Toon posts:

Problemen met draadloze verbinding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mijn vraag
Sinds kort heb ik een nieuwe zakelijke laptop. En sinds ingebruikname heel veel problemen met de stabiliteit van het internet op dit systeem. Ik merkte dit met name bij Teams en Google Meet; na een minuut of 10 begint de draadloze verbinding te haperen en wordt ik uit de vergadering gezet of herstelt het beeld zich pas na een minuut of 3. Het lijkt er op dat als ik de camera uitzet ik het iets langer in een meeting kan volhouden.

Ook laden websites regelmatig heel langzaam en krijg ik hier en daar DNS errors in de browser te zien. Omdat issue Windows breed speelt heb ik het vermoeden dat daar ook de oorzaak zit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Draadloze verbinding is het probleem niet, alles werkt draadloos perfect op zowel Teams als Google Meet met een iPad.
- Provider verbinding laten doormeten en modem laten checken; niks aan de hand.
- Laptop is door servicdesk opnieuw gedeployed. Ik snap zelf niet hoe dat iets kan verhelpen, maar wel laten doen.
- Windows 10 update heeft netjes gedraaid. Staat nog wel een hoop optionele drivers, maar zie daar niks staan wat aan WIFI te relateren is.
- Hiervoor een 5 jaar een HP Pro Book gebruikt, geen problemen mee gehad.
- DNS omgezet naar alternatieve provider, maar maakt weinig verschil.
- Log uit Google Meet om te laten zien wat de verbinding doet:

Ik snap dat dit voor zowel mijzelf, jullie als de servicedesk van mijn werkgever moeilijk te troubleshooten is. Maar er moet toch een manier zijn om de oorzaak te achterhalen. Iemand een idee?

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Beide aanbevelingen suggereren dat je niet zo'n sterk WiFi signaal ontvangt op de laptop.
Dat zou je moeten onderzoeken. Welke kanalen worden er gebruikt? Wat zijn de signaal waardes? Etc.

DNS is nooit de oorzaak dat een reeds bestaande verbinding verbroken wordt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Download de laatste wifi-driver rechtstreeks van de fabrikant. 9/10 keer zit er een Intel wifi chipje in. Op de Intel website kan je eenvoudig de laatste drivers downloaden en (door de Service Desk laten) installeren.

Dat verhelpt vaak dit soort instabiliteit.

• Ronwiel
  • Niet online
@Brahiewahiewa enige wat ik zo kan zien is dat ik drie volle streepjes heb in de toolbar van Windows. Cloudflare speedtest: 21.3 mbps en ping van 25ms. Jitter 18.9ms. Afstand met modem is minder dan 3 meter met een gipsplaat er tussen.

@Anoniem: 472287 als ik via adapter properties handmatig Windows naar updates laat zoeken wordt aangegeven dat ik de meest recente drivers heb voor de wifi adapter. Ik kan overigens zelf updates installeren. En inderdaad, er zit een Intel AX201 chip in.

• Niet online
Ronwiel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:19:
@Brahiewahiewa enige wat ik zo kan zien is dat ik drie volle streepjes heb in de toolbar van Windows. Cloudflare speedtest: 21.3 mbps en ping van 25ms. Jitter 18.9ms. Afstand met modem is minder dan 3 meter met een gipsplaat er tussen.

@Anoniem: 472287 als ik via adapter properties handmatig Windows naar updates laat zoeken wordt aangegeven dat ik de meest recente drivers heb voor de wifi adapter. Ik kan overigens zelf updates installeren. En inderdaad, er zit een Intel AX201 chip in.
Windows update geeft zelden de laatste driver updates. Kan maanden duren voordat ze daar beschikbaar zijn.

Stap 1 is toch echt om die drivers van Intel te downloaden, niet Windows Update.

https://www.intel.com/con...el-wireless-adapters.html

Alleen kiezen tussen 32 bit of 64 bit (ik neem aan 64 tenzij de infrastructuur op 't werk nog heel ver achterloopt :+ )

Wat is je normale netwerksnelheid? 21Mbps is natuurlijk niet veel, en je Jitter vind ik ook wat aan de hoge kant. Die zit bij mij normaliter op 1 of 2 ms

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 18-01-2022 16:23]

• Ronwiel
  • Niet online
@Anoniem: 472287 Snelheid komt door 802.11g, waarom de modem niet op N zit geen idee. Maar met de vorige laptop was dat ook geen issue. Zojuist nieuwe driver geïnstalleerd, nieuwe driver was bijna jaar nieuwer. Later deze week testen of dat uitmaakt.

En de Jitter. Cloudflare geeft nu Jitter van 25ms aan bij ping van 17ms. Branded Speedtest van Ookla: 2ms Jitter bij 19ms ping.

• Niet online
Ronwiel schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:14:
@Anoniem: 472287 Snelheid komt door 802.11g, waarom de modem niet op N zit geen idee. Maar met de vorige laptop was dat ook geen issue. Zojuist nieuwe driver geïnstalleerd, nieuwe driver was bijna jaar nieuwer. Later deze week testen of dat uitmaakt.

En de Jitter. Cloudflare geeft nu Jitter van 25ms aan bij ping van 17ms. Branded Speedtest van Ookla: 2ms Jitter bij 19ms ping.
Dan zit je jitter wel goed.

Dat je modem op 802.11G zit moet je natuurlijk wel uitzoeken he! Dat kan natuurlijk HEEL goed wat te maken hebben met je huidige problemen.

Je kan niet problemen negeren en dan een nieuw probleem proberen op te lossen en het oude maar gewoon laten voor wat het is. De kans dat ze verbonden zijn ook al zie je dat verband niet is gigantisch.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-01 17:27
Begin eens met specs van je modem/router en je welk model laptop het is?
Daarna kan je kijken of je wel verbonden bent met 5Ghz of dat je met 2.4Ghz verbonden bent.

Controleer ook hoeveel ruis en interferentie in je woning is via de app WIFI Analyzer op je mobiel.
Dan zie je snel genoeg (zowel voor 5Ghz als voor 2.4Ghz) hoeveel andere netwerken er zijn en ook op welke kanalen zij opereren. Beste is om op 5Ghz te verbinden mits je router dit ook ondersteund.
Als je alleen op 2.4Ghz kan, zorg dan dat je wifi kanaal op een zo min mogelijk gebruikt kanaal staat.(zie voorbeeld hieronder)

Als je alles hebt ingesteld, test dan je download en upload snelheid eens via https://www.fast.com
Zijn die snelheden conform je abonnement of zitten ze er ver onder?
Als die er ver onder zitten, dan heb je of een slechte verbinding nog steeds of er zit iets in je netwerk enorm veel bandbreedte te verbruiken.

Maar ik denk dat je hiermee al een aardig eind op weg kan komen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Ronwiel
  • Niet online
@Wylana thanks voor de tip. Betwijfel echter of het een issue met het netwerk of de router. Immers met andere systemen, zowel iOS als Windows, gaat het wel goed.

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-01 17:27
Ronwiel schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:21:
@Wylana thanks voor de tip. Betwijfel echter of het een issue met het netwerk of de router. Immers met andere systemen, zowel iOS als Windows, gaat het wel goed.
Daarom zijn deze stappen juist van belang. Meten = Weten!

Als je deze zaken hebt uitgesloten, dan kunnen we redelijk zeker stellen dat het niet in het netwerk ligt, maar aan het apparaat.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Ronwiel
  • Niet online
WIFI analyzer even aangezet, wel op mijn telefoon. Dit komt er uit @Wylana :
- Signal strength: -51 dBm op Android toestel
- Max speed: 72 Mbps
- Verbinding: 802.11n (waarom kan mijn Android toestel wel op N verbinden en de laptop niet? Mijn vorige laptop deed precies hetzelfde?)

In het rood mijn eigen netwerk plus gastnetwerk op 2.4 ghz.

Nu blijkt dus de Cloudflare speedtest op mijn Android toestel op een download van 39.6 mbps uit te komen. Op mijn recente iPhone op 26.8 mbps. En op de Windows laptop op 24.7. Nogal een verschil toch? Ik vermoed dus voor de iPhone en Windows laptop een fallback naar 802.11g. Vreemd.

Neemt niet weg dat mijn vorige Windows laptop zonder problemen op dit netwerk liep.

[Voor 8% gewijzigd door Ronwiel op 21-01-2022 14:48]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee