Toon posts:

[selfhosted] Mailserver advies 2022

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-02 13:19
Hey,
Nadat de schijven in mijn server het tegelijk hebben begeven ben ik nu de server opnieuw aan het opzetten.

Mijn oude thuis server draaide courierimap en op zich was ik er tevreden mee, hij zat ook in een IP blok waar ik niet van kon sturen dus had ik geen SMTP draaien.

Voor een van mijn vorige werkgevers heb ik dovecot/postfix beheerd op zich heb ik geen klachten over al die verschillende programmas wat het maken van een keus voor de nieuwe setup moeilijker maakt :)

Ik wil graag met Maildir werken, '-' gebruiken op dezelfde manier als '+' bij google (kan met postfix), en waarschijnlijk de mail loskoppelen van lokale accounts op de server (heb ik gedaan met een db backend op de andere server).

Misschien slaag ik erin om naar Thunderbird terug te schakelen en indien niet ga ik denk ik Nextcloud of sogo gebruiken voor webmail (al zit er wel heel veel gewenning in gmail), waarbij ik Nextcloud waarschijnlijk als Docker image zou draaien (al heb ik ervaring met het direct draaien maar ik vermoed dat dit me betere veiligheid/isolering zou geven tussen Nextcloud en de rest van de server).

In eerste instantie is dit alleen voor mezelf maar als het goed genoeg werkt willen andere familie leden het mogelijk ook gebruiken (mijn vrouw ziet nog niet het voordeel in het de-googlen van ons leven).

Alle reacties

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:00
Er wat is je vraag? Ik lees nu een opsomming van verschillende pakketten, maar concreet zie ik geen vraag waar je advies over wilt hebben.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:57
Mailcow bekijken is ook zeker de moeite waard. Is een combinatie van een set aan programma's die allemaal vrij netjes aan elkaar geknoopt zijn. Is een stuk minder configuratie dan alles los :)

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:07
Postfix heeft al jaren die + delimiter inderdaad.

Inkomend gaat meestal prima, het is uitgaand dat je van blacklistst het meest last hebt. Gebruik een smarthost smtp, bv die van je provider, of via Gmail of Outlook kan ook.

Zelf gebruik ik Courier/Postfix/Amavis/Roundcube en laat ook veel doorsturen naar Gmail. Ik vind Courier cleaner en simpeler. (courier-imap/pop3- met en zonder ssl, dit zijn losse packages)

Postfix maildirs met een virtual.db gebruik ik zelf, maar ik geloof dat ik ook nog wel wat eenvoudige aliassen heb.

[Voor 24% gewijzigd door NimRod1337 op 18-01-2022 15:41]

• Keeper of the Keys
@ge-flopt Ik wil graag meningen van anderen horen welke pakketen het beter/slechter doen.

Op zich wordt alles voor zover ik kan zien goed onderhouden.

Evt zou ik zelfs de backup van mijn oude server kunnen terug zetten maar op zo'n keuze moment met zoveel keuze vind ik het altijd lastig en ga ik onderzoeken, lezen en vragen.

• Keeper of the Keys
@NimRod1337 Thanks, waarom laat je doorsturen naar Google?

@azerty Mailcow ziet er interessant uit ga ik zeker even naar kijken.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:07
Keeper of the Keys schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:55:

@azerty Mailcow ziet er interessant uit ga ik zeker even naar kijken.
Omdat ik daar het vaakst kijk, ook voor gebruik telefoon het handigst. Maakt in principe niet uit waar je het laat.

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:00
Ik gebruik zelf postfix+dovecot+sieve en heb de benodigde dingen voor uitgaande mail ingesteld zoals SPF, DKIM, DANE, DMARC, MTA-STS, rDNS+IPv6 etc. met een 100% score op de internet.nl test.
Vooralsnog maar eenmaal gehad dat mijn mail niet aankwam bij de ontvanger, dit was vanwege hotmail's absurd dichtgetimmerde greylisting. Qua ontvangen check in zen.spamhaus.org en krijg hierdoor geen spam binnen. Al met al relatief simpele setup maar ik ben blij dat ik alles zelf in de hand heb nu.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-02 09:35

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Over Postfix en Dovecot kan ik niet veel meer zeggen dan dat het goede keuzes zijn.
Zelf gebruik ik nog wel eens RoundCube voor webmail, dat integreert goed met Dovecot.
Wat ik nog mis in je verhaal is anti-spam. Ik ben behoorlijk tevreden met rspamd.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Keeper of the Keys
Ik kan me op dit moment niet herinneren wat ik vorige keer heb gedaan voor spam, volgens mij was het dspam maar na een server migratie was dat niet meer beschikbaar en had ik geloof ik geen tijd om iets anders te installeren.

Het rare is dat ik via die mail server tot nu toe geen spam ontvang, op zich heb ik nog toegang (startup die gepauzeerd is en ik ben nog op goede termen met de eigenaar), ga daar weer eens rondkijken.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-02 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je draait het op Linux en al, maar dit past beter in Server Software. NOS -> SWS.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• JMW761
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:28
@Keeper of the Keys je zou eens kunnen kijken naar https://www.iredmail.org/ is al jaren een oplossing voor wat je vraagt.

Met als voordeel dat je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden m.b.t. alle integraties.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik gebruik Dovecot (+ mariadb + sieve) + postfix + rspamd (+ redis) + snappymail.

Zo heerlijk flexibel, en vooral Rspamd vind ik heel fijn werken tov de ouderwetse SpamAssassin.
Rspamd heeft eigen web interface met historie en veel mogelijkheden.

Courier vs Dovecot is wel een verschil.
Courier is volledig UTF-8 en Dovecot niet.

Verder komt IMAP4rev2 er aan, maar dat wordt nog weinig ondersteund.

[Voor 17% gewijzigd door DJMaze op 24-01-2022 08:37]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee