Flexzones inductie kookplaat overrated?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 14:20
Hallo allemaal,

Ik wil graag overstappen van gas op inductie en een inductie kookplaat aanschaffen maar ik ben enorm aan het twijfelen tussen 1 die wel beschikt over flexzones (Etna KIF890ZT) en 1 zonder (Etna KI290ZT).

Een flexzone is handig voor bijv. een braadslede of grote grillpan. Maar ik zit dus te denken, in feite kun je een braadslede ook op een kookplaat zonder flexzone zetten, alleen wordt dat kleine middenstuk niet verwarmd. Op zich geen ramp, dan zorg je gewoon dat daar geen vlees ligt, toch? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar wellicht dat hier mensen rondhangen die wel al op inductie koken.

Ik hoor het graag en alvast bedankt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ik heb een plaat met flexzones (deze) en ik vind het zeker overrated. Gebruik het nooit, d.w.z. gewone kookzones zouden voor mij prima voldoen. Een volgende keer zou ik er geen euro extra voor over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-06 10:56
(zonder te kijken) Heeft jouw beoogde kookplaat ook 'moven'. Dat vind ik er makkelijk (Siemens, IQ700, 90 CM ongeveer zelfde model als @Reinier ): pannetje naar voren/achter betekent meer/minder power. Ben toch wat lui 8)7

Flexzone gebruik ik verder zelden, alleen met een hele grote hapjespan. Merk toch dat het wel flink uitmaakt of de pan dan meer of meer zones kan overlappen. Dan kies ik "3 pits" ipv 5 (links/rechts 1 langwerpig vlak en in het midden nog 1)

Jan-Willem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Ja, moven leek me superhandig. In de praktijk gebruik ik het nooit. Hoewel, soms per ongeluk. Dan schuif ik ff een pan weg (om af te koelen) maar dan gaat ie dus op dezelfde stand verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Duidelijk, bedankt heren!

Van dat moven had ik nog niet gehoord. Ik kan me er nog niet echt veel bij voorstellen maar ik zal het even moeten testen. Ik heb de Etna KI290ZT besteld dus even kijken hoe dat uitpakt.

@jee-weetje Hoe zag je dit zonder te kijken als ik vragen mag? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-06 10:56
@sytrusze ik bedoelde dat ik niet de specs van de Etna erbij had gezocht. Ik wist dus niet of het 'moven' een extra was bij Siemens i.c.m flex-zones of dat Etna dit ook kan.

Flex-zone: aan/uit zetten van velden waar een pan op staat/afgehaald wordt
Moven: Flexzone aanzetten op een standaard ingestelde waarde, zodat dit meteen de warmteafgifte bepaald.

Jan-Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Duidelijk, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
even kapen aanhaken: Mobiele inductieplaatjes hebben ook een temperatuur-instelling. Een soort van cruisecontrol voor de kookplaat. Bestaat dit al bij inbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
FrankSpin schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:46:
Ik sluit mij ook er bij aan dat flexzone redelijk overbodig is. Maar dat heb ik wel met meer keuken apparatuur. Ga het de volgende keer veel eenvoudiger houden.

- heb nu alle apparatuur connected. Dat gebruik je dus echt nooit.
- ovens hebben 30 standen. Gebruik enkel hete lucht en de gril.
- koelkast met fresh lades. Ik merk geen verschil. En uiteindelijk prop je toch alles overal in.

Ondanks dat ik semi in de marketing werk en weet hoe het spelletje werkt. Ben ik er toch behoorlijk ingetrapt met uitzoeken van onze keuken
Haha, zo herkenbaar! Hier precies hetzelfde gevoel. Op afstand starten van je oven ga je dus nooit doen, want dan staat het eten de hele dag buiten de koelkast _O- . En voor de timer kan je er ook wel even eentje op je mobiel zetten.

Die Siemens app vergeet na elke update mijn login, dus voordat ik die een keer opgestart heb....

Ook de stoomoven leek me heel handig, want dan had je een pan minder nodig en het zou gezonder moeten zijn. Maar vervolgens heb je een enorme ovenplaat die je schoon moet maken en een drijfnatte oven die je helemaal droog moet maken. Dat is samen veel meer werk dan even die pan in de vaatwasser zetten haha.

De kooksensor leek in het begin heel handig, maar die werkt alleen op pannen waarbij de sensor volledig onder de 'rand' van het water zit. Dat gebeurt meestal niet, dus dan kookt het alsnog over. Als het twee keer misgaat, dan denk je de volgende keer: 'laat maar, inmiddels weet ik wel in welke stand het ook goed gaat'.

Verder ook dezelfde ervaring met flexzones. Sterker nog, met kleine ronde pannen pakt hij de zone soms niet helemaal goed en werkt het maar half. De timer en automatische functies vind ik wel handig (Siemens EX977KXX1).

En oh ja, de vaatwasser en ovens geven aan dat ze gereinigd moeten worden, als je ze AAN zet. Met andere woorden, als je ze net wilt gaan gebruiken/al ingeruimd hebt. Tegen de tijd dat ze klaar zijn ben je dat weer vergeten. Het zou handiger zijn als ze die melding geven als je hem opentrekt NA gebruik :X .

[ Voor 0% gewijzigd door Skating_vince op 28-01-2022 08:21 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sytrusze
Haha handige tips! Het is inderdaad grotendeels marketing, maar toch trappen (ik) wij allen deels hierin.

Ik heb de Etna KI290ZT gekocht (Zonder flexzones), alleen nog niet aangesloten ivm krachtstroom die ik nog niet heb. Ik zal na een tijdje wel even een update posten hier, maar ik vermoed dat ik de flexzones absoluut niet als gemis zal ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Toen ik voor deze zelfde keuze stond werd mij door de keukenverkoper al afgeraden om flexzones te nemen.

Wat me wel handig leek is wat Siemens/Bosch "freeInduction" noemen (er zijn meer die dat bieden, zoals Miele die er niet eens marketing-term voor heeft), waar je gewoon willekeurig je pannen kan neerzetten.

Die vrijheid lijkt me nu na een jaar inductiekoken nog steeds wel handig. Geen gedoe met dat een pan eigenlijk te groot/klein is voor de enige zone waar fysiek ruimte is om 'm te plaatsen. Of omgekeerd waar zelfs als je maar 1 pan nodig hebt de beste plek een verkeerde zone heeft, zoals met wokpannen die vaak maar een 14-18cm bodem hebben en dus doorgaans op een van de hoekjes "moet". En natuurlijk nog de grote pannen (zoals een braadpan) die vaak in het midden "moeten" en juist om die reden dan weer andere pannen in de weg staan.

Maar die platen vond ik wat te duur :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:25
FrankSpin schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:46:
- heb nu alle apparatuur connected. Dat gebruik je dus echt nooit.
Grappig, ik ben juist ontzettend blij met mijn "connected vaatwasser". Had ik ook niet verwacht (model er niet bewust op uitgezocht), maar het blijkt dat het ding in een uur tijd meermaals piept dat ie klaar is. Vreselijk irritant. Heb het nu via IFTT zo geautomatiseerd dat als de vaatwasser klaar is, dat deze uitgezet wordt. Weg gepiep *O*

Maar is wel een nutteloos luxe dingetje hoor ;)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58
Tarquin schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:57:
even kapen aanhaken: Mobiele inductieplaatjes hebben ook een temperatuur-instelling. Een soort van cruisecontrol voor de kookplaat. Bestaat dit al bij inbouw?
Dit viel mij ook tegen dat je dat eigenlijk niet terugziet bij normale inductie kookplaten. Ik heb een 1-pit inductieplaatje van de Makro en daar kan je dus gewoon op temperatuur instellen. Dat was ideaal afgelopen december met oliebollen bakken. Stel die plaat in op 180 en hij doet de rest. Maar ik heb het niet teruggezien bij kookplaten voor thuis, terwijl ik afgelopen week een nieuw inductie-fornuis heb gekocht.

Ook geen multi-zone/flex-zone/etc-zone genomen. Zat er wel naar te kijken maar kon me niet voorstellen dat ik het heel vaak ging gebruiken. Bij mijn huidige gas-fornuis heb ik zo'n mooie RVS teppanyaki plaat voor veel te veel geld. In de afgelopen 5 jaar heb ik hem alleen de eerste 2 maanden hooguit 5x gebruikt.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:54
Ozzie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:55:
[...]

Dit viel mij ook tegen dat je dat eigenlijk niet terugziet bij normale inductie kookplaten. Ik heb een 1-pit inductieplaatje van de Makro en daar kan je dus gewoon op temperatuur instellen. Dat was ideaal afgelopen december met oliebollen bakken. Stel die plaat in op 180 en hij doet de rest. Maar ik heb het niet teruggezien bij kookplaten voor thuis, terwijl ik afgelopen week een nieuw inductie-fornuis heb gekocht.

Ook geen multi-zone/flex-zone/etc-zone genomen. Zat er wel naar te kijken maar kon me niet voorstellen dat ik het heel vaak ging gebruiken. Bij mijn huidige gas-fornuis heb ik zo'n mooie RVS teppanyaki plaat voor veel te veel geld. In de afgelopen 5 jaar heb ik hem alleen de eerste 2 maanden hooguit 5x gebruikt.
Sommige Siemens platen hebben een 'kook- en braadsensor'.

De cookingSensor Plus is de eenvoudigste manier om eten in een pan te bereiden. Bevestig de cookingSensor simpelweg aan uw pannen en doorloop de stappen hieronder. De sensor maakt verbinding met de kookplaat en registreert en reguleert voortdurend het temperatuurniveau. Oververhitting is bijna onmogelijk omdat de kookplaat alleen inschakelt wanneer dit nodig is. Dit bespaart u de stress van het constant bijstellen van de temperatuur.

[ Voor 17% gewijzigd door GermanPivo op 04-02-2022 10:59 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58
GermanPivo schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:58:
[...]

Sommige Siemens platen hebben een 'kook- en braadsensor'.

De cookingSensor Plus is de eenvoudigste manier om eten in een pan te bereiden. Bevestig de cookingSensor simpelweg aan uw pannen en doorloop de stappen hieronder. De sensor maakt verbinding met de kookplaat en registreert en reguleert voortdurend het temperatuurniveau. Oververhitting is bijna onmogelijk omdat de kookplaat alleen inschakelt wanneer dit nodig is. Dit bespaart u de stress van het constant bijstellen van de temperatuur.
Owhja, maar dat is zo te zien een losse sensor die je op je pan moet klikken. Bij mijn losstaande inductieplaatje heb je niks extra's nodig. En het werkt nog ook, ik heb het nagemeten met een losse thermometer.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:54
Ozzie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Owhja, maar dat is zo te zien een losse sensor die je op je pan moet klikken. Bij mijn losstaande inductieplaatje heb je niks extra's nodig. En het werkt nog ook, ik heb het nagemeten met een losse thermometer.
Ja, toch bijzonder. Onze Siemens plaat heeft wel 5 standen waarop hij de temperatuur stabiel houdt (geen losse dingen nodig), maar geen exacte instelling helaas.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• sytrusze
ACM schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:47:
Maar die platen vond ik wat te duur :P
Dat dus! Echter wel ideaal, dat FreeInduction. Achja, over een paar jaar maar weer eens kijken of ze dan betaalbaarder zijn :P

En nooit geweten dat er mobiele inductieplaten zijn met temperatuur instelling. Ook dat lijkt mij ideaal. Moet zeggen dat de cookingSensor Plus een prima tussenoplossing is alleen zal het waarschijnlijk niet op ETNA kookplaten werken maar alleen van Siemens zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het is te laat maar ik wilde even zeggen dat ik de flexzones ongeveer de helft van de tijd gebruik. We hebben een koekenpan die te groot is voor 1 zone. Die gebruik dus het hele deel van de flexzone. Toch wordt die pan juist heel vaak gebruikt omdat daar alles makkelijk in past.

Zones wisselen gebruik ik ook wel eens, dat is voornamelijk als ik te veel grote pannen aan 1 kant heb staan. Dan moet ik ze wel eens wisselen van plek.

De sensor gebruik ik als ik iets in een pan moet opwarmen of koken (denk aan pasta, rijst, soep, rookworst). Hierbij staat er altijd veel water in de pan.

Let op: de sensor kun je niet gebruiken om satesaus op te warmen, die is te dik en gaat onderaan de pan aanbranden terwijl het bovenaan relatief koud is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sytrusze
@DutchKel nooit te laat! Wist ook niet dat er inductieplaten waren waarbij je de zones kunt wisselen. Mijn ETNA plaat beschikt daar helaas niet over.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ozzie schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Ben wel benieuwd hoe dat werkt. Hoe kan een inductieplaat zonder losse sensor bepalen wat jij in die pan erop hebt staan? (En überhaupt hoe goed die pan is).

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Pagina: 1