Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:33

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Topicstarter
Ik heb afgelopen jaar eindelijk de vrouw overtuigd van de toegevoegde waarde van een subwoofer.
Vanaf het moment van aansluiten en 'dat ene nummer' opzetten was ze ook overtuigd.

Het bescheiden kastje had altijd wel een zachte brom als deze aanstond, maar nooit écht irritant.

Tot de subwoofer vorige week ineens een 'PLOP' liet horen bij uitschakelen. En kort daarop ook een harde PLOP liet horen na 2-5 minuten spelen, gevolgd door een diepe brom zonder het inputsignaal te verwerken.

- Subwoofer schakelt in, versterkt ook
- Subwoofer is aangesloten geweest via de HI-aansluiting en de .1/LFE aansluiting

- Ik vond een reparatie-topic van @rvanpruissen waarin hij de reparatie van een ander model REL bespreekt. Die printplaat is flink schoner dan deze. :?

- Subwoofer heeft nooit op vol vermogen gebeukt en stond bij ons ca. 40cm van een radiator vandaan. Mogelijk te warm geworden? ( 8)7 dat gaan we anders doen zodra hij gefixt danwel vervangen is).

- Subwoofer is tweedehands aangeschaft, vorige (eerste) eigenaar woonde in een appartement. Daar vermoedelijk ook niet voluit gebruikt, garantie geen optie helaas.

Ik weet simpelweg niet waar ik moet beginnen met zoeken. Wie kan mij op weg helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTRB00jZz_ZKwHu7YGxHO5Lnp1I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Sx4D0IcbMSOT06jyJZLdy1Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uw3KUSPRcRUUvSEXW73rlKtmu_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13aaS4w2yFyTL0mIBFdDsBw2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TlguH9kjHC8Z5d4WasImVfElRcU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KE0T42vq4rAnoDdmM2Gxa7bk.jpg?f=fotoalbum_tile

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Topicstarter
Niemand? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:12

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dude, heb wat geduld. Ik zien op het eerste gezicht niets mis aan de condensators. het bruine prut is lijm om alles vast tehouden.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dus hij doet het nog wel alleen bij het uitschakelen hoor je ploppen?

Veelal is er of een mute circuit of gewoon een simpel relais voor de speaker....

https://www.avsforum.com/...ofer-amp-problem.1401391/

Hier lees ik dat ze makkelijk zijn met een service manual.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Topicstarter
memphis schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:35:
Dus hij doet het nog wel alleen bij het uitschakelen hoor je ploppen?

Veelal is er of een mute circuit of gewoon een simpel relais voor de speaker....

https://www.avsforum.com/...ofer-amp-problem.1401391/

Hier lees ik dat ze makkelijk zijn met een service manual.....
Ik las elders dat REL voor Nederland verwijst naar 'je lokale dealer', maar heb toch maar een berichtje gewaagd via RELSupport. Thanks. :)

De subwoofer werkt inderdaad als normaal voor enkele minuten, dan klinkt een 'PLOP' en volgt een brom en klinkt geen geluid meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik zou beginnen met voedingspanningen meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:56
Ik hoop niet dat deze bruine prut geleidend geworden is zoals in dit filmpje.
YouTube: EEVblog #1073 - MORE KRK Rokit Black Gunk Speaker Repair

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-07 19:09

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Er is blijkbaar nog niets fataal stuk. Toch verdenk ik uitgedroogde elcos. Het is lang niet altijd duidelijk te zien van buiten. Ook omdat je al aangaf een brom te horen. Dat kan ook een voorteken zijn van een voeding die niet meer goed gefilterd wordt.
Wat er mogelijk gebeurd is dat de versterker oscilleert. Maar zonder te meten blijft het gissen.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hell-Slave schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 22:16:
Ik hoop niet dat deze bruine prut geleidend geworden is zoals in dit filmpje.
YouTube: EEVblog #1073 - MORE KRK Rokit Black Gunk Speaker Repair
Als je elektronica buiten in vochtige omstandigheden gebruikt (ook a is er een afdakje) kan je er op wachten dat vocht schade brengt. Als deze speaker gewoon binnen staan zal dit echt niet zo snel gebeuren.
Overigens ooit ook een Rokit # gerepareerd. Bleek in de mute schakeling (mute timer voor power up) een condensator te zitten die af en toe sluiting maakte en daardoor niet geladen wilde worden. Bleek ook een raar circuit. zaten 2 ltimers achter elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_Z9ZRATh1aVoXBce8YapVaQuvU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rpZPYw0QmsIkv6mpuFQHq5jQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
memphis schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:13:
[...]

Als je elektronica buiten in vochtige omstandigheden gebruikt (ook a is er een afdakje) kan je er op wachten dat vocht schade brengt. Als deze speaker gewoon binnen staan zal dit echt niet zo snel gebeuren.
Geen idee, wat je hiermee probeert te zeggen en/of je het filmpje gezien hebt.
Maar die prut om de boel bij elkaar te houden is door veroudering en niet water, geleidend worden en dat werkt niet lekker met elektronica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Hell-Slave schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:49:
[...]

Geen idee, wat je hiermee probeert te zeggen en/of je het filmpje gezien hebt.
Maar die prut om de boel bij elkaar te houden is door veroudering en niet water, geleidend worden en dat werkt niet lekker met elektronica.
Hij heeft het over hygroscopisch, dat betekent vochtopname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
memphis schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Hij heeft het over hygroscopisch, dat betekent vochtopname.
oh oke dat had ik gemist, je hebt gelijk. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-07 21:51

Diamon

The Weird One

Je zou met een haardroger alles kunnen "warm" stoken.
Problemen met condensatoren (uF waarde lager geworden dan zou moeten) kun je vaak op zo'n manier achter komen.

M.a.w. wanneer de subwoofer blijft werken na / tijdens het warm stoken, dan is de kans groot dat het een condensator probleem is.

And The Only One

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Condensatoren gaan niet alleen achteruit in waarde. Meestal neemt eerst de ESR (weerstand) toe. Dat geeft een hogere rimpel op de spanning en de condensator wordt er ook warmer van. En warmte zorgt er weer voor dat het elektrolyt uitdroogt en de condensator nog eerder verouderd. Een kettingreactie.
Een condensator heeft dan ook een maximale stroom die hij aan kan.
Ik zou er niet vanuit gaan dat de temperatuur veranderen (fohn) altijd effect zal hebben.
De enige juiste manier is de cap losmaken en zo nameten. Je meet dan de waarde en de ESR. Alleen als het kapje is gebarsten dan is het gelijk duidelijk dat ze vervangen moeten worden.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon

Diamon

The Weird One

Beweerde ook niet dat het altijd effect heeft ;)
Verwacht niet dat de TS een ESR60 in zijn bezit heeft, die heeft mij al vaak goed geholpen.

And The Only One

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Topicstarter
Dank voor de suggesties. Zeer gewaardeerd, en ga inderdaad ad gang met desolderen en nameten. Wel na volgende week, eerst een weekje zon. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-07 20:50
Ik heb precies hetzelfde gehad met een kef subwoofer.
Staat jou speaker altijd stand-by ?
Als dat zo is moet je zoals eerder aangegeven de voeding nameten .
Deze zal hoogstwaarschijnlijk stuk zijn en misschien zal daardoor de voorversterking ook stuk zijn.
Die diepe brom is een 50Hz toon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• john43
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 29-06 10:39

john43

Emmen

Als k de foto zie dan lijken de condensatoren wel bol te zijn bovenop. Dus vervangen.

Groet, John woonplaats Emmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john43

john43

Emmen

Als k de foto zie dan lijken de condensatoren wel bol te zijn bovenop. Dus vervangen. Vooral de eerste foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 16:26
Ik kan je niet verder helpen, wil alleen aangeven dat toevallig mijn REL T5 vorige maand ook de geest gegeven heeft. Daar ik niet ervaren ben met het repareren van zulke techniek heb ik hem teruggebracht naar de zaak waar ik hem 6 jaar geleden heb gekocht. Conclusie (die ik zelf ook al had getrokken): kapotte versterker. Voor 214 euro week later opgehaald. Dus dan weet je waar je het voor doet ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diamon

Diamon

The Weird One

john43 schreef op maandag 24 januari 2022 @ 13:47:
Als k de foto zie dan lijken de condensatoren wel bol te zijn bovenop. Dus vervangen.
Als je die 2 grote bedoeld, die hebben standaard een afdekkapje. M.a.w. vermoed niet dat deze bol staan.

And The Only One

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john43

john43

Emmen

ok dat was slecht te zien op de foto.
Succes met de reparatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• john43

john43

Emmen

Eerder kreeg je het advies de elco's door te meten om te zien of de capaciteit nog overeenkomt met de aangegeven waardes. Dat is denk ik wel van belang. Ik zou ook de kleine elco's controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Topicstarter
Anderhalve week verder: eerst geen desoldeer-materialen, besteld. Toen na 1,5 uur frutsen de grote elco's losgepeuterd, bleek de multimeter kwijt. Nieuwe gekocht en tuurlijk, 2 uur later vond ik de oude terug. :D

Bij het doen van een weerstandsmeting zag ik niets bijzonders bij het nameten van de twee elco's. Een zgn. transistor tester heb ik niet, maar bij het doormeten met multimeter constateerde ik een vreemde geur.
Dus maar twee nieuwe 80v/6800uf elco's besteld. Ik houd jullie up to date. :)

Eerst losgemaakt van het achterpaneel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lW38veuGy-3xQ2pU3_54peQkRk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYMX7Tuh13AO5yer28xqzm9i.jpg?f=fotoalbum_large

Volgend euvel. Hoe houd je zo'n ding op zijn plek? Nou, zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC3hcdfsHlPOp5TZRoyi0WBoYaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yCdAUzLMwKNlzGjnWSmpaBr.jpg?f=fotoalbum_large

Na 1,5 uur het wiel voor mezelf uitvinden met desoldeerzuiger en koperlint (?), gelukt. Wat zitten die dingen vast zeg. :D Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCGp9pmo3OsAB4BkS2dbo6q2UUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U8EUvT2B2oOVCZmdiFuxRYCG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Topicstarter
FireSonus schreef op maandag 24 januari 2022 @ 14:01:
Ik kan je niet verder helpen, wil alleen aangeven dat toevallig mijn REL T5 vorige maand ook de geest gegeven heeft. Daar ik niet ervaren ben met het repareren van zulke techniek heb ik hem teruggebracht naar de zaak waar ik hem 6 jaar geleden heb gekocht. Conclusie (die ik zelf ook al had getrokken): kapotte versterker. Voor 214 euro week later opgehaald. Dus dan weet je waar je het voor doet ;-).
Het hele onderdeel vervangen is plan B, mocht het terugplaatsen van de elco's het probleem niet oplossen of het scenario dat ik de printplaat om zeep help.
REL zelf gaf aan dat ze geen schema's uitgeven van hun producten. Dat beleid is dus veranderd met de tijd.
Wel verwezen ze me naar de importeur die ook onderdelen levert.

De volledige reactie:
Sorry to hear you are having problems with your T5.
Can you confirm that you no longer have any output from the unit? Or, Is it now giving output but still getting the plopping noise?
Unfortunately, As company policy we cannot supply schematics of our products - Sorry I cant be of more help with this.

We do have spare parts available for this model - The best thing to do would be to contact HNNY Benelux who are our distributor in the Netherlands - Please see link below -
https://rel.net/blog/distributor/hnny-benelux-b-v/

If you contact HNNY and inform them of the issue they should be able to assist you with the repair.

If you have any problems doing this or you have any further questions please let me know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Je hebt geen capaciteit tester natuurlijk. Laad ze maar eens op met een accu naar 12V (let op polariteit) en sluit vervolgens de pinnen kort met een stuk metaal. Als de cap nog goed was, dan las je het stuk metaal bijna vast (flinke vonk). Met een hoge ESR, zul je slechts een flauw vonkje zien sparkelen.
Als je zo'n grote capaciteit (6800uF) laadt met je multimeter in Ohm stand, zie je eerst een kortsluiting. Wacht je een paar seconden, dan loopt de weerstand weergave op richting open. Draai je daarna de MM pinnen om, dan zie je dat weer.
Er gaat niets boven een ESR meter, maar zonder kun je ook creatief zijn :-)

Theo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Topicstarter
xah5kiDe schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:27:
Je hebt geen capaciteit tester natuurlijk. Laad ze maar eens op met een accu naar 12V (let op polariteit) en sluit vervolgens de pinnen kort met een stuk metaal. Als de cap nog goed was, dan las je het stuk metaal bijna vast (flinke vonk). Met een hoge ESR, zul je slechts een flauw vonkje zien sparkelen.
Als je zo'n grote capaciteit (6800uF) laadt met je multimeter in Ohm stand, zie je eerst een kortsluiting. Wacht je een paar seconden, dan loopt de weerstand weergave op richting open. Draai je daarna de MM pinnen om, dan zie je dat weer.
Er gaat niets boven een ESR meter, maar zonder kun je ook creatief zijn :-)
Die houd ik voor volgende keer, dank!

Nu een gokje gewaagd van 14e om twee 80v/6800uf elco's vervangen, en hij doet het weer! Klinkt weer strak als vanouds en erg fijn: de brom is weg. :9

Pagina: 1