Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Dag!

Na veel nadenken, inlezen etc, denk ik dat ik eindelijk de oplossing gevonden heb.

Situatie is als volgt:

We hebben een 1 fase aansluiting (40a) in onze meterkast. Waarbij we dit willen aanpassen met het volgende:

Toevoegen van:

- B16 aardlekautomaat (voor de airco)
- 40A aardlekschakelaar
- 40A aardlekschakelaar

op 1 aardlekschakelaar -> kabel naar schuur -> minigroepenkastje met 4x B16 installatieautomaat (voor bijv. tuinverlichting, koelkast/vriezer, waterornament)
op 1 aardlekschakelaar -> kabel naar schuur -> minigroepenkastje met 1x C16 installatieautomaat (voor bijv. 23cm dikke haakse slijper, heater etc)

De kabel die tussen de aardlekautomaat en de 4x B16 komt is nu een YMVK-as 2x2,5. Is dat voldoende? Of moet dat een dikkere worden?

Dit is in het kort. Dit zou moeten kunnen toch? Afgekeken van de situatie die onze zonnepanelenboer heeft toegevoegd, namelijk een 40A aardlekschakelaar in de meterkast, met (volgens mij toch dikker dan 2,5mm2) kabels naar zolder, waar een minigroepenkastje geplaatst is t.b.v. wasmachine en omvormer).

Kortom, hoofdvraag:

- Mag bovenstaande situatie
- Heb ik de juiste kabeldikte in de grond?

edit:
even gekeken, maar tussen aardlekschakelaar en installatieautomaten op zolder zit een 4mm2 kabel. Ik ga er dus vanuit dat in de tuin ook een 4mm2 kabel moet. 1 vraag al beantwoord dus ;)

[ Voor 8% gewijzigd door NeFoRcE op 18-01-2022 16:21 ]

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-05 19:54
Nee, dat kan niet. Je zult met 16A af moeten zekeren in de meterkast. Wil je een verdere onderverdeling, dan kom je met je selectiviteit in de problemen: In de schuur mag je dan nog op maximaal 6A per groep afzekeren.

de 'zware' groep zul je ook in de woning op met een B16 af moeten zekeren. C-karakteristiek mag je niet in een woning toepassen. Wel kun je een enkel stopcontact aan het eind van deze kabel monteren, dus zonder extra automaat ertussen.

[ Voor 35% gewijzigd door Walker1974 op 18-01-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 13:09

TheBorg

Resistance is futile.

Walker1974 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:16:
Nee, dat kan niet. Je zult met 16A af moeten zekeren in de meterkast. Wil je een verdere onderverdeling, dan kom je met je selectiviteit in de problemen: In de schuur mag je dan nog op maximaal 6A per groep afzekeren.

de 'zware' groep zul je ook in de woning op met een B16 af moeten zekeren. C-karakteristiek mag je niet in een woning toepassen. Wel kun je een enkel stopcontact aan het eind van deze kabel monteren, dus zonder extra automaat ertussen.
Beetje uitleg hoe en waarom zou wel leuk zijn. Hoe kom je op 6A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:42

M2M

medicijnman

Gooi even in google welke draaddikte je nodig hebt voor een bepaalde hoeveelheid stroom. 2.5mm2 sowieso niet, 4mm2 ook niet volgens mij, maar wellicht afhankelijk van lengte.

https://www.visser-assen....te-van-krachtstroomkabels

[ Voor 21% gewijzigd door M2M op 18-01-2022 22:30 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Je zonnepanelen en wasmachine zitten denk ik op een PV verdeler. Die situatie is een beetje anders omdat de ene groep stroom levert en de andere stroom gebruikt.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Nee, is geen pv verdeler. Ik zou niet inzien waarom wat ik wil, niet kan? Eigenlijk is het identiek aan wat er nu ligt van meterkast naar zolder (met die aardlek naar groepenkast), enige verschil straks is, dat de kabel 4mm2 in de grond ligt ipv door de verdiepingsvloeren? Of heeft de zonneboer illegaal gehandeld? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Topicstarter
Ik heb het uiteindelijk anders opgelost:

Meterkast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
16A Alamat (B16) -> airco
16A Alamat (C16) -> 4mm2 -> Werkschakelaar 2polig -> heaters
16A Alamat (B16) -> Werkschakelaar 2polig -> 2,5mm2 -> Voortuin
                             -> Werkschakelaar 2polig -> 2,5mm2 -> Achtertuin ->
                                                     -> Werkschakelaar 2polig -> WCD's schuur
                                                     -> Werkschakelaar 2polig -> Verlichting schuur
                                                     -> Werkschakelaar 2polig -> Verlichting tuin
                                                     -> Werkschakelaar 2polig -> Koelkast/Vriezer

Als ik ergens mee bezig moet, werkschakelaar om, en hoppa!

Impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQDzffKjpI-5x-AKhHhHEPepY90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BBRMG8uli1p9HMukbaYNnAYf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door NeFoRcE op 15-03-2023 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 22-05 19:41
Walker1974 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:16:

Met een 1x 40A hoofdzekering mag je in de meterkast toch gewoon een 25A zekering hangen met daarachter, in de schuur, je 16A zekeringen? Dan blijf je selectief.

Over selectiviteit zijn overigens tal van discussies te vinden op het net. Volgens mij is het wel de norm maar niet verplicht. In mijn ogen is selectiviteit bij onderverdeling in een schuur overdreven. Zolang je eindzekering maar selectief is t.o.v. je hoofdzekering zit je in mijn ogen goed.

Je kunt er trouwens ook nog voor kiezen om de kabel naar de schuur helemaal niet af te zekeren in de meterkast zelf, maar enkel achter een aardlek te hangen. Die mogelijkheid ben ik wel vaker tegengekomen, maar of het volgens de regeltjes is weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:01
emot schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:38:
[...]

Met een 1x 40A hoofdzekering mag je in de meterkast toch gewoon een 25A zekering hangen met daarachter, in de schuur, je 16A zekeringen? Dan blijf je selectief.

Over selectiviteit zijn overigens tal van discussies te vinden op het net. Volgens mij is het wel de norm maar niet verplicht. In mijn ogen is selectiviteit bij onderverdeling in een schuur overdreven. Zolang je eindzekering maar selectief is t.o.v. je hoofdzekering zit je in mijn ogen goed.

Je kunt er trouwens ook nog voor kiezen om de kabel naar de schuur helemaal niet af te zekeren in de meterkast zelf, maar enkel achter een aardlek te hangen. Die mogelijkheid ben ik wel vaker tegengekomen, maar of het volgens de regeltjes is weet ik niet zeker.
Moet je wel iets voorzien dat je de schuur uit kan zetten vanuit je meterkast, en je wil niet een kabel ongezekerd hebben lopen naar je schuur, afhankelijk van de hoofdzekering.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:32
emot schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:38:
[...]

Dit is hoe het bij mij ook gedaan is, ik heb twee onderverdelers op een 3x25a hoofdaansluiting. Dat volledig selectief maken is eigenlijk niet te doen, er zit dus een aardlek in de meterkast, en normale groepen in de schuur. Als de kabel door gaat (kleine kans, het is een gewapende grondkabel, in een mantelbuis) dan vliegt de aardlek er wel uit. En de kans dat de hoofdschakelaar er uit is niet groter dan wanneer de groepen in dezelfde meterkast hadden gezeten. Dus eigenlijk is het gewoon een geografisch gedistribueerde meterkast :)
Pagina: 1