• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-02 10:56
Ik heb wat advies nodig van ervaringsdeskundigen:

Ik heb een A7III en ik zou graag een 70-200 f/2.8 willen hebben voor portret en huisdierfotografie, zowel binnen als buiten, bewegend en stilstaand (rennende honden en zo). Nu zie ik de volgende opties:
  1. Sony FE 70-200 f/2.8 GM II € 3000
  2. Sony FE 70-200 f/2.8 GM I Tweedehands ~€ 1800 - Nieuw € 2500
  3. Sigma 70-200 f/2.8 Sport Canon mount met MC-11 - Totaal € 1650
  4. Wachten op Sigma 70-200 f/2.8 Sony E-mount - € 1600 (?)
Optie 1: Vind ik wat te duur. Ik heb er ongeveer € 1600 - € 1800 voor over.

Optie 2: Nieuw wat te duur, maar tweedehands goed te doen. Alleen lees ik over deze lens vrij veel negatieve berichten over de focus: die zou niet nauwkeurig en snel genoeg zijn. Dit is met name vervelend bij de bewegende honden; als dan 50% misgaat is dat vrij vervelend.

Optie 3: Hier weet ik echt weinig van. Er staat een review op Dpreview, maar die is voor mij niet gedetailleerd genoeg. Is er iemand die deze combi heeft?

Optie 4: Deze zou mijn voorkeur wel hebben, maar ja, hij zou 2 jaar geleden al uitkomen. De Sigma CEO (?) heeft er intussen ook naar gehint, maar er is nog niets officieels gecommuniceerd.

Dus realistische opties zijn de tweedehands GM I en de Sigma met Canon mount en MC-11. Heeft iemand hands-on ervaring met deze vergelijking?

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:14
Veneficus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:34:
Ik zou graag een 70-200 f/2.8 willen hebben voor portret en huisdierfotografie, zowel binnen als buiten, bewegend en stilstaand (rennende honden en zo).
Dat is inderdaad een moeilijke vraag! Klopt het dat je een A7III hebt? Dat maakt het wat duidelijker misschien.
Ik ben zelf inmiddels redelijk van het kamp 'met een 135mm en crop mode kom je ook heel ver', maar dat zou voor jou dus af kunnen vallen.
Ik mis in jouw lijst de Tamron 70-180 ook nog, die doorgaans als zeer goed naar boven komt voor (1200 euro). Die doet eigenlijk niet onder voor de GM v1 of Adapted Sigma 70-200. Qua AF snelheid zal hij minder zijn als de GM v1, maar beter zijn als de Sigma. Het is inderdaad wachten op de nieuwe Sigma DG DN voor E-mount; wat zal naar verwachting ergens dit jaar zijn, maar niemand weet wanneer natuurlijk en of dit in de Contemporary, Sport of Art lijn zal zijn. Als men de 24-70 Art volgt dan zal dat in ieder geval een toplens worden.
Hoe veel haast heb je? :X

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Veneficus
zzzzz schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:47:
[...]

Dat is inderdaad een moeilijke vraag! Klopt het dat je een A7III hebt? Dat maakt het wat duidelijker misschien.
Ik ben zelf inmiddels redelijk van het kamp 'met een 135mm en crop mode kom je ook heel ver', maar dat zou voor jou dus af kunnen vallen.
Ik mis in jouw lijst de Tamron 70-180 ook nog, die doorgaans als zeer goed naar boven komt voor (1200 euro). Die doet eigenlijk niet onder voor de GM v1 of Adapted Sigma 70-200. Qua AF snelheid zal hij minder zijn als de GM v1, maar beter zijn als de Sigma. Het is inderdaad wachten op de nieuwe Sigma DG DN voor E-mount; wat zal naar verwachting ergens dit jaar zijn, maar niemand weet wanneer natuurlijk en of dit in de Contemporary, Sport of Art lijn zal zijn. Als men de 24-70 Art volgt dan zal dat in ieder geval een toplens worden.
Hoe veel haast heb je? :X
Ik heb inderdaad een A7III, dat heb ik even in de post verduidelijkt, dank.

De 70-180 heb ik bewust niet in het lijstje opgenomen, omdat ik toch veel mensen hoor over het gemis van die 20 mm. En ik hou meer van de bouwkwaliteit van Sigma/Sony dan van Tamron. O, en ik lees net dat die geen OSS heeft. De gecombineerde OSS van lens + body schijnt wel heel goed te werken bij de andere lenzen, wat met name op 180/200 mm wel belangrijk wordt.

De 135 heb ik heel even overwogen, maar met bewegende doelen is een zoom wel handig. Als statisch portretlens is die wel heel mooi...

En inderdaad, ik ben erg onder de indruk van de 24-70 Art die ik heb, dus mijn voorkeur zou daar wel liggen.

[Voor 5% gewijzigd door Veneficus op 18-01-2022 12:07]

• zzzzz
Veneficus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:03:
[...]

De 70-180 heb ik bewust niet in het lijstje opgenomen, omdat ik toch veel mensen hoor over het gemis van die 20 mm. En ik hou meer van de bouwkwaliteit van Sigma/Sony dan van Tamron.
De 70-180/2.8 is wel een van de lenzen van Tamron die meer in het premium segment zit, met betere look en feel die je nu ook ziet in de 28-75/2.8G2 en de 35-150/2-2.8. Dat kan ook gewoon even een kwestie van proberen in een fotozaak zijn. Als het niks is dan is het niks, maar ik zou hem niet direct afschrijven.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Veneficus
Northrup heeft ook een review gedaan met de GM, GM II en Tamron, maar helaas niet met de Sigma. In hun review komt de Tamron ook goed naar voren, maar juist niet voor tracking accuracy en snelheid.

YouTube: Sony 70-200 f2.8 GM II Review: I vs II vs Tamron 70-180mm

• zzzzz
Veneficus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:47:
Northrup heeft ook een review gedaan met de GM, GM II en Tamron, maar helaas niet met de Sigma. In hun review komt de Tamron ook goed naar voren, maar juist niet voor tracking accuracy en snelheid.
Nu zou ik dat niet direct als beste bron willen zien; maar de GM's zijn inderdaad zoiezo sneller. Niet dat de Tamron daardoor slecht of onbruikbaar is. De Tamron heeft hun VXD motor; het snelste wat Tamron momenteel heeft. Ik denk dat je alsnog wel een hogere hit-rate gaat hebben met de Tamron (zeg 82%) dan de adapted Sigma (schat zo'n 70%). De GM zit dan op 92% en de GM II op 99%. Uitgaande van de Sony A1 natuurlijk.

[Voor 5% gewijzigd door zzzzz op 18-01-2022 15:28]

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Discussie even afgesplitst aangezien dit typisch aankoopadvies is en geen algemene Sony lenzen discussie

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:57
De 70-200 GM raad ik direct af. Te vaak zijn hier focusproblemen mee.
De Tamron heeft geen stabilisatie. Dat kan voor bepaalde onderwerpen een probleem zijn. Ik heb die weleens op mijn A7R III getest en verder dan 2 stops IBIS met die lens kom ik niet. Ter vergelijking: een adapter Sigma 70-200 Sports kwam tot ruim 4 stops.

De GM II is simpelweg de beste 70-200 die je kunt krijgen. Het kost je een nier (of 2 maanden de verwarming en electra uitzetten), maar dan heb je ook wat ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-02 14:36

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Als Canon mount + adapter goed werkt is de Canon 70-200 IS 2.8L ook nog een optie toch?

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:57
SnoeiKoei schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:13:
Als Canon mount + adapter goed werkt is de Canon 70-200 IS 2.8L ook nog een optie toch?
Dan zou ik nog altijd voor de Sigma 70-200mm f/2.8 Sports gaan. Die werkt het beste met de MC-11 adapter en is optisch beter.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:40
Universal Creations schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:20:
De Tamron heeft geen stabilisatie. Dat kan voor bepaalde onderwerpen een probleem zijn. Ik heb die weleens op mijn A7R III getest en verder dan 2 stops IBIS met die lens kom ik niet...
Voor landschapfotografie heb je gelijk, maar @Veneficus wil de lens gebruiken voor portretfotografie.
Daarvoor wil je sowieso geen lange sluitertijden gebruiken en is 2 stops al meer dan genoeg.

Daarnaast is de Sigma 70-200 F/2.8 ook meer dan 2x zo zwaar dan de Tamron 70-180 F/2.8.

[Voor 7% gewijzigd door wappiewappie op 23-01-2022 23:10]

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-02 14:43
Universal Creations schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:20:
De Tamron heeft geen stabilisatie. Dat kan voor bepaalde onderwerpen een probleem zijn. Ik heb die weleens op mijn A7R III getest en verder dan 2 stops IBIS met die lens kom ik niet. Ter vergelijking: een adapter Sigma 70-200 Sports kwam tot ruim 4 stops.

De GM II is simpelweg de beste 70-200 die je kunt krijgen. Het kost je een nier (of 2 maanden de verwarming en electra uitzetten), maar dan heb je ook wat ;)
Wat voor problemen ervaar je er dan met de GM? Ik heb die nog een tijdje gebruikt en nooit iets gemerkt van focus problemen.
Is het niet dat wanneer je een goed exemplaar hebt hij ook goed werkt?

Buiten dat ik hem te zwaar vond was het een prima ding.

Leica MM + Sony A9

• Veneficus
RobertJRB schreef op maandag 24 januari 2022 @ 11:49:
[...]

Wat voor problemen ervaar je er dan met de GM? Ik heb die nog een tijdje gebruikt en nooit iets gemerkt van focus problemen.
Is het niet dat wanneer je een goed exemplaar hebt hij ook goed werkt?

Buiten dat ik hem te zwaar vond was het een prima ding.
De keeping-rate is volgens mij bij de GM I erg laag vergeleken met de alternatieven, met name bij bewegende objecten.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee