Toon posts:

Debian map en bestandsbeheer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Willem070
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-01-2022
Om te beginnen moet ik melden dat ik een beginner ben. Ik ben dus niet gewend aan alle jargon die gebezigd wordt.
Ik wil graag beginnen met het gebruiken van de server (Localhost etc.). De server zelf werkt en ik heb ook het html bestand gevonden die gebruikt wordt die vertoont wordt bij het starten van localhost. Mijn probleem is dat ik niets kan veranderen of bij kan plaatsen in de map. Ik heb geen rechten. Ik heb wel mijn wachtwoord voor het beheer, maar ik weet niet hoe ik mij kan aanmelden op het beheerniveau.
..

Wie kan mij verder helpen? :'(
...

Beste antwoord (via Willem070 op 18-01-2022 15:37)

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 11:30
Je kan een commando uitvoeren door er sudo voor te zetten. Je kan ook voor langere tijd authenticeren als super user door het commando sudo -i te geven en dan je eigen wachtwoord in te voeren.

Je zal in je terminal dan zien dat in de terminal staat root@jemachine. Op deze manier kan je alles uitvoeren op je pc / server. Zodra je klaar bent type je exit en dan zit je weer in je eigen account.

Als je jezelf wilt toevoegen aan de www-data groep zodat je bestanden kan plaatsen en aanpassen in de webroot folder dan geef je dit commando:

sudo usermod -aG www-data <je_gebruikersnaam>

Hier vind je overigens een tutorial hoe je Apache gebruikt en instelt in Debian 11:

https://tecadmin.net/how-to-install-apache-on-debian-11/

Ik zou deze even goed doorlezen.

[Voor 13% gewijzigd door !GN!T!ON op 18-01-2022 15:26]

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sudo nano jebestand.html

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Begin eens met vertellen wat je precies hebt opgezet. Welke 'server' werkt? Welk html bestand heb je het over?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• !GN!T!ON
Ten eerste, wat wil je precies bereiken, kan je daarmee beginnen? Als ik je verhaal goed snap wil je een webserver opstarten om (lokaal op je eigen netwerk) een website te draaien, en kijk je nu tegen een startpage aan van Apache of Nginx.

Je geeft nu veel te weining info om zinning je te kunnen helpen.

Welke Linux distributie gebruik je? Debian, Ubuntu of anders?
Welke server start je? Apache, Nginx of anders?
Wat is je doel?

• Willem070
Ik gebruik DEBIAN 11. en de server is gelijk met de OS geinstalleerd. Het is een apache server die haar eigen index(.html) pagina laat zien en dus werkt.
Mijn probleem is dat ik geen eigen index pagina kan plaatsen in de daarvoor bestemde map. Deze map is afgesloten voor mij omdat ik GEEN beheerder zou zijn.
Ik weet niet hoe ik mij als super beheerder moet aanmelden om wel veranderingen aan te brengen (lees verwijderen, opslaan etc.)
Met andere woorden de Apacheserver werkt. Ik kan geen html of php bestanden opslaan of verwijderen cq muteren.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12-2022

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mag ik subtiel opmerken: als je het niet weet, zou ik eerst eens rustig een tutorial over Linux gaan zoeken. Allicht ook Googlen op "Linux LAMP". Enzovoort.

Want, en dat is vast een waarschuwing en tegenstrijdig met mijn eerste antwoord: als je niet de goede permissies of bestanden op een webserver plaatst, is er een kans dat iemand (of iets) jouw bestanden misbruikt en/of mogelijk uiteindelijk de hele server overneemt.

Wat was je nu precies van plan en op basis waarvan heb je Debian geinstalleerd?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Willem070
Ik wil niet met permissie knoeien maar heb dat wel geprobeerd. Ook permissies veranderen mag ik niet.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:26
Ik gok dat je je user moet toevoegen aan de www-data groep.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• !GN!T!ON
Je kan een commando uitvoeren door er sudo voor te zetten. Je kan ook voor langere tijd authenticeren als super user door het commando sudo -i te geven en dan je eigen wachtwoord in te voeren.

Je zal in je terminal dan zien dat in de terminal staat root@jemachine. Op deze manier kan je alles uitvoeren op je pc / server. Zodra je klaar bent type je exit en dan zit je weer in je eigen account.

Als je jezelf wilt toevoegen aan de www-data groep zodat je bestanden kan plaatsen en aanpassen in de webroot folder dan geef je dit commando:

sudo usermod -aG www-data <je_gebruikersnaam>

Hier vind je overigens een tutorial hoe je Apache gebruikt en instelt in Debian 11:

https://tecadmin.net/how-to-install-apache-on-debian-11/

Ik zou deze even goed doorlezen.

[Voor 13% gewijzigd door !GN!T!ON op 18-01-2022 15:26]

• Willem070
Dat was het!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee