebruikt op een kale muur en dat ziet er goed uit (voor een garage).

[ Voor 23% gewijzigd door Fazer013 op 19-01-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-06 20:06

Part

Helemaal niets.....

Aviv1 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 08:49:

.....

YouTube: MUURTJE STUCEN IN 7 STAPPEN! - Knauf Doe-Het-Zelf

Wat vooral lastig is voor de beginner is aan te voelen wanneer het gips droog genoeg is om door te gaan met de volgende stap. Maar stappen overslaan zal meestal een heel creatief resultaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Aviv1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:35:
[...]

Ja maar is dit niet een beetje extreem? Het kan aan mij liggen maar ik schrik hier van.
Dit is inderdaad wel extreem, gaat wat mij betreft ver voorbij amateur en bijna in het moedwillig verkloten. Als hij er een keer met een lange waterpas overheen was gegaan dan was het nog rechter geweest.

Denk dat de enige optie gaat zijn om het af te kappen of flink op te schuren en dan een willekeurige Pool een paar tientjes betalen om er met Alabastine overheen te gaan, erger dan dit kan het nooit worden.

Wel is het inderdaad zo dat je met die lamp nooit een perfect glad resultaat gaat zien, zeker op een muur van meer dan een meter lang, maar beter dan dit is niet moeilijk. Raar dat die kennis heeft aangeboden om je muur te stuccen als die dat dus gewoon echt niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aviv1
Nog een extra foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76Fgl4v4vjW65hD8EC2i4fdvwRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLHnslw2ZjRfxPv4qxESPStU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Strijklicht is killing, maar zelfs mijn halfronde muur ziet er beter uit dan dit. Op rechte muren zou je dit niet mogen zien, het moet echt strakker.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:00
In het afgelopen jaar heb ik de bovenverdieping, zowel wand als plafond, zelf gestuct. Als dit mijn resultaat was geweest was ik echt huilend weg gelopen om eerlijk te zijn.

Strijklicht is inderdaad een b*tch, maar als je bovenstaande muur geschuurd had zoals hierboven ook meermaals genoemd had het er echt niet zo uit hoeven zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-06 16:07

TheBorg

Resistance is futile.

Gezeur over stijklicht. Als je bij mij een lamp er zo op zet is het gewoon vlak.

Oplossing: Afschuren met zo'n schuurmachine en er Knauf Finish Pasta overheen laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Dit is echt brabbelwerk.. ik heb muren strak getrokken met fix en finish die strakker waren dan dit.

Je kan wel zien dat er goede verf is gebruikt want daar zitten geen strepen in. Ik zou dus opnieuw laten stucen en dan dezelfde verf we weer opsmeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:29

TheDudez

Usenet stofzuiger!

kan een kunstenaar er niet een mooie tekening van maken? Hier en daar een maanlander tekenen.

Inderdaad afschuren en Knauf Finish Pasta. Al denk ik dat je het beter opnieuw kan laten doen door iemand anders.

[ Voor 20% gewijzigd door TheDudez op 19-01-2022 09:47 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjjorntjje
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 28-06 15:35
TheBorg schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:44:
Gezeur over stijklicht. Als je bij mij een lamp er zo op zet is het gewoon vlak.
Dit inderdaad, in eigen huis constant een lamp over de muur heen.
die is gewoon glad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-06 19:50

timovd

Voorsprong door techniek

Brilsmurfffje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:44:
[...]

Dit is echt brabbelwerk.. ik heb muren strak getrokken met fix en finish die strakker waren dan dit.

Je kan wel zien dat er goede verf is gebruikt want daar zitten geen strepen in. Ik zou dus opnieuw laten stucen en dan dezelfde verf we weer opsmeren
Inderdaad. 8)7 Zelfs ik als niet-stucadoor had dit beter gedaan. Koop een kant-en-klare pasta en smeer dit er op. Je moet vaak wel snel doorwerken en niet teveel in één keer pakken. Daarna kun je de oneffenheden opschuren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 09:18
MikeyMan schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:39:
[...]

Nu weet ik dat mijn stukadoor bizar goed is. Maar oneffenheden >0,5mm zul je echt niet vinden.

Sterker nog; hij zet er tijdens het stucen zelf een enorme lamp op.

Dat gezegd hebbende; het is gips, daar valt nog wel wat te schuren waarschijnlijk.
Beetje jammer dat er al verf op zit. Maar idd ga er met een sponsje overheen of probeer wat met fix&finish.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Heb je al contact opgenomen met de stukadoor of de schilder?
De schilder had je ook mogen adviseren om hier niet mee verder te gaan. Kent hij wellicht een goede stukadoor die het kan oplossen? (Ik zou het volledig snappen als je de reeds bekende stukadoor liever niet de herstelwerkzaamheden laat uitvoeren).

Strijklicht is altijd lastig, maar dit is toch vrij extreem. Geen idee hoe amateur, amateur is, en wat je hiervoor betaald hebt, maar dit lijkt uitgevoerd als haastklusje.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:44
Bjjorntjje schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Dit inderdaad, in eigen huis constant een lamp over de muur heen.
die is gewoon glad.
Wat @Bjjorntjje en @TheBorg zeggen inderaad. Ik heb hier even een bouwlamp als strijklicht op de muur gezet, dan zie je her en der echt wel een oneffenheid als je goed kijkt maar over het algemeen is het dan ook gewoon glad. Muur is overigens gestuct door een stukadoor, boven heb ik zelf e.e.a. gestuct daar is wat meer op te zien maar nogsteeds beter dan dit werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:57
Ik heb mijn eigen huis ook gestuct en dat is ook niet perfect maar dit is wel heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:57
Ik heb mijn eigen huis ook gestuct en dat is ook niet perfect maar dit is wel heel erg.
Ik heb de indruk dat na het aanbrengen van stuck en uitsmeren alles gedroogd is daarna schuren zodat de bobbeld glad voelen en klaar.
Er zijn zeker 3 stappen vergeten

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 23:40
Aviv1 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:46:
[...]
Nou, ergens verwachtte ik dat mijn schilder inderdaad ging schuren maar die zei later; dat is het werk van de stukadoor. Sausklaar is sausklaar toch?
Vind dit ook wel een teken van een l*l de behanger schilder.
Jij bent toch de professional hier? Dan kun je ook gewoon aangeven dat deze muur niet goed is. Als de klant dan alsnog wil dat je gaat schilderen, soit. Maar niet "not my job" je waffel houden, kliederen en achteraf zeggen dat het ook eigenlijk allemaal niet goed was. Dan ben je gewoon een paasei

Verder, zoals al meer gezegd. Schuren die hap. Daarna eventueel (waarschijnlijk) afmessen met fix&finish en opnieuw sauzen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
Hij is 6 dagen bezig geweest met deze stuc klus. En het gaat over een appartement van 55m2.

Vraag me af, kan ik niet beter een handschuurmachine gebruiken dan een langnek? Met zo'n lang nek kun je niet veel druk uitoefenen volgens mij.. en die Sikkens verf is vrij schrobvast.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gewenste Nick
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 23-06 20:58
[...]

Nee, de prijs die ik betaald heb was niet amateuristisch dus je verwacht ook waar naar dat geld.
Sorry hoor, maar de fout ligt toch echt bij jou.

Je laat een amateur stucen en betaalt een flink bedrag hiervoor. 8)7

Ik neem aan dat je dan wel een contract hebt laten opstellen met afspraken, garanties en voorwaarden??? Zo niet, dan heb je dit nooit moeten accepteren natuurlijk en ben je nu overgeleverd aan de goodwill van de stukadoor.

Heb je hem/haar hierover al uberhaupt gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TheBorg schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:44:

Oplossing: Afschuren met zo'n schuurmachine en er Knauf Finish Pasta overheen laten zetten.
Precies! Toen de stukadoor hier klaar was kon je letterlijk jezelf terug zien in de spiegeling van de stuc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aviv1
Gewenste Nick schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Sorry hoor, maar de fout ligt toch echt bij jou.

Je laat een amateur stucen en betaalt een flink bedrag hiervoor. 8)7

Ik neem aan dat je dan wel een contract hebt laten opstellen met afspraken, garanties en voorwaarden??? Zo niet, dan heb je dit nooit moeten accepteren natuurlijk en ben je nu overgeleverd aan de goodwill van de stukadoor.

Heb je hem/haar hierover al uberhaupt gesproken?
Hij heeft mij de helft terugbetaald. Hoe bepaal jij van te voren of iemand een amateur is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Aviv1 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Hij heeft mij de helft terugbetaald. Hoe bepaal jij van te voren of iemand een amateur is?
Het was een kennis van je toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:53
miciel schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 06:41:
alblastine muurglad ook wel leuk spul voor als het netjes wilt hebben.
maar ik vermoedt dat je muur wat te grof is. eerst wat schuren vermoedt ik.

https://www.gamma.nl/asso...CZP4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Ik heb complete kamers met Muurglad bewerkt, waar eerst van dat spacwerk op zat. Te grof is dit dus zeker niet :P En ja, best mooi spul, want je kan het prima zelf doen. Wel flink opschuren op de plekken waar verschillende aanbrengfases elkaar raken, maar zijn best tevreden over het eindresultaat.

Maarehh... écht strak? Dat gaat je daar naar mijn ervaring niet mee lukken. Het is misschien wat strakker dan de foto van de TS hier, maar ik ga echt niet stellen dat het 100% vlak is.

We hebben dan ook bewust de benedenverdieping door een vakman laten doen, omdat daar punten zijn waar een keuken in zit (en een blad is immers 100% recht) en een lange rechte muur van 9 meter. Dat is echt wel een niveau strakker dan dat je het met Muurglad voor elkaar krijgt imho :P

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 19-01-2022 11:46 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-06 22:24
barry86 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 07:25:
Hiermee krijg je het perfect glad.

[Afbeelding]

Menig stukadoor is altijd flink onder de indruk van mijn stuckunsten 🙈.
Eerst korrel 120 en dan +220
Vergeet niet de bouwstofzuiger aan te sluiten…
Zo als deze heb ik het uiteindelijk bij mij ook recht gekregen.

Al het putjes vullen, bulten schuren, enz enz gaf bij mijn eigen amateurwerk ook niet het gewenste resultaat.
Dit wel. Rest was tijdverlies....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:33
[...]

Nee, de prijs die ik betaald heb was niet amateuristisch dus je verwacht ook waar naar dat geld. [Afbeelding]

[...]

Zelf eens een klein muurtje gedaan van 2x2m volgens deze stappen:

Veel werk maar zeer bevredigend. Heb veel respect gekregen voor de echte stucadoors.

Je ziet hier ook de stap die @Part hier post. Lijkt me wel essentieel om een vlak resultaat te krijgen. Jou foto met de waterpas langs de muur laat al zien dat er meer uit de losse pols en op het oog is gestuct.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 11:12
Dit werk valt buiten de marges van een stukadoor moet leveren.

Ik zou dit via de rechtsbijstand proberen te regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32

de Peer

under peer review

Ruudje88 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:08:
Dit werk valt buiten de marges van een stukadoor moet leveren.

Ik zou dit via de rechtsbijstand proberen te regelen.
De kennis heeft de helft van het geld terug betaald. Wil je dan gaan proberen om nog meer terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 12:16
de Peer schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:18:
[...]

De kennis heeft de helft van het geld terug betaald. Wil je dan gaan proberen om nog meer terug te krijgen?
Nee, afgezien van de schade die de schilder zelf heeft veroorzaakt door geen goed advies te geven en gewoon zijn job te doen is de helft terug riant. Een goeie stukadoor fixt voor die andere helft wel. Vermoedelijk was schuren uberhaupt niet meegenomen in de initiele prijs maar dat kun je wellicht beter wel doen.

Wij hebben onze vorige woning ook "sausklaar" laten stucen maar na de finishpasta niet geschuurd voor het schilderen. Dat was helemaal prima met witte muren maar toen we een muur blauw maakten viel dat toch een beetje tegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Makkelijk op 19-01-2022 13:27 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-06 15:59
Dit lijkt een beetje op mijn stuc-kunsten, maar nog iets erger.
De truc is om de vrouw wijs te maken dat het "authentieke elementen" zijn en dat het bij het huis past.

Maar mijn laatste stuc-werk ziet er ook niet uit, dat ga ik nog schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Aviv1 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:37:
[...]

KvK handelsregister erop na slaan. De meeste amateurs hebben geen zaak. Zegt niet over de kwaliteit, maar als je bedrijfsmatig stuct ben je een pro. Heb je een baan als letselschade advocaat en help je je maatje stuccen voor een marktconforme vergoeding ben jje amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Laatst online: 21:11
Helaas zegt de KvK registratie ook niet alles. In mijn vorige huis ook een "professional" gehad. Maar in de slaapkamer kon ik bij 1 muur een waterpas van 1 meter tegen de muur zetten. Onderaan bij de plint lag hij aan, en een meter hoger zat er een kier van 2cm tussen de muur en waterpas.
Hiervoor is hij nog twee keer terug geweest om te herstellen, maar zijn oplossing was om de hele muur egaal van een nieuwe laag te voorzien. Ofwel mijn kamer was ruim een cm kleiner geworden en de muur was nog steeds net zo scheef.....

Zijn reactie / argument: "Dat kan niet rechter, want de rijlat moet je horizontaal houden, en hij hield hem nooit verticaal" 8)7

Hierna zelf maar de onderste meter van de muur kaal gemaakt en zelf aan de slag gegaan. En nog een dag bezig geweest met alle muren schuren met zo'n schuurgaas en branderplast om alles een beetje toonbaar te maken.
Voor de rest van het huis, een andere stucadoor gezocht die gelukkig zijn vak beter verstaat. Natuurlijk wel ergens een klein plekje, maar overall gewoon netjes en strak.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
boxlessness schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:11:
Dit lijkt een beetje op mijn stuc-kunsten, maar nog iets erger.
De truc is om de vrouw wijs te maken dat het "authentieke elementen" zijn en dat het bij het huis past.

Maar mijn laatste stuc-werk ziet er ook niet uit, dat ga ik nog schuren.
Precies, een beetje mediterraan inrichten en het hoort zo.
Sowieso zou ik er niet te veel aan doen nu omdat het nieuwbouw is. Dat gaat altijd nog werken en scheuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aviv1
ydderf schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 15:49:
Helaas zegt de KvK registratie ook niet alles. In mijn vorige huis ook een "professional" gehad. Maar in de slaapkamer kon ik bij 1 muur een waterpas van 1 meter tegen de muur zetten. Onderaan bij de plint lag hij aan, en een meter hoger zat er een kier van 2cm tussen de muur en waterpas.
Hiervoor is hij nog twee keer terug geweest om te herstellen, maar zijn oplossing was om de hele muur egaal van een nieuwe laag te voorzien. Ofwel mijn kamer was ruim een cm kleiner geworden en de muur was nog steeds net zo scheef.....

Zijn reactie / argument: "Dat kan niet rechter, want de rijlat moet je horizontaal houden, en hij hield hem nooit verticaal" 8)7

Hierna zelf maar de onderste meter van de muur kaal gemaakt en zelf aan de slag gegaan. En nog een dag bezig geweest met alle muren schuren met zo'n schuurgaas en branderplast om alles een beetje toonbaar te maken.
Voor de rest van het huis, een andere stucadoor gezocht die gelukkig zijn vak beter verstaat. Natuurlijk wel ergens een klein plekje, maar overall gewoon netjes en strak.
Er zat dus nog geen verf op?

Wat betreft schuren, hoe kan ik het best te werk gaan? Zoals gezegd, een langnek heeft erg weinig tot niets uitgehaald omdat de verf er al op zit. Ik ben toen handmatig verder gegaan met een hand schuurmachine, maar dat was niet zo'n hele goede en die driehoekige pads waren binnen no-time op.

Is schuurgaas dan sterk genoeg met voldoende druk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Laatst online: 21:11
Nee, dit was allemaal voor het verfen.
Of het verf ook te schuren is met schuurgaas, vind ik lastig te zeggen. Mocht je het gaan aanschaffen, kijk dan wel ff goed waar je het koopt. Toen was de Bouwmaat aanzienlijk goedkoper als de gamma, maar dat is ook al wat jaren geleden

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Bekijk het positief, als jij hier zelf tijd aan gaat besteden aan de hand van de tips die je hier hebt gekregen ga je echt eer van je werk hebben ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-06 17:01
Dit heeft inderdaad weinig met strijklicht te maken, het is gewoon niet best. Fix en finish gaat hier ook niet de oplossing zijn, dat is voor zover ik weet meer voor kleine oneffenheden en beschadigingen enz. Dit is groter. Ik zou de muur opnieuw in de voorstrijk zetten en een nieuwe dunne laag stuc aanbrengen, 1 a 2 mm is al wel genoeg. en dan zeker 4 keer afmessen, want dit lijkt mij hier de boosdoener te zijn geweest. Als je na sponzen nog 1 a 2 keer gaat afmessen dan voel of zie je deze oneffenheden echt wel hoor. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puk66
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-11-2024
Modbreak:Een topic kicken we niet zomaar en al helemaal niet op deze manier.

[ Voor 77% gewijzigd door tweakduke op 13-10-2023 15:15 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.