Debian map en bestandsbeheer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem070
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-01-2022
Om te beginnen moet ik melden dat ik een beginner ben. Ik ben dus niet gewend aan alle jargon die gebezigd wordt.
Ik wil graag beginnen met het gebruiken van de server (Localhost etc.). De server zelf werkt en ik heb ook het html bestand gevonden die gebruikt wordt die vertoont wordt bij het starten van localhost. Mijn probleem is dat ik niets kan veranderen of bij kan plaatsen in de map. Ik heb geen rechten. Ik heb wel mijn wachtwoord voor het beheer, maar ik weet niet hoe ik mij kan aanmelden op het beheerniveau.
..

Wie kan mij verder helpen? :'(
...

Beste antwoord (via Willem070 op 18-01-2022 15:37)

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-09 18:39
Je kan een commando uitvoeren door er sudo voor te zetten. Je kan ook voor langere tijd authenticeren als super user door het commando sudo -i te geven en dan je eigen wachtwoord in te voeren.

Je zal in je terminal dan zien dat in de terminal staat root@jemachine. Op deze manier kan je alles uitvoeren op je pc / server. Zodra je klaar bent type je exit en dan zit je weer in je eigen account.

Als je jezelf wilt toevoegen aan de www-data groep zodat je bestanden kan plaatsen en aanpassen in de webroot folder dan geef je dit commando:

sudo usermod -aG www-data <je_gebruikersnaam>

Hier vind je overigens een tutorial hoe je Apache gebruikt en instelt in Debian 11:

https://tecadmin.net/how-to-install-apache-on-debian-11/

Ik zou deze even goed doorlezen.

[ Voor 13% gewijzigd door !GN!T!ON op 18-01-2022 15:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sudo nano jebestand.html

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Begin eens met vertellen wat je precies hebt opgezet. Welke 'server' werkt? Welk html bestand heb je het over?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Ten eerste, wat wil je precies bereiken, kan je daarmee beginnen? Als ik je verhaal goed snap wil je een webserver opstarten om (lokaal op je eigen netwerk) een website te draaien, en kijk je nu tegen een startpage aan van Apache of Nginx.

Je geeft nu veel te weining info om zinning je te kunnen helpen.

Welke Linux distributie gebruik je? Debian, Ubuntu of anders?
Welke server start je? Apache, Nginx of anders?
Wat is je doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem070
Ik gebruik DEBIAN 11. en de server is gelijk met de OS geinstalleerd. Het is een apache server die haar eigen index(.html) pagina laat zien en dus werkt.
Mijn probleem is dat ik geen eigen index pagina kan plaatsen in de daarvoor bestemde map. Deze map is afgesloten voor mij omdat ik GEEN beheerder zou zijn.
Ik weet niet hoe ik mij als super beheerder moet aanmelden om wel veranderingen aan te brengen (lees verwijderen, opslaan etc.)
Met andere woorden de Apacheserver werkt. Ik kan geen html of php bestanden opslaan of verwijderen cq muteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mag ik subtiel opmerken: als je het niet weet, zou ik eerst eens rustig een tutorial over Linux gaan zoeken. Allicht ook Googlen op "Linux LAMP". Enzovoort.

Want, en dat is vast een waarschuwing en tegenstrijdig met mijn eerste antwoord: als je niet de goede permissies of bestanden op een webserver plaatst, is er een kans dat iemand (of iets) jouw bestanden misbruikt en/of mogelijk uiteindelijk de hele server overneemt.

Wat was je nu precies van plan en op basis waarvan heb je Debian geinstalleerd?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem070
Ik wil niet met permissie knoeien maar heb dat wel geprobeerd. Ook permissies veranderen mag ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:54
Ik gok dat je je user moet toevoegen aan de www-data groep.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• !GN!T!ON
Je kan een commando uitvoeren door er sudo voor te zetten. Je kan ook voor langere tijd authenticeren als super user door het commando sudo -i te geven en dan je eigen wachtwoord in te voeren.

Je zal in je terminal dan zien dat in de terminal staat root@jemachine. Op deze manier kan je alles uitvoeren op je pc / server. Zodra je klaar bent type je exit en dan zit je weer in je eigen account.

Als je jezelf wilt toevoegen aan de www-data groep zodat je bestanden kan plaatsen en aanpassen in de webroot folder dan geef je dit commando:

sudo usermod -aG www-data <je_gebruikersnaam>

Hier vind je overigens een tutorial hoe je Apache gebruikt en instelt in Debian 11:

https://tecadmin.net/how-to-install-apache-on-debian-11/

Ik zou deze even goed doorlezen.

[ Voor 13% gewijzigd door !GN!T!ON op 18-01-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem070
Dat was het!
Pagina: 1