Toon posts:

Rechten bij getekende aankoop installateur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:41

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Topicstarter
In september heb ik bij een installateur, mijn vaste installateur, een airco vastgelegd. De verkoper gaf aan dat er in oktober al geplaatst kon worden, gezien relatief kleine ingreep.

Toen er in november nog geen afspraak was gemaakt, heb ik maar eens contact gezocht. Geen gehoor, beste man was er niet en er werd niet teruggebeld. Dit verhaal heeft zich een keer of 5 herhaald, waarin beloftes om terug te bellen niet werden waargemaakt. In december eindelijk de eigenaar aan de lijn, en die gaf aan dat het model wat ik had besteld niet leverbaar is. Fijn, dan zoeken we gelijk een andere optie uit. Zo gezegd, zo gedaan. Ik bestel een ander model en geef direct akkoord op de offerte. Er werd ook gezegd dat het nu snel uitgevoerd zou worden, gezien de wachttijd.

Helaas, midden januari, nog steeds geen afspraak. Wederom blijf ik bellen maar is diegene, toevallig, nooit bereikbaar en belt ook nooit terug. Ik heb redelijk wat geduld, maar dat is nu wel ten einde. Wat kan ik doen als consument, met een getekende overeenkomst? Ik ben het niet terugbellen / niet aanwezig zijn behoorlijk zat en wil gewoonweg dat mijn opdracht wordt uitgevoerd.

-= Very annoying forum person =-

Beste antwoord (via master_viper op 19-01-2022 11:17)

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-01 22:44
https://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/

Om te ontbinden is er eerst verzuim nodig. IANAL, maar volgens mij is de installateur reeds in verzuim omdat er deadlines zijn gemist (al weet ik niet hoe hard jullie een datum hebben afgesproken), en omdat je hem al gelegenheid hebt gegeven om alsnog na te komen. Dan zou nu dit stukje van toepassing zijn:
Niet blijvend of tijdelijk onmogelijk: eerst verzuim, dan pas overeenkomst ontbinden

Wanneer de nakoming van de overeenkomst niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, is de nakoming dus nog gewoon mogelijk. In dat geval is het niet mogelijk om direct te ontbinden. Eerst moet de schuldeiser in verzuim zijn.

Dit verzuim treedt in een dergelijk geval automatisch in wanneer er een ‘harde deadline’ is gemist (restauranteigenaar zegt tegen de slager: “ik moet de ossenhaas uiterlijk om 18.00 hebben vanavond!” en de ossenhaas is er dan niet) of wanneer de tegenpartij laat blijken dat hij niet meer nakomt (de slager zegt: “bekijk het maar, ik lever niet meer.”). In een dergelijk geval kan er direct worden overgegaan tot het ontbinden van de overeenkomst. Hoewel de wet slechts een paar gevallen opnoemt, kan het ook zo zijn dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid geen ingebrekestelling nodig is voor verzuim. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer al vaak geklaagd is over het product of wanneer de schuldenaar met opzet niet correct nakomt.
Zie ook het stappenplan (beslisboom) onderaan die pagina.

Er zijn nu 4 mogelijkheden:
- wederpartij accepteert ontbinding, geen aanbetaling gedaan => klaar
- wederpartij accepteert ontbinding, wel aanbetaling gedaan => geld wordt teruggestort
- wederpartij accepteert ontbinding niet, geen aanbetaling gedaan => initiatief bij wederpartij voor verdere (gerechterlijke) stappen om jou alsnog aan de overeenkomst te houden
- wederpartij accepteert ontbinding niet, wel aanbetaling gedaan => initiatief bij jou voor verdere (gerechterlijke) stappen
Wat als de tegenpartij de ontbinding niet accepteert en toch betaling/levering wil?

Het stappenplan is netjes voltooid en de wederpartij is in kennis gesteld van het ontbinden van de overeenkomst, maar de wederpartij is het er niet mee eens en werkt niet mee? Wat dan?

Wanneer degene die de overeenkomst heeft ontbonden zelf nog niets heeft betaald of heeft geleverd, kan hij de goederen teruggeven of het geld terugstorten en het er dan bij laten zitten. Als de wederpartij het er echt niet mee eens is, zal hij waarschijnlijk een gerechtelijke procedure opstarten. Heeft degene die de overeenkomst heeft ontbonden wél al betaald of geleverd, dan heeft hij een probleem, want de wederpartij zal niet willen meewerken aan teruggave. In dat geval kan ook een gerechtelijke procedure worden opgestart. In beide gevallen is het verstandig om een jurist om bijstand te vragen.
Maar goed, je zegt zelf dat je gewoon nakoming van de overeenkomst wilt. Dat betekent dat je nog vertrouwen hebt in deze installateur. Is dat zo? Aangezien contact krijgen erg lastig is, zie ik alleen nog de mogelijkheid om ze in gebreke te stellen en nakoming van de overeenkomst te eisen binnen een termijn van x dagen. Daarna rest volgens mij alleen nog ontbinding.

[Voor 6% gewijzigd door reductio op 18-01-2022 17:37]

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Al aanbetaling gedaan ?
Nee, wegwezen bij deze partij

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Wegwezen als je nog niets betaald hebt. Een goede log opschrijven van de gebeurtenissen, mocht het in de toekomst nodig zijn als ze moeilijk gaan doen.

En even een mailtje de deur uit doen dat je de overeenkomst ontbindt. Kan vanwege wanprestatie, maar ik denk dat je zo specifiek kan zijn als nodig. Ontbinden omdat ze niet voldoen aan afspraken en er na maanden nog geen installatieafspraak gemaakt is.

Nooit terugbellen spreekt ook niet echt in hun voordeel, ik verwacht niet dat ze moeilijk zullen doen om je ontbinding. Ze hebben immers werk genoeg.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20-01 22:44
https://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/

Om te ontbinden is er eerst verzuim nodig. IANAL, maar volgens mij is de installateur reeds in verzuim omdat er deadlines zijn gemist (al weet ik niet hoe hard jullie een datum hebben afgesproken), en omdat je hem al gelegenheid hebt gegeven om alsnog na te komen. Dan zou nu dit stukje van toepassing zijn:
Niet blijvend of tijdelijk onmogelijk: eerst verzuim, dan pas overeenkomst ontbinden

Wanneer de nakoming van de overeenkomst niet blijvend of tijdelijk onmogelijk is, is de nakoming dus nog gewoon mogelijk. In dat geval is het niet mogelijk om direct te ontbinden. Eerst moet de schuldeiser in verzuim zijn.

Dit verzuim treedt in een dergelijk geval automatisch in wanneer er een ‘harde deadline’ is gemist (restauranteigenaar zegt tegen de slager: “ik moet de ossenhaas uiterlijk om 18.00 hebben vanavond!” en de ossenhaas is er dan niet) of wanneer de tegenpartij laat blijken dat hij niet meer nakomt (de slager zegt: “bekijk het maar, ik lever niet meer.”). In een dergelijk geval kan er direct worden overgegaan tot het ontbinden van de overeenkomst. Hoewel de wet slechts een paar gevallen opnoemt, kan het ook zo zijn dat naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid geen ingebrekestelling nodig is voor verzuim. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer al vaak geklaagd is over het product of wanneer de schuldenaar met opzet niet correct nakomt.
Zie ook het stappenplan (beslisboom) onderaan die pagina.

Er zijn nu 4 mogelijkheden:
- wederpartij accepteert ontbinding, geen aanbetaling gedaan => klaar
- wederpartij accepteert ontbinding, wel aanbetaling gedaan => geld wordt teruggestort
- wederpartij accepteert ontbinding niet, geen aanbetaling gedaan => initiatief bij wederpartij voor verdere (gerechterlijke) stappen om jou alsnog aan de overeenkomst te houden
- wederpartij accepteert ontbinding niet, wel aanbetaling gedaan => initiatief bij jou voor verdere (gerechterlijke) stappen
Wat als de tegenpartij de ontbinding niet accepteert en toch betaling/levering wil?

Het stappenplan is netjes voltooid en de wederpartij is in kennis gesteld van het ontbinden van de overeenkomst, maar de wederpartij is het er niet mee eens en werkt niet mee? Wat dan?

Wanneer degene die de overeenkomst heeft ontbonden zelf nog niets heeft betaald of heeft geleverd, kan hij de goederen teruggeven of het geld terugstorten en het er dan bij laten zitten. Als de wederpartij het er echt niet mee eens is, zal hij waarschijnlijk een gerechtelijke procedure opstarten. Heeft degene die de overeenkomst heeft ontbonden wél al betaald of geleverd, dan heeft hij een probleem, want de wederpartij zal niet willen meewerken aan teruggave. In dat geval kan ook een gerechtelijke procedure worden opgestart. In beide gevallen is het verstandig om een jurist om bijstand te vragen.
Maar goed, je zegt zelf dat je gewoon nakoming van de overeenkomst wilt. Dat betekent dat je nog vertrouwen hebt in deze installateur. Is dat zo? Aangezien contact krijgen erg lastig is, zie ik alleen nog de mogelijkheid om ze in gebreke te stellen en nakoming van de overeenkomst te eisen binnen een termijn van x dagen. Daarna rest volgens mij alleen nog ontbinding.

[Voor 6% gewijzigd door reductio op 18-01-2022 17:37]

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

master_viper schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:15:
In september heb ik bij een installateur, mijn vaste installateur, een airco vastgelegd. De verkoper gaf aan dat er in oktober al geplaatst kon worden, gezien relatief kleine ingreep.

[…]

Ik ben het niet terugbellen / niet aanwezig zijn behoorlijk zat en wil gewoonweg dat mijn opdracht wordt uitgevoerd.
Volgens mij kun je niks afdwingen, aangezien er blijkbaar geen duidelijke afspraak is wanneer er geleverd gaat worden. Mocht jij nu zeggen ‘laat maar’ en het bedrijf gaat jou aan een overeenkomst houden dan kun je je wel beroepen op de lange doorlooptijd. Vermoedelijk maalt dat bedrijf er geen seconde om overigens.

Overigens heb ik begrip voor alle wachttijd en accepteer dat ook, maar het gebrek aan communicatie die je beschrijft zou mij doen zoeken naar een andere installateur.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee