Toon posts:

Netgear Orbi RBK353: lage snelheid satelite

Pagina: 1
Acties:

• loen1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-12-2022
Hoi,

Ik heb recent een Netgear Orbi RBK353 aangeschaft en heb op de begane grond (waar de router staat) fantastische WiFi6, nagenoeg de beloofde 600Mbps die Ziggo mij beloofd. Op de 1e verdieping - in het kantoor- staat een tweede satelite unit en tot mijn teleurstelling heb ik hier de ene keer zo'n 10% van de snelheid ~60Mbps en de andere keer zo'n 1/3 van die snelheid: ~200Mbps.

Zijn er mensen die me kunnen helpen deze snelheid omhoog te krikken. Ik hoef niet perse de volle 600Mbps, maar hoop toch op minstens de helft. Daarnaast vraag ik me af waarom ik soms maar 10% snelheid heb...

Bij voorbaat dank!

Mvg,
Leon

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32
De backhaul van de orbi is 2.4ghz of 5ghz
2.4 reikt verder maar is traag
5ghz is snel maar gat brak door vloeren/muren. Vooral beton/vloerverwarming/laminaat ondervloer kan killing zijn

Het lijkt erop dat de orbis elkaar nu slecht kunnen zien. Ik verwacht dat de 60mbps slaat op 2.4 uplink en 200mbps de 5ghz

Dit kan je geloof ik in de orbi zien, anders via telnet

Maar oplossinf zal zijn kabel of nodes beter positioneren.

CISSP! Drop your encryption keys!

• loen1
Bedankt voor je antwoord. Ik woon in een '30 woning met houten vloeren en de orbis staan niet ver uit elkaar. Is er een mogelijkheid om de orbi's te forceren om met 5kHz te communiceren? Heb overigens wel 2.4 en 5kHz als uplink nodig

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:13

lier

MikroTik nerd

Als je het echt goed wil hebben dan zou je een kabel tussen de twee Orbi's moeten leggen. Dat is de meest zekere manier om je snelheid omhoog te krikken. Heb je al in de handleiding gekeken of forceren via een radio (die op GHz uitzendt) mogelijk is?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32
Het is een aanname he dat dat het probleem is :)
Eerst analyseren
Forceren kan geloof ik niet vanuit de gui, wel via telnet
https://community.netgear...2-4G-backhaul/m-p/1836424

CISSP! Drop your encryption keys!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-02 10:56
Je kan in de web-interface eens kijken hoe de satellieten verbonden zijn met elkaar. Dit zou ook moeten aangeven of de verbinding stabiel is. Let wel dat je nooit de geadverteerde snelheid gaat halen. Deze set heeft op 5Ghz 1200mbps en op de 2.4Ghz 600mbps.

Dat betekend dat je in het beste geval ver onder de 1200mbps uit komt. Namelijk je backhaul zit dan ook op diezelfde 5Ghz band en kannibaliseert je snelheid gedeeltelijk. Stel je wilt 600mps halen op de 5Ghz band, dan zul je dus ruwweg het dubbele nodig hebben. 600mbps van jouw apparaat naar de satelliet en dan 600mpbs van de satelliet naar de router.

In sommige gevallen kan het aanzetten van daisy-chainen een oplossing bieden, vooral als de connectie niet stabiel is tussen de router en satelliet. Bijvoorbeeld als 1 van de satellieten de router niet goed kan zien en dus niet verbinden, maar de satellieten elkaar wel.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Op welke manier test je de throughput?

In een jaren '30 woning zonder al te veel isolatie zou de verbinding tussen de stations niet zo'n issue moeten zijn.

• loen1
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben helaas niet zo bedreven hiermee dus snap niet alle antwoorden. Wifi snelheid meet ik met de speedtest app van Oakla

Ik zie dus inderdaad dat de connection type van de satellite op het kantoor 2.4GHz is en daarmee haal ik ~60Mbps. De connection type van de satellite op zolder is overigens 5GHz?

Een kabel leggen tussen de Orbi's is niet goed mogelijk dus ik zoek een ander methode. Hoe zet ik daisy chain aan? En hoe werkt "telnet" en wat is een backhaull?

Edit: Ben nog steeds benieuwd naar de antwoorden, maar ik heb de Orbi satellite inmiddels van de vensterbank naar de grond verhuisd en dit lijkt vooralsnog te werken. Connection type is 5GHz ->280-310 Mbps (waarmee ik tevreden ben).

[Voor 27% gewijzigd door loen1 op 20-01-2022 10:42]

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben helaas niet zo bedreven hiermee dus snap niet alle antwoorden. Wifi snelheid meet ik met de speedtest app van Oakla
Het nadeel is dat je hiermee dus niet zozeer je Wifi-snelhedi meet maar de volledige keten naar een server op het internet.

Wat je hiermee niet uitsluit is dat het probleem dus ook aan je internetverbinding zelf kan liggen. Als die schommelt, schommelen ook de Ookla-uitslagen.

Een haalbare manier van alleen je Wifi meten (zonder met nPerf aan de slag te gaan) is om tussen twee apparaten die met verschillende accesspoints zijn verbonden een groot bestand (>10 GB) over te kopieren.

Qua plaatsing zou ik gewoon de handleiding van de Orbi er eens bij pakken. Daar staat ongetwijfeld iets in over hoe je de onderlinge kwaliteit van de verbinding kunt checken.

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-02 10:56
loen1 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:53:

Ik zie dus inderdaad dat de connection type van de satellite op het kantoor 2.4GHz is en daarmee haal ik ~60Mbps. De connection type van de satellite op zolder is overigens 5GHz?

Een kabel leggen tussen de Orbi's is niet goed mogelijk dus ik zoek een ander methode. Hoe zet ik daisy chain aan? En hoe werkt "telnet" en wat is een backhaull?

Edit: Ben nog steeds benieuwd naar de antwoorden, maar ik heb de Orbi satellite inmiddels van de vensterbank naar de grond verhuisd en dit lijkt vooralsnog te werken. Connection type is 5GHz ->280-310 Mbps (waarmee ik tevreden ben).
De backhaul is de verbinding tussen de satelliet en de router in, deze kan 2.4Ghz of 5Ghz gebruiken. Maar die wordt ook gedeeld met alle apparaten die met de satelliet verbinden. Je kunt middels de url http://orbilogin.com verbinden met je UI van de router.

Onder 'Attached Devices' kun je zien hoe sterk de 'backhaul' is en welke band ze gebruiken (2.4 of 5). Daisy chaining (als de optie beschikbaar is) kun je instellen onder 'Advanced' -> 'Advanced' -> 'Wireless Settings'. Dacht dat dit topology hete of iets in die richting. Maar ik zie wel dat ze dit in sommige versie van Orbi niet meer als optie aanbieden.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:44
Betere oplossing, als je per se mesh wilt, is een tri-band systeem. Bijv. de Netgear RBK753. Dat is dan 2 x 5 GHz en 1 x 2,4 GHz.
Eén van de 5 GHz banden wordt dan gebruikt voor de "backhaul", de ander is beschikbaar voor je apparaten.

• Mikerg2k
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-01 14:37
Hi Allen, ik heb de Orbi RBK753 en een ziggo smart modem. Nu probeer ik de setup (1 router + 2 satellieten) te installeren, maar zonder succes. De orbi router zit via lan kabel op poort 1 van ziggo modem, via mobiel orbi app probeer ik de setup te voltooien (mobiel op orbi wifi signaal zetten etc.
De setup komt uiteindelijk dat hij de 2 satellieten ziet en dat ik een admin wachtwoord moet aanmaken, maar ik krijg dan het bijgaande probleem:

Zijn er hier mensen met ervaring met dit systeem in combinatie met ziggo??
Erg bedankt voor enige hulp :)

Gr, Mike
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee