Toon posts:

Hulp gevraagd met thuis netwerk vernieuwen (Router, APs etc)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-03 17:23
Mijn thuis netwerk is momenteel een grote puinhoop bestaand uit verschillende apparaten van verschillende fabrikanten. Op de een of andere manier werkt het allemaal enigszins maar heb ik nu liever een fatsoenlijke oplossing die op elkaar afgestemd is. Ik ben er een beetje klaar mee dat ik telkens maar iets koop en achteraf achter een nadeel kom waar ik tijdens de aanschaf niet eens aan had gedacht. Ik hoop dat ik daarom ook wat hulp kan krijgen.

Mijn wensen:
- Router (evt zonder wifi) met het liefst een SFP aansluiting voor mijn glasvezel aansluiting.
- Een managed switch met vlan ondersteuning met minimaal 6 gigabit ethernet aansluitingen.
- Twee wi-fi accesspoints die niet aan het plafond gemonteerd moeten worden.
- De AP's moeten beschikken over vlan ondersteuning en meerdere ssids kunnen draaien (home, gast, iot).

Mijn huidige setup bestaat uit een Mikrotik RB3011 router, een Amplifi HD Router (bridged) met twee extra antennes voor mijn thuis en gast wifi en een Apple Airport Express voor een extra ssid voor mijn iot apparaten omdat de Amplifi set geen vlans ondersteunt. Al het vlan verkeer wordt afgehandeld door de RB3011 welke door wat hardware limieten niet volledig overweg kan met mijn gigabit glasvezel aansluiting. Alles behalve ideaal dus.

Mijn oog is eigenlijk gevallen op de productlijn van Ubiquiti of die van TP-Link (Omada).

Ubiquiti set:
1x pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP
2x pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
1x pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
totaal: ~€ 400

Omada set:
1x pricewatch: TP-Link TL-SG2008P
2x pricewatch: TP-Link EAP615-WALL
1x pricewatch: TP-Link TL-SG2008P
totaal: ~€ 290

Voor beide lijnen zie ik ook cloud controllers. Is dit iets welke de routers in mijn lijstje kunnen overnemen of is dit weer een extra toevoeging voor cloud gerelateerde toepassingen? Ik zag dat ik beide controllers als Docker container op mijn server kan draaien dus voor het softwarematige gedeelte zou het overbodig moeten zijn.

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:15

lier

MikroTik nerd

Voor zover ik weet zou de RB3011 in staat moeten zijn om Gigabit te routeren. Gebruik je deze nu in combinatie met een SFP? En heb je een bijzondere config? Misschien de moeite om te achterhalen of je het daarmee wel kan redden, anders ga je (qua opties) een enorme stap terug doen.

Waar zit momenteel je twijfel? Je post twee configuraties, maar het is niet duidelijk welke informatie je nodig hebt. En de controller zou ik (ook) in een Docker container hosten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-03 17:23
lier schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:16:
Voor zover ik weet zou de RB3011 in staat moeten zijn om Gigabit te routeren. Gebruik je deze nu in combinatie met een SFP? En heb je een bijzondere config? Misschien de moeite om te achterhalen of je het daarmee wel kan redden, anders ga je (qua opties) een enorme stap terug doen.

Waar zit momenteel je twijfel? Je post twee configuraties, maar het is niet duidelijk welke informatie je nodig hebt. En de controller zou ik (ook) in een Docker container hosten.
De RB3011 i.c.m vlan filtering op de bridge zorgt ervoor dat de hardware offload niet meer werkt en daardoor de cpu tegen 100% loopt te hikken en mijn gigabit upload nog maar op 20% overhoudt. Nu zou ik het weer anders kunnen configueren via een van de twee hardware switches die intern in het apparaat zitten. Dit brengt ook weer nadelen met zich mee.

Je vraagt waar mijn twijfel zit: mijn ontwetendheid/kennis. Ik heb de afgelopen jaren veel geleerd over netwerken met name door het configureren van RouterOS van Mikrotik. Echter heb ik de afgelopen jaren stukken hardware gekocht om stappen vooruit te zetten, maar door onvoldoende kennis ik naderhand tegen problemen aanliep waarvan ik ze totaal niet zag aankomen. Mijn recent aangekochte RB3011 is daar het perfecte voorbeeld van.

Waar mijn vlan configuratie wel goed werkte op een Mikrotik hEX S, bleek dit dus niet het geval te zijn bij de RB3011 omdat deze dus schijnbaar intern met twee switch chipsets werkt en daardoor hardware offload niet werkt, wist ik veel.. 8)7 Verder een mooi apparaat en ik zou het waarschijnlijk op een andere manier wel kunnen oplossen maar ik merk dat dit een beetje de druppel is met de wirwar aan apparaten die ik heb staan en nu liever kijk naar een totaal oplossing.

Ik zoek nu dus gewoon bevestiging dat hetgeen dat ik voor ogen heb werkt met de wensen die ik heb. Of dat er misschien toch betere/andere alternatieven zijn.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee