Vraag

• Farm
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-10-2022
Beste leden,
Ik ervaar problemen met mijn netwerk

Mijn netwerk ziet er als volgt uit
Fritzbox 7360 (dient enkel als modem, wifi uit) > Asus ac88u router > repeater #1 re190 > repeater 2 Fritz 1750E

Ik heb 50/30 internet en woon in een huis met 3 verdiepingen (jaren 60 met vaste zolder), snelheden die ik haal zijn:
op begane grond: 49/29
op verdieping 2: 23/15
op verdieping 3: 12/12

Voorheen zat ik bij xs4all en kreeg ik overal in huis 50/30 (met een fritzbox 7580 en dezelfde repeaters)
Nu zit ik bij T-Mobile, hun eigen modem (Zyxel T50) heb ik aan de kant geschopt omdat deze er soms helemaal mee stopte (wel verbinding aangegeven, maar enkel 0,01 up en down, dit voor soms 10 minuten lang en een paar keer per dag)

T-Mobile heeft geen alternatieve modem (meer) en daarom heb ik een oude fritzbox aangeschaft. deze is ingesteld en geeft tot dusver compleet stabiele verbinding maar is wel wat ouder. vandaar dat ik er een losse router tussen heb zitten

ik heb het idee dat ik iets verkeerd doe en daarom geen goede snelheid door het hele huis kan ontvangen

Wat ik al gedaan heb:
Wifi van de fritzbox: erg zwak signaal, waarschijnlijk vanwege de leeftijd
Mi router mini: kreeg redelijk goede snelheid, maar gooide willekeurige apparaten eruit (wel verbonden, geen netwerk)
Asus RT12-NE Router: wederom vermoed ik gevalletje leeftijd, had deze nog liggen maar haalde er ook geen top snelheid mee
Cisco RE1000 repeater geprobeerd om storing op de andere repeaters uit te sluiten, lijkt wel te helpen maar ben niet helemaal zeker (Lijkt erop dat de Fritz 1750E repeater kuren heeft)

Uit frustratie afgelopen week een asociale Asus AC88-U Router gekocht, in de hoop dat deze joekel de wifi er wel goed door krijg, maar resultaten blijven hetzelfde vreemd genoeg

Ik weet eigenlijk niet waar ik het moet zoeken, het enige factor waar ik nog niet aan heb gezeten is de fritzbox, maar dit lijkt mij niet de veroorzaker van deze issues
Ik zou mijn routers nog als repeater kunnen proberen in te stellen, maar ik krijg het vermoeden dat er iets anders aan de hand is en begin er gefrustreerd van te raken.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:01

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Als je een signaal 2x repeat is grofweg de helft nog best netjes. Mogelijk had je voorheen meer (gelijktijdige) verdeling over zowel 2.4 als 5 Ghz ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Farm schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:35:

Ik heb 50/30 internet en woon in een huis met 3 verdiepingen (jaren 60 met vaste zolder), snelheden die ik haal zijn:
op begane grond: 49/29
op verdieping 2: 23/15
op verdieping 3: 12/12
Om even simpel af te trappen, dit is normaal en precies wat je van een repeater verwacht, namelijk dat bij iedere stap de snelheid halveert. Als dat in het verleden niet zo was dan denk ik dat je signaal sterk genoeg was om die repeaters domweg over te slaan.

De net zo simpele oplossing is kabels trekken. Trek een kabel naar iedere verdieping en zet daar echte access points neer in plaats van repeaters. Kabels zijn superieur aan wifi en helemaal aan wifi-met-repeaters.

Tenslotte wil ik even waarschuwen dat de kwaliteit van wifi sterk kan verschillen door de tijd heen, zeker in de stad waar alle buren elkaars wifi verstoren. Al hint je naam dat dit niet op jouw van toepassing is. Een keer een wifi-scanner-app op je telefoon draaien en daarmee door het huis lopen om te zien welke kanalen vrij zijn en welke overbelast kan erg nuttig zijn.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:10
Niet helemaal
Je kan een halvering van de netwerksnelheid (dus niet perse de internet snelheid) verwachten bij een dual band (zonder dedicated backhaul). Dus bv
400 main mode
200 repeater 1
100 repeater 2

Met slechts 50mbit internet zou je snelheid op repeater 2 50mbit kunnen zijn. Het is niet zo dat die 50 / 2 gaat

Is allemaal mits en maar hoe goed de onderlinge verbinding tussen de wifi nodes zijn. Dat zou je dus goed moeten onderzoeken. Is die gelinkt op 5ghz bv, wat is de signaalsterkte etc

[Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 18-01-2022 20:30]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Farm
Kleine update:
Heb net ff in de woonkamer wat getest
Mijn oude thinkpad haalt 35~40 mb down
een iphone 6s haalt 50mb down
een iphone x haalt 18 mb down

Snap er nu ook niks meer van

Zou eventueel nog wel met een powerline adapter de router naar een andere verdieping kunnen zetten en dan 1x omhoog en 1x omlaag repeaten, betwijfel alleen of dat lekker gaat werken in zo'n oud huis
Mijn laatste ervaring ermee was ook maar 8mb down halen ipv 50mb
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:19:
[...]
Tenslotte wil ik even waarschuwen dat de kwaliteit van wifi sterk kan verschillen door de tijd heen, zeker in de stad waar alle buren elkaars wifi verstoren. Al hint je naam dat dit niet op jouw van toepassing is. Een keer een wifi-scanner-app op je telefoon draaien en daarmee door het huis lopen om te zien welke kanalen vrij zijn en welke overbelast kan erg nuttig zijn.
Ik woon helaas niet achteraf meer :+ ik woon tegenover een winkelcentrum in een dichtbevolkte wijk, ik heb kanalen uiteraard gescand en zit op een kanaal waar alleen ik op zit
laurens0619 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 19:32:
Is allemaal mits en maar hoe goed de onderlinge verbinding tussen de wifi nodes zijn. Dat zou je dus goed moeten onderzoeken. Is die gelinkt op 5ghz bv, wat is de signaalsterkte etc
5ghz heb ik uitgeschakeld, ik merkte dat als ik snelheden probeerde op elke verdieping dat 5ghz erg laag bleef steken, las ook *online ergens* dat de 5ghz op dit model router wel eens kuren had

bij mij oude setup stond het wel gewoon aan

Volgens de repeater app staat de repeater op optimale afstand met vol bereik

[Voor 8% gewijzigd door Farm op 18-01-2022 20:46]

• laurens0619
@Farm ah maar dan is het wel as expected

Een 2.4 geeft je idd een megabit of 50 qua netwerk speed (in het beste geval, hier stort die in naar 4mbit zodra de babyfoon aangaat). Die 2x halveren en dan kom je op 12.

Helemaal in een druk gebied is een 2.4 een no go. Niet zozeer wifi maar meer babyfoons enzo

Maar het is een beetje een mengelmoes zo :p
Als je perse geen kabels wilt, kun je niet beter een deco m4 ofzo scoren ergens (marktplaats staat er vol mee)?
Die linken netjes op 5ghz en dan zou ik wel overal 50mbit verwachten (mits ze elkaar goed kunnen zien)

[Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 18-01-2022 20:53]

• Farm
laurens0619 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:47:
@Farm ah maar dan is het wel as expected

Een 2.4 geeft je idd een megabit of 50 qua netwerk speed (in het beste geval, hier stort die in naar 4mbit zodra de babyfoon aangaat). Die 2x halveren en dan kom je op 12.

Helemaal in een druk gebied is een 2.4 een no go. Niet zozeer wifi maar meer babyfoons enzo

Maar het is een beetje een mengelmoes zo :p
Als je perse geen kabels wilt, kun je niet beter een deco m4 ofzo scoren ergens?
Die linken netjes op 5ghz en dan zou ik wel overal 50mbit verwachten (mits ze elkaar goed kunnen zien)
(volgens mij is dualband een gecombineerd signaal? Kan de juiste term zo snel niet bedenken)
Is dual band aanzetten dan een uitkomst? Ik splitste mijn wifi altijd op 2.4ghz en 5ghz

Mijn beide Repeaters ondersteunen ook dual band gecombineerd signaal

• laurens0619
Ja ze zijn wat ambigu :p

Een dual band router heeft:
1 2.4 ghz radio
1 5ghz radio

Voor de verbinding met het accesspoint wordt dezelfde radio gebruikt als de verbinding naar een client als een laptop. Daarom gaat je snelheid /2, de radio wordt gedeeld

Om dit op te lossen heb je tri band setjes. Dan heb je
1x 2.4
2x 5

Aangezien er 2 5ghz radios zijn gat de verbinding niet meer /2 want er hoeft niets gedeeld worden. Deze setjes zijn alleen duurder maar geven wel hogere snelheid

Voor 50mbit is dual band zat. Je hoeft niet extra te investeren. Echter je hebt er nu een single band van gemaakt door 5ghz uit te zette

Daar zit je probleem
5ghz moet aan en je moet het 5ghz signaal
Extenden en je laptop via 5gh verbinden. De 2.4 Zoveel mogelijk voorkomen!
Als jouw hardware problemen heeft met 5ghz > hardware vervangen

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee