Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-05 22:08
Goedenavond,

Ik heb de Edifier R2000DB aangeschaft voor mijn PC setup maar ik vind het te weinig bas hebben.
Daarom wil ik een subwoofer hierop aansluiten. Echter heb ik geen "sub out" poort achterop zitten.
Zo ziet de achterkant eruit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RekDFeyo04hvI0R2dMv9EM34Vp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0MYF1twcC6rPgtDMTYlmwi8s.jpg?f=user_large

Iemand enig idee hoe ik dan een subwoofer krijg aangesloten?
Ik gebruik nu rood & witte tulp -> 3,5mm jack die ik inplug in mijn moederbord (X570 Aorus PRO)

Welke kabel of verloopstekker heb ik hiervoor nodig?
Of kan dit überhaupt wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 10:56
Staat gewoon op de site hoe je dat kan doen:
https://edifier-online.co.../products/edifier-r2000db
Zie FAQ.

Belangrijke note:
Note that speakers without a sub-out do not have a low-pass filter, so they will continue to play bass frequencies when connected to the subwoofer.

Wat je er eigenlijk nog bij wilt hebben is een amp/versterker die de boel beide kan aansturen icm een low/highpass filter om de frequenties te scheiden.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
Iets verder kijken dan m'n neus lang is dus 8)7

Dus met zo'n simpele oplossing zou ik er al komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ECk3DavqJvUPfaO9N5DXwoY_zs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ZBUhGiEppXq9k3b9GOhERlP.jpg?f=user_large

Maar wat ik uit jouw opmerking begrijp is dat de bass van de speakers zelf dus ook nog lage tonen produceren parallel aan die van de subwoofer. Heeft dat veel (negatieve) invloed op het geluid?
Er zit achterop een bass knop en daar kan ik wat mee spelen om optimaal geluid te krijgen.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 01:22
Je moederbord heeft een losse SUB out. :)
Deze heeft dacht ik een setting voor crossover maar ik weet niet of je dan de line out een crossover kan gaven.

Als je sub een line out heeft zou je de line out van de pc op de line in van de sub kunnen aansluiten en de line out van de sub nmaar de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
Die SUB out is denk ik de makkelijkste oplossing! ik ga het proberen.

Net de Klipsch R-100SW besteld.

Als het goed is moet het wel lukken nu.
En anders trek ik hier weer even aan de bel.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dn072
Inmiddels binnen. De buren zijn blij met me ghehe wat een bass komt er uit dat ding zeg.

Heb hem aangesloten met de tulpjes -> 3,5mm naar de SUB-out achterop m'n mobo.
Toen moest ik bij de Realtek audio instellingen hem op 5.1 zetten en het vinkje laagbeheer inschakelen drukken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdxWtBUqlwXm4pwtGKdRS3lrWh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1cu073RqHasi37gADY95FP4.jpg?f=fotoalbum_large

Muziek luisteren werkt prima. Maar zodra ik een serie wil kijken met VLC player hoor ik alleen achtergrond geluid en heel zacht de stemmen. Ik denk omdat het geluid 5.1 output heeft maar ik dit in werkelijkheid helemaal niet heb. De 2.1 optie staat er helemaal niet tussen.
Weet iemand hoe ik dit softwarematig kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:15

FeaR

In GoT we trust

dn072 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:02:
Heb hem aangesloten met de tulpjes -> 3,5mm naar de SUB-out achterop m'n mobo.
Toen moest ik bij de Realtek audio instellingen hem op 5.1 zetten en het vinkje laagbeheer inschakelen drukken.
Hoe heb je de subwoofer precies aangesloten? De 3,5 mm jack met (onder andere) Subwoofer Out doet ook de center. Als je beide aansluit ga je meer kanalen naar de subwoofer sturen dan je wil. Ik zou één 3,5 mm jack pakken naar één ingang op de subwoofer als je de center/subwoofer 3,5 mm out jack gebruikt. Het vinkje "verwissel center en subwoofer" kan eventueel uitkomst bieden of je wisselt de stekker.
Kan je niet simpelweg uitvinken wat je niet hebt? Dat je niet hoort wat je wilt horen kan ik inkomen aangezien een groot deel van de instellingen nu geen nut heeft. Center heb je niet, achter speakers niet en door het toevoegen van de subwoofer op de huidige manier moet het vinkje bij "Luidsprekers met volledig bereik" ook uit.
De 2.1 optie staat er helemaal niet tussen.
Weet iemand hoe ik dit softwarematig kan oplossen?
Je kan, door middel van splitters, zowel de Edifier als de subwoofer op de uitgang (PC zijde) voor Front Left en Front Right aansluiten. De PC ziet dan geen 2.1 maar 2.0 (waarbij je door de subwoofer in de keten op te nemen een 2.0 krijgt met groter bereik wat op hetzelfde neer komt). Crossover regel je dan ook op de subwoofer en niet op de PC.

Dus: 3,5 mm jack splitter aan de kant van de PC. In de ene female doe je een 3,5 mm jack naar stereo RCA welke naar de Edifier gaat. In de andere 3,5 mm jack female gebruik je ook 3,5 mm jack naar stereo RCA maar die laat je naar de subwoofer gaan. In Windows instellen dat je een 2.0 set hebt met volledig bereik. Beide speakers, zowel de subwoofer als de Edifier, krijgen dan het volledig bereik toegestuurd. Op de subwoofer wel de crossover instellen omdat je dus het gehele bereik die kant op stuurt en de subwoofer alleen aan moet vullen tot waar de Edifier het overnemen.

Aansluiten met een losse 3,5 mm jack naar stereo RCA op de subwoofer (en dus center) 3,5 mm jack op de PC maakt van de subwoofer een dedicated kanaal maar qua instellen lijkt dat zo makkelijk nog niet te zijn binnen Windows.

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 20-01-2022 21:22 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
Top, bedankt voor je snelle antwoord.
Ik heb de 3,5mm jack splitter nog niet in huis.
Deze ga ik dus even snel bestellen.

En daarna met de Low Pass knop spelen op welk punt de bass het over wil nemen van mijn Edifier?

Ik denk, koop even een subwoofer... had even iets beter onderzoek van te voren moeten doen.
Maar bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:15

FeaR

In GoT we trust

dn072 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:30:
Let wel: ik denk dat dat de makkelijkste optie is puur kijkende naar de issues waar je tegenaan loopt en wat ik zie in de screenshot.

3,5 mm jack gebruiken is in de PC wereld behoorlijk normaal en de manier van aansluiten hoe je het hebt klopt ook maar lijkt meer alsof Windows het niet snapt. Sowieso is het testen omdat je dus niet weet of je nu het center- of het subwoofer kanaal naar de subwoofer stuurt.
En daarna met de Low Pass knop spelen op welk punt de bass het over wil nemen van mijn Edifier?
Jep, zal ergens rond de 80-100 Hz worden. Puur kijkende naar het opgegeven bereik en de aanwezige 5" woofers.
Ik denk, koop even een subwoofer... had even iets beter onderzoek van te voren moeten doen.
Maar bedankt!
Makkelijkst was nog een subwoofer geweest met Low Level Input en Output, dan had je de subwoofer tussen PC en speakers gezet. Maar of die ook in het budget hadden gevallen...?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
Ik heb iets te snel op je post gereageerd.
Daarna had je hem aangevuld over het uitvinken van onderdelen die ik niet heb.
Dit werkt werkt! Ik heb alleen de vinkjes subwoofer en vooraan links & rechts aangevinkt en hij doet het nu.

Voor jan lul de 3,5mm splitter besteld haha.

Maar super bedankt! weer wat wijzer geworden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 01:22
dn072 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:30:
Top, bedankt voor je snelle antwoord.

Maar bedankt!
Ja je kan wat test tonen afspelen.
Op spotify bass mekanik - boom style kan je test tonen vinden van 19 tot 100hz (voor de veiligheid 19tm35hz maar overslaan) Die speel je af zonder subwoofer en dan op gehoor luister je die tonen (kan makkelijk 10hz per stap) van hoog tot laag tot je de eddifier niet echt bass hoort produceren met hetzelfde volume als de 100hz test.
die frequentie kan je gebruiken op de subwoofer als crossover punt (+- 10hz)
dan speel je de lagere tonen af die de eddifier niet aankon en dan probeer je het volume van de sub te matchen met het volume van de effifier.
en uitproberen kan altijd met volumes en frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn072
h4ze schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 01:46:
[...]

Ja je kan wat test tonen afspelen.
Op spotify bass mekanik - boom style kan je test tonen vinden van 19 tot 100hz (voor de veiligheid 19tm35hz maar overslaan) Die speel je af zonder subwoofer en dan op gehoor luister je die tonen (kan makkelijk 10hz per stap) van hoog tot laag tot je de eddifier niet echt bass hoort produceren met hetzelfde volume als de 100hz test.
die frequentie kan je gebruiken op de subwoofer als crossover punt (+- 10hz)
dan speel je de lagere tonen af die de eddifier niet aankon en dan probeer je het volume van de sub te matchen met het volume van de effifier.
en uitproberen kan altijd met volumes en frequentie.
Dit is echt een gouden tip!
Ik heb hem nog ongeveer op 50 Hz staan en ik ben helemaal tevreden :)
Pagina: 1